دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
امواج مغزی و تاثیر مدیتیشن بر آنها
6
زمان مطالعه: 7 دقیقه
مدیتیشن یا مراقبه فقط یک تجربه روحی و معنوی نیست . علوم مختلف تاثیر مدیتیشن بر روی مغز را نشان می دهند .

امواج مغزی و تاثیر مدیتیشن بر آنها

مدیتیشن یا مراقبه فقط یک تجربه روحی و معنوی نیست . علوم مختلفی وجود دارند که تاثیر مدیتیشن بر روی مغز را نشان می دهند . امواج مغزی که انرژی الکترومغناطیسی هستند هم اثر مدیتیشن بر روی بدن را نشان داده اند .


تعجب نکنید شما درست خوانده اید . وقتی شما در حال مدیتیشن و مراقبه هستید فعالیت های زیادی در مغز شما انجام می شود که شما می توانید آنها را کنترل کنید .


مدیتیشن فعالیت الکتریکی مغز شما را تغییر می دهد. آیا از این مسئله متعجب هستید ؟ برای اینکه از چگونگی تاثیر مدیتیشن بر امواج مغزی آگاه شوید در ادامه با ما همراه باشید .


امواج مغزی چه هستند؟

امواج مغزی وقتی تولید می شوند که نورونهای مغز شما با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند . این یک پالس الکتریکی هماهنگ است . انواع مختلف امواج مغزی منشاء ریشه افکار , احساسات و رفتار شما هستند . امواج مغزی با توجه به خلق و خو و فعالیت شما متفاوت هستند.


موج های آهسته مغزی باعث احساس خستگی و کاهش سطح هوشیاری شما می شوند درحالیکه موج هایی با فرکانس بالاتر موجب هوشیاری و فعال شدن شما می شود . با ما همراه باشید تا ببینیم مدیتیشن با امواج مغزی چه می کند.

امواج مغزی


اثرات مدیتیشن بر امواج مغزی


5 نوع امواج مغزی وجود دارد که هر کدام فعالیت خاصی دارند . امواج مغزی براساس آنچه انجام می دهید و احساس می کنید دچار نوسان می شود .

  • مدیتیشن می تواند امواج مغزی را از فرکانس های بالا به فرکانس های پایین تغییر دهد درنتیجه توانایی تغییر احساسات شما را دارد.بخش های مختلف مغز به روش های خاصی طی مدیتیشن تحریک می شوند.
  • لوب پیشانی که مسئول برنامه ها و دلایل آنها است در طول مدیتیشن خاموش می شود و به شما کمک می کند که به آرامش و استراحت برسید.
  • تالاموس که اطلاعات حسی بدن شما را تقویت می کند حین مدیتیشن کندتر شده و کمک می کند شما به آرامش برسید . لوب کناری که مسئول احساس زمان است در حین مدیتیشن کندتر شده و به شما کمک می کند که از استرس رها شوید.
  • شبکه رتیکولار مغز شما را هوشیار نگه می دارد و کمک می کند که به موقعیت های مختلف پاسخ دهید . در طول مدیتیشن فعالیت شبکه ریتکولار مغز کمتر شده و اجازه می دهد آرام و پر از آرامش شوید.

برای درک این موارد اجازه دهید امواج محتلف مغز را بشناسیم.


انواع امواج مغزی


1-موج آلفا
2- موج بتا
3- موج تتا
4- موج گاما
5- موج دلتا

مدیتیشن و امواج مغذی


شرح امواج مغزی عملکرد آنها


1- امواج آلفا و تاثیر مدیتیشن

امواج آلفا شایع ترین موج مغزی هستند که در ابتدای مدیتیشن اتفاق می افتند، وقتی که سعی می کنید به حالت عمیق تر ذهنیتان برسید. نوسانات الکترومغناطیسی امواج آلفا در طیف فرکانس 8 تا 12 هرتز است.
عملکرد : امواج آلفا سیستم عصبی را آرام می کند . آنها فشارخون و ضربان قلب را پایین می آورند . امواج آلفا تولید هورمون استرس را کاهش می دهند و آرامش فرد را افزایش می دهند .


2- امواج بتا و تاثیر مدیتیشن

امواج بتا با دامنه فرکانس 12 تا 30 هرتز رخ می دهد. هنگامی که مغز در حال کار بر روی وظایف هدف-گرا، مانند برنامه ریزی یک رویداد یا تفکر در مورد یک مسئله خاص است، آنها فعال می شوند.
عملکرد : امواج بتا ایجاد آگاهی و تمرکز را بهبود می بخشد. آنها تفکر منطقی را افزایش می دهند و توانایی مکالمه شما را توسعه می دهند.


3- امواج تتا و تاثیر مدیتیشن

امواج تتا اغلب به عنوان "چشم سوم" در نظر گرفته می شوند، زیرا آنها به کسب عقل و خرد کمک می کنند. این امواج وقتی غالب می شوند که ما بطور خودکار در حال انجام رانندگی , شستشوی لباس , شامپوزدن به موها , اتو زدن لباس و غیره هستیم . امواج تتا همچنین در رویاهای روزانه , خیال بافی ها و پدیده های فرا طبیعی حاضر هستند.
عملکرد: امواج تتا حالت روحی مثبت را ارائه داده و مشوق خلاقیت هستند . امواج تتا توانایی حل مسئله و حافظه شما را بهبود می بخشند و به آرامش و تعادل شما کمک می کنند.


4- امواج گاما و تاثیر مدیتیشن

امواج گاما با تشدید تمرکز در ارتباط هستند.
عملکرد : امواج گاما اضطراب و ترس را کاهش می دهند . آنها احساسات و نشانه های افسردگی را کاهش می دهند.


5- موج دلتا و تاثیر مدیتیشن

امواج دلتا امواج مغزی با دامنه بلند و فرکانس صفر تا 4 هرتز هستند . این موج های مغزی با مراحل خواب عمیق در ارتباط هستند .
عملکرد : امواج دلتا دو هورمون ضد پیری مانند DHEA و ملاتونین را افزایش می دهند . آنها به ترویج محبت و همدلی عمیق نسبت به دیگران کمک کرده و هوش اجتماعی را بهبود می بخشند و از درگیری و نزاع جلوگیری می کنند. امواج دلتا درمان امراض را تسهیل می کنند.
در طول مدیتیشن، مغز عمدتا امواج تتا را نشان می دهد. این امواج در مقایسه با امواج آلفا که با حالت ذهنی تحریک شده، در ارتباط هستند باعث آرامش ذهن می شوند .

مدیتیشن

مزایای مدیتشین برای مغز


1- ماده خاکستری


اگرچه هیچ اثبات علمی قطعی در این زمینه وجود ندارد، برخی مطالعات نشان داده اند که مدیتیشن با توسعه بیشتر ماده خاکستری در ناحیه جلویی مغز ارتباط دارد. ماده خاکستری بیشتر می تواند تمرکز و ثبات احساسی را در فرد افزایش دهد.
مطالعه MRI در دانشگاه هاروارد نشان داد که مدیتیشن ماده خاکستری را بخش های مختلف مغز ضخیم تر می کند که با افزایش همدلی و خودآگاهی همراه است.


2- اضطراب


بسیاری از مسیرهای عصبی از قشرجلویی مغز ما می گذرند . این مسیرها به مراکز احساس ترس و جسمانی مغز متصل می شوند . هنگامی که شما در وضعیت ناراحت کننده ای هستید، قشر جلویی مغز شما احساس ترس و اضطراب ایجاد می کند.
مدیتیشن این ارتباطات محکم را تضعیف می کند تا مطمئن شود که واکنش های قوی در قشر پیشانی ایجاد نمی شوند . مدیتیشن باعث کاهش اضطراب می شود . در عوض به ما اجازه می دهد تا وضعیت را به صورت منطق تر ارزیابی کنیم.


3- انعطاف پذیری


برخی از محققان دانشگاه ویسکانسین- مدیسون تصاویر MRI راهبان تبتی را بررسی کردند و کشف کردند که مدیتیشن و انعطاف پذیری ریشه در اتصالات عمیق دارد .
این مطالعه نشان می دهد که مدیتیشن به آمیگدال کمک می کند (که با احساسات و خاطرات احساسی در ارتباط است) به سرعت تروما و یا استرس را بهبود ببخشد.


4- استرس


کاهش سطح استرس یکی از بزرگترین مزایای مدیتیشن عمیق است. تحقیقات نشان داده است که کسانی که مدیتیشن انجام می دهند استرس کمتری را نسبت به کسانی که مدیتیشن انجام نمی دهند , تجربه می کنند .


5 – خلاقیت


محققان دانشگاه لیدن هلند معتقدند که افرادی که مدیتیشن انجام دادند، در انجام وظایفی که نیازمند ایده های جدید هستند بهتر عمل می کنند.


6- حافظه

بر اساس تحقیقات انجام شده توسط مرکز تحقیقات Osher و مرکز مارتینو برای تصویربرداری بیومدیکال، افرادی که تمرین مدیتیشن ذهنی می کنند می توانند امواج مغزی را برای جلوگیری از حواس پرتی تنظیم کنند. این امر باعث افزایش بهره وری ذهنی و تسهیل تلفیق اطلاعات جدید و در نتیجه تقویت حافظه می شوند.


متخصصان توصیه می کنند که هر روز حداقل 20 دقیقه تمرین مدیتیشن انجام دهید تا مکانیسم های مغزی شما تغییر کند.
مطالعه تغییرات بدن انسان بسیار جذاب است به خصوص مطالعه مغز که کنترل کل بدن را به عهده دارد . تحقیق بر روی امواج مغزی و تاثیر مدیتیشن بر آنها زمینه بسیار جذابی است که دانشمندان می توانند شما را از مزایای آن آگاه کنند و حتی تمرینات مدیتیشن را وارد زمینه های پزشکی و درمانی کنند . با مطالعه مقاله فوق در رابطه با کارکرد امواج مغزی و تاثیر مدیتیشن بر آنها اطلاعات زیادی کسب کردید اکنون زمان عمل است تا از فرآیند مدیتیشن در زندگی روزانه خودتان بهره مند شوید.

در این رابطه همچنین بخوانید:

آموزش ساده مدیتیشن و 8 تکنیک آسان برای کمک به تازه کار ها

فواید بی نظیر مدیتیشن برای سلامتی بدن

مدیتیشن و کاهش استرس

divider

ترجمه توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.2 از 5 (6 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

فاطمه | ۵ سال پیش
با سلام خیلی مفید بود
ممنون
0
2

hits