دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
درمان آرتريت روماتوئيد و استئوآرتريت

موارد مصرف و عوارض قرص سلکوکسیب (celecoxib)

درمان آرتريت روماتوئيد و استئوآرتريت
72
زمان مطالعه: 10 دقیقه
سلکوکسیب (celecoxib) با نام تجاری سلبرکس (Celebrex) متعلق به گروهی از داروها به نام داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) است. این دارو از طریق کاهش هورمون هایی که باعث التهاب و درد در بدن می شوند کار می کند.

معرفی قرص سلکوکسیب یا سلبرکس

سلکوکسیب یا سلبرکس نوعی داروی ضدالتهاب غیر استروئیدی است که با کاهش هورمون هایی که باعث التهاب در بدن می شوند ، از التهاب بدن می کاهد . سلکوکسیب برای درمان درد و یا التهاب ناشی از بسیاری از بیماری ها مانند : آرتریت ، اسپوندیلیت آنکیلوزان ، درمان درد قاعدگی و پریود ، آرتریت روماتوئید نوجوانان ، درمان پولیپ های ارثی در روده بزرگ و … مورد استفاده قرار می گیرد .


این دارو فقط با تجویز پزشک شما در دسترس می باشد.

مکانیسم اثر سلکوکسیب یا سلبرکس


سلکوکسیب با مهار انتخابی آنزیم سیکلو اکسیژناز – 2 مانع سنتز پروستاگلاندین ها شده، و به این ترتیب اثرات ضد درد، ضد التهاب و ضد تب از خود بروز می نماید. سلکوکسیب تاثیری بر روی ایزوآنزیم سیکلواکسیژناز- 1 ندارد.

فارماکوکینتیک سلکوکسیب یا سلبرکس


به دنبال مصرف خوراکی سلکوکسیب ظرف 3 ساعت به حداکثر غلظت پلاسمایی خود می رسد. مصرف آن همراه با غذا (به ویژه غذای چرب) باعث می گردد مدت زمان رسیدن به حداکثر غلظت دارو 1 تا 2 ساعت به تاخیر بیافتد، ولی میزان جذب دارو 20%-10% بیشتر می شود. متابولیسم دارو عمدتاً کبدی بوده و متابولیت های آن غیرفعال می باشند.


نحوه مصرف سلکوکسیب یا سلبرکس


نحوه و میزان مصرف هر دارویی توسط پزشک تعیین می شود و شما باید طبق تجویز و دستور دکتر رفتار کنید . سلکوکسیب را می توان با غذا و یا بدون مصرف غذا استفاده کرد . در صورتی که مصرف سلکوکسیب باعث سوزش سردل و شکم درد می شود ، می توانید دارو را با غذا مصرف کنید . در صورتی که مجبور هستید از این دارو به مدت طولانی استفاده کنید ممکن است برای جلوگیری از عوارض جانبی احتمالی ، نیاز به آزمایش های پزشکی و تشخیصی منظم داشته باشید .

سلکوکسیب


موارد و مقدار مصرف سلکوکسیب یا سلبرکس


سلکوکسیب یا سلبرکس موارد مصرف گوناگونی دارد که از جمله می توان به این موارد اشاره نمود:

1- رفع علائم و نشانه های استئوآرتریت : 200 میلی گرم در روز به صورت تک دوز یا 100 میلی گرم، دو بار در روز .
2- رفع علائم و نشانه های آرتریت روماتوئید در بالغین: 200-100 میلی گرم، دو بار در روز.
3- رفع علائم و نشانه های آرتریت روماتوئید جوانان (JRA) در کودکان بالای 2 سال:

  • در کودکان با وزن 25-10 کیلوگرم، 50 میلی گرم، دو بار در روز.
  • در کودکان با وزن بیش از 25 کیلوگرم، 100 میلی گرم، دو بار در روز.

4- رفع علائم و نشانه های اسپوندیلیت آنکیلوزان :200 میلی گرم در روز به صورت تک دوز یا 100 میلی گرم، دو بار در روز. در صورت نیاز پس از 6 هفته می توان دوز دارو را تا میزان 400 میلی گرم در روز بالا برد.
5- کنترل درد حاد در بالغین: دوز اولیه 400 میلی گرم، به صورت یکجا می باشد و در صورت نیاز می توان 200 میلی گرم دیگر در روز اول استفاده نمود. از روز دوم به بعد دوز پیشنهاد 200 میلی گرم، دو بار در روز است.
6- درمان دیسمنوره اولیه : دوز اولیه 400 میلی گرم، به صورت یک جا می باشد و در صورت نیاز می توان 200 میلی گرم دیگر در روز اول استفاده نمود. از روز دوم به بعد دوز پیشنهادی 200 میلی گرم، دو بار در روز است.
7- کاهش تعداد پولیپ های کولورکتال در آدنوماتوز پولیپوز فامیلی (FAP) در کنار درمان اصلی بیماری نظیر جراحی: 400 میلی گرم، دو بار در روز.

هشدار مصرف سلکوکسیب یا سلبرکس


1- در صورت ابـتلای بیمـار بـه آسـم، سـابقه زخـم یـا خونریزی گوارشی و برای افراد سـیگاری، وجـود نارسـایی کلیوی و کبدی، این دارو باید با احتیـاط فـراوان مـصرف شود.
2- به دلیل احتمال احتباس مایعات، در بیمـاران مبـتلا به نارسایی احتقانی قلب، ادم و فشارخون بالا، کـم کـاری قلبی و اعتیاد به الکل، ایـن دارو بایـد بـا احتیـاط فـراوان استفاده شود.
3- درصورت کاهش حجم مـایع خـارج سـلولی، قبـل از شروع مصرف دارو بیمـار بایـد بـه میـزان کـافی مایعـات دریافت کند.

4- سلکوسیب به شدت می تواند خطر حمله قلبی و یا سکته مغزی را افزایش دهد . به ویژه اگر به صورت طولانی مدت مصرف شود و یا فرد مصرف کننده ، بیماری قلبی و عروقی داشته باشد و یا بالای 55 سال سن داشته باشد . استفاده از سلکوکسیب قبل از جراحی قلب ممنوع است . در صورتی که از این دارو استفاده می کنید ، قبل از عمل قلب ، به پزشک خود اطلاع دهید .
5- سلکوکسیب می تواند باعث خونریزی معده و روده شود . در صورتی که سن بالایی دارید و یا به زخم معده و روده مبتلا هستید ، قبل از مصرف این دارو با پزشک خود مشورت کنید . در صورتی که به سلکوکسیب حساسیت دارید ، نباید ازاین دارو استفاده کنید .
توجه: در دوره مصرف سلکوکسیب ، الکل مصرف نکنید . مصرف الکل در زمان مصرف سلکوکسیب می تواند خطر ابتلا به زخم معده و خونریزی معده را افزایش دهد .
6- در دوره مصرف سلکوکسیب ، از مصرف آسپیرین خودداری کنید. همچنین بسیاری از داروهای سرماخوردگی و مسکن می تواند حاوی آسپرین باشد . مصرف سایر داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی در دوره مصرف این دارو باید زیر نظر پزشک باشد .

در صورتی که هر کدام از شرایط زیر را دارید قبل از مصرف این دارو با پزشک خود مشورت کنید :

  • در صورتی که دچار خونریزی معده و روده هستید و یا سابقه خونریزی معده و روده و زخم معده دارید
  • اگر به سلکوکسیب و سایر داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی حساسیت دارید
  • اگر دچار بیماری قلبی و عروقی هستید
  • در صورتی که به دیابت مبتلا هستید
  • اگر فشار خون بالا دارید
  • در صورتی که کلسترول بد خون شما بالا است
  • در صورتی که سیگار می کشید
  • اگر سابقه حمله قلبی و سکته مغزی دارید
  • در صورتی که دچار اسم و تنگی نفس هستید
  • اگر هرگونه بیماری کلیوی و کبدی دارید
  • اگر باردار هستید و یا تصمیم به حاملگی دارید
  • در صورتی که در دوران شیردهی هستید و به نوزاد خود شیر می دهید .

سلبرکس

مصرف سلکوکسیب در بارداری


سلکوکسیب در رده C بارداری قرار دارد و مصرف این دارو در دوران بارداری باید فقط با تجویز پزشک باشد . مصرف سلکوکسیب در سه ماهه آخر بارداری می تواند به جنین آسیب برساند.

مصرف سلکوکسیب در شیردهی

این دارو از طریق شیر مادر به بدن نوزاد منتقل می شود و می تواند برای کودک مضر باشد . در صورتی که به نوزاد خود شیر می دهید ، قبل از مصرف سلکوکسیب با پزشک خود مشورت کنید.


در صورت فراموش کردن مصرف سلکوکسیب چه کنم ؟

اکثر اوقات این دارو در برنامه مشخصی قرار نمی گیرد و معمولا زمانی که احساس درد می کنید باید از این دارو استفاده کنید ولی اگر پزشک شما ، زمان مشخصی برای مصرف دارو تعیین کرده است و شما مصرف یک وعده از داروی خود را فراموش کرده اید ، به محض یاداوری ، دوز خود را مصرف کنید . اگر به زمان مصرف بعدی نزدیک می شوید ، دوز فراموش شده را رها کنید.


در صورتی که بیش از حد سلکوکسیب مصرف کرده باشم چه کنم ؟


در صورتی که به اشتباه و یا به قصد خودکشی با سلکوکسیب ، مقدار زیادی از این دارو مصرف کرده اید ، سریعا با اورژانس تماس بگیرید . اوردوز و مسمومیت با سلکوکسیب می تواند عوارض جانبی شدیدی در پی داشته باشد و حتی باعث مرگ شود . خودکشی نمایشی با سلکوکسیب روش مناسبی برای جلب توجه نیست .

عوارض جانبی سلکوسیب یا سلبرکس

اگر هر گونه علائم آلرژیکی نسبت به این دارو – شامل کهیر، به دشواری نفس کشیدن، التهاب صورت، لب ها، زبان یا گلو – در خود مشاهده کردید، حتماً به دکتر اطلاع دهید.
در صورتی که علائم مربوط به سکته‌ قلبی یا مغزی – شامل: درد قفسه‌ سینه به طوری که تا قسمت فک و شانه امتداد بیابد، بی‌حسی یا ضعف ناگهانی در یک طرف بدن، لکنت زبان، احساس تنگی نفس – را در خود مشاهده کردید، به اورژانس زنگ بزنید .
اگر موارد زیر را دارید، بلافاصله مصرف دارو را قطع کرده و به دکتر اطلاع دهید:

  • اولین نشانه‌های هر گونه جوش پوستی، حتی اگر بسیار خفیف باشد؛
  • تنگی نفس (حتی به صورت بسیار خفیف)؛
  • تورم یا افزایش وزن ناگهانی؛
  • علائم خونریزی معده – شامل: مدفوع خونی یا قیری رنگ، سرفه هایی که به همراه آن خون بالا بیاورید، استفراغ به صورتی که شبیه دانه‌های قهوه باشد؛
  • مشکلات کبدی – علائم: حالت تهوع، درد در قسمت بالای شکم، خارش، احساس خستگی، علائمی شبیه به علائم آنفولانزا، از دست دادن اشتها، ادرار به رنگ تیره، مدفوع به رنگ خاک رس، یرقان (زرد شدن پوست یا چشم‌ها)؛
  • مشکلات کلیوی – علائم: ادرار ناچیز یا عدم ادرار، ادرار دردناک یا به سختی ادرار کردن، التهاب در پا یا مچ پا، احساس خستگی یا تنگی نفس؛
  • میزان کم گلبول‌های قرمز خون (آنمی) – علائم: پوست رنگ‌پریده، احساس سبکی در سر یا تنگی نفس، ضربان قلب تند، مشکلات در تمرکز کردن؛
  • واکنش‌های پوستی شدید – تب، گلو درد، التهاب صورت یا زبان، قرمزی و سوزش چشم‌ها، درد پوست که با چوش های پوستی به رنگ ارغوانی یا قرمز همراه شود و خصوصاً در صورت یا قسمت بالای بدن گسترش پیدا کند و باعث تاول زدن و پوسته‌پوسته شدن گردد.

داروی سلکوکسیب

عوارض جانبی متداول در اثر مصرف داروی سلکوسیب یا سلبرکس

  • درد معده، سوء هاضمه، نفخ، اسهال؛
  • تورم در دست‌ها یا پاها؛
  • سرگیجه؛
  • جوش؛
  • علائم سرماخوردگی مانند: گرفتگی بینی، عطسه، گلو درد؛

البته لازم است ذکر شود که ممکن است عوارض جانبی دیگری نیز در صورت استفاده از این دارو رخ دهد. چنانچه موارد دیگری را مشاهده نمودید، به دکتر مراجعه کنید.

تداخل دارویی سلکوکسیب یا سلبرکس

در صورتی که از یک داروی ضد افسردگی – مانند: سیتالوپرام، اسیلاتوپرام، فلوکستین (پروزاک)، فلووکسامین، پاروکستین، سرترالین (Zoloft)، ترازودون یا ویولوزدون – استفاده می‌کنید، قبل از مصرف سلبرکس دکتر خود را در جریان قرار دهید. مصرف هر یک از این داروها با داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (از جمله همین داروی سلبرکس) ممکن است باعث شود شما به راحتی دچار کبودی یا خونریزی شوید.

هر دارویی که مصرف می‌کنید یا قصد شروع یا قطع مصرف آن را دارید، با دکتر در میان گذارید؛ خصوصاً داروهای زیر :

  • فلوکونازول / لیتیم / رقیق کننده های خون مانند وارفارین، کومادین / داروهای قلب و فشار خون مانند کاپتوپریل و اتنولول
  • داروهای کاهش چربی خون و کاهش کلسترول خون مانند آتورواستاتین و …
  • داروهای مسکن مانند استامینوفن / ایبوپروفن / ترامادول / متادون /
  • سایر داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی
  • سیتریزین / لوراتادین / متفورمین / ایمی پرامین / آسپیرین / فلوکونازول / فوروزماید
  • متوترکسات
  • سلکوکسیب با گریپ فروت تداخل دارد .

موارد منع مصرف سلکوکسیب یا سلبرکس

در مواردی که سابقه حساسیت شناخته شده به سلکوکسیب یا حساسیت به سولفونامیدها وجود داشت باشد. هچنین در صورت سابقه بروز حمله آسم، کهیر یا واکنش های حساسیتی دیگر به دنبال مصرف آسپرین یا سایر NSAIDها، کنترل درد بیمارانی که تحت عمل بای پس عروق کرونر (CABG) قرار می گیرند، مصرف این دارو ممنوع می باشد.


نکات قابل توصیه در رابطه با سلکوکسیب یا سلبرکس

  1. از آنجائی که این دارو باعث وخیم ترشدن کم خـونی میشود، آزمایشات هماتوکریت و هموگلوبین در بیمـاران تحت درمان توصیه میشود.
  2. قطع مصرف دارو باید به طور تدریجی صورت گیرد.

همچنین بخوانید:

فواید بی شمار و عوارض قرص آسپیرین (آ. اس .آ)

فواید شگفت انگیز مصرف قرص آرترواستاپ (ArthroStop)

موارد مصرف و عوارض قرص سیپروترون استات (Cyproterone Acetate)



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (72 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

محسن خادمی | ۴ سال پیش
سلام در صورت مصرف سلوکسیب وخارش بدن در ابتدا باید چکار کرد (پزشک یا درمانگاه در دسترس نباشد
0
0

hits