دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فواید و عوارض تزریق چربی یا لیپوفیلینگ 
0
زمان مطالعه: 9 دقیقه
تزریق چربی یکی از روشهای مورد استفاده در درمان ناهنجاری های ساختاری صورت ناشی از بیماری‌های مختلف پوستی است


همه چیز در مورد تزریق چربی


تزریق چربی یکی از روشهای مورد استفاده در درمان ناهنجاری های ساختاری صورت ناشی از بیماری‌های مختلف پوستی، آسیب‌های وارده به پوست یا بهبود نمای ظاهری صورت بر اساس ترجیح زیبا شناسی فرد می‌باشد.


روش تزریق چربی از سال 1975 با به کارگیری مقداری از چربی‌های حاصل از عمل لیپوساکشن جهت تزریق مجدد به صورت ابداع شد و از آن زمان در طی 4 دهه به مرور اصلاح و تکمیل شد.


امروزه در دنیا روش های مختلفی برای جوان سازی پوست صورت و سایر اندامهای بدن وجود دارد. تزریق چربی یکی از بهترین و شایع ترین و در عین حال کم خطرترین این روش ها می باشد. از تزریق چربی برای برطرف کردن خطوط ناشی از افزایش سن ، اطراف چشمها ، کنار لب ها و همچنین برای ایجاد پوستی صاف تر و ظاهری جوان تر استفاده می شود و در عین حال می توان در حجم بیشتر در نواحی سینه و باسن استفاده نمود.


این روش یک روش جدید در جراحی پلاستیک شمرده می شود . اگرچه مواردی در دهه های گذشته گزارش شده که از چربی خود فرد برای اصلاح نواقصی در ناحیه فک پایینی و چانه و یا اندام های دیگر،استفاده شده است. به مرور زمان و با اصلاحات انجام شده ، این تکنیک به عنوان یکی از بهترین روشها برای برطرف کردن چین و چروک ها و برجسته سازی اندام ها معرفی شده است.


موارد کاربرد تزریق چربی


موارد کاربرد این روش امروزه بسیار متنوع بوده و شامل موارد ذیل است.

  • تزریق چربی به صورت برای از بین بردن چین و چروک های ناشی از افزایش سن
  • تزریق چربی به گونه برای برجسته کردن گونه ها و ایجاد ظاهر زیباتر
  • تزریق چربی به زیر چشم و اطراف آن برای از بین بردن چروک های اطراف چشم و همین طور برطرف کردن گودی چشم
  • تزریق چربی به لب برای برجسته کردن و افزایش حجم لب ها
  • تزریق چربی به سینه برای افزایش حجم سینه و بازسازی آن
  • تزریق چربی به باسن برای برجسته سازی باسن
  • تزریق چربی برای از بین بردن جای زخم های قدیمی یا اسکار و یا جوش
  • تزریق چربی برای درمان نواقص مادرزادی
  • تزریق چربی به پشت دستها برای ایجاد ظاهر زیباتر


شیوه تزریق چربی


برای تزریق چربی ابتدا از قسمتهایی از بدن مانند باسن کناره ران ،‌ یا شکم که تجمع چربی قابل توجهی وجود دارد مقداری چربی برداشت می‌شود.

در این مرحله پس از بی‌حسی موضعی حجمی حدود 500-300 سی سی محلول بی‌حسی رقیق شده در سرم نرمال سالین در ناحیه برداشت تزریق می‌شود سپس یک یا دو سوراخ کوچک در پوست ناحیه ایجاد شده و سپس با استفاده از سوزن‌هایی مخصوص حدود 100 سی‌سی چربی ازناحیه ساکشن می‌شود.

پس از این مرحله، آماده سازی و خالص سازی چربی برداشت شده انجام شده و در نهایت چربی آماده شده پس از بی‌حسی صورت و یا هر ناحیه مورد نیاز با استفاده از سوزن‌هایی کوچکتر تزریق می‌شود.

تزریق چربی

چه زمانی باید تزریق چربی را مد نظر داشت؟

  • اگر شما نواحی چین خورده و گود رفته در صورتتان داشته باشید.
  • اگر شما اصلاح دائمی تری برای مشکلات ظاهریتان را به نسبت مواد فیلر مثل ژل که موقتی هستند خواستارید.
  • اگر شما متمایل به اصلاح تورفتگی ها و کمبودهای حجمی در نواحی مختلف بدنتان هستید و یا خواستار جوانسازی دست ها و صورتتان هستید.
  • در بازسازی سینه برای پر کردن نامنظمی های باقی مانده و یا پنهان کردن علایم واضح و مشخص شدن لبه های پروتز سینه
  • برای حجیم کردن و شکل دادن به نواحی خاصی از بدن مانند سینه ها و باسن

مراحل تزریق چربی


1. مرحله برداشت (Harvesting) : در ابتدا محلی که باید چربی از آن برداشت شود (معمولا شکم یا ران یا پهلو) را ضد عفونی می کنند. در یک محیط و شرایط استریل و ضد عفونی شده بی حسی موضعی انجام می شود و با استفاده از یک ابزار مخصوص (مانند سرنگی که در عمل لیپوساکشن استفاده میشود) چربی برداشت میشود.
2.مرحله پالایش (Refinement) : چربی به دست آمده در دستگاه سانتریفیوژ قرار می گیرد تا خون و سایر مایعات از چربی جدا گردد و چربی خالص تری بدست آید.
3.مرحله تزریق (Transfer) : محلی که باید تزریق چربی در آنجا صورت گیرد را ابتدا ضد عفونی نموده و با استفاده از سرنگ و یا کانول مخصوص، چربی در لایه های مختلف (بسته به محل تزریق) تزریق میگردد.

فواید تزریق چربی

  • چربی بدست آمده ازبدن خودتان،در مقایسه با فیلرهای مصنوعی با جایگزینی بافت مشابه،احتمال واکنش و حساسیت به مواد خارجی را کاهش می دهد.
  • نتایج ناشی از تزریق چربی طولانی مدت،طبیعی و بی خطر هستند.
  • تزریق چربی یک روش غیر تهاجمی برای جوانسازی صورت است.

معایب تزریق چربی

  • در مقایسه با تزریق ژل و مواد مشابه آن که در بسته بندی های آماده قابل استفاده هستند،آماده سازی و گرفتن چربی روند زمان بری است.
  • معمولا هزینه بیشتری نسبت به تزریق ژل می خواهد.
  • برای بزرگ کردن باسن یا سینه ممکن است نیاازمند جلسات متعددی از تزریق چربی باشید.

نکاتی که باید قبل از تزریق چربی مورد نظر قرار داد


1. فرد باید پزشک را از وجود هر گونه آلرژی دارویی ، غذایی و محیطی مطلع کند.
2. فرد باید پزشک را در مورد همه داروهایی که مصرف می کند آگاه سازد.
3. از مصرف داروها یا ترکیباتی که باعث رقیق شدن خون می گردد ، خودداری شود.
4. فرد می بایست از دو هفته قبل از تزریق چربی از مصرف قرص آسپرین ، بروفن ، ژلوفن ، دیکلوفناک یا سایر داروهای ضد التهاب خودداری نماید.

آیا نتایج تزریق چربی ماندگار است؟


در تمام افراد مقداری از چربی تزریق شده به طور دائم باقی خواهد ماند.اما ماندگاری چربی تزریق شده بستگی به مهارت پزشک ، محل تزریق وعوامل ژنتیکی دارد چنانچه در جاهایی که تحرک بیشتر است مثل لب ها و یا باسن ،جذب بیشتر بوده و در جاهایی که تحرک کمتر است ،جذب کمتر خواهد بود .

تزریق چربی به صورت

مراقبت های بعد از تزریق چربی چیست ؟


بعد از تزریق چربی به شدت توصیه می گردد به مدت 10 روز از فشار آوردن به محل تزریق خودداری کند زیرا این کار می تواند باعث جابجایی چربی تزریق شده گردد. به منظور کاهش تورم و تسریع روند بهبودی،در سه روز بعد از تزریق چربی ،محل تزریق با کیسه یخ ماساژ داده شود.


برای جلوگیری از بروز عفونت، نیاز است زیر نظر پزشک برای مدت چند روز از آنتی بیوتیک استفاده شود. همچنین بعد از تزریق چربی نباید چند روز به محل تزریق دست زده شود چرا که ممکن است چربی تکان بخورد. همچنین توصیه میشود که از وارد کردن فشار زیاد به محل تزریق به مدت 7 تا10 روز و نیز ازفعالیت سنگین، ورزش شدید و خم شدن تا چند هفته پرهیز کند. به علاوه در سه هفته ی اوّل تزریق، از قرار گرفتن طولانی مدت در آفتاب، استفاده از فضاهای گرم (سونای خشک و بخار) و حمام های طولانی مدت شدیدا بپرهیزید.


به طور کلی توصیه می شود از روش تزریق چربی در سنین بالاتر استفاده شود. حتی افرادی که صورت لاغری دارند و قصد دارند با این روش تا حدودی این مشکل خود را برطرف کنند توصیه می شود در سنین پایین از انجام این کار پرهیز کنید. درست است که چربی از بدن خود فرد برداشته می شود و احتمال بروز آلرژی در این روش بسیار کاهش پیدا می کند اما بهتر است سن تزریق با پزشک معالج چک شود. یکی دیگر از مزیت های این روش این است که دوام چربی از فیلرهای هیالورو نیک اسید بیشتر است. همچنین چون بدون بیهوشی انجام می شود می تواند یکی از روش های جوانسازی با کمترین عارضه های احتمالی باشد. در آخر بهتر است بدانید که گاهی اوقات برای حصول نتایج ماندگارتر نیاز به چند جلسه تزریق چربی داریم. در بعضی از بیماران اثرات تزریق چربی برای مدت یک سال یا بیشتر باقی می ماند اما معمولا چربی به آهستگی توسط بدن جذب می شود.

آیا تزریق چربی ممکن است باعث تورم قابل توجه در محل تزریق شود ؟


بله ، مقدار تورم به عوامل زیر بستگی دارد : تکنیک و ابزارهایی که پزشک متخصص مورد استفاده قرار می دهد سن فرد و همچنین ساختار ژنتیکی او جایی که چربی در آن تزریق میگردد میزان چربی تزریق شده داروهایی که فرد مصرف می کند.


نتایج تزریق چربی بلافاصله پس از عمل مشخص می‌شود و پوستی جوان‌تر و شاداب‌تر را به جا می‌ گذارد. بیماران معمولاً پس از ۱۰ تا ۱۴ روز به سر کار برمی‌گردند، البته اکیداً توصیه می‌شود تا از انجام فعالیت‌های بدنی سنگین به مدت چند هفته خودداری کنند تا فرایند التیام کامل انجام شود. جای زخم حداقل است و به برش‌های لیپوساکشن محدود می‌شود که معمولاً کوچک و ناپیدا است.


موارد منع تزریق چربی چیست؟


۱- مشکلات انعقادی خون ( مصرف داروهای ضد انعقاد ، هموفیلی و…)

۲- اختلالات متابولیسم چربی

۳- بیماری های شدید داخلی

۴- عفونت حاد یا نارسایی ارگان های داخلی

۵- سابقه ترومبوز وریدهای عمقی پاDVT و یا آمبولی ریوی

۶- بیماران لاغر

۷- ضعف در سیستم ایمنی( دیابت کنترل نشده)

۸- بیماری عروق کرونر

۹- HIV

هزینه تزریق چربی


همانطور که می دانید هزینه فعالیت های زیبایی مشخص نبوده و یک قیمت ندارد به طور کلی هزینه تزریق چربی به منطقه ای که می خواهید پر تر و حجیم تر شود بستگی دارد. علاوه بر این قیمت تزریق چربی به تعداد جلسه و شخصی که می خواهد تزریق چربی انجام دهد مربوط بوده و متفاوت می باشد

divider

بیشتر بخوانید:

از ضررهای تزریق چربی چه می دانید؟

همه چیز در مورد تزریق چربی به لب

همه چیز در مورد تزریق چربی به صورت

divider

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits