دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چگونه از شر سردردهای تابستانی خلاص شویم؟
2
زمان مطالعه: 6 دقیقه
سردردهای تابستانی برای بسیاری از افراد در این فصل گرم دردسر ساز هستند . سردردهای ناشی از گرمای تابستان اغلب میگرنی هستند.

سردردهای تابستانی و دلایل آن

سردردهای تابستانی برای بسیاری از افراد در این فصل گرم دردسر ساز هستند . سردردهای ناشی از گرمای تابستان اغلب میگرنی هستند. گاهی این سردردها می توانند ناشی از تنش یا مشکلات سینوسی باشند . تحقیقات نشان داده است که با هر 5 درجه سانتی گراد افزایش دمای هوا ریسک ابتلای شما به سردرد تابستانی 7.5% افزایش می یابد . برای جلوگیری از سردردهای تابستانی از عینک آفتابی و کلاه لبه دار استفاده کنید , وعده های غذایی را حذف نکنید و خودتان را هیدراته نگه دارید . در صورتی که سردرد به سراغتان آمد آب بنوشید , هر 4 ساعت یکبار زنجبیل بخورید , ژلهای حاوی روغن نعنا را روی پیشانی خود ماساژ دهید و تنفس عمیق و مدیتیشن را امتحان کنید.


برای برخی از ما تابستان فصل شادی و خوشحالی نیست و در عوض فصل درد کشیدن , سردردهای ناشی از تنش , سردردهای سینوسی یا میگرنی است . ماه های پر ریسک برای ابتلا به سردرد تابستانی آوریل تا سپتامبر است . اگر مجبورید در طول روزهای بلند تابستان بیرون از منزل باشید برای در امان ماندن از سردردهای تابستانی عینک آفتابی بزنید , آب کافی بنوشید از عصاره هایی مانند نعناع و اکالیپتوس استفاده کنید و زنجبیل بخورید.


سردردهای تابستانی ناشی از گرمای هوا


بیماران مبتلا به میگرن بیشتر تحت تأثیر گرمای تابستان قرار می گیرند و دمای بالای هوا می تواند برای بعضی از آنها یک محرک باشد. این سردردها به شکل دردهای غیر قابل تحمل در یک طرف سر همراه با تهوع، استفراغ و حساسیت به نور و صدا بروز می کنند.


افراد مستعد سردردهای ناشی از تنش که با استرس , حذف وعده های غذایی یا نور آفتاب تحریک می شوند ممکن است با گرمای تابستان تحت تاثیر قرار بگیرد بویژه اگر یک یا چند تا از این محرک ها در همین زمان وجود داشته باشند.
افراد مبتلا به سینوس بیشتر تحت تاثیر هوای سرد و مرطوب قرار می گیرند، اما تغییر فشار هوا در روزهای تابستان نیز باعث درد سینوس ها می شود. با اینحال بسیاری از افراد میگرن خودشان را با دردهای سینوسی اشتباه می گیرند .

سردرد

بیشتر سردردهای تابستانی میگرن هستند تا سردردهای سینوسی و ناشی از تنش

5 روش موثر برای درمان سردردهای تابستانی


1- نوشیدن آب فراوان


اگر علت سردرد شما کم آبی بدن باشد خیلی راحت می توانید با نوشیدن آب کافی از شر آن خلاص شوید . با شروع اولین نشانه های سردرد یک لیوان آب بنوشید و در طول روز بطور مداوم کمی آب بنوشید. شما می توانید کمی نمک به آب اضافه کنید تا سطح الکترولیت های بدنتان را متعادل نگه دارید .


اگر مطمئن هستید سردرد شما ناشی از مشکلات سینوسی است کمی آب آناناس نوش جان کنید . آناناس به رقیق کردن مخاط و دفع اخلاط کمک می کند.


نوشیدن قهوه نیز می تواند به سردردهای تابستانی کمک کند اما باید آب بیشتری بنوشید تا اثرات دیورتیک آنرا متعادل کنید.


2- از پک های سرد و گرم استفاده کنید


اگر به سردردهای سینوسی و تنشی مبتلا هستید یک پد گرم را پشت سر خودتان قرار دهید . حمام گرم نیز می تواند کمک کننده باشد .
اگر میگرن دارید پک سرد را به مدت 15 دقیقه روی شقیقه ها و پیشانی خودتان بگذارید , 15 دقیقه استراحت کنید و مجددا از پک سرد استفاده کنید . دوش آب سرد هم می تواند به شما کمک کند.


3- از عصاره ها و روغن ها استفاده کنید

عصاره نعناع : عصاره نعناع یا ژلهای نعناعی را برای رفع میگرن روی شقیقه های خودتان بمالید . اگر در منزل روغن نعنا دارید آنرا با کمی الکل مخلوط کنید و بر روی بخشی از سرتان که درد دارد بمالید .


روغن اسطوخودوس: شما همچنین می توانید عطر روغن اسطوخودوس را به مدت 15 استنشاق کنید یا آن را با روغن گیاهی مخلوط کنید و آن را روی سر و شقیقه هایتان بمالید.


روغن ریحان : یک قطره روغن ریحان را روی انگشتتان قرار دهید و انگشت های دیگر را نیز به آن آغشته کنید اکنون نزدیک شقیقه ها و پایه جمجمه خودتان بمالید.


روغن اکالیپتوس : 3 تا 7 قطره اکالیپتوس را به آب جوش اضافه کنید . سر خودتان را با حوله بپوشانید و بخور بگیرید و بوی آنرا استنشاق کنید . اکالیپتوس شامل ترکیباتی است که سینئول یا اکالیپتول نامیده می شود که می تواند بدون استفاده از مداخله آنتی بیوتیکی سینوس ها را درمان کند.

انواع سردرد


4 – زنجبیل بخورید


پودر زنجبیل می تواند شدت سردرد شما را، در صورتی که ناشی از میگرن باشد در عرض 2 ساعت کاهش دهد. زنجبیل در حد سوماتروپین , داروی رایج میگرن موثر است. برای شروع درمان با مصرف 500 میلی گرم زنجبیل شروع کنید و هر 4 ساعت آنرا تکرار کنید . این عمل را 3 -4 روز ادامه دهید.
زنجبیل ضد التهاب است و چای زنجبیل می تواند به شما در کاهش سردرد سینوسی یا سردرد ناشی از تنش کمک کند.


5 – استراحت و مدیتیشن


یکی از بهترین راههای درمان سردرد به طور طبیعی این است که در آرامش درمانی شرکت کنید. شما می توانید این کار را به روش های مختلف مانند تنفس عمیق و مدیتیشن انجام دهید.

  • نفس های عمیق , طولانی و آهسته بکشید و به جای قفسه سینه از شکم برای تنفس استفاده کنید.
  • بر روی تنفس خودتان تمرکز کنید یا چشم های خودتان را ببندید و یک شعله را تصور کنید . اگر حواستان پرت شد آشفته نشوید و به آرامی نفس بکشید.
  • به مکان ها یا رخ دادهای زیبایی فکر کنید که باعث خوشحالی یا آرامش شما می شود .
  • انجام این کارها به طور منظم می تواند به شما کمک کند.
شما تنفس عمیق را می توانید هرجایی امتحان کنید حتی در محل کار , 10 دقیقه به خودتان استراحت بدهید یک مکان آرام پیدا کنید و نفس های عمیق و طولانی و آهسته بکشید.

سردردهای تابستانی

پیشگیری از سردردهای تابستانی


1-خودتان را از نور خورشید محافظت کنید


نور شدید خورشید تحریک کننده سردرد است بویژه در افرادی که مستعد سردردهای میگرنی ناشی از تشعشع هستند. خودتان را از نور شدید و تشعشع خورشید با عینک آفتابی و کلاه های لبه دار و در صورت لزوم چتر محافظت کنید.


2- از محرک ها اجتناب کنید


با یادآوری دوره های قبلی سردردتان می توانید عوامل مشکوک را شناسایی کنید . گاهی اوقات ممکن است گرمای تابستان به عواملی اضافه شود که با فاکتورهای دیگری مانند غذاهای خاص یا تغییر روال عادی زندگی تحریک شده و باعث سردرد می شوند.


مصرف بیش از حد غذاهای تند و فلفلی و صرفنظر از وعده های غذایی می تواند دستگاه گوارش شما را تحت تاثیر قرار دهد . سردردهای میگرنی و ناشی از تنش اغلب ناشی از بی نظمی در خوردن وعده های غذایی هستند.


برای رهایی از سردردهای میگرنی از افزودنی هایی مانند گلوتامات منو سدیم که در غذاهای آماده و چاشنی ها بکار می روند , مصرف بیش از حد سوسیس , هات داگ , گوشت های سرخ شده و مصرف بیش از حد قهوه یا الکل خودداری کنید . اگر مبتلا به سینوزوئیت هستید از آب سرد و غذاهای یخ زده اجتناب کنید.
این موارد را دنبال کنید و اجازه ندهید سردردهای تابستانی بهار شما را خراب کنند .

divider

بیشتر بخوانید:

10 نوع سردرد: علل و چگونگی از بین بردن آنها

دلیل سردردهای صبحگاهی

چندین دم نوش گیاهی برای رفع سردرد

divider

ترجمه توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits