دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تزریق چربی برای جوانسازی و مراقبت های قبل و بعد آن
1
زمان مطالعه: 11 دقیقه
تزریق چربی بر خلاف تزریق ژل خطر جابجائی و یا آلرژی ندارد چون چربی سلول زنده است و فقط از یک جای بدن فرد برداشته شده و به جای دیگر منتقل شده است

روشهای تزریق چربی


تزریق چربی که به آن لیپو اینجکشن گفته می شود زمانی اتفاق می افتد که بخواهیم چربی را از نقطه ای گرفته و به نقطه ای دیگر انتقال دهیم. همانطور که می دانید یکی از علت های اصلی پیری و چین و چروک های پوستی کم شدن چربی پوست است که به دنبال این اتفاق، مشکلاتی از قبیل ایجاد شدن خط خنده، خط اشک،خط اخم، چین و چروک در نواحی از جمله روی پلک ها، اطراف چشم، گونه و شقیقه ها رخ می دهد. اما تا زمانی که این چروک ها عمیق نشده باشند، می توان در برخی از نواحی با کمک بوتاکس این مشکل را تا حدودی برطرف کرد اما زمانی که چروک ها عمیق می شوند دیگر از بوتاکس کار چندانی برنمی آید و باید به تزریق فیلرها رو آورد که بهترین پرکننده، تزریق چربی است؛ چرا که در این روش بافت چربی از قسمتی از بدن خود فرد برداشته شده و به قسمت دیگری از بدن پیوند زده می شود . چربی نوعی فیلر یا حجم دهنده طبیعی است که کاربرد های زیادی در طب و زیبایی دارد .


نتایج تزریق چربی تماما بستگی به تکنیک انجام و مهارت پزشک دارد و اگر درست انجام نشود چربی فقط برای مدت 2 تا 3 هفته بیشتر دوام ندارد و جذب می شود. همچنین اگر پزشک مهارت کافی در انجام این عمل را داشته باشد فقط طی یک جلسه تزریق شخص می تواند به نتیجه مطلوب برسد. البته این که تزریق در کدام بخش از بدن انجام می شود، هم خود مسئله بسیار مهمی است چه بسا در برخی از نقاط بدن مراقبت های پس از تزریق چربی نیاز باشد .


دور نقاهت تزریق چربی معمولا 2 هفته می باشد که در این 1تا 2 هفته تورم در ناحیه تزریق شده وجود دارد . عوارض تزریق چربی نادر است، گاه تجمع کوچکی از چربی اتفاق می‌افتد که عموما برطرف می‌شود، از عوارض دیگر ادم، کبودی، نامنظمی و ایجاد کیست است.

نحوه انجام تزریق چربی


تزريق چربی با بی حسی موضعی و به صورت سرپايی انجام می گيرد. پوست در اين روش بخيه زده نمی شود و چربی به وسيله سوزن مخصوص برداشت شده و در محل مورد نظر تزريق می گردد. تزریق چربی بر خلاف تزریق ژل خطر جابجائی و یا آلرژی ندارد چون چربی سلول زنده است و فقط از یک جای بدن فرد برداشته شده و به جای دیگر منتقل شده است. در شرایط استریل خطر عفونت یا انتقال بیماری ندارد زیرا از خود فرد گرفته می شود. بر خلاف ژل و یا پروتز در لمس قوام بسیار طبیعی دارد چون از جنس چربی خود فرد است.


تزریق چربی از سالها پیش مورد توجه بوده است اما به دلیل تکنیکهای خاصی که اخیرا در نحوه انجام این عمل بکار گرفته شده است و در نتیجه ماندگاری بسیار طولانی و همچنین به دلیل اینکه تزریق ژل و جراحی کشیدن پوست از عوارض نسبتا زیادی برخوردار است، جدیدا نزد پزشکان و بیماران از محبوبیتی چند برابر برخوردار شده است.

فاکتورهای دخيل در ماندگاری چربی تزريق شده شامل :

  • انتخاب محل دهنده چربی مناسب
  • میزان عروق و تحرک محل گیرنده چربی
  • میزان تماس بافت چربی با هوا ، خون و لیدوکایین
  • تکنیک گرفتن و تزریق چربی
  • میزان چربی تزریق شده

جوانسازی

مزایای تزریق چربی

مزيت اين روش نسبت به تزريق انواع پركننده ها مانند ژلها بسيار زياد است:


1.چربي ازخود فرد گرفته مي شود بنابراين هرحجمي كه بخواهيم برداشت مي شود (حتي به مقدار زياد تاحدود 500cc به منظورتزريق در باسن ).اگر اين حجم زياد را بخواهيم با ژل پركنيم اولا هزينه هر سی سی ژل مرغوب حداقل 60-250دلار است وثانيا حجم زياد ژل امكان جابجايی دارد و با فشار های خارجی كه پوست ميايد ازنقطه ای به نقطه ديگر حركت خواهد كرد و از روي پوست دچار ناهمواری خواهد شد. در صورتيكه درمورد چربی، چون سلولهای زنده بدن هستند و وقتی به ناحيه ای تزريق مي شوند به همان قسمت پيوند داده مي شوند و عروق و بافت های بدن آنها را احاطه كرده و جزئی از چربی طبيعی آن منطقه خواهد شد (به اصطلاح به بدن جوش مي خورد ) وامكان هيچ گونه جابجايی نخواهد داشت. ديده شده است كه ژلها در سيستم لنفاوی به حركت در آمده ودر كبد و طحال وجود ذرات ژل گزارش شده است. بنابراين خطرات آينده ژلها در نواحي ديگر هنوز مشخص نشده است .


2. ماندگاری چربی تزريق شده،‌ معمولا چربی را از نواحي مقاوم به رژيم و ورزش برداشت مي كنيم. مانند پهلو ها، شكم،‌ باسن و... بنابراين اين چربی پس از تزريق در نواحی مثل صورت به آسانی با رژيم و يا ورزش آب نخواهد شد .


اما ماندگاری چربی تزريق شده همانطور كه قبلا گفته شده بستگی به نحوه برداشت و نحوه تزريق دارد. كه نكات كليدی آن اگر رعايت شوند ازماندگاری بسيار طولانی برخوردار خواهد بود چربی را مي توان بمدت 6ماه در يخچالهای معمولی و2 سال در يخچالهای صنعتی نگهداری كرد وسپس مجداد تزرق كرد. بنابراين اگرفردی پس ازتزريق اول بخواهد مجددا قسمتي از ناحيه تزريق شده را پر كند چربی به راحتی دردسترس است و فقط نياز به يك تزريق مجدد دارد .


3. مزيت مهم ديگر چربی نسبت به ژل و يا پروتز دارد. همان قوام طبيعی چربی است كه لمس چربی بسيار نرمال بنظر مي رسد در حالی كه ژل و يا پروتز سفت و مشخص می باشد و قابل تشخيص است كه چيزی غير طبيعی در زير پوست وجود دارد .


4. امكان ايجاد عفونت در ژل ها و پروتز ها بسيار بيشتر ازچربی است .


5. ازمزيت های مهم ديگر چربی عدم امكان ايجاد آلرژی است كه در ژل ها شايعه تر است .


موارد استفاده تزریق چربی


به غیر از برطرف کردن، چین و چروک های عمیق می توان از این روش در سایر بخش های دیگر جوانسازی از جمله:

  • پر کردن مناطق لاغر فرورفته صورت مثل گونه وزیر چشم
  • برجسته سازی لب ها , گونه ها ,چانه
  • برجسته سازی باسن
  • بزرگ کردن سینه ها و بازسازی سینه
  • جوانسازی دست و کاهش ظاهری عروق زیر پوست
  • پرکردن اسکار یا جای زخم فرورفته و سوختگی ها

مناطق مناسب برای برداشت چربی

بهترین محل‌هایی که می‌توان چربی را برداشت کرد در افراد مختلف متفاوت است و منطقه‌ای مناسب است که چربی آن با رژیم غذایی کم نمی‌شود. عموما بهترین مناطق قسمت خارجی ران و باسن هستند. اما به طور کلی تقریبا از چربی زیر پوست در هرنقطه ای از بدن می توان بدین منظوراستفاده کرد ولی نواحی پهلو ها ،رانها، کنار زانو وزیر شکم معمولا چربی مقاومتری دارد.

تزریق چربی


نکاتی برای مراقبت های قبل از تزریق چربی


1. میزان چربی و محل لیپوساکشن و محل تزریق چربی را پزشک معالج تعیین می نماید.

2. تزریق چربی تحت بی حسی موضعی انجام می شود، بنابراین دردی احساس نخواهید کرد. قبل از تزریق چربی و مراجعه به اتاق عمل پوست، صورت را با آب و صابون شستشو داده و از چربی، دارو و یا مواد آرایشی پاک نمایید.

3. شب قبل حمام نمایید.

4. در صورت ابتلا به دیابت، فشار خون بالا، بیماری های خاص یا مزمن به پزشک معالج اطلاع دهید.

5. در صورت مصرف آسپیرین، وارفارین، هپارین، داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی و یا هر نوع داروی دیگری به پزشک معالج اطلاع دهید.

6. در صورت ابتلاء به بیماری های عفونی مانند هپاتیت، ایدز و ... به پزشک معالج اطلاع دهید.

7. در صورت بارداری و یا شیردهی به پزشک معالج اطلاع دهید.

8. اگر جزء بیماران دیالیزی، پیوندی و یا بیماران مبتلا به بیماری های خاص می باشید به پزشک معالج اطلاع دهید.

9. در صورت داشتن حساسیت به هر نوع دارو به پزشک معالج اطلاع دهید.

10. در صورت داشتن پروتز در صورت یا تزریق ژل غیر قابل جذب در گذشته و انجام میکرودرم آبریژن در یک هفته اخیر و تزریق دیسپورت در 3 روز گذشته به پزشک معالج اطلاع دهید.

11. قبل از ورود به اتاق عمل پوست، گان و لباس اتاق عمل سرپایی از داروخانه تهیه نموده و هنگام ورود به اتاق عمل، گان را پوشیده و پس از خروج از اتاق عمل آن را خارج نمایید.

12. قبل از مراجعه به اتاق عمل پوست، غذا میل نموده و ناشتا به اتاق عمل مراجعه ننماید.

13. لطفا قبل از ورود به اتاق عمل موبایل خود را خاموش نمایید.

تزریق ژل


نکاتی برای مراقبت های بعد از تزریق چربی


1. پس از تزریق چربی روی محل تزریق به مدت 5-3 دقیقه کمپرس یخ گذاشته و بعد از گذشت 3-2 دقیقه مجددا کمپرس بگذارید و 2 ساعت بعد مجددا تکرار نمایید.

2. به مدت 3-2 ساعت بعد از تزریق چربی سر و گردن را خم ننموده و دراز نکشید و در طی این مدت بایستید، بنشینید و یا راه بروید. در هنگام استراحت یک بالش اضافه زیر سر بگذارید.

3. بروز درد – ادم – التهاب و قرمزی در صورت و کبودی – خون مردگی و یا کوفتگی در محل تزریق و اطراف محل تزریق چربی طبیعی است.

4. این عوارض در فاصله یک هفته الی 10 روز بعد از تزریق بهبود می یابد.

5. روی محل های تزریق چربی، کمپرس یخ در 24 ساعت اول و کمپرس گرم در 48 ساعت بعد به تناوب بگذارید.
6. از ساییدگی و مالش پوست صورت جدا خودداری نمائید.
7. در صورت بروز درد و یا سردرد، استامینوفن کدئین مصرف نموده و از مصرف آسپرین - پروفن – ژلوفن – مفتامیک اسید – ایندومتاسین و دیکلوفناک به عنوان مسکن خودداری نمائید.

8. داروهای تجویز شده توسط پزشک معالج خصوصا آنتی بیوتیک و مسکن را طبق دستور مصرف نمائید.

9. پس از گذشت 2 هفته نتیجه تزریق چربی مشخص خواهد شد.

1. در صورت بروز هرگونه مشکل سریعا به پزشک معالج مراجعه نمایید.

11. پانسمان محل تزریق در صورت را 24 ساعت بعد برداشته و صورت را با دست به آرامی با آب ولرم و شامپوی بچه شستشو داده، خشک نموده و پماد تجویز شده را طبق دستور پزشک معالج استفاده نمایید و پانسمان محل لیپوساکشن (محل کشیدن چربی) را 48 ساعت بعد برداشته و موضع را با دست به آرامی و با آب ولرم و شامپوی بچه شستشو داده، خشک نموده و پماد تجویز شده را طبق دستور پزشک معالج استفاده نمایید.

12. به مدت یک هفته الی 10 روز پس از تزریق چربی از رفتن به استخر، سونا، جکوزی و سولاریوم جدا خودداری نمایید.

13. چربی باقیمانده را در پایین ترین کشو یا طبقه فریزر نگهداری نمایید و هنگام مراجعه مجدد به بیمارستان جهت تزریق چربی، چربی ها را داخل فلاکس یخ حمل نمایید.

14. چربی فریز شده به مدت 6-3 ماه قابل نگهداری در فریز می باشد.

15. به مدت یک هفته رژیم غذایی کم نمک رعایت نمایید.

16. در هنگام استراحت و خواب یک بالش اضافه زیر سر بگذارید.

17. به مدت یک هفته از خوردن غذاهای سفت و سخت و لقمه های خوردنی – ادویه جات – فلفل و غذاهای محرک خودداری نمایید.

18. از هرگونه استرس – تنش های عصبی – عصبانیت – داد و فریاد و ... خودداری نمایید.

19. به مدت یک هفته در معرض گرما – سرما – نور خورشید – مواد شیمایی – مواد محرک و حساسیت زا – گرد و غبار و ... قرار نگیرید.

عوارض تزريق چربی


معمولا این عمل دارای حداقل عوارض است و فقط شامل کبودی و تورم می باشد که گذرا است. در برخی موارد در صورت رعایت نکردن اصول از طرف پزشک جراح یا خود فرد، عفونت هم جزو عوارض احتمالی است. البته عوارض این عمل بيشتر به شكل تورم در ناحيه كشيده شده ناحيه تزريق شده است كه پس از 2 هفته ازبين می رود. معمولا كبودی وجود ندارد مگر در ناحيه زيرچشم كه آن هم طي 12-10روز ازبين خواهد رفت .

ماندگاری تزریق چربی

سیستم بدنی هر فردی با فرد دیگر متفاوت می باشد. اصولا بخشی از چربی تزریق شده پس از 6 ماه الی 1 سال جذب بدن می شود ( البته توجه داشته باشید که شرایط بدنی متفاوت می باشد ) و باقیمانده آن حدود 4 سال ماندگاری دارد.


نکته دیگری که باید به آن توجه کرد این است که نواحی مختلف بدن با توجه به ساختار آن متفاوت می باشد به عنوان مثال تزریق چربی در لب با تزریق چربی در گونه متفاوت می باشد و ماندگاری آن کمتر است.


شایان ذکر است که نتايج تزريق چربی تماما بستگی به تكنيک انجام و مهارت پزشک دارد و اگر درست و دقيق انجام نشود چربی براي مدت 4-3 هفته بيشتر دوام نخواهد داشت و جذب می شود .

divider

بیشتر بخوانید:

۲۰ روش استفاده از روغن گل بنفشه برای زیبایی پوست و مو

۲۰ خاصیت شگفت انگیز روغن بادام برای زیبایی پوست

چگونه دست های زیبایی داشته باشیم؟

divider

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
1.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits