دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کمک به بهبود کم خونی ناشی از کمبود آهن

مزایای باورنکردنی کپسول ایزی آیرون در رفع کم خونی

کمک به بهبود کم خونی ناشی از کمبود آهن
155
زمان مطالعه: 10 دقیقه
کپسول ایزی آیرون (easy Iron) تامین کننده آهن بدن با جذب بسیار خوب است . آهن یکی از مواد معدنی مورد نیاز بدن می باشد که نقش مهمی در بسیاری از فعالیتهای بدن ایفا می کند

معرفی فواید کپسول ایزی آیرون


کپسول ایزی آیرون (easy Iron) تامین کننده آهن بدن با جذب بسیار خوب است . آهن یکی از مواد معدنی مورد نیاز بدن می باشد که نقش مهمی در بسیاری از فعالیتهای بدن ایفا می کند. کمبود آهن اصلیترین عامل ابتلا به کم خونی در سراسر جهان می باشد. شرکت نچرال ورد امریکا با ترکیب این عنصر حیاتی با دیگر ریزمغذی های دخیل در کم خونی، محصولی بی نظیر برای پیشگیری و درمان انواع کم خونی ارائه کرده است. ایزی آیرون حاوی آهن به صورت فروس بیس گلیسینات، فولیک اسید، ویتامین B12 و ویتامین C می باشد.


مزایای فروشل موجود در ایزی آیرون:

  • آهن فروشل به فرم فروس بیس گلیسینات است که روش تولید آن به ثبت (patent ) رسیده است.
  • 4 برابر جذب بیشتر آهن نسبت به فروس سولفات
  • حداقل عوارض گوارشی (تهوع و یبوست)

ایزی آیرون خطرات ناشی از آنمی فقر آهن در خانم های باردار را کاهش می دهد. برخی از این خطرات عبارتند از:

  • زایمان زودرس
  • تولد نوزاد با وزن پائین
  • افزایش احتمال مرگ و میر نوزادان
  • افزایش احساس خستگی
  • مشکلات قلبی-عروقی نوزاد وابسته به کم خونی مادر
  • اختلال در اکسیژن رسانی به جنین
  • کاهش مقاومت در برابر خونریزی شدید حین زایمان که باعث عوارض شدید برای مادر و جنین می شود
  • کاهش احتمال مشکلات ناشی از جراحی ها

ایزی آیرون

ویژگی های ایزی آیرون

  • جذب بسیار خوب
  • حداقل عوارض گوارشی
  • بهبود کم خونی ناشی از فقر آهن
  • تامین آهن مورد نیاز بدن
  • حاوی ویتامین C، اسید فولیک و ویتامین B12
  • مناسب جهت رژیم های لاغری و گیاه خواری

موارد مصرف کپسول ایزی ایرون

کمک به درمان کم خونی ناشی از:

  • فقر آهن
  • دوران قاعدگی
  • اهدای منظم خون
  • رژیم‎های لاغری و گیاهخواری


شیوه مصرف ایزی آیرون

بهترین زمان برای مصرف ایزی آیرون دو تا سه ساعت بعد از مصرف غذا میباشد. مصرف همزمان آهن به همراه چای و قهوه جذب آن را مختل میکند. همچنین استفاده از نان یا بیسکویت سبوس دار باعث اختلال در جذب آهن خواهد شد. افرادی که نیاز به مصرف مکملهای کلسیم دارند، نباید این دو مکملها را به همراه هم استفاده کنند. کلسیم و آهن مانع از جذب یکدیگر میشوند. مصرف روزانه یک کپسول ایزی آیرون با توجه به نکات گفته شده، در پیشگیری و درمان انواع کم خونی بسیار مؤثر خواهد بود.


مصرف همزمان املاح آهن با تخم مرغ، شیر، چای، قهوه، نان سبوس دار و غلات، جذب آهن را به شدت کاهش می دهد. مصرف مکمل های آهن دار همراه غذا ممکن است جذب آهن را تا یک سوم کاهش دهد لذا مصرف آهن در فواصل بین غذاها (2 ساعت بعد از غذا) همراه با آب و آبمیوه (نه شیر یا شربت معده) توصیه می شود.

مقدار مصرف ایزی آیرون

بزرگسالان روزی 1 عدد ترجیحا همراه با غذا

ترکیبات موجود در کپسول ایزی آیرون

آهن

هر کپسول از محصول ایزی آیرون حاوی 28 میلی گرم آهن به صورت فروس گلیسینات می باشد. این عنصر بسیار مهم، جزئی از گلبولهای قرمز است و به صورت ملحق به پروتئینی به نام هموگلوبین میباشد که وظیفه حمل اکسیژن را به بافتهای بدن بر عهده دارد. به علاوه آهن نقشی حیاتی در تبدیل غذا به انرژی ایفا می کند.

ویتامین B12

کمبود ویتامین B12 یکی دیگر از عوامل شایع کم خونی می باشد. این ویتامین برای ساخته شدن گلبولهای قرمز در بدن ضروری است. کمبود این ویتامین موجب کاهش تعداد گلبوهای قرمز خون و نرسیدن اکسیژن کافی به اندامهای بدن خواهد شد. از نشانه های کمبود ویتامین B12 احساس خستگی و ضعف مزمن در بدن می باشد. کپسول ایزی آیرون حاوی 8 میلی گرم ویتامینB12 است که مصرف آن، نیاز بدن را به این ویتامین مهم، تامین خواهد کرد.

اسید فولیک

ویتامین دیگری که برای تولید گلبولهای قرمز در بدن ضروری است، فولیک اسید می باشد. این ویتامین یکی از اصلی ترین نیازهای بدن خانمهای باردار به ویژه در سه ماهه اول بارداری می باشد.

ویتامین C

هر کپسول ایزی آیرون علاوه بر ویتامینهای B12 و فولیک اسید، حاوی مقادیر مناسبی از ویتامین C می باشد. این ویتامین علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن باعث افزایش قابل توجه میزان جذب آهن در بدن خواهد شد. ویتامین C آسیب پذیرترین ویتامین محلول در آب است که بدن توانایی ذخیره آن را ندارد. حضور ویتامین C در کنار آهن، سبب افزایش جذب آهن 2 تا 3 برابر حالت اولیه می شود، برای همین منظور 120 میلی گرم ویتامین C برای جذب بیشتر و بهتر آهن این محصول به آن افزوده شده است. علاوه بر آن ویتامین C دارای خواص قوی آنتی اکسیدانی است و می تواند از اکسیداسیون آهن در مقابل عوامل اکسیداتیو و رادیکال های آزاد هم جلوگیری کند.

قرص آهن

نقش آهن در سلامت بدن

کمبود آهن شایعترین بیماری تغذیه ای در سراسر جهان میباشد. کمبود این ماده حیاتی باعث بروز کم خونی و عوراض ناشی از آن میشود. کمبود این عنصر، در خانمهایی که در سنین باروری هستند، بیشتر دیده میشود. علت این مسئله اتلاف اضافی آهن در عادات ماهانه و انتقال آهن در دوران بارداری به جنین و در دوران شیردهی به نوزاد می باشد. به همین دلیل مصرف مکملهای آهن برای این دسته از خانمها، ضروری می باشد. به علاوه با توجه به نقش آهن و ویتامین های گروه B، در تبدیل غذا به انرژی، مصرف این محصول برای ورزشکاران می تواند بسیار سودمند باشد. غذاهای غنی از آهن، مانند گوشت قرمز و مرغ معمولا کالری بالایی دارند. به همین خاطر افرادی که تحت رژیمهای لاغری می باشند، معمولا دچار عوارض کمبود آهن می شوند. مصرف مکمل آهن در این موراد برای پیشگیری از بروز کم خونی ناشی از فقر آهن ضرروی به نظر می رسد. به علاوه با توجه به اینکه جذب آهن موجود در منابع گیاهی بسیار ناچیز و در حدود 2-3% است، مصرف این محصول برای افرادی که رژیم گیاهی دارند، ضرروی می باشد. معمولا با افزایش سن جذب ویتامین B12 از طریق سیستم گوارشی به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. در اینگونه افراد، امکان ابتلا به کم خونی ناشی از فقر B12 بسیار محتمل است. به همین دلیل مصرف کپسول ایزی آیرون برای افراد مسن به خصوص افراد بالای 60 سال توصیه می شود. عوارض این نوع از کم خونی بسیار شدید می باشد. از عوارض کم خونی ناشی از فقر B12 می توان بع تخریب مغز، گیجی، از دست دادن حافظه و حتی مرگ اشاره کرد.

آهن و انتقال اکسیژن

هم (Heme) یک ترکیب حاوی آهن می باشد که در تعدادی از مولکولهای مهم از نظر زیستی مانند هموگلوبین و پروتئینهای حاوی آهن که در حمل و ذخیره اکسیژن نقش دارند ، یافت می شود. هموگلوبین، پروتئینی است که در گلبولهای قرمز یافت می شود و حدود دوسوم آهن بدن را تشکیل می دهد. میوگلوبین در حمل و ذخیره کوتاه مدت اکسیژن در عضلات و کمک به تأمین اکسیژن مورد نیاز عضلات فعال بدن، نقش مهمی ایفا می نماید. در مواردی که اکسیژن به میزان کافی وجود ندارد (هیپوکسی:Hypoxia)، مثلاً در افرادی که در ارتفاعات بالا زندگی می کنند یا افرادی که مبتلا به بیماری ریوی مزمن می باشند، واکنش های فیزیولوژیک بدن افزایش یافته و منجر به افزایش تشکیل گلبولهای قرمز، تحریک رشد مویرگهای خونی و افزایش تولید آنزیم هایی که در متابولیسم غیر هوازی نقش دارند، می گردد. در تمامی مراحل ذکر شده، آهن دارای نقش حیاتی می باشد.

آهن و تولید انرژی

سیتوکرومها (Cytochromes) ، ترکیبات حاوی هم می باشند که به علت نقش آنها در انتقال الکترون در میتوکندری در تولید انرژی سلولی و بقای آن ، نقش حیاتی دارند. آنزیمهای حاوی آهن بدون هم مانند NADH دهیدروژناز و سوکسینات دهیدروژناز نیز در متابولیسم مهم می باشند.

آهن و سم زدایی

سیتوکروم ۴۵۰-P به خانواده ای از آنزیمها اطلاق می شود که در متابولیسم تعدادی از مولکولهای زیستی مهم و سم زدایی و متابولیسم داروها و آلاینده ها نقش دارند.این سیتوکروم نیز مانند دیگر سیتوکروم های این گروه حاوی آهن می باشد.

آهن و عملکرد سیستم ایمنی

کاتالاز و پراکسیداز، آنزیمهای حاوی هم می باشند که سلولها را در برابر تجمع هیدروژن پراکسید (H2O2) محافظت می کنند. در بخشی از واکنش های سیستم ایمنی ، باکتریها توسط گلبولهای سفید بلعیده شده و گلبولهای سفید در معرض ROS (گونه های اکسیژن راکتیو) جهت از بین بردن باکتری ها قرار می گیرند. حذف ROS به کمک نوتروفیل ها توسط آنزیمهای الوپراکسیداز آهن دار کاتالیز می گردد.

آهن و سنتز DNA

آنزیم مهم دیگر که وابسته به آهن ریبونوکلئوتیدردوکتاز می باشد که جهت سنتز DNA مورد نیاز است. بنابراین آهن از این نظردر انجام تعدادی از واکنشهای حیاتی بدن مانند رشد، تولید مثل، سلامتی و عملکرد ایمنی اهمیت فراوانی پیدا می کند.

آهن و تکامل عصبی جفت

آنمی زودرس فقر آهن منجر به تکامل نا مناسب رفتاری و عصبی در کودکان می گردد. مطالعات انجام شده در کودکان نشان می دهد که این اثر برگشت ناپذیربوده و می تواند بسته به تغییرات شبکه های عصبی و ماهیت زیستی میلینه شدن و خونریزی قاعدگی ، شدید باشد. همچنین بارداریهای مکرر، شیردهی طولانی مدت و تعریق بیش از اندازه در تابستان، باعث کاهش میزان آهن در خون می گردد. حجم مایعات در بدن نیز کاهش می یابد. کمبود آهن در رژیم غذایی می تواند باعث ایجاد آنمی وابسته به رژیم غذایی، کاهش مقاومت بدن نسبت به بیماری، رنگ پریدگی چهره، کوتاه شدن تنفس و کاهش تمایل جنسی گردد. بیمار ممکن است از افسردگی ذهنی و تحریک پذیری نیز رنج ببرد.

کپسول ایزی آیرون

عوارض جانبی کپسول ایزی آیرون

مصرف مکمل آهن با معده خالی هرچند باعث افزایش قابل توجه جذب آن خواهد شد ولی ممکن است باعث بروز عوارض گوارشی مانند، تهوع و استفراغ شود. در صورت بروز این علایم، میتوان از این محصول به همراه غذا نیز استفاده کرد. با توجه به مقدار بالای کلسیم در صبحانه، بهتر است از مکملهای آهن در وعده ای غیر از صبحانه استفاده شود. مصرف مکملهای آهن در سه ماهه اول باردای ضرروی نیست. مصرف آهن در این دوران می تواند باعث شدیدتر شدن مشکلات گوارشی در این دوران شود.

توصیه و هشدار

  • زنان باردار و شیرده حتماً قبل از مصرف ایزی آیرون با پزشک خود مشورت کنند.
  • در صورت مصرف هرگونه دارو، قبل از مصرف ایزی آیرون با پزشک مشورت نمایید.
  • مقدار توصیه شده ایزی آیرون را بدون مشورت با پزشک و یا داروساز خود افزایش ندهید.
  • مصرف بیش از حد فرآورده های حاوی آهن منجر به سمیت کشنده در کودکان زیر 6 سال می گردد.
  • مکمل های رژیمی-غذایی جایگزین دارو در تشخیص، پیشگیری و یا درمان بیماری ها نمی باشند.
  • در صورت مشاهده هرگونه عارضه جانبی مانند یبوست مصرف قطع و با پزشک مشورت شود.

شرایط نگهداری ایزی آیرون

  • کپسول ایزی آیرون در جای خشک و خنک، دور از نور و رطوبت در دمای کمتر از 25 درجه سانتیگراد نگهداری شود.
  • در ساخت این محصول از ترکیبات طبیعی استفاده شده که ممکن است سبب تنوع رنگ محصول نهایی شوند.
  • کپسول ایزی آیرون دور از دسترس کودکان نگهداری شود.

بیشتر بخوانید:

درمان کم خونی با این خوراکی ها

فواید مصرف مکمل گیاهی نازبو برای رفع کم خونی

درمان کم خونی در زمان بارداری

divider

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (155 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

Z | ۳ سال پیش
من یک سوال داشتم
آیا این دارو خواب آور هست ؟؟؟
4
15

hits