دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
افزایش سطح هورمون های آنابولیک و قدرت عضلات

مزایای استفاده از مکمل زد ام ای (ZMA) برای مردان!

افزایش سطح هورمون های آنابولیک و قدرت عضلات
3
زمان مطالعه: 6 دقیقه
مکمل زد ام ای (ZMA) ترکیبی از مواد معدنی نظیر روی مونومتیونین آسپارتات، منیزیم آسپارتات و ویتامین B6 می‌باشد .

معرفی مکمل زد ام ای (ZMA)

مکمل زد ام ای (ZMA) ترکیبی از مواد معدنی نظیر روی مونومتیونین آسپارتات، منیزیم آسپارتات و ویتامین B6 می‌باشد . هر کپسول مکمل زد ام ای شامل 10 میلی گرم زینک ، 150 میلی گرم منیزیم و 3.5 میلی گرم ویتامین B6می باشد .

منیزیم ماده ای است که در عملکرد بهتر عضلات ، متابولیسم طبیعی انرژی ، سنتز طبیعی پروتئین و کاهش میزان خستگی عضلات پس از انجام فعالیت های بدنی و ورزش و سلامت قلب , متابولیسم و استخوان ها بسیار موثر می باشد .

روی یکی از مواد ضروری است که توسط 100 آنزیم در بدن مورد استفاده قرار می گیرد که برای فعالیتهای بیوشیمی بدن ضروری می باشد. روی در نگهداری از غلظت نرمال تستوسترون وحفاظت از اجزای سلولی از آسیب اکسیداتیو , سنتز پروتئین و ترمیم بافت ها بعد از صدمه موثر می باشد .

ویتامین B6 موجود در ZMA در تشکیل گلبولهای قرمز نرمال خون و تنظیم فعالیت هورمونی تاثیرگذار می باشد . ویتامین B6 همچنین در متابولیسم پروتئین نقش دارد و منجر به آزادسازی گلوکز از گلیکوژن می‌گردد.

تولیدکنندگان ادعا می کنند که ZMA می تواند تولید تستوسترون را تا 30 درصد ، قدرت تا 11 درصد، توده عضلانی و بهبودی بعد از تمرین را افزایش می دهد. اساس این ادعاها این است که مکمل زد ام ای کمبود روی و یا منیزیم را برطرف می کند، بنابراین فرایندهای مختلف بدن را نرمال می کند و سطح تستوسترون را افزایش می دهد. روی برای رشد، تکثیر سلولی و تولید تستوسترون مورد نیاز است. در کمال تعجب، کمبود آن می تواند سطح هورمون آنابولیک بدن را کاهش داده و بر میزان توده عضلانی و قدرت آن تاثیر بگذارد. منیزیم به کاهش سطح هورمون استرس کورتیزول کمک می کند (سطوح بالا در طی دوره های تمرینی شدید تولید می شود)، که در غیر این صورت باعث تضعیف عضلات می شود. علاوه بر این کمبود منیزیم ممکن است باعث افزایش کاتابولیسم شود.


ویژگی های مکمل زد ام ای

  • موثر در افزایش سطح هورمون تستوسترون و افزایش سطح IGF-1 و لپتین که در عضله سازی و افزایش قدرت و استقامت عضلات بسیار موثر می باشند .
  • کمک به کاهش گرفتگی عضلات
  • تنظیم فعالیت هورمونی بدن
  • کمک به خواب بهتر و عمیق تر و در نتیجه رشد توده های عضلانی
  • کمک به متابولیسم طبیعی بدن
  • دارای دور مناسب و کافی در هر کپسول

مکمل زد ام ای

شواهد استفاده از زد ام ای (ZMA)

یکی از مشهورترین تحقیقات بر روی مزایای آنابولیک ZMA مطالعه‌ای بود که در سال ۲۰۰۰ در دانشگاه غرب واشنگتن انجام گرفت. محققان از ورزشکاران NCAA خواستند تا ZMA یا نمونه دارونمای آن را به صورت شبانه و به مدت هشت هفته استفاده کنند. آن‌ها به این نتیجه رسیدند که ورزشکارانی که از مکمل های ZMA استفاده می‌کردند با رشد ۳۰ درصدی میزان تستوسترون و رشد ۴ درصدی فاکتور رشد مواجه شدند و این در حالی است که افرادی که از نمونه دارونما استفاده کرده بودند با کاهش ۱۰ درصد تستوسترون و کاهش ۲۲ درصدی IGF-I روبرو بودند. علاوه بر این، ورزشکارانی که از ZMA استفاده کرده بودند افزایش قدرت بیشتری را تجربه کرده بودند. این مزایا در حالی رخ دادند که ورزشکاران میزان بیشتری از روی را در مقایسه با رژیم غذایی عادی استفاده می‌کردند.


علاوه بر مطالعه موجود در دانشگاه غرب واشنگتن، مطالعات دیگری نیز انجام گرفتند که نشان می‌دهند که روی دارای ویژگیهای آنابولیک می‌باشد. یکی از تازه ترین مطالعات مربوط به سال ۲۰۰۷ در دانشگاه سلجوق (ترکیه) می‌باشد که نتایج حاصل از استفاده از مکمل روی توسط ورزشکاران را گزارش می‌دهد. این مطالعه نشانگر افزایش تستوسترون می‌باشد. محققان در دانشکده کشاورزی ایالات متحده نیز گزارش دادند که کاهش روی منجر به کاهش استقامت ماهیچه‌های بدن می‌گردد. این بدین معناست که عنصر روی یکی از موارد مهم برای ورزش می باشد. محققان دانشگاه غرب واشنگتن نیز به این نتیجه رسیدند که افرادی که از مکمل های منیزیم در طول ۷ هفته استفاده کردند توانستند قدرت پاهای خود را به میزان ۲۰% در مقایسه با افرادی که از نمونه دارونما استفاده کردند افزایش دهند.


مکمل های روی و منیزیم منجر به کاهش میزان هورمون کاتابولیک کورتیزول می‌شوند. مطالعه‌ای که توسط محققان دانشگاه جوستوس لیبیگ صورت گرفت نشان می‌دهد که ورزشکارانی که از مکمل های منیزیم به مدت چهار هفته استفاده کردند دارای میزان کورتیزول کمتری بودند. محققان برزیلی نیز بیان کردند که مقدار اندکی از روی منجر به کاهش کورتیزول خون طی مدت دو ساعت می‌گردد. کاهش کورتیزول می‌تواند منجر به افزایش رشد ماهیچه و افزایش حجم گردد زیرا کورتیزول با تستوسترون رقابت کرده و شرایط آنابولیک را کاهش داده و منجر به تجزیه ماهیچه می‌گردد. شرایط آنابولیک برای ایجاد ماهیچه ضروری می‌باشند و این بدین دلیل است که بازیابی بسیار اهمیت دارد: ورزش به تنهایی یک رویداد کاتابولیک محسوب می‌شود. شما باید ماهیچه‌های خود را در باشگاه تحریک کنید اما فرایند رشد با بازیابی آغاز می‌شود. این امر آغاز فرایند ترمیم و تامین ذخایر گلیکوژن و در نتیجه باز گرداندن بدن به حالت آنابولیک می‌باشد.


علاوه بر افزایش تستوسترون و IGF-I و کاهش کورتیزول، ZMA می‌تواند به طور غیر مستقیم منجر به افزاش هورمون رشد گردد. این امر بسیار ضروری می‌باشد زیرا خواب می‌تواند منجر به افزایش هورمون رشد گردد. افزایش کیفیت خواب می‌تواند به فرایند بازیابی کمک کند. بنابراین مشاهده می کنیم که ZMA دارای تاثیری بر روی هورمون های آنابولیک بدن و توانایی بازیابی می‌باشد.

ZMA

طریقه مصرف زد ام ای

روزانه 3 عدد کپسول زد ام ای برای آقایان و 2 عدد کپسول برای بانوان 20 الی 30 دقیقه قبل از خواب توصیه می شود .

میزان استفاده ام زد ای

  • مکمل زد ام ای باید روزانه دو بار استفاده شود یک بار قبل از تمرین و یک بار قبل از خواب با معده خالی.
  • در روزهایی که تمرین ندارید مکمل زد ام ای را در اول صبح و یا قبل از خواب استفاده کنید.
  • مکمل زد ام ای کاملا طبیعی بوده و هیچگونه عوارضی ندارد.
  • میزان مصرف ممکن است بر حسب محصولات متفاوت باشد اما همیشه سعی کنید از دستورات موجود بر روی برچسب پیروی کنید.

هشدار مصرف مکمل زد ام ای

  • مکمل زد ام ای را بیش از دوز توصیه شده مصرف نکنید.
  • در زمان مصرف مکمل زد ام ای از مصرف غذاها یا مکمل هایی که مقادیر بالایی کلسیم دارند اجتناب کنید .
  • مصرف مکمل زد ام ای در کنار استفاده از یک رژیم غذایی سالم و کامل توصیه می شود .
  • مکمل زد ام ای را دور از دسترس کودکان نگه دارید .
  • در دوران بارداری و یا شیردهی از مکمل زد ام ای استفاده نکنید .
  • قبل از مصرف مکمل زد ام ای با پزشک مشورت نمایید .

همچنین بخوانید:

مکمل کراتین و نحوه صحیح مصرف آن

فواید و عوارض مصرف مکمل پمپ برای ورزشکاران

فواید بی نظیر مصرف مکمل بی سی ای ای (BCAA)

divider

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
1.7 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits