دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
لاغری با مصرف جوش شیرین!!؟
1
زمان مطالعه: 6 دقیقه
جوش شیرین باعث کاهش وزن شما نخواهد شد اما به شما کمک می کند که تاثیر تمرین های ورزشی که به عنوان بخشی از یک برنامه کاهش وزن دنبال می کنید ,بهتر شود

آیا مصرف جوش شیرین در کاهش وزن موثر است؟

جوش شیرین برخلاف آنچه شما فکر می کنید فقط ماده افزودنی نان ها و کوکی های خانگی نیست بلکه فراتر از آشپزخانه هزاران کاربرد دیگر دارد که احتمالا شما از آن اطلاعی ندارید. به عنوان مثال اضافه کردن آن به وان حمام می تواند دردهای عضلانی را تسکین دهد , با افزودن آن به سرکه سفید می توانید چسب های اضافی را از وسایل پاک کنید یا آنرا به صورت پودر به زیر بغل بزنید تا به عنوان یک دئودورانت طبیعی عمل کند. نوشیدن ترکیبی از آب و جوش شیرین هم یک روش قدیمی برای تسکین سوء هاضمه است.

جوش شیرین حتی به عنوان یک مکمل ورزشی توسط ورزشکاران استقامتی و وزنه برداری مورد استفاده قرار می گیرد . با اینحال جوش شیرین برای کاهش وزن اصلا موثر نیست.

جوش شیرین چربی ها را خنثی نمی کند

با اینکه جوش شیرین با خنثی سازی اسیدهای معده سوء هاضمه را تسکین می دهد اما به تجزیه چربی های بدن شما یا به عبارتی چربی سوزی کمکی نمی کند . در واقع جوش شیرین هیچ تاثیر مستقیمی بر چربیهای بدن ندارد و کالری حاصل از مصرف چربیها را دفع نمی کند. شما وقتی وزن کم می کنید که کمبود انرژی داشته باشید یا کالری کمتری نسبت به آنچه دریافت می کنید , بسوزانید و جوش شیرین کمکی به حل این معادله نمی کند.

جوش شیرین یا بیکربنات سدیم یک ماده قلیایی است که اثر اسید را محدود می کند . وقتیکه شما جوش شیرین مصرف می کنید این ماده با اسید معده شما واکنش داده و متابولیت هایی مانند آب و دی اکسیدکربن تولید می کند که منتهی به ایجاد گاز در معده و آروغ زدن بیشتر می شود . این واکنش های شیمیایی به شما کمک می کند تا پس خوردن یک غذای تند یا چرب احساس بهتری داشته باشید اما در جذب کالری شما تفاوتی ایجاد نخواهد کرد.

کاربرد جوش شیرین

تاثیر جوش شیرین بر عملکرد ورزشی

جوش شیرین باعث کاهش وزن شما نخواهد شد اما به شما کمک می کند که تاثیر تمرین های ورزشی که به عنوان بخشی از یک برنامه کاهش وزن دنبال می کنید ,بهتر شود. مطالعه ای که درمجله اروپایی فیزیولوژی کاربردی در سال 2013 منتشر شد نشان داد که مصرف جوش شیرین 60 دقیقه قبل از جلسه تمرین ورزشی به شرکت کنندگان کمک می کند که تکرار تمرینات خودشان را کامل کنند و علائم خستگی عضلات را در مقایسه با گروه دیگر کاهش می دهد . این مطالعه کوچک بود – فقط بر روی 12 ورزشکار انجام شد- بنابراین تحقیقات بیشتری لازم است تا از ایمنی و موثر بودن این استراتژی اطمینان حاصل شود .

بیکربنات سدیم ممکن است به افزایش سرعت و استقامت در ورزش هوازی کمک کند. وقتی شما با حداکثر توانایی یا نزدیک به آن کار می کنید عضلات شما ماده ای به نام لاکتات را بیشتر از قبل تولید می کنند. وقتی که شما نتوانید لاکتات را به سرعتی که تولید می کنید , پردازش کنید احساس خستگی خواهید کرد بنابراین باعث می شود تمرینات خودتان را آهسته کرده یا آنرا متوقف کنید . لاکتات در عضلات اسیدیته ایجاد می کند و مصرف جوش شیرین پیش از ورزش به بافر کردن این اسیدیته کمک خواهد کرد بنابراین شما می توانید کمی سخت تر و طولانی تر کار کنید.

تحقیقات بیشتری برای تائید مزایای جوش شیرین به عنوان یک کمک ارگونومیک مورد نیاز است . جوش شیرین در واقع به شما کمک می کند که مدت طولانی تری کار کنید در نتیجه کالری بیشتری بسوزانید بنابراین از این طریق می توانید کاهش وزن بیشتری داشته باشید.

احتیاط در مصرف جوش شیرین

اگرچه جوش شیرین یک افزودنی خانگی معمولی و یک داروی قدیمی برای سوء هاضمه است مصرف آن خالی از خطر نیست. مصرف بیش از حد جوش شیرین یا مصرف آن بلافاصله پس از یک وعده غذای سنگین و بزرگ به دلیل تولید دی اکسید کربن بیشتر درمعده باعث سوزش معده خواهد شد. اگرچه تحقیقات در این زمینه کم است اما این وضعیت ممکن است رخ دهد و شما را با مشکل مواجه کند.

جوش شیرین همچنین حاوی مقدار قابل توجهی سدیم است که می تواند سلامت افراد مبتلا به مشکلات کلیوی یا قلبی را به مخاطره بیاندازد. مصرف مقدار زیاد سدیم بطور مداوم می تواند باعث فشارخون , مشکلات کلیوی و قلبی در افراد سالم شود .

  • جوش شیرین می تواند با داروهای زیادی از جمله آسپرین , داروهای دیابتی و آنتی بیوتیک های خاص تداخل ایجاد کند بنابراین بدون مشورت با پزشک از جوش شیرین استفاده نکنید.
  • مصرف بیش از حد جوش شیرین باعث ادم یعنی احتباس آب در بدن و ورم دست و پاها می شود و چون ادم در بارداری نسبتا شایع است زنان باردار نباید جوش شیرین مصرف کنند.
  • از آنجاییکه بی کربنات سدیم یا همان جوش شیرین باعث کاهش پتاسیم می شود می تواند باعث تشدید علائم حاصل از آن یعنی خستگی ، ضعف ، کرامپ های عضلانی ، یبوست ، تهوع و افزایش ضربان قلب شود.
  • عارضه نادر دیگری که با مصرف جوش شیرین ممکن است رخ دهد واکنش های آلرژیک نسبت به بی کربنات سدیم است که علائم آن شامل خارش بدن ، دشواری در تنفس ، سرفه کردن ، تنگی نفس ، تب ورم صورت و زبان , آبی شدن رنگ پوست و تشنج است.

جوش شیرین

تاکید بر سبک زندگی سالم برای کاهش وزن

به جای یافتن یک راه حل سریع برای کاهش وزن مانند استفاده از جوش شیرین بهتر است بر روی انتخاب گزینه های غذایی مناسب و تحرک بیشتر برای کاهش وزن تمرکز کنید . مثلا می توانید از کالری شمار آنلاین برای تعیین مقدار کالری مورد نیاز جهت حفظ وزن کنونی خودتان استفاده کنید یا اینکه 500 تا 1000 کالری کمتر از کالری حفظ وزنتان مصرف کنید تا هر هفته 1 تا 2 کیلو کاهش وزن داشته باشید. با کاهش کالری و افزایش فعالیت و تحرک به راحتی می توانید کالری بیشتری بسوزانید و وزن کم کنید.

علاوه بر این رژیم غذایی که فاقد شیرینی ها ، نوشابه و چربی های اشباع باشد با کاهش مصرف کالری باعث کاهش وزن شما خواهد شد . در وعده های غذایی خودتان برای کاهش وزن بر روی پروتئین های خالص ، غلات کامل ، فیبرها ، سبزیجات و میوه های آب دار تمرکز کنید . تحرک بیشتر کلید کاهش وزن است . حتی فعالیت متوسط – معادل یا بیشتر از ۲۵۰ دقیقه در هفته – به شما کمک می کند که چند کیلو وزن کم کنید . علاوه بر این فعالیت های ورزشی باعث می شوند به جای ذخایر چربی بیشتر توده های عضلانی قویتر داشته باشید و بافت عضلانی بیشتر باعث افزایش متابولیسم خواهد شد.

divider

بیشتر بخوانید:

خواص معجزه آسای ماسک جوش شیرین برای پوست

خواص بی نظیر و باور نکردنی جوش شیرین برای پوست

کاربردهای جوش شیرین در خانه داری

divider

ترجمه توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
0.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits