دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
از فواید و عوارض تزریق بوتاکس بیشتر بدانید!
1
زمان مطالعه: 10 دقیقه
تزریق بوتاکس یکی از کارهایی است که چین و چروک‌های صورت را با شل کردن ماهیچه‌هایی که موجب آن شده‌اند، برطرف می‌کند.


همه چیز در مورد تزریق بوتاکس


تزریق بوتاکس یکی از کارهایی است که چین و چروک‌های صورت را با شل کردن ماهیچه‌هایی که موجب آن شده‌اند، برطرف می‌کند. بوتاکس حاوی فرمول رقیق شده‌ای از سم بوتولیسم است که باعث تضعیف کنترل‌شده و فلج عضلات می شود. در نتیجه پوست روی ماهیچه شل می‌شود و چین و چروک‌ها برطرف می‌شوند. بسیاری از بیماران اعتقاد دارند بوتاکس توانسته خط لبخند، خط اخم و دیگر چروک‌های صورت را برطرف کند.


تزریق بوتاکس یکی از روش‌های به دست آوردن جوانی و زیبایی است که نسبت به بسیاری از اعمال جراحی هزینه کمتری دارد، بی‌خطر است و به سرعت و به راحتی در مطب پزشک انجام می‌شود. آنچه در مورد بوتاکس اهمیت دارد این است که ظاهر فرد بعد از تزریق، همچنان طبیعی به نظر برسد و چهره‌ای سرد و بی‌احساس نداشته باشد.


پس از گذشت از سال‌های مختلف زندگی و افزایش سن، برخی از علائم مانند چین و چروک پوست روی صورت نمایان می‌شود که تا حدی می‌تواند زیبایی ذاتی را تحت تأثیر قرار دهد. البته که برخی از عوامل دیگری به غیر از سن، مانند نور آفتاب، اخم کردن و عادت‌های خنده هم می‌توانند برخی خط و خطوط را روی پوست صورت ایجاد کنند. تزریق بوتاکس و ژل یک عمل دفاعی است که پوست صورت را در برابر چین و چروک مصون می‌دارد و خصوصاً اگر برای پیشگیری از خطوط پیشانی تزریق شود، حالت تدافعی بیشتری نشان می‌دهد.


نتایج مثبت تنها زمانی به درستی خود را نشان می‌دهند که تزریق بوتاکس به روش صحیح انجام شده باشد و عوارض بد ناشی از تزریق نادرست پیش نیاید . اگر قصد دارید که برای زیبایی بیشتر و جوان‌سازی پوست به سراغ تزریق ژل بوتاکس بروید، بهتر است نکاتی را مد نظر قرار دهید تا بهترین نتیجه را برای شما بر جای بگذارد.


فواید تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس روش سریع و موثري برای رفع چروک است زمان شروع اثر بوتاکس بین 4 تا7 روز است.مدت تزریق آن بین 10 تا 20 دقیقه طول می‌کشد و می‌توانید بعد از تزریق سریع به سر کار خود برگردید،حتی در اکثر مواقع هنگام خروج کمتر کسی متوجه تزریق‌ها خواهد شد.

اثرات تزریق بوتاکس بسته به تعداد تزریق قبلی بین ۴ تا ۶ ماه طول می‌کشد. اگر هر3 ماه به مدت یک سال تزریق بوتاکس انجام شود، به تدریج فواصل تزریق های بعدی بیشتر می‌شود، یعنی عملا با تزریق بوتاکس کمتر اثرات طولانی‌تری حاصل می‌شود.

بوتاکس

بعد از تزریق بوتاکس چه کارهایی باید انجام داد؟

  • مهم‌ترین اقدام بعد از تزریق بوتاکس ، کار بسیار ساده‌ای است؛ نشستن و استراحت کردن!
  • پس از تزریق بوتاکس فعالیت شدید انجام ندهید؛ چهار یا پنج ساعت در حالت نشسته استراحت کنید (بهتر است دراز نکشید). می‌توانید به تماشای فیلم مورد علاقه خود بپردازید و چند ساعتی از اوقات فراغت خود لذت ببرید
  • بعد از تزریق بوتاکس ، می‌توان با کمک عضلات صورت، به رساندن مواد تزریق شده به محل مورد نظر، کمک کرد. با دادن حالت ملایم اخم، خنده و غیره به چهره، این تمرین‌ها را انجام دهید
  • برای پیشگیری از تورم و کبودی، می‌توان از کیسه یخ بعد از تزریق بوتاکس استفاده کرد. افرادی که مستعد کبودی هستند، می‌توانند به تجویز پزشک از قرص آرنیکا برای جلوگیری از کبودی استفاده کنند. مصرف این قرص را از یک روز قبل از تزریق بوتاکس شروع کنید و به مدت پنج روز بعد از تزریق بوتاکس ادامه دهید.


در چه مواردی تزریق بوتاکس ممنوع است؟

1. اگر فرد بیماری اختلالات انعقادی داشته باشد.

2. استفاده از داروهای ضد انعقاد خون

3. دوران حاملگی

4. سن کمتر از ۱۸ سال و همچنین سن بالاتر از ۷۵ سال

5. بیماری ام‌اس ، میاستنی گراویس،نفروپاتی و نارسایی کلیه

6. بیماری‌های قلبی و عروقی حاد

7. ضعف ایمنی یا کسانی که عفونت فعال دارند.

8. واکسیناسیون در 2 هفته اخیر

9. کسانی که بدون دلیل مشخص مبتلا به بیماری فلج عضلانی هستند.

آیا تزریق بوتاکس بی خطر است؟

بوتاکس یک پروتئین خالص طبیعی است که در دوز بسیار پایین تجویز می شود. تاثیر بوتاکس معمولا محدود به ناحیه تزریق شده می شود و به جاهای دیگر بدن سرایت نمی کند. بوتاکس توسط FDA تایید شده است و کاربرد کلینیکی بیست ساله آن بی خطر بودن آن را به اثبات رسانده برخی از علائم رایجی که بعد از تزریق بوتاکس دیده می‌شود قرمزی پوست، تورم، التهاب و احساس سنگینی یا ناراحتی در نقطه تزریق سوزن است. حتی گاهی ایجاد کبودی در پوست‌های حساس در نقاط تزریق بوتاکس در صورت به دلیل وارد شدن سوزن به پوست ایجاد می‌شود که بعد از گذشت چند روز تا یک هفته درمان می‌شود. توصیه می‌شود برای پیشگیری از عوارض تزریق بوتاکس به پیشانی، بعد از انجام کامل تزریق، محل را با کیسه یخ سرد کنید. قبل از تزریق بوتاکس در پیشانی و سایر قسمت‌های صورت، از پماد بی‌حسی استفاده کنید تا درد را کاهش دهد.

تزریق

آیا شما بعد ازتزریق بوتاکس طبیعی به نظر می رسید؟

اگر چه نتایج چشمگیر هستند، اما نمای ظاهری صورت شما به هم نمی خورد. عضلات شل می شوند به طوری که شما هنوز می توانید لبخند بزنید اما بدون چین و چروک. بعد از بوتاکس زمان زیادی برای بهبودی لازم ندارید و می توانید بلافاصله بعد از تزریق به سر کارتان برگردید یا برای خرید بیرون بروید.

اغلب افراد، تقریبا هر سه تا شش ماه به تزریق مجدد بوتاکس نیاز دارند. بوتاکس طی چند روز پخش می شود و باعث شلی و از کار افتادن عضلاتی می شود که باعث چروک شده بودند. بوتاکس چروک های دینامیکی را از بین می برد اما چین های عمیق و استاتیک ممکن است به درمان های جایگزین مثل تزریق ژل یا فیلرها نیاز داشته باشند.


پر کننده ها نتایج فوری دارند و بر اساس پرکننده مورد استفاده، ماندگاری پرکننده های مورد استفاده با هم فرق دارد كه بسته به نوع ژل مي باشدو همچنين نتایج از شخصی به شخص دیگر متفاوت می باشد.

استفاده از سیگار یا در معرض قرار گرفتن آفتاب بدون محافظت توسط ضد آفتابها تاثیر ماندگاری این درمانها را کاهش می دهد همانطور که چنین اعمالی در سایر موارد درمانهای زیبایی اثرات مضرمشابه برای پوست دارند. پزشک از بی حس کننده های موضعی یا سایر روش های بی حسی استفاده ميكند و بنابر این طی تزریق دردی وجود ندارد و یا بسیار کم است. عوارض شامل مختصری تورم، قرمزی یا خون مردگي موقت و مور مور شدن بعد از درمان است.

خطرات احتمالی تزریق بوتاکس


این روش نسبتا بی‌خطر است، البته اگر توسط یک پزشک با تجربه انجام شود. با این حال، مثل تمامی روش‌های درمانی عوارض احتمالی برای بوتاکس هم وجود دارد. با اینکه این عوارض بسیار نادر هستند باز هم باید نسبت به آن آگاهی داشته باشد. اگر این موارد برای شما پیش آمد، باید با پزشک خود تماس بگیرید:

  • ضعف عضلات در نقاط دیگر پوست که تزریق روی آن انجام نشده
  • اختلال در بینایی
  • اختلال در بلعیدن، صحبت کردن یا تنفس
  • واکنش آلرژیک (خارش، تنگی قفسه سینه، تورم شدید)

اگر مایع تزریق شده‌ بوتاکس حرکت کند و به به سایر نقاط بدن برسد، می‌تواند موجب بی‌حسی خفیف در نقاطی از بدن و یا به ندرت علائم و نشانه‌های بوتولیسم شود. یکی دیگر از خطرات بوتاکس ظاهر غیر طبیعی یا همان "یخ زده" به علت فلج عضلاتی است که در حالات چهره تاثیر می‌گذارند.

فواید بوتاکس


بعد از تزریق بوتاکس چه کارهایی نباید انجام داد؟

فعالیت‌هایی که بعد از تزریق بوتاکس افراد از انجام آن‌ها منع می‌شوند، در بیشتر افراد بی‌خطر هستند؛ اما به‌منظور احتیاط بیشتر، بهتر است این توصیه‌ها رعایت شوند:

  1. بعد از تزریق بوتاکس ، باید از ماساژ دادن محل تزریق خودداری شود. این توصیه برای پیشگیری از انتشار مواد بوتاکس به سایر قسمت‌های بدن، به‌خصوص پلک‌ها است.
  2. برای پیشگیری از انتشار مواد بوتاکس به سایر قسمت‌های بدن، چهار تا پنج ساعت بعد از تزریق بوتاکس باید از دراز کشیدن و خم کردن بدن رو به جلو، خودداری شود.
  3. 24ساعت بعد از تزریق بوتاکس، فعالیت شدید بدنی انجام ندهید؛ فعالیت شدید ضربان قلب را بالا می‌برد و جریان خون را در محل تزریق افزایش می‌دهد. این موضوع دو نتیجه به دنبال دارد: اول، بوتاکس وارد بخش‌های دیگری از بدن می‌شود و عوارض ناخواسته‌ای ایجاد می‌کند و دوم، خارج شدن بوتاکس از محل تزریق شده، اثر آن را کاهش می‌دهد و ممکن است نتیجه دلخواه شما را ایجاد نکند.
  4. از رفتن به محل‌های بیش از حد گرم خودداری کنید؛ زیرا گرما نیز باعث افزایش جریان خون می‌شود و عوارض ذکر شده را ایجاد می‌کند. رفتن به سونا، آفتاب گرفتن و حمام آب داغ تا چند ساعت بعد از تزریق بوتاکس ممنوع است. همچنین بهتر است تا 24 ساعت بعد از تزریق بوتاکس ، از مصرف زیاد مواد حاوی کافئین و الکل خودداری شود.

بعد از تزریق بوتاکس ممکن است دچار عوارض زیر شوید

۱- صورت‌تان بی‌حرکت می‌ماندو مانند یک ربات شوید که این در نتیجه دوز نادرست بوتاکس است و احساس راحتی ندارید.

۲-ابروهای قوسی غیر طبیعی رو به بالا که همیشه نگاه متعجبانه را به صورت‌تان می‌دهد و ممکن است چین و چروک‌های غیر طبیعی در اطراف ابروها به‌وجود آید. همه اینها زمانی رخ می دهد که تزریق بوتاکس درست انجام نشود.


۳- افتادگی پلک که بسیار رایج است وقتی ابرو پژمرده می‌شود پلک احساس سنگینی می‌کند، اگر چه این عارضه موقتی است اما احساس ترس را درکسی که بوتاکس تزريق کرده به‌وجود می‌آورد.

۴-اگر دوز بوتاکس بیش از حد باشد مخصوصا در قسمت عضله، احساس می‌شود که پیشانی سنگین شده است و چهره شما عبوس و افسرده دیده می‌شود.

۵- مسمومیت غذایی حاد هم ‌می‌تواند پدید بیاید و از چند ساعت تا چند هفته بعد از تزریق ادامه داشته باشد، یعنی از زمانی‌که سم بوتاکس اثر می‌کند دوبینی،تاری دید، ازدست دادن صدا و کنترل مثانه ایجاد می‌شود.

۶-سوزن سوزن شدن یا کبودی در محل تزریق.

divider

بیشتر بخوانید:

بوتاکس زیر چشم درمان قطعی چین و چروک صورت

معرفی موقعیت های ممنوعه در بوتاکس

آشنایی با خطرهای تزریق بیش از اندازه بوتاکس

divider

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits