دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تقویت اعصاب با دمنوش های گیاهی
4
زمان مطالعه: 10 دقیقه
تقویت اعصاب با تنفس عمیق یک تکنیک ساده و موثر برای مقابله با یک سیستم عصبی ضعیف است

راهکارهای ساده برای تقویت اعصاب


تقویت اعصاب همیشه نیازمند قرص و دارو نیست شما می توانید با برخی کارها و استفاده از دمنوش های گیاهی اعصاب و روان خودتان را تقویت و آرام کنید. آرامش اعصاب و روان یکی از خواسته های انسان های عصر مدرن است . عصری که به دلیل درگیری و مشغله های زیاد فکری و جسمی بدن همیشه در حالت آماده باش برای از دست دادن کنترل اعصاب و وارد شدن به حالت خشونت و ... است.


راه و روش های بسیاری برای داشتن اعصاب و روانی آرام شناخته و ثابت شده است که در صدر آنها راهکارهای عملی و دمنوش های گیاهی تقویت اعصاب قرار دارد. با بکار گیری برخی شیوه های تقویت اعصاب و دمنوش ها می توانید در هر شرایطی بهترین و سالمترین بدن را داشته باشید.

شیوه های تقویت اعصاب


با اعمال تغییرات ساده در شیوه زندگی و استفاده از برخی روش‌های خانگی، می‌توانید سیستم عصبی خود را تقویت کرده و زندگی سالمی داشته باشید.


۱– تنفس عمیق

تنفس عمیق یک تکنیک ساده و موثر برای مقابله با یک سیستم عصبی ضعیف است. این کار باعث آرامش و کاهش استرس در فرد می‌شود. علاوه بر این، تنفس عمیق توانایی بازسازی بدن را بالا می‌برد و با اثرات استرس و اضطراب مقابله می‌کند.

  • در مکان راحتی بنشینید یا دراز بکشید و دستان خود را بر روی شکمتان قرار دهید.
  • یک نفس عمیق از بینی خود بکشید؛ به طوری که ریه‌هایتان پر از هوا شود.
  • نفس خود را به مدت ۳ ثانیه نگه دارید. سپس به آرامی هوا را از طریق دهانتان به بیرون بازدم کنید.
  • این دم و بازدم عمیق را به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه تکرار کنید.
  • شما می‌توانید ۲ الی ۳ بار در روز این تنفس عمیق را انجام دهید.

پابرهنه راه رفتن

۲– پا برهنه راه رفتن

پابرهنه راه رفتن حدود ۳۰ دقیقه در روز بر روی زمین مرطوب، چمن نرم یا یک ساحل شنی تا حد زیادی برای سیستم عصبی و سلامت عمومی بدن مفید است.

زمانی که پابرهنه راه می‌روید، الکترون‌های سطح زمین به بدن شما انتقال می‌یابد و باعث ترویج تغییرات فیزیولوژیکی و بهبود سلامت بدن می‌شود. پابرهنه راه رفتن بر روی چمن، به خصوص صبح هنگام، باعث تعادل سیستم عصبی می‌شود.

۳– نور خورشید

نور خورشید با کمک به تولید ویتامین دی در بدن، باعث تنظیم سیستم عصبی می‌شود.طبق یک تحقیق منتشر شده در سال ۲۰۱۳، میان کمبود ویتامین دی و افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های سیستم عصبی مرکزی، به ویژه در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی ارتباط مستقیم وجود دارد.

برای افزایش سطح ویتامین دی، صبح زود بدون استفاده از کرم ضد آفتاب، بدن خود را به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه زیر نور خورشید قرار دهید. همچنین می‌توانید ویتامین دی را از مواد غذایی مختلف به دست آورید. ماهی قزل آلا، ماهی تن، شیر، تخم مرغ و غلات غنی شده دارای ویتامین دی هستند و شما می‌توانید این مواد غذایی را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

۴– یوگا و مدیتیشن

شما می‌توانید با اختصاص دادن بخشی از زندگی روزمره خود به یوگا و مدیتیشن، سیستم عصبی خود را تقویت کنید. ترکیبی از سه عنصر یوگا، مانند حالت‌های آسانا، مدیتیشن و عمل تنفس مناسب به تقویت سیستم عصبی بسیار کمک می‌کند.

علاوه بر این، یوگا برای بهبود خلق و خوی، کاهش سطح کورتیزول، تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش سلامت جسمی و روانی بسیار مفید است.

۵– منیزیم

منیزیم یک ماده معدنی مهم برای برخورداری از یک سیستم عصبی سالم است. کمبود این ماده معدنی بر روی انتقال دهنده‌های عصبی که وظیفه انتقال سیگنال بین سلول‌های عصبی را بر عهده دارند، اثر بازدارنده دارد.

علاوه بر این، منیزیم به تولید سروتونین در بدن کمک می‌کند و باعث تسکین سیستم عصبی و بهبود خلق و خوی می‌شود. منیزیم همچنین باعث ترویج آرامش عضلانی می‌شود. مواد غذایی مانند شکلات تلخ، اسفناج، کاهو، موز، زردآلو، بادام، گردو، عدس، برنج قهوه‌ای و دانه کدو تنبل غنی از منیزیم هستند.

۶– اسیدهای چرب امگا ۳

برای کاهش خطر ابتلا به سیستم عصبی ضعیف، مواد غذایی غنی از امگا ۳ مصرف کنید. اسیدهای چرب امگا ۳ برای توسعه و عملکرد سیستم عصبی مرکزی بسیار مهم هستند. این اسیدهای چرب برای عملکرد نورون و بهبود انتقال عصبی لازم هستند.

از مواد غذایی سرشار از امگا ۳ می‌توان به تخم کتان، دانه چیا، گردو، ماهی ساردین، ماهی قزل آلا، کلم بروکسل، گل کلم، اسفناج و روغن کانولا اشاره کرد.

یوگا

۷– ورزش

ورزش منظم نیز برای تقویت سیستم عصبی بسیار مهم است. طبق یک تحقیق، ورزش منظم اثرات عمیقی بر روی سیستم بیولوژیک بدن از جمله سیستم عصبی مرکزی دارد و می‌تواند سلامت روانی و عملکرد شناختی را بهبود بخشد. پیاده‌روی، دو، شنا و دوچرخه سواری برخی از ورزش‌هایی هستند که می‌توانند باعث حفظ سلامت سیستم عصبی شوند.

۸– سولفات دومنیزی

حمام گرفتن با سولفات دومنیزی برای سیستم عصبی بسیار خوب است. این ماده باعث عملکرد درست عضلات و اعصاب می‌شود. همچنین منیزیم موجود در آن باعث افزایش سروتونین در مغز، کاهش استرس و ترویج آرامش می‌شود.

  • یک فنجان سولفات دومنیزی را در وان آب گرم ریخته و کاملاً هم بزنید.
  • بگذارید به مدت ۲۰ دقیقه خیس بخورد.
  • از این روش یک الی دو بار در هفته استفاده کنید.


بهترین دمنوش های گیاهی برای تقویت اعصاب

نسخه های طبیعی برای رسیدن به آرامش و تقویت اعصاب شامل دمنوش ها و داروهای گیاهی هستند که در این بخش به معرفی چند دمنوش موثر و فوق العاده برای آرامش اعصاب و روان خواهیم پرداخت . می دانید که هر داروی آرامبخش عوارض خاص خودش را دارد در حالی که دمنوش آرامش بخش اعصاب و روان موثر ترکیباتی گیاهی دارد که بدون نگرانی از عوارض می توان آن را مصرف کرد.


دمنوش تقویت اعصاب میوه گل نسترن:


با 15 عدد میوه گل نسترن می توانید یک دمنوش آرامبخش اعصاب و روان تهیه کنید. این چای طبیعتی معتدل و تا اندازه ای خشک دارد وغنی از ویتامین ث می باشد برای همین در پیشگیری و درمان سرماخوردگی موثراست.


دمنوش تقویت اعصاب به لیمو - زیرفون:


این چای با طبیعت گرم برای تقویت اعصاب و روان بسیار مفید است . خواص فوق العاده این دمنوش گیاهی باعث شده است تا این نوشیدنی در لیست درمان های مشکلاتی همچون سرماخوردگی، تشنّج، نقرس، دردهای سیاتیکی، غلظت خون، روماتیسم، بی خوابی های شبانه، میگرن، اضطراب، طپش قلب، سردرد، آسم، فشارخون و اسهال موثراست؛ همچنین این چای، تقویت کننده حافظه، شستشودهنده کلیه و مقوی قرار گیرد.
نکته: مصرف این چای به علّت دارا بودن زیرفون، برای خانم های باردار ممنوع است.


دمنوش هل برای تقویت اعصاب


هل، سیستم عصبی، دستگاه تنفسی و دستگاه گوارشی را آرام می کند و همین خود دلیلی واضح و ساده است برای اینکه برای آرامش و تقویت اعصاب از دمنوش آن استفاده کنیم. هل علاوه بر این برای تقویت هوش و افزایش قدرت جنسی مفید است. در طب چینی از آن برای مقابله با مشکلات معده و روده ها استفاده می کنند.

دمنوش تقویت اعصاب


دمنوش تقویت اعصاب زعفران:


همانطور که می دانید زعفران، طبیعتی گرم و خشک دارد و یکی از گیاهانی است که شادی بخش و خنده آور است .تقویت قلب، تحریک قوای مغزی، ، ضدکرم خوردگی دندان، شستشودهنده کلیه، تقویت کننده معده، درمان و ضدسرفه و خلط آور است.


نکته : در هنگام زایمان برای تسهیل و تسریع روند زایمان می توان یک مثقال آن را دم کرده میل نمود امّا در دوران بارداری بهتر است از مصرف زیاد آن خودداری کرد.


دمنوش تقویت اعصاب نعناع فلفلی:


نعناع تقویت کننده و نیروبخش است، به هضم غذا کمک و عملکرد معده، کبد، صفرا و روده ها را کنترل می کند. نعناع فلفلی یکی از گیاهانی است که موجب تسکین بدن و افزایش هوش می شود. این سبزی معطر به خوبی با چای (چای سبز و سفید) ترکیب شده و طعم خوبی به آن می بخشد.


دمنوش تقویت اعصاب بابونه:


طبیعت این گیاه دارویی معتدل و در بابونه های صحرایی به سمت گرم و خشک است ، گیاهی دارویی با خاصیت ضد صفرا و آرام بخش اعصاب، به ویژه اعصاب معده و روده است . از خواص و فواید دیگر این گیاه که دمنوش آن بسیار طرفدار دارد می توان به ضد تب، ضد انگل، ضد یبوست و اشتهاآور بودن آن اشاره کرد.


چای و دمنوش بابونه توسط متخصصان طب سنتی برای درمان هایی با هدف تقویت حافظه، تقویت اعصاب، آرامش بخش و خواب آور، ضد تشنج، درمان اضطراب و استرس، درمان سرگیجه همچنین خواص قلب و عروقی بابونه شامل گشاد کننده عروق قلبی، پایین آورنده فشار خون، بهتر کردن خون رسانی به مغز و کلیه ، رقیق کردن خون و کمک کننده به کم خونی تجویز می کنند.


دمنوش تقویت اعصاب زیره سیاه:


دمنوش درمانی زیر سیاه با طبیعت بسیار گرمی که دارد می تواند ناآرامی اعصاب را که گاهی ناشی از سردی زیاد مزاج است به راحتی رفع کند ؛ علاوه براین خواص دیگری همچون افزایش فشارخون پایین، تصفیه خون، تقویت قلب وعروق وشـسـتـشـوی کـلـیـه، ضد زردی پوست، افزایش دهنده شیرمادر، ضد نفخ وتقویت معده از آن مطرح شده است.

دمنوش بابونه


دمنوش تقویت اعصاب بادرنجبویه


بادرنجبویه یا همان گیاه ملیسا یکی از نسخه های طب سنتی برای هضم و اعصاب است ، گیاه پرخاصیتی که برای تنظیم عملکرد تیروئید مفید است و به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدانی ضد اضطراب قوی است.


دمنوش تقویت اعصاب گزنه:


گیاه گزنه یک ضد صفرا و سنگ کیسه صفرای قوی است و غلظت خون و چربی خون را کاهش می دهد و به دلیل طبیعت گرمی که دارد برای آرامش اعصاب و روان مفید می باشد.


در میان نسخه های قدیمی که از گزنه به عنوان متریال اصلی استفاده می شده است آن را به عنوان ماده ای موثر برای شستشوی کلیه ،ضد سرطان و خونریزی، زیادکننده شیرمادر، برطرف کننده خستگی، ضد ریزش موی سر و درمان پروستات یاد شده است.


دمنوش تقویت اعصاب دارچین:


ازخواص و فواید درمانی دارچین سخن بسیار است که در چند خط نمی گنجد. این ادویه مفید برای تنظیم قند خون مفید است و خواص ضداسپاسمی دارد. دارچین ضد میکروب و ضد التهاب بوده و انرژی تان را افزایش می دهد و به سادگی می تواند یک داروی آرامش بخش اعصاب و روان باشد ، ادویه ای که برای درمان بی اشتهایی و نفخ معده نیز تجویز می شود.


دمنوش تقویت اعصاب چای سفید:


چای سفید چای محبوب و مورد علاقه امپراتورهای چینی مانند چای سبز بدون تخمیر تهیه می شود ، این چای پرخاصیت و فایده از گذشتگان به عنوان نسخه ای برای آرامش بخش اعصاب، مقوی قلب و عروق، مقابله کننده با پوکی استخوان و مبازره کننده با آنفلوانزا مورد استفاده بوده است.


دمنوش تقویت اعصاب چای سبز

چای سبز نیز دارای تأثیرات مثبتی بر سیستم عصبی است. اسید آمینه موجود در چای سبز که به عنوان ال‌تیانین شناخته می‌شود، به افزایش سطح دوپامین و سروتونین در بدن کمک می‌کند که به نوبه خود باعث بهبود خلق و خوی و کاهش استرس فرد می‌شود.

divider

بیشتر بخوانید:

بیماری ضعف اعصاب و راهکارهایی برای تقویت اعصاب

فواید مصرف مکمل گیاهی لاوند (اعصاب)

گیاهان دارویی مفید برای اعصاب از نظر طب سنتی ایران

divider

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم




این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (4 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits