دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
همه چیز در مورد فواید و مضرات پودر پروتئین وی
4
زمان مطالعه: 9 دقیقه
پودر پروتئین وی شامل آمینو اسیدهای مختلفی است که به‌سرعت جذب می‌شوند و باعث افزایش قدرت، رشد عضلانی و از دست دادن چربی زیادی می‌شود.


پودر پروتئین وی و کاربردهای آن


پودر پروتئین وی شامل آمینو اسیدهای مختلفی است که به‌سرعت جذب می‌شوند. مطالعات زیادی نشان می‌دهند که این پروتئین باعث افزایش قدرت، رشد عضلانی و از دست دادن چربی زیادی می‌شود. این پروتئین حاوی مواد مغذی دیگری نیز هست. مشخص شده که این پروتئین باعث کاهش افسردگی، کاهش فشار خون، کاهش قند خون می‌شود و حتی به بهبود نشانه‌های بیماری‌های سرطان و اچ آی وی (علائم اولیه ایدز) نیز کمک می‌کند. این مکمل یکی از بهترین مکمل های غذایی بازار است.


پروتئین وی ترکیبی از پروتئین‌های ایزوله‌شده از وِی است. وی بخش مایع شیر است که در طول فرایند تولید پنیر ایجاد می‌شود. شیر حاوی دو پروتئین وی (۲۰ درصد) و کازئین (۸۰ درصد) است. پروتئین وی در بخش مایع شیر قرار دارد. وقتی پنیر تولید می‌شود، قسمت چرب شیر دلمه می‌زند و وی از آن به‌عنوان محصول جانبی جدا می‌شود.

اگر بسته‌بندی مقداری ماست را باز کرده باشید، مایعی که روی آن قرار دارد همان پروتئین وی است. پنیرسازها در گذشته این بخش را دور می‌انداختند. بعد از اینکه این پروتئین را جدا کردند، فرایندهایی روی آن صورت می‌گیرد و به پروتئین وی تبدیل می‌شود؛ پودری که می‌توانید آن را همراه با آب یا غذا مصرف کنید.

این پروتئین مزه‌ی خوبی ندارد، به همین دلیل آن را طعم‌دار می‌کنند. طعم‌های کاکائویی، وانیلی و توت‌فرنگی جز طعم‌های محبوب است. مهم است که برچسب روی محصولات حاوی پروتئین وی را بخوانید چراکه بعضی از آنها حاوی شکر اضافی هستند. مصرف ۲۵ تا ۵۰ گرم پروتئین وی همراه با وعده‌های غذایی خیلی مفید است.


محتویات پودر پروتئین وی


پروتئین وی به عنوان یک پروتئین کامل در نظر گرفته شده، و همه ۹ آمینواسید ضروری را داشته و محتوای لاکتوز پایینی دارد. مردم به طور عمومی از آن به عنوان مکمل برای ورزش استقامتی، جهت کمک به بهبود سنتز پروتئین عضلات و تحریک رشد توده بافت عضلانی استفاده می کنند.
پروتئین وی ترکیبی از این موارد است :
۱- بتالاکتوگلوبولین
۲- آلفالاکتوگلوبولین
۳- آلبومین سرم گاوی
۴- ایمونوگلوبولین ها

پروتئین وی

فواید پودر پروتئین وی


۱. کمک به کاهش وزن


در تحقیقی که روی ۱۵۸ نفر صورت گرفت، افرادی که میزان بالایی پروتئین وی مصرف کرده‌ بودند، میزان بالایی چربی از دست دادند و توانستند میزان عضلات زیادی را حفظ کنند.

۲. ترکیبات ضد سرطان


نتایج امیدوارکننده‌ای از مصرف پروتئین وی به‌صورت کنسانتره برای درمان سرطان به‌دست آمده است.

۳. کاهش کلسترول


نتایج مصرف مکمل وی روی ۷۹ نفر مرد و زنِ دارای اضافه‌وزن به‌مدت ۱۲ هفته نشان داد که میزان کلسترول بد خون نسبت به گروه دیگری که پروتئین کازئین مصرف کرده بودند، به‌اندازه‌ی چشمگیر کاهش یافت.

۴. آسم


پروتئین وی می‌تواند دستگاه ایمنی کودکان را در مقابل آسم تقویت کند. مطالعه‌ای روی ۱۱ کودک مشخص کرد که کودکان مبتلا به آسم که روزانه ۲ بار به‌اندازه‌ی ۱۰ گرم پروتئین وی به‌مدت ۱ ماه استفاده کرده بودند، شاهد تقویت عملکرد سیستم ایمنی بودند.

۵. فشار خون و بیماری‌های قلبی


نتایج تحقیقی نشان می‌دهد که نوشیدنی‌های حاوی پروتئین وی باعث کاهش چشمگیر فشار خون در بیماران مبتلا به فشار خون بالا می‌شود. باعث کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی و نیز کاهش ریسک ابتلا به سکته می‌شود.

۶. کند شدن روند کاهش وزن در افراد مبتلا به اچ آی وی


نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد که مصرف پروتئین وی روند کاهش وزن را در افراد مبتلا به اچ آی وی کاهش می‌دهد.

۷. بالا بردن سطح پروتئین و آمینو اسید بدن


پروتئین‌ها ساختار اصلی بدن انسان را تشکیل می‌دهند. پروتئین ارگان‌های مهم کوچک و بزرگ زیادی را درست می‌کنند، مثل: تاندون‌ها، پوست و مولکول‌ها. همچنین باعث انقباض در عضلات می‌شوند.


۸. افزایش حجم و قدرت عضلانی


یکی از شناخته‌شده‌ترین دلایل مصرف مکمل وی، افزایش حجم و قدرت عضلانی است. پروتئین وی در میان ورزش‌کاران، بدن‌سازها و مدل‌های فیتنس و افرادی که به‌دنبال بهبود عملکرد در باشگاه هستند، بسیار محبوب است. اثر اصلی مصرف پروتئین وی روی قدرت و حجم عضلانی است.


۹. کاهش اشتها و کاهش وزن


مشخص شده که مصرف پروتئین به کاهش وزن کمک می‌کند. پروتئین سیرکننده‌ترین درشت‌مغذی است. پروتئین می‌تواند باعث افزایش سوخت و ساز به میزان ۸۰ تا ۱۰۰ کالری در روز شود و باعث شود روزی ۴۴۱ کالری کمتر مصرف کنید.


در تحقیقی مشخص شد مصرف ۲۵ درصد کالری روزانه از پروتئین باعث کاهش اشتها تا ۶۰ درصد و کاهش مصرف اسنک در آخر شب تا ۵۰ درصد شده است. مصرف پروتئین وی راه خیلی خوبی برای افزایش مصرف پروتئین روزانه است که برای کاهش وزن خیلی مفید است.

پودر پروتئین وی

مضرات مصرف پودر پروتئین وی


‏۱-‏‎ ‎دریافت مازاد پروتئین سبب افزایش تولید مواد زائد آن در بدن می شود که دفع این مواد، بار کلیوی را افزایش می دهد .لذا ‏افراط در مصرف پروتئین در دراز مدت ممکن است منجر به مشکلات کلیوی مانند نارسایی کلیه شود. همچنین بدنبال دفع این ‏مواد از ادرار, آب نیز دفع می شود که این امر سبب دهیدراتاسیون (کم آبی) بدن می گردد‎.‎


‏۲- معمولا مواد غذایی حاوی پروتئین, دارای اسید چرب اشباع و کلسترول هستند لذا مصرف آنها سبب افزایش چربی خون می ‏گردد که این امر به نوبه ی خود سبب افزایش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی-عروقی، فشارخون بالا، کاهش حساسیت به ‏انسولین و … می گردد‎.‎‏


۳- ‎افزایش دریافت پروتئین سبب افزایش دفع کلسیم از ادرار می گردد که این امر در دراز مدت سبب کاهش تراکم استخوان و ‏ابتلا به پوکی استخوان می شود.در ضمن به علت اسیدی شدن ادرار, دفع کلسیم تشدید شده و احتمال بروز سنگ های کلسیمی در ‏کلیه وجود دارد‎.‎


‏۴- مصرف آمینو اسیدهای تنها یا گروهی(از قبیل آرژنین و لیزین) ممکن است در جذب آمینواسیدهای ضروری تداخل ‏نماید.همچنین جایگزین کردن مکملهای آمینواسیدی بجای غذا, ممکن است سبب کمبود سایر مواد مغذی موجود در غذاهای ‏پر پروتئین از قبیل آهن,نیاسین و تیامین گردد‎.‎‏ ‏‏


۵- ‎در رژیم های غذایی پر پروتئین-کم کربوهیدرات بعلت کاهش دریافت انرژی بدن از کربوهیدرات, تولید مواد کتونی در خون ‏بالا می رود که این امر نیز سبب افزایش دفع آب از طریق ادرار می گردد‎.‎


‏۶-‏‎ ‎دریافت مازاد انرژی از رژیم غذایی و مکملهای ورزشی باعث افزایش وزن و چاقی می گردد‎.‎


نحوه مصرف پروتئین وی و عوارض احتمالی آن


میزان توصیه‌شده ۱-۲ پیمانه (۲۵ تا ۵۰ گرم) در روز بعد از جلسه تمرینی است. توصیه می‌شود که به دستورالعمل روی بسته مکمل دقت کنید. دقت کنید اگر مصرف روزانه پروتئین شما بالا باشد، شاید لزومی به مصرف پروتئین وی نباشد.

ادعاهایی که درمورد آسیب پروتئین به کلیه و افزایش ریسک ابتلا به پوکی استخوان وجود دارد، صحت ندارد. حتی مشخص شده که این پروتئین به بهبود پوکی استخوان کمک می‌کند و هیچ اثری روی کلیه‌های سالم هم ندارد.

البته افرادی که از قبل مشکلات کبدی و کلیوی دارند باید در مصرف پروتئین دقت بیشتری به‌خرج بدهند یا با پزشک مشورت کنند. مصرف زیاد پروتئین وی باعث ایجاد مشکلات گوارشی مثل حالت تهوع، نفخ شکم، اسهال و درد شکم می‌شود. بعضی‌ها نیز به پروتئین وی حساسیت دارند.

افرادی که به شیر حساسیت دارند، به مکمل وی هم حساسیت خواهند داشت. درصورت مصرف مناسب هیچ مشکلی پیش نمی‌آید. البته مصرف زیاد پروتئین وی می‌تواند مشکلات زیر را ایجاد کند:

  • شکم درد؛
  • نفخ معده؛
  • بی اشتهایی؛
  • حالت تهوع؛
  • سردرد؛
  • خستگی.

مصرف مقادیر بالای پروتئین وی باعث ایجاد جوش روی پوست می‌شود. از نقطه‌نظر علم تغذیه، پروتئین وی خیلی غیرمعمول است و معادلی از آن در طبیعت وجود ندارد. بعضی‌ها معتقدند که مصرف مواد غذایی فراوری‌شده مثل این نوع پروتئین می‌تواند مشکل‌ساز شود چراکه تعادل مواد مغذی در این مواد بیشتر به سمت پروتئین است.

اگر نمی‌توانید مکمل وی کنسانتره را تحمل کنید، بنابراین مصرف پروتئین وی ایزوله و هیدرولیز بهتر است یا اینکه می‌توانید پروتئین را از منابع غذایی تأمین کنید، اما به‌طور کلی مصرف این پروتئین از امنیت زیادی برخوردار است و اغلب افراد می‌توانند آن را بدون هیچ مشکلی مصرف کنند.

توجه


مصرف خودسرانه پروتئین‌ها و مکمل‌های ورزشی در بسیاری از باشگاه‌ها رواج دارد، اما درصورتی که در استفاده از این ترکیبات دقت کافی صورت نگیرد می‌تواند عوارض خطرناکی مانند فشارخون و آسیب به کلیه را به همراه داشته باشد.


متاسفانه در باشگاه‌های ورزشی و در بین مربیان عقاید و باورهای اشتباهی در مورد مصرف مواد‌غذایی و استفاده از مکمل‌ها و پروتئین‌ها وجود دارد که هیچ پایه و اساس علمی ندارند.


برای مثال برخی از مربیان به ورزشکاران توصیه می‌کنند از آب، مواد شیرین یا مواد‌غذایی که نشاسته دارند استفاده نکنند. این یکی از باورهای اشتباه در بسیاری از باشگاه‌هاست و بر خلاف تصور عموم این مواد باعث افزایش وزن بعد از ورزش کردن نمی‌شوند.


در برخی از باشگاه‌ها به ورزشکاران توصیه می‌شود برای لاغری آب کرفس مصرف کنند یا برای افزایش وزن از پروتئین‌ها استفاده کنند، درحالی‌که هیچ کدام از این روش‌ها تاثیر زیادی بر تناسب اندام ندارند.

divider

بیشتر بخوانید:

آشنایی با مکمل دوره کات

مکمل کافئین و تاثیرات مثبت آن بر بدنسازی

معرفی مکمل وی گلد استاندارد ۱۰۰%

divider

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.5 از 5 (4 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits