دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
3 روش ساده و خانگی برای جرم گیری دندان ها
3
زمان مطالعه: 6 دقیقه
همه ما دوست داریم دندان های سفید و زیبایی داشته باشیم اما گاهی اوقات به دلایلی دندان های ما زرد می شوند برای رفع زردی و پلاک دندان ها با روش های خانگی با دلگرم همراه باشید

روش های خانگی برای از جرم گیری دندان ها


جرم گیری دندان بهتر است توسط دندانپزشک صورت بگیرد اما روش های خانگی متعددی هم برای رفع این مشکل وجود دارد .جرم و پلاک دندانها علاوه بر مشکلات بهداشتی از نظر شخصیتی نیز آزار دهنده هستند. کافی است یک یا دو روز دندانهایتان را مسواک نزنید تا شاهد یک لایه زرد رنگ سخت بر روی دندانهایتان باشید. این مواد سخت در نتیجه تجمع تدریجی پلاک های دندانی ( یک لایه نرم و چسبناک که باکتریها در آن تکثیر می شوند) ایجاد شده و جرم دندان نامیده می شوند .


بنابراین اگر دندانهایتان را نادیده بگیرید با گذشت زمان این سناریو بدتر و بدتر خواهد شد و به مرور باعث پوسیدگی دندان های شما خواهد شد . علاوه بر این جرم دندان باعث بیماریهای جدی مانند ژنژیویت یا در موارد شدیدتر منتهی به عفونت لثه خواهد شد .


بهترین راه برای حذف جرم و پلاک دندان ها مراجعه به دندانپزشک و جرم گیری است اما اگر الان برای شما این کار امکان پذیر نیست نگران نباشید در این مقاله چند روش خیلی عالی و خانگی برای خلاص شدن از شر جرم های دندانی با روش های طبیعی شرح داده شده است . برای آشنایی با این روش ها در ادامه با ما همراه باشید.

جرم دندان


1- کاربرد جوش شیرین برای جرم گیری دندان

جوش شیرین که نام علمی آن بی کربنات سدیم است یک درمان خانگی مقرون به صرفه و منحصر به فرد برای خلاص شدن از جرم های دندان است . جوش شیرین با با داشتن pH قلیایی اساسا اسیدهای خراب کننده دندان که در دهان شما موجود هستند را خنثی می کند و در نتیجه منجر به کاهش جمعیت باکتریهای مضر دهان می شود . این تاثیرات باعث روشن و سفید شدن دندان هایتان می شود بنابراین می توانید به درخشش آنها افتخار کنید.


شما می توانید به روش های زیر از جوش شیرین برای جرم زدایی دندان هایتان استفاده کنید:

  • مسواک خودتان را با آب خیس کرده و آنرا داخل جوش شیرین بزنید حالا طبق معمول دندانهایتان را مسواک بزنید و سپس دهان خودتان را کاملا با آب خنک بشویید.
  • یکی دیگر از راههای عالی استفاده از جوش شیرین این است که دو قاشق چایخوری جوش شیرین را با دو قاشق چایخوری نمک مخلوط کنید سپس مسواک خیس خودتان را داخل این مخلوط بزنید و به آرامی دندانهایتان را مسواک بزنید و سپس دهانتان را با آب کافی بشویید.
  • شما همچنین می توانید مقدار کمی پراکسید هیدروژن را با یک قاشق چایخوری جوش شیرین مخلوط کنید و یک خمیردندان یکنواخت و نرم ایجاد کنید . دندانهایتان را به آرامی با این ترکیب مسواک بزنید و بعد دهان را کاملا با آب شستشو دهید .
  • روش های ذکر شده فوق را یک تا 2 بار در هفته استفاده کنید.

احتیاط : مراقب باشید که بیش از دو بار در هفته از جوش شیرین برای مسواک زدن استفاده نکنید زیرا استفاده بیش از حد از جوش شیرین می تواند اثرات زیان آوری بر روی مینای دندان به مرور زمان داشته باشد .

زرد شدن دندان


2 –کاربرد روغن ها برای جرم گیری دندان


استفاده از روغن ها از روش های قدیمی دندانپزشکی بوده و اجداد ما از این روش برای حفظ بهداشت و سلامت دهان و دندان استفاده می کردند . استفاده از روغن ها یک درمان فوق العاده برای از بین بردن جرم و پلاک های دندان است . در حقیقت بر اساس مطالعات صورت گرفته استفاده از روغن ها به خصوص روغن نارگیل بطور قابل توجهی باعث کاهش پلاک و حتی جرم دندان ها می شود . این مسئله احتمالا به این دلیل است که روغن های خام مانند روغن زیتون و نارگیل غنی از اسید لوریک هستند که خواص ضد میکروبی و ضد التهابی این ماده مشهور است .


بنابراین اگر شما در جستجوی درمان های ارزان قیمت و ساده برای جرم گیری دندانهایتان هستید از روش های زیر استفاده کنید:

  • حدود یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل ( در صورت خام بودن مقدار بیشتری توصیه می شود) را به مدت 20 دقیقه در دهان خودتان نگه دارید. سپس روغن را دور بریزید ( سعی نکنید آنرا قرقره کنید یا قورت بدهید) و دهان خود را با آب بشویید.
  • سپس دندانهایتان را مطابق معمول مسواک بزنید .
  • هر روز قبل از صبحانه این کار را انجام دهید .

پلاک دندان

3- استفاده از میخک برای جرم گیری دندان

گل میخک در بسیاری از آشپزخانه ها یافت می شود بنابراین لازم نیست برای خرید آن به عطاری بروید . علاوه بر این همه ما از خواص گل میخک در مراقبت از بهداشت دندان و دهان آگاه هستیم . و احتمالا همه ما چندین بار از گل میخک برای درمان درد دندان به توصیه مادربزرگ ها و مادرانمان استفاده کرده ایم .


استفاده از گل میخک برای بهداشت دهان و دندان تاریخچه قدیمی دارد . به گفته کارشناسان دهان شویه های گیاهی حاوی روغن درخت چای , گل میخک و ریحان به عنوان مواد تشکیل دهنده در کاهش کلونی های باکتریایی دهان موفق بوده اند , در نتیجه باعث کاهش تشکیل پلاک و جرم دندانی شده و شانس ابتلا به ژنژیویت را کاهش می دهد .


بنابراین اگر می خواهید از مزایای گل میخک برای سلامت دندان هایتان استفاده کنید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • ابتدا میخک را در آسیاب برقی بریزید و آنرا پودر کنید حالا یک قاشق چایخوری پودر میخک را با نصف قاشق چایخوری روغن زیتون مخلوط کنید .
  • دندانهایتان را با این مخلوط 5 دقیقه ماساژ دهید سپس دهان خودتان را با آب ولرم بشویید .این کار را دو بار در روز تکرار کنید تا به بهترین نتایج برسید.
  • علاوه بر این برای حذف سریعتر جرم های دندانهایتان می توانید 1 یا 2 گل میخک را بطور مرتب بجوید تا علاوه بر خوشبو کردن دهان نفس بد بوی شما را کاهش دهد و بهداشت دهان و دندانهایتان را ارتقاء دهد .

با استفاده از روش های بالا دیگر مجبور نیستید لبخند خودتان را پنهان کنید . اگر مراجعه به دندانپزشک گزینه مورد نظر شما نیست روش های خانگی بالا می توانند به جرم زدایی و زیبایی دندان های شما کمک کنند .

در این رابطه بیشتر بخوانید:

8 درمان خانگی برای سفید کردن دندان

23 خاصیت معجزه آسا روغن میخک | میخک بیش از یک مسکن درد دندان است

تهیه پودر گیاهی خانگی سفیدکننده و جرم‌گیر دندان

divider

ترجمه توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
1.7 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits