دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۱۹ خاصیت درمانی بولاغ اوتی که نمی دانستید!
73
زمان مطالعه: 8 دقیقه
بولاغ اوتی مزایای بسیاری دارد که از بین آنها می توان به پیشگری از سرطان سینه , تقویت ایمنی، کاهش فشار خون، بهبود عملکرد غده تیروئید و جلوگیری از کمبود آهن اشاره کرد.

آشنایی با بولاغ اوتی یک گیاه پرخاصیت!


بولاغ اوتی (watercress) یک گیاه شناور و وابسته به آب است، با تعداد زیادی شاخه های خزیده و ساقه، برگ های عمودی و به شکل پر دارد؛ قسمت فوقانی آن 3 تا 7 بالچه دارد و قسمت پایین آن دارای 3 بخش به صورت بریدگی می باشد. بولاغ اوتی گلهای سفید رنگی دارد که در مدت کوتاهی رشد می کنند.بولاغ اوتی یا علف چشمه ؛ شاهی آج، جرجیره آبی، رشاد، کرسون و همچنین به نام آب تره خوراکی هم نامیده می شوند.


بولاغ اوتی مزایای بسیاری دارد که از بین آنها می توان به پیشگری از سرطان سینه , تقویت ایمنی، کاهش فشار خون، بهبود عملکرد غده تیروئید و جلوگیری از کمبود آهن اشاره کرد. سایر مزایای بولاغ اوتی عبارتند از پیشگیری از خماری , تسریع کاهش وزن , تصفیه خون , حفظ سلامت استخوان ها , درمان انواع دیابت , بهبود بینایی , کاهش آسیب های ناشی از استرس اکسیداتیو , کنترل عملکرد کیسه صفرا , حمایت از سلامت مو، تقویت دندان ها، جلوگیری از سرماخوردگی معمولی و بهبود سلامت مغز . با ما در مجله اینترنتی دلگرم همراه باشید تا مزایای این گیاه مفید بیشتر آشنا شویم.

بولاغ اوتی چیست ؟

بولاغ اوتی به تیره شب‌بو تعلق دارد. گیاهی است علفی و پایا که از ساقه‌های خوابیده آن که عموما ضخیم و گوشت‌دار است، ریشه‌های کوچک و سفید رنگ به صورت شبکه‌ای خارج می‌شود. برگهای آن متناوب و گوشت‌دار به رنگ سبز تیره و عاری از کرک است. بولاغ اوتی بومی آسیا و اروپاست و در فصل بهار کنار جوی های آب می روید . طعم این گیاه مفید فلفلی و کمی تند است و ساقه ها و برگ های نرم آن خوراکی هستند .


کلم پیچ پسرعموی این گیاه است که یک گیاه خوشمزه و مغذی است که درمان طبیعی برای بسیاری از بیماریها است و به خاطر استفاده در سالادها , ساندویچ ها و استفاده در کنار غذاها به صورت بخار پز بسیار مشهور است . مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری, بولاغ اوتی را به عنوان یک گیاه " قدرتمند " دسته بندی می کنند.


ارزش غذایی بولاغ اوتی


مقدار ویتامین C موجود در بولاغ اوتی بالاتر از پرتقال است . علاوه بر این حاوی آهن بیشتری نسبت به استفناج و کلسیم بیشتری از شیر و فولات بیشتری از موز است . این سبزی همچنین حاوی مقادیر بالایی از ویتامین A، ویتامین B6، ویتامین B12، کلسیم، فسفر، آهن و منیزیم است که همه آنها برای بدن سالم حیاتی هستند.

خواص بولاغ اتی


فواید درمانی بولاغ اوتی


1-پیشگیری از سرطان سینه


بولاغ اوتی حاوی فیتونوترینت های بسیار فعالی است که به محض خوردن آن مقدار این مواد در سیستم قلبی – عروقی بدن افزایش می یابد که به نوبه خود پیشرفت سرطان سینه را متوقف کرده یا از عود مجدد آن پیشگیری می کند.
مطالعه دیگری در رابطه با قدرت ضد سرطانی بولاغ اوتی تائید می کند که افزودن این گیاه به رژیم غذایی برای پیشگیری از سرطان سینه , ریه و همچنین سرطان معده بسیار مفید است .


2- بولاغ اوتی یک منبع غنی از ویتامین C


ویتامین C یکی از مواد مغذی اصلی مورد نیاز بدن برای عملکرد مطلوب است زیرا خطر آسیب سلول های خونی را کاهش داده ، بافت مغزی را ترمیم می کند و از بدن در برابر بیماری های مختلف محافظت می کند.


3- افزایش ایمنی بدن با بولاغ اوتی


محتوای ویتامین C بالای بولاغ اوتی برای محافظت از بدن شما در برابر بیماری های ناشی از باکتری ها، ویروس ها و قارچ ها مناسب است. محتوای بالای این ویتامین باعث آزاد شدن آنتی اکسیدان ها می شود که به حذف رادیکال های آزاد و علائم التهاب بدن کمک می کند و در نتیجه باعث بهبود ایمنی شما می شود.


4- بولاغ اوتی و فشارخون


سطوح بالای زآگزانتین و لوتئین در بولاغ اوتی با کاهش فشار خون در افراد مبتلا به این بیماری در ارتباط است . مطالعات مختلف نشان داده است که سطوح بالاتر زآگزانتین و لوتئین باعث کاهش ابتلا به آترواسکلروز یا سخت شدن شریان ها در مقایسه یا کسانی می شود که سطح کاروتینوئیدهای پایین تری دارند . علاوه بر این شرکت کنندگان با سطوح بالاتری از کاروتینوئیدهای خون نیز کمتر مستعد حملات قلبی بودند.

گیاه بولاغ اوتی


5 – بولاغ اوتی عملکرد غده تیروئید را بهبود می بخشد


بولاغ اوتی وقتی که خام خرده می شود باعث کاهش تولید هورمون تیروئید می گردد. با تولید کنترل نشده هورمون تیروئید شما به احتمال زیاد مبتلا به هایپوتیروئیدیسم یا گواتر خواهید که علائمی مانند افسردگی , یبوست و افزایش وزن خواهند داشت .


6 – پیشگیری از کمبود آهن ( کم خونی)


بولاغ اوتی یک منبع غنی از آهن است که برای تامین هموگلوبین بدن ضروری است . هموگلوبین قطعا گلبول های قرمز را افزایش می دهد و برای افرادی که بطور ژنتیکی دچار کمبود آهن هستند یا مقدار زیادی خون از دست داده اند (به علت آسیب، در دوران بارداری و یا دوره قاعدگی و غیره) بسیار مفید است.


7- پیشگیری از خماری


مصرف آب بولاغ اوتی برای درمان خماری بسیار مفید است زیرا این گیاه آنزیم های پاک کننده را به منظور سم زدایی بدن شما تحریک می کند و احساسات بد ناشی از افزایش مصرف مواد مخدر یا الکل را در شما از بین می برد.


8- بولاغ اوتی باعث کاهش وزن می شود


بولاغ اوتی کالری کمی دارد (حدود 18 کالری در هر وعده) و این گیاه برای هر کسی که به دنبال کاهش وزن است بسیار مفید است. علاوه بر این، بولاغ اوتی حاوی فیبرهای غذایی و اسیدهای آمینه است که شما را برای مدت زمان طولانی سیر نگه می دارد و مانع می شود که از اسنک ها استفاده کنید.

فواید بولاغ اوتی


9 – بولاغ اوتی و خواص تصفیه کنندگی


بولاغ اوتی حاوی مواد تصفیه کننده ای است که برای سم زدایی بدن بسیار مهم هستند . این گیاه ادرار آور است و به طور موثر سموم را از کل بدن شما حذف می کند.


10 – حفظ سلامت استخوان ها


بولاغ اوتی مقدار زیادی ویتامین K دارد که کمبود آن با ریسک شکستگی استخوان ها درارتباط است . مصرف کافی ویتامین K باعث بهبود سلامت استخوان های شما با تغییر پروتئین های ماتریکس استخوان، افزایش جذب کلسیم و کاهش تخلیه ادراری کلسیم می شود.


11- درمان دیابت با بولاغ اوتی

بولاغ اوتی محتوی آنتی اکسیدانی به نام آلفا لیپوئیک اسید است که سطح گلوکز را کاهش می دهد و مانع از تغییرات ناشی از استرس اکسیداتیو شده و حساسیت به انسولین را افزایش می دهد.


12- بولاغ اوتی و تقویت بینایی


مطالعات اروپایی نشان می دهد که ویتامین C ممکن است خطر ابتلا به آب مروارید را کاهش دهد . از آنجاییکه بولاغ اوتی یک منبع غنی از ویتامین C است ممکن است در بهبود بینایی مفید باشد.


13 – کاهش آسیب ناشی از استرس اکسیداتیو


تحقیقات نشان می دهد که ویتامین C در ترکیب با ویتامین E در کاهش آسیب استرس اکسیداتیو به گلبولهای قرمز موثر است. حتی اگر این مطالعه بر اساس مصرف مکمل های ویتامینی باشد بازهم نشان می دهد خوردن غذاهایی مانند بولاغ اوتی که حاوی این ویتامین ها است ممکن است واقعا برای سلامت مفید باشد.


14- کنترل عملکرد کیسه صفرا


به دلیل محتوای بالای آب , این گیاه به حذف سموم مضر که ممکن است مانع عملکرد کیسه صفرا شود , کمک می کند.

اسموتی بولاغ اوتی


15- موهای سالم با بولاغ اوتی


مواد معدنی مانند روی، آهن و ویتامین های مختلف برای موهای سالم بسیار مهم هستند و بیشتر آنها در بولاغ اوتی وجود دارد. روی به پاک کردن باکتری ها از پوست سر کمک می کند، بنابراین به عنوان یک ماده ضد شوره مو عمل می کند.


16- درمان سرفه


بولاغ اوتی حاوی ترکیباتی به نام گلیکوزیدهای سولفوره است که به حد کافی برای درمان بیماریهای مربوط به برونشیت های مزمن به ویژه سرفه قوی هستند.


17 – بولاغ اوتی و تقویت دندان ها


از آنجاییکه بولاغ اوتی یک منبع عالی از کلسیم است می تواند برای دندان های شما بسیار مفید باشد . استفاده از این گیاه باعث تقویت دندان های شما می شود و خونریزی لثه ها را نیز درمان می کند.


18 – بهبود سلامت مغز

مصرف ویتامین C ممکن است برای جلوگیری از تغییرات شناختی مرتبط با پیری و آلزایمر و همچنین ترمیم بافت های مغزی مفید باشد.


19 – پیشگیری از سرماخوردگی

مواد غذایی غنی از ویتامین C مانند بولاغ اوتی یک راه حل موثر برای جلوگیری از سرماخوردگی هستند . تحقیقات نشان می دهد که غذاهایی با محتوای بالای ویتامین C ممکن است خطر ابتلا به سرماخوردگی را 66 درصد کاهش دهد.

بولاغ اوتی یک گیاه فوق العاده خوشمزه و سالم است که زندگی شما را به سوی سلامت بیشترتغییر خواهد داد . شما می توانید آنرا به سالاد , سوپ , سس , دسرها و یا حتی ماکارانی اضافه کنید و از منافع آن بهره مند شوید.

divider

بیشتر بخوانید:

آیا با گیاه خواری میتوان سرطان را درمان کرد ؟

گیاه سعدکوفی و خواص درمانی این گیاه

فواید بی‌نظیر پودر گیاهی گلسنگ برای کلیه‌ها

divider

ترجمه توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (73 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۲ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

جهانبخش کریمی | ۲ سال پیش
خیلی عالی بود ممنون از زحمات شما
0
0
جهانبخش کریمی | ۲ سال پیش
خیلی مطالب عالی بود ممنون از زحمات شما
0
0

hits