دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مزایای باورنکردنی مصرف مکمل تائورین
14
زمان مطالعه: 7 دقیقه
تائورین آمینواسیدی که می تواند عضلات را در مقابل آسیب های حاصل از تمرین یا رادیکال های آزاد محافظت کند.

معرفی کامل مکمل تائورین

تائورین (taurine ) یک آمینواسید غیرضروری است که در بافت های عضلانی و بافت های عصبی قرار دارد. چون بدن قادر به ساخت تورین است نیازی به مصرف مستقیم آن وجود ندارد (حداقل برای فعالیت های فیزیکی عادی ) . تورین آمینواسیدی که می تواند عضلات را در مقابل آسیب های حاصل از تمرین یا رادیکال های آزاد محافظت کند. این آمینو اسید در بدن کاربردهای گوناگونی از جمله افزایش مقدار سلول ها، تسریع روند ریکاوری عضلات بین جلسات تمرین و… دارد.

تائورین از متیونین و سیستیین ساخته می شود. این ماده در بدن به شکل یک آمینو اسید آزاد و یا جزیی از یک پتید ساده موجود در پلاکت ها و صفرا، پدید می آید و توسط اسید صفراوی به تاروکلیک اسید، تبدیل می شود.

این آمینو اسید به عنوان یک واحد پروتیینی سیستماتیک تلقی نمی شود اما وجود آن در فرایند تبدیل پروتیین ها بسیار ضروری می باشد. بدن انسان به طور طبیعی مقدار کمی تورین تولید می کند اما این مقدار به ویژه برای جوانان، افراد در حال رشد و نیز افراد پرتحرک کافی نیست.

مکانیسم اثر تائورین

بعد از گلوتامین ،تائورین فراوانترین آمینو اسید در بافت عضلانی است.(جالب توجه تر اینکه این آمینو اسید جزیی از بافت عضلانی نمی باشد-این ماده اساسا در درون سلول ماهیچه ای وجود دارد).تائورین به عنوان یک تقلید کننده انسولین عمل می نماید که بدان معنی است که این ماده می تواند متابولیسم گلوکز و آمینواسید ها را ارتقاء دهد و نقش مهمی را در حجیم شدن سلول ایفا می نماید بنابراین این مکمل می تواند متابولیسم پروتئین را ارتقا ء دهد . تحقیقات جدید نشان می دهد که مصرف روزانه تائورین در ورزشکاران می تواند به کاهش تجزیه پروتئین کمک کند و همینطور شواهد کاهش ۲۰% ماده ای به نام ۳- متیل هستیدین را نشان می دهد که محصول ناشی از تجزیه ماهیچه ای است.

فواید مصرف تائورین

  • درمان بیماری پارکینسون
  • بهبود فعالیت ورزشی
  • جلوگیری از بیماری های قلبی
  • کاهش خطر ابتلا به دیابت
  • کاهش وزن
  • جلوگیری از سندرم متابولیک
  • کاهش بیماری پریودنتال
  • تقویت رشد ماهیچه

مکمل تورین

تاثیر درمانی تائورین بر بیماریها

بیماری قلب و عروقی

تائورین سطح پتاسیم و سایر الکترولیت ها در بدن را تنظیم کرده که می تواند فشار خون را کنترل کرده بنابراین از بیماری های آترواسکلروز، حملات قلبی و سکته مغزی و بیماری های قلبی عروقی جلوگیری می شود. علاوه بر این کلسترول بد را هم کاهش می دهد.

بیماری پارکینسون

تحقیقات نشان داده است که هنگامی که بدن به مقدارکافی تائورین داشته باشد، رشد دوباره سلول های عصبی امکان پذیر است، که می تواند به کاهش یا جلوگیری از بیماری های عصبی مانند بیماری پارکینسون کمک کند.

کاهش وزن

یکی از بهترین فواید مصرف مکمل تائورین کاهش میزان چربی در جریان خون است که به چربی سوزی و کاهش وزن بسیار کمک می کند

سندرم متابولیک

تائورین با کاهش خطر ابتلا به سندرم متابولیک، از جمله چاقی، فشار خون بالا و دیابت، اقدامی پیشگیرانه برای سندرم متابولیک باشد.

بیماری پریودنتال

ارتباط بین رادیکال های آزاد، التهاب مزمن و بیماری های پریودنتال به خوبی شناخته شده است، اما مکمل تائورین خطر ابتلا به این بیماریها را کاهش داده و برای سلامت دهان و دندان بسیار خوبست

فعالیت ورزشی

مکمل تائورین جزو بهترین مکمل های ورزشی شناخته شده است، زیرا عضلات را تقویت می کند به این معنی که تمرینات بهتر انجام شده و زمان بازیابی کوتاه تر خواهد شد

افزایش سیستم ایمنی بدن

استفاده از مقدار مناسب تائورین در بدن می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و بدین معنی است که انرژی بدن افزایش می یابد.

تقویت عضلات

این مکمل رشد ماهیچه ها را بهتر کرده و آنها را تقویت می کند و برای ورزشکاران بدنسازی و وزنه برداران بسیار مفید است.

دیابت

مکمل تائورین از نوروپاتی دیابتی پیشگیری می کند. علاوه بر این، تورین همچنین دارای خواص انسولین است، بنابراین به تنظیم گلوکز کمک می کند که یکی از مشکلات دیابتی ها است.

مقدار توصیه شده مصرف تائورین

اگر به توصیه پزشک این مکمل را مصرف می کنید اکثر متخصصان توصیه می کنند مصرف کمتر از ۳۰۰۰ میلی گرم در روز باشد. در این سطح، بدن قادر خواهد بود از عوارض جانبی پیشگیری کند. با این حال، مصرف بیس از حد تائورین , منجر به عوارض جانبی ناخواسته و بالقوه خطرناک می شود.

دلایلی که مکمل تائورین توسط یک ورزشکار مورد استفاده قرار می گیرد:

  • بالا بردن سطح انتقال آب به درون سلول های عضلانی و احتباس بیشتر آب در آنها ( به مانند کراتین)
  • افزایش سطح هوشیاری
  • افزایش قدرت پمپاژ خون توسط قلب
  • کاهش فشار خون
  • جلوگیری از دهیدراته شدن

واضح است که تائورین نقش مهمی را در تولید نیتریک اکساید بازی می کند ، تاجاییکه پایین آمدن سطوح تائورین در کاهش تولید نیتریک اکساید نقش دارد. همچنین با گشاد کردن کانال ها در انتقال جریان خون موثر بوده که نتیجه آن انتقال حجم بالایی از اکسیژن و مواد مغذی به درون سلول ها می باشد. همان طور که دیده می شود ، انتقال این مواد بدون نیتریک اکساید کافی امکان پذیر نبوده با کمبود در ال تائورین ، میزان نیتریک اکساید نیز کمتر می باشد .

مهمترین کاربرد تائورین به عنوان یک مکمل ، استفاده از آن در کنار کافئین در نوشیدنی های انرژی زا می باشند. اکثر نوشیدنی های انرژی زا حاوی حداقل 1 گرم تائورین می باشند. نتایج بدست آمده از مطالعات بر روی تائورین نشان داده که تائورین در کاهش خستگی عضلات و تنظیم دمای بدن ، افزایش توانایی جهت تمرین و نیز بالا بردن قدرت تمرکز موثر است. در برخی مواقع بطور اشتباه از آن به عنوان یک محرک یاد می شود ، حال آنکه نقش آن در مهار نورونهای مربوط به انتقال هیجان ( به مانند انتقال دهنده GABA ) بوده و بیشتر نقش آرام بخشی دارد.

همچنین تائورین به عنوان یک مکمل ، مزایای دیگری نیز دارد . تائورین با کراتین یک ویژگی مشترک دارد و باعث می شود تا میزان احتباس آب در عضلات بیشتر شده و در نتیجه باعث افزایش حجم سلولی می شود لذا به عنوان یک حجم دهنده سلولی به مانند کراتین نیز عمل می کند. این بدان معنی است که آب را از اطراف سلول های عضلانی به درون آن منتقل کرده و حجم می دهد. با توجه به نقش حجم دهندگی آن ، توسط عضله نگه داشته می شود و لذا در افرادی که دچار گرفتگی عضلات می شوند ، می تواند موثر باشد. در اینجا نقش تائورین در هموستاز کلسیم (ثابت نگاه داشتن مواد موجود در محیط داخلی بدن )روشن می شود زیرا می تواند یون های کلسیم را تحت تاثیر خود قرار داده و در حفظ تعادل الکترولیتی موثر باشد .

تائورین

منابع طبیعی تائورین

همانطور که گفتم تورین یک اسید آمینه است، اما این بدان معنا نیست که در تمام منابع پروتئین وجود دارد. تائورین در مایع بین سلولی برخی منابع غذایی کامل وجود دارد.در اینجا به برخی منابع آن اشاره می کنیم:

  • ماهی
  • گوشت
  • جلبک دریایی
  • خزه­ی دریایی
  • شیر مادر
  • محصولات پیش از تمرین
  • نوشیدنی­های انرژی زا

بدن انسان می تواند این آمینو اسید را بطور طبیعی از اسیدهای آمینه­ای مانند سیستئین و متیونین سنتز کند. کودکان خردسال و نوزادان نمی توانند تائورین را تولید کنند، و بیشتر به همین دلیل است که تائورین را جزو اسیدهای آمینه­ی نیمه ضروری طبقه بندی می کنند.

عوارض جانبی تورین

تورین یکی از مهمترین ترکیبات آلی بدن است، اما برخی از عوارض جانبی بالقوه در هنگام مصرف بیش از حد، مانند عوارض حاملگی و بدتر شدن برخی اختلالات سیستم عصبی، وجود دارد.

اختلال دوقطبی: مطالعات نشان داده اند که استفاده طولانی مدت از این مکمل می تواند باعث تشدید اختلال دو قطبی شود، هرچند که در مقادیر متوسط، ممکن است اثر کاهش دهنده ای بر این بیماری داشته باشد.

بارداری: مکمل های تورین همچنین حاوی کافئین هستند که ممکن است برای زنان باردار یا شیرده خطر ایجاد کنند، بنابراین این افراد باید مصرف مکمل تورین اجتناب کنند.

divider

بیشتر بخوانید:

مکمل آمینو آنابولیک 9000 الیمپ مفید برای عضله سازی!

مزایای استفاده از مکمل زد ام ای (ZMA) برای مردان!

مکمل بدنسازی اچ ام بی و کارایی آن در حفظ عضلات

فواید باورنکردنی مکمل آمینو اسید برای ورزشکاران

divider

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (14 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

پرتو کلینیک | ۳ سال پیش
سپاس فراوان بابت مطلبتون
0
0

hits