دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فواید تزریق بوتاکس زیر بغل
6
زمان مطالعه: 6 دقیقه
تزریق بوتاکس زیر بغل با تاثیرات آنتی کولینرژیک و تاثیر آن بر غدد برون ریز ترشح کننده عرق تاثیر خود را اعمال می کند.


کاهش تعریق با تزریق بوتاکس زیر بغل


تزریق بوتاکس زیر بغل با تاثیرات آنتی کولینرژیک و تاثیر آن بر غدد برون ریز ترشح کننده عرق تاثیر خود را اعمال می کند. تزریق در عمق درمیس به فاصله ۱٫۵ سانتی متر از یکدیگر انجام شده و برای کاهش درد از کمپرس یخ و کرم های بی حسی از قبیل EMLA استفاده می شود. ۵ تا ۷ روز بعد از تزریق تاثیر بوتاکس شروع شده و تعریق در این نقاط متوقف می شود .


مدت زمان تاثیر بوتاکس برای کاهش تعریق طولانی تر از تاثیر آن بر عضلات صورت می باشد که این به دلیل اثر طولانی تر بوتاکس بر روی غدد عرق می باشد. به عنوان مثال زمان تاثیر متوسط بوتاکس برای خط اخم حدود ۴ ماه می باشد ولی در مورد درمان هایپر هیدروز این زمان ۶ تا 12 ماه می باشد هرچند که در بعضی از افراد تا یکسال هم طول می کشد.


مکانیسم اثر تزریق بوتاکس زیر بغل


تعريق بيش از حد يا هايپرهيدروزیس ( hyperhidrosis ) عبارتست از عرق كردن بسيار زياد پوست، به نحوى كه عملكرد فرد را مختل نمايد، این افزایش تعریق به خودی خود آزاردهنده است ولی گاهی عوارض این افزایش تعریق به مراتب مخرب تر از مشکل اولیه مى‌شود. به عنوان مثال؛ افزايش تعريق و رطوبت ناشى ازآن، باعث تغيير فلور طبيعى پوست و بروز عفونت‌هاى قارچى و باكتريايى و بوى بد بدن مى‌شود؛ ولى مشكل به همين جا ختم نمى‌شود و مى‌تواند زندگى فردى و اجتماعى فرد مبتلا به هايپرهيدروز را تحت‌تأثير قرار دهد.


بوتاكس از طريق قطع ارتباط اعصاب محرك سمپاتيك با غدد عرق، مانع ترشح عرق مى‌شود و در صورت تزريق صحيح، آنقدر مؤثر است كه باعث خشك شدن كامل موضع مى‌شود؛ به همين علت نتيجه درمان براى مبتلايان به تعريق بيش از حد كه مدت‌ها، از احساس خيسى ناشى از عرق، رنج می‌بردند، بسيار رضايت‌بخش است. بوتاكس بايد در قسمت عميق درم، جايى كه غدد عرق قرار دارند، تزريق شود. تعداد تزريق بستگى به وسعت ناحيه مبتلا دارد، بطور متوسط در هر سانتى‌متر مربع پوست يك تزريق انجام مى‌شود؛ گرچه می‌توان بصورت دستی، تزریق کرد ولی بهتر است تزريق با گان مزوتراپى انجام شود تا دارو، به‌مقدار مناسب و در عمق مناسب پوست تزريق شود و درد ناشى از تزريق هم، به حداقل برسد. این روش معمولاً درد ندارد ولی درصورت حساسیت بیمار، بیحسی موضعی اعمال می شود. ٢٤ تا ٤٨ ساعت بعد از تزريق، تأثير بوتاكس در قطع ترشح عرق شروع شده و تا يك هفته كامل مى گردد.دو هفته بعد، پوست ناحيه مبتلا، مورد ارزيابى قرار مى‌گيرد و در صورت مشاهده نقاطى كه ترشح عرق در آن‌ها ادامه دارد، تزريق بوتاكس در آن نقاط انجام مى‌شود. هدف درمانى؛ خشك شدن پوست و توقف ترشح عرق است .

تعریف بیش از حد


افراد واجد شرایط تزریق بوتاکس زیر بغل


درمان تعریق با بوتاکس زیر بغل آخرین راه درمان این عارضه شناخته شده است .در صورتی که با استفاده از لباس های ضد عرق ، مصرف داروهای ضد تعریق ، کاهش وزن ،درمان و کنترل بیماری های زمینه و یا سایر روش های موضعی نتوانسته اید بر این مشکل غلبه نمایید در صورت دارا بودن شرایط زیر می توانید از این شیوه درمانی جهت درمان تعریق زیر بغل خود استفاده نمایید .

  • داشتن حداقل 18 سال سن
  • ابتلا به تعریق بیش از حد زیر بغل
  • عدم ابتلا به بیماری های زمینه ای ذکر شده
  • عدم استفاده از برخی از داروهای خاص
  • عدم ابتلا به اختلالات گفتاری و یا تنفسی
  • عدم ابتلا به بیماری های عصبی و عضلانی

تزریق بوتاکس زیر بغل چگونه انجام می شود؟


در ایتدا پزشک با استفاده از تزریق ماده بی حسی موضع مورد نظر را بی حس می نماید سپس بوتاکس را به وسیله سوزن های مخصوص و بسیار ریز به پوست و در نزدیکی غدد تعریق تزریق می نماید .دوز استاندارد تزریق بوتاکس در زیر بغل برابر با 50 واحد بوده و بسته به شرایط بیمار این میزان قابل تغییر می باشد .هر جلسه درمان به 10 تا 30 دقیقه زمان نیاز دارد و این روش بدون نیاز به بستری شدن و به صورت سرپایی انجام می شود .


عوارض تزریق بوتاکس زیر بغل


این روش کاملا بدون عارضه و بی خطر می باشد و استفاده از آن روشی کاملا ایمن ،مقرون به صرفه و موثر جهت تعریق بیش از حد در نقاطی ذکر شده شناخته شده است.اما در برخی افراد ظهور علایم زیر می تواند به عنوان عوارض ناشی از بوتاکس زیر بغل قلمداد شود:

  • مشکلات بلع، گفتار یا اختلالات تنفسی
  • ضعف عضلانی یا خستگی
  • مشکلات بینایی
  • سرگیجه
  • واکنش‌های آلرژیک از قبیل خارش، بثورات پوستی،اگزما و …

تزریق بوتاکس

مراقبت های تزریق بوتاکس زیر بغل


بعد از تزریق ممکن است بطور موقت عضلات دست بویژه در ناحیه شست دچار ضعف شوند که این موضوع موقتی است و بعد از مدتی برطرف می شود. انجام لیزر موهای زائد در زیر بغل ، موم انداختن و استحمام با آب داغ و انجام ورزش های سنگین تا ۲۴ ساعت بعد از تزریق بوتاکس غیر مجاز است که این زمان برای کاهش التهاب و تورم در ناحیه می باشد.


هزینه تزریق بوتاکس زیر بغل برای درمان تعریق بیش از حد

  • هزینه تزریق بوتاکس برای درمان تعریق بیش از حد به دو عامل بستگی دارد:
  • مساحت ناحیه نیازمند درمان
  • بیمه هزینه‌های مربوط به این درمان را پوشش می‌دهد یا نه

باید در نظر داشته باشید که تزریق بوتاکس علاجی برای تعریق بیش از حد نیست؛ بلکه با تزریق بوتاکس نشانه‌های این بیماری به تدریج و با مرور زمان از بین می‌روند و دوباره باز می‌گردند. برای حفظ و ماندگاری این شرایط باید تزریق به طور مرتب تکرار شود. فاصله زمانی بین تزریق‌ها بین ۷ تا ۱۶ ماه متغیر است.

divider

بیشتر بخوانید:

از فواید و عوارض تزریق بوتاکس بیشتر بدانید!

درمان فلج مغزی کودکان با داروی بوتاکس

بوتاکس چیست و چه عوارضی دارد؟

divider

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.3 از 5 (6 رای)  
    توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits