دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تزریق انسولین در بارداری و راههای پیشگیری از دیابت بارداری
2
زمان مطالعه: 8 دقیقه
تزریق انسولین در بارداری برای کنترل دیابت بارداری گاهی ضروری است سقط جنین، افزایش وزن جنین، خطر مرگ مادر و جنین از عوارض دیابت در بارداری است.


از تزریق انسولین در بارداری چه می دانید؟


تزریق انسولین در بارداری برای کنترل دیابت بارداری گاهی ضروری است. دیابت بارداری یکی از بیماریهای وخیم در این دوران است که سلامت جنین و مادر را به خطر می‌اندازد. سقط جنین، افزایش وزن جنین، خطر مرگ مادر و جنین از عوارض دیابت در بارداری است که با تزریق انسولین درمان پذیر است. با آغاز روند بارداری، دکتر متخصص زنان و زایمان ممکن است پارامترهای مختلف بهداشتی از جمله بررسی سطح قند خون را برای حفظ سلامتی خود شما و فرزند داخل رحمتان بررسی كند. در این حالت، متعادل نبودن سطح انسولین خون در بدن زنان باردار باعث خواهد شد تا دکتر متخصص زنان و زایمان مصرف داروی انسولین را به او تجویز نماید.


در بارداری دیابت باعث افزایش وزن جنین می‌شود و معمولا زایمان را دچار مشکل می‌کند و مادر مجبور به سزارین می‌شود و کنترل دیابت باعث کنترل مرگ و میر مادر می‌شود اما بر کنترل مرگ و میر جنین اثر زیادی ندارد به هرحال بیماری پرمخاطره جدی در بارداری است که با تزریق انسولین این عوارض کاهش می‌یابند.


درمان دیابت در بارداری در مرحله اول با رژیم غذایی و فعالیت بدنی مناسب است و اگر نیاز بود انسولین نیز توسط پزشک تجویز می‌شود. انسولین از جفت رد نمی‌شود و ضرری برای جنین ندارد در حالی که قند خون بالای مادر مشکلات زیادی را برای جنین ایجاد می کند. گاهی داروی ضد دیابت در حاملگی را در سه ماهه دوم می‌توان تجویز کرد ولی این دارو به هیچ عنوان جایگزین انسولین نمی‌شود.

دیابت بارداری

تزریق انسولین در بارداری و مزایای آن برای مادر و جنین


انسولین هورمونی است که کمک می‌کند تا بدن انسان گلوکز را از خون جذب کند. گلوکز جذب شده توسط خون در کبد و ماهیچه‌های انسان به شکل گلیکوژن ذخیره می‌شود و بدن به جای استفاده از چربی موجود در خود، از گلیکوژن ذخیره شده به عنوان یک منبع انرژی استفاده خواهد کرد. هنگامی که مقدار انسولین در خون فردی بسیار کم باشد، سلول‌های بدن او قادر به استفاده از گلوکز ذخیره شده نبوده و در چنین وضعیتی، بدن مادر باردار شروع به استفاده از چربی به عنوان منبع انرژی خواهد کرد. با گذشت زمان، قند نگهداری شده در کبد و ماهیچه‌ها بر روی هم انباشته شده و سطح قند خون بدن مادر باردار به طور پیوسته افزایش می‌یابد.
تزریق انسولین به مادر باردار ضرری برای جنین ندارد. کنترل قند خون قبل و بعد از بارداری بسیار حائزاهمیت است زیرا کنترل نشدن قند خون می‌تواند عوارض زیادی برای جنین و مادر به همراه داشته باشد.


در صورتی که قند خون مادر باردار افزایش یابد و کنترل نشود، می‌تواند افزایش وزن جنینی و ماکروزومی و همچنین احتمال فشار خون بالا در بارداری را به همراه داشته باشد. اگر مادر دچار دیابت باشد باید قند خون و کلسیم وی دقیق کنترل شود چرا که احتمال کاهش قند خون نوزاد و زردی وی بیشتر می‌شود بنابراین کنترل قند خون پیش از بارداری و حین و همچنین پس از بارداری بسیار اهمیت دارد.


همه زنان قبل از بارداری به ویژه اگر سابقه قند خون درحاملگی‌های قبلی خود یا سابقه فامیلی دارند، باید قند خونشان کنترل شود. بنابراین در اولین آزمایش بارداری یکی از موضوعاتی که باید کنترل شود قند خون ناشتاست و این قند باید کمتر از 95 باشد.اگر زنی دارای سابقه فوت جنین در رحم یا گرفتار چاقی و همچنین سابقه قند خون باشد، بررسی عوامل خطر باید به صورت دقیق‌تر و با فواصل نزدیک‌تر نسبت به فردی با شرایط عادی برایش انجام شود.

اگر در سه ماهه اول قند خون مادر باردار مناسب بود، تست آن در هفته 26 و 28 بارداری تکرار می‌شود و باید توجه کرد که اگر بیماری در گروه‌های پرخطر باشد قند خون باید به صورت ناشتا و سه ساعته بررسی شود. دیابت کنترل نشده در بارداری در سه ماهه اول می‌تواند باعث بروز ناهنجاری‌های مادرزادی در جنین شود و در سه ماهه دوم و سوم در صورتی که کنترل نشود، در مادر و نوزاد عوارضی ایجاد می‌کند.

بارداری و قندخون


دیابت بارداری و دلیل نیاز به تزریق انسولین


هنگامی که زنی حامله می‌شود، بدن او دچارتغییرات هورمونی اساسی خواهد شد. در برخی از زنان ممکن است این حالت منجر به بروز دیابت بارداری شود. به خاطر داشته باشید هورمون‌های خاصی که توسط جفت در بدن زنان باردار ترشح می‌شود، می‌تواند به انسولین خون خود آن‌ها مقاومت نشان داده و باعث بروز بیماری دیابت شوند. در واقع، تداخل این هورمون‌ها با انسولین باعث نوسان سطح گلوکز در بدن فرد باردار می‌شود. از آن‌جایی هم كه جفت با پیشرفت دوران حاملگی رشد می‌کند، پس ترشحات آن نیز رفته رفته افزایش می‌یابد. در نتیجه، وقتی هورمون بیشتری در بدن مادر باردار تولید شود، مقاومت بدن او به انسولین نیز در ماه‌های آخر بارداری افزایش خواهد یافت.


ریسک فاکتورهای ابتلا به دیابت بارداری

  • داشتن اضافه وزن قبل از آغاز روند بارداری در بدن زنان
  • اگر فردی در سابقه خانوادگی خود بیماری دیابت را داشته باشد (این حالت می‌تواند شامل پدر و مادر، خواهر و برادر فرد شود).
  • اگر زنی در زمان بارداری بیش از 25 سال سن داشته باشد.
  • اگر نوزادی در حین تولد خود بیش از 9 پوند وزن داشته باشد.
  • اگر زن حامله در بارداری‌های گذشته خود یک نوزاد مرده به دنیا آورده باشد.
  • اگر زن حامله در بارداری‌های قبلی خود به دیابت دوران حاملگی مبتلا شده باشد.

آیا تزریق انسولین در بارداری عوارض جانبی دارد؟


در بیشتر موارد، پزشکان متخصص زنان و زایمان ممکن است یک دوره مصرف انسولین را برای کنترل سطح قند خون به بیمار باردار خود توصیه کنند. معمولا، مصرف انسولین در دوران بارداری عوارض جانبی جدی را در خود فرد و جنین داخل رحم او ایجاد نخواهد کرد. فراموش نکنید كه اگر مصرف داروی انسولین، عوارض جانبی در بدن فرد به جای بگذارد، هم منفعت آن بسیار بیشتر از عوارض جانبی به جای گذاشته خواهد بود. با این حال، این افراد باید در زمان مشاهده هر گونه عوارض جانبی از مصرف انسولین در بدن خود، بلافاصله به دنبال کمک‌های فوری پزشکی باشند. شایع‌ترین این عوارض عبارتند از:

  • به وجود آمدن مشکلات تنفسی در بدن مادر باردار بعد از مصرف انسولین
  • تورم صورت، لب‌ها، زبان . یا گلوی زن باردار بعد از مصرف انسولین
  • احساس سرگیجه و یا خواب‌آلودگی در زن باردار بعد از دریافت انسولین

در نهایت به خاطر داشته باشید كه نظارت منظم بر سطح قند خون زنان حامله در طی كل دوران بارداری آن‌ها بسیار مهم است. این افراد باید با تاثیرات مصرف انسولین و تنظیم دوز آن در دوران بارداری خود آشنا باشند. در غیر این صورت، مراجعه به دکتر متخصص زنان و زایمان برای صحبت کردن و آگاهی از تمام اقدامات احتیاطی و آزمایشات لازم برای انجام تست قند خون ضروری خواهد بود.

ورزش در بارداری


درمان دیابت بارداری با تزریق انسولین


برای درمان دیابت در افراد حامله نیز مانند افراد غیرحامله رژیم غذایی، ورزش به خصوص ورزش‌های مقاومتی و دارو توصیه می‌شود. تفاوتی که در مورد مصرف دارو وجود دارد این است که معمولا در حاملگی داروی خوراکی داده نمی‌شود و انسولین استفاده می‌شود. حتی در زنانی که از قبل مبتلا به دیابت بوده‌اند و داروی خوراکی مصرف می‌کرده‌اند نیز وضع به همین منوال است. البته مطالعات اخیر، مصرف بعضی داروهای خوراکی پایین‌آورنده قند خون را در دوران بارداری بی‌خطر دانسته‌اند، اما هنوز این قضیه فراگیر نشده است و غالب پزشکان هنوز انسولین را در دوران بارداری به داروهای خوراکی ترجیح می‌دهند.


معمولا هم لازم است مادر چند روزی در بیمارستان بستری شود تا هم قند خونش به طور مکرر چک شود و هم انسولین طی دوران بستری در بیمارستان برای مادر شروع شود تا میزانی از انسولین که قادر به کنترل قندخون است و در عین حال به کاهش بیش از حد قند منجر نمی‌شود، مشخص شود و هم مادر تزریق انسولین را فرا گیرد.


سپس بیمار با دوز مشخصی از انسولین و نحوه مصرف آن مرخص می‌شود و طبق برنامه‌ای که به وی آموزش داده شده به صورت روزانه درمنزل با گلوکومتر قندخونش را چک می‌کند یا هفته‌ای یک یا دو بار در آزمایشگاه آزمایش قند خون انجام می‌دهد و در نهایت با مراجعه به پزشک و با هماهنگی وی بهترین دوز انسولین مشخص می‌شود.

divider

بیشتر بخوانید:

اگر دیابت بارداری دارید کودکتان در خطر است !

دلیل سقط جنین مکرر در دوران بارداری

فواید مصرف مکمل ویتامین ث در بارداری

divider

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits