دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
درباره ید چه میدانید ؟ عوارض کمبود ید کدامند ؟
3
زمان مطالعه: 7 دقیقه
ید :کاهش ید در نتیجه کاهش هورمون تیروئیددر زنان باعث توقف در تخمک گذاری و در نتیجه منجر به ناباروری می شود.درمان بیماری های پوستی.جلوگیری از سرطان سینه جلوگیری ازبیماری های قلبی وانواع سکته قلبی

آنچه که در باره ید باید دانست

ید ماده ای معدنی است که معمولاً باید از طریق غذا و آب به بدن برسد. (بدن انسان توانایی ساختن آن را ندارد) بدن انسان برای انجام فعالیت های روزانه خود به موادی به نام هورمون نیاز دارد که غدد موجود در بدن آن ها را می سازند با مجله اینترنتی دلگرم همراه باشید

بیشترین ید جهان در اقیانوس ها یافت می شود. جایی که زندگی دریایی مخصوصا جلبک ها در آنجا متمرکز شده است.

غده ی تیرویید برای ساختن هورمون به ید نیاز دارد اگر ید کافی برای فعالیت غده ی تیرویید در بدن وجود نداشته باشد، سیستم های فیزبکی در بدن باعث می شوند که غده ی تیرویید سخت تر و بیشتر فعالیت کند. که این موضوع باعث بزرگ شدن غده ی تیرویید (گواتر) در گردن می شود.

ید

عوارض کمبود ید

غالب ترین بیماری ناشی از کمبود ید گواتر می باشد.

کاهش ید و در نتیجه کاهش هورمون تیروئید در زنان باعث توقف در تخمک گذاری و در نتیجه منجر به ناباروری می شود

کمبود ید می تواند باعث بیماری های خود ایمنی تیرویید شده که در نتیجه احتمال سرطان تیرویید افزایش می یابد

کمبود ید سرطان های دیگر مانند پروستات، سینه، آندومتر و تخمدان را افزایش می دهد.

کمبود ید در طول بارداری برای جنین و مادر خطرناک می باشد. این کمبود می تواند باعث افزایش فشار خون مادر و همچنین عقب ماندگی ذهنی در کودک شود

کمبود یدمنجر به بیماری cretinism شده است که این بیماری یک نوع اختلال هست که هم روی رشد جسمی و هم رشد ذهنی اثر دارد

کاربردهای ید

  1. جلوگیری از کمبود ید در بدن و عواقب ناشی از آن مثل گواتر
  2. برای درمان بیماری های پوستی ناشی از قارچ (cutaneous sporotrichosis)،
  3. درمان سینه ی فیبروکیستیک
  4. جلوگیری از سرطان سینه در خانم ها و آقایان
  5. جلوگیری ازبیماری های چشمی
  6. جلو گیری و مبارزه با دیابت
  7. بیماری های قلبی وانواع سکته قلبی
  8. خلط آور
  9. غده ی تیروئید را در برابر اشعه ی رادیواکتیو در درمان های تابشی محافظت می نماید
  10. درمان زخم های ناشی از بیماری دیابت
  11. جلوگیری از زخم های ناشی از شیمی درمانی که داخل دهان (mucositis) ایجاد می شود
  12. از ید برای تصفیه آب نیز استفاده میشود
  13. باکتری ها و قارچ ها و میکروارگانیسم های دیگری مثل آمیب ها را از بین ببرد.
  14. یکی از ترکیبات خاص ید به نام یدید پتاسیم اثرات ناشی از رادیواکتیو را درمان می کند

divider

عوارض مصرف ید

مصرف ید می تواند عوارض جانبی مهمی برای بعضی افراد داشته باشد. بعضی از عوارض جانبی شناخته شده آن عبارت است از حالت تهوع و دل درد، آب ریزش بینی، سردرد، ایجاد طمع فلز در دهان و اسهال

ودر بعضی افراد تورم و التهاب در ناحیه لب و صورت، خونریزی و کبودی شدید، تب، افزایش سایز غدد لنفاوی، واکنش های آلرژیک مثل کهیر و مرگ.

نوعی از جوش که درماتیت هرپتیفرم نام دارد: مصرف یُد می تواند این جوش ها را بدتر نماید

مصرف ید

میزان مصرف ید

نکته:(مصرف طولانی مدت یا مقادیر بالای مصرف ید ممکن است خطرناک باشد)

کودکان بین ۱ تا ۳ سال مقدار مصرف نباید بیشتر از ۲۰۰ میکروگرم در روز باشد

برای کودکان بین ۴ تا ۸ سال ۳۰۰ میکروگرم در روز

کودکان ۹ تا ۱۳ سال نباید مقدار مصرف بیشتر از ۶۰۰ میکروگرم در روز داشته باشند

نوجوانان میزان مصرف نباید بیشتر از ۹۰۰ میکروگرم در روز باشد

بزرگسالان باید از مصرف طولانی مدت بیشتر از ۱۱۰۰ میکروگرم در روز بدون تجویز پزشک اجتناب کنند

وقتی ید به صورت موضعی مستقیما بر روی پوست قرار می گیرد ممکن است باعث تحریک پذیری پوست، ایجاد لکه، واکنش های آلرژیک و عوارض جانبی دیگر شود.

ید مصرفی

خوراکیهای سرشار از ید را بشناسید

سیب زمینی کبابی:

سیب زمینی کبابی از پوره سیب زمینی از لحاظ مواد مغذی غنی تر است. سیب زمینی کبابی منبع مهمی از ید است. یک سیب زمینی متوسط حدود 40% نیاز روزانه ید را تامین می کند.

جلبک دریایی خشک شده:

جلبک دریایی خشک شده، داروی معجزه آسای محتوی ید است. حدود 7 گرم از جلبک دریایی، محتوی 4500 میکروگرم ید است و این مقدار خیلی بیشتر از نیاز روزانه بدن به ید است

میگو:

میگو نیز مانند بسیاری از منابع غذایی دریایی، غنی از ید است. میگو همچنین غنی از پروتئین و کلسیم است

سینه بوقلمون کبابی شده:

گرم از سینه بوقلمون حاوی 34 میکروگرم ید است. بوقلمون همچنین حاوی ویتامین B پتاسیم و فسفر است

آلو بخارا:

تنها 5 آلو خشک شده، نیاز فیبر، عنصر شیمیایی بور، ویتامین A، ویتامین K بدن را تامین می کند.آلوی خشک شده منبع خوبی از ید است

تخم مرغ آب پز:

تخم مرغ آب پز نیاز ویتامین A، ویتامینD، روی، کلسیم، آنتی اکسیدان ها و بسیاری موارد دیگر را تامین می کند. یک تخم مرغ آب پز، نیاز 10% از ید مورد نیاز روزانه هر فرد را تامین می کند.

با مصرف بیش از حد ید چه اتفاقی خواهد افتاد

اگر مقدار زیادی ید را در دوره زمانی طولانی مصرف کنید، می تواند باعث تغییر عملکرد غده تیروئید شود. تغییر عملکرد تیروئید، علایم زیادی مانند افزایش وزن را به همراه دارد.

10 علامت کمبود ید در بدن

1.تورم در گردن: تورم در قسمت جلوی گردن، شایع‌ترین علامت کمبود ید است که به آن گواتر می‌گویند و زمانی روی می‌دد که غده‌ی تیروئید بسیار بزرگ می‌شود

2.افزایش وزن بی دلیل:افزایش وزن بی دلیل یکی دیگر از علامت‌های کمبود ید است. دلیلش هم این است که بدن، ید کافی برای تولید هورمون‌های تیروئید ندارد. هورمون‌های تیروئید به کنترل سرعت متابولیسم کمک می‌کنند که جزئی از پروسه‌ی تبدیل غذا به انرژی و گرما در بدن است

3.ضعف و خستگی:هورمون تیروئید به تولید انرژی در بدن کمک می‌کند، و اگر سطح هورمون تیروئید در بدن کم باشد، بدن نمی‌تواند انرژی لازم را تولید کند. در نتیجه احساس بیحالی و ضعف خواهید داشت.

4.ریزش مو:وقتی سطح هورمون تیروئیدتان پایین می‌آید، فولیکول‌های موهای‌تان روییدن را متوقف می‌کنند و به مرور زمان دچار ریزش مو خواهید شد.

5.خشکی پوست:هورمون‌های تیروئید که حاوی ید هستند، به تولید سلول‌های پوست کمک می‌کنند. وقتی سطح هورمون‌های تیروئید پایین می‌آید، این تولید سلولی کمتر روی می‌دهد و در نتیجه منجر به خشکی و پوسته شدن پوست می‌شود.

6.احساس سردی:کمبود ید می‌تواند موجب افت سطح این هورمون‌ها شود. و با توجه به اینکه هورمون‌های تیروئید، بخ کنترل سرعت متابولیسم کمک می‌کنند، پایین بودن سطح این هورمون‌ها می‌تواند متابولیسم را کُند کند، و متابولیسم آهسته‌تر، گرمای کمتری تولید می‌کند که باعث احساس سرما در بدن می‌شود.

7.تغییرات در ضربان قلب:کمبود ید می‌تواند موجب کمتر شدن ضربان قلب نسبت به حالت نرمال شود و زیاد بودن ید در بدن هم می‌تواند موجب افزایش ضربان قلب نسبت به حالت نرمال شود

8.مشکل در یادگیری و به خاطر سپردن:هورمون‌های تیروئید به مغزتان کمک می‌کنند رشد کند. به همین علت کمبود ید می‌تواند از رشد مغز بکاهد.

9.مشکلات دوران بارداری:کمبود ید برای نوزادان نیز موجب جلوگیری از رشد جسمی و مغزی می‌شود. ضمنا کمبود ید شدید می‌تواند احتمال سقط جنین را افزایش بدهد.

10.پریودهای نامنظم یا سنگین:پایین بودن هورمون تیروئید موجب خونریزی‌های بیشتر و سنگین‌تر در دوره‌های ماهیانه می‌شود، زیرا کمبود هورمون تیروئید موجب اختلال در سیگنال‌های هورمونی مرتبط با عادت ماهیانه می‌شود.

مقادیر کمتری از این ماده‌ی معدنی در غذاهای زیادی وجود دارد مانند ماهی، گوشت گوساله، صدف، مرغ، لوبیای لیما و لوبیا چیتی، شیر و سایر لبنیات. بهترین راه دریافت ید کافی، افزودن نمک ید دار به غذاهاست. نصف یک قاشق چایخوری ( 3 گرم) در طول روز، برای پیشگیری از کمبود ید کافیست.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits