دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
10 بیماری ناشی از کمبود تغذیه
1
زمان مطالعه: 5 دقیقه
همه ما می دانیم که تغذیه نقش بسیار مهمی در سلامت ما دارد و با کمبود و سوء تغذیه دچار مشکلات و بیماریهایی خواهیم شد در ادامه با دلگرم همراه باشید تا برخی از بیماریهای ناشی از کمبود تغذیه را به شما معرفی کنیم


کمبود تغذیه و بیماریهای حاصل از آن

کمبود تغذیه و بیماریهای ناشی از آن همیشه سلامت انسانها را تهدید می کند. رژیم غذایی سالم و متعادل که غنی از ریز مغذی های ضروری است برای سلامت عمومی لازم است. کودکان و بزرگسالان به طور یکسان به تغذیه سالم برای اطمینان از سلامت و طول عمر نیاز دارند. سوء تغذیه و کمبود این عناصر حیاتی می تواند منجر به بیماری ها و مشکلات جدی شود.


بیماری های ناشی از کمبود تغذیه


1- بیماری ریکتز


کمبود ویتامین D همراه با کلسیم و پتاسیم در بدن موجب ریکتز می شود. ریکتز با استخوان های ضعیف و نرم , پاهای خمیده و ناهنجاریهای استخوانی مشخص می شود . ماهی , محصولات لبنی غنی شده , جگر و روغن ماهی برخی از منابع غنی از ویتامین D هستند . افراد ممکن است برای جبران کمبود " ویتامین آفتاب" نیاز به مصرف مکمل های ویتامین D داشته باشند .


2 – بیماری پلاگر


دمانس , اسهال , درماتیت و مرگ چهار نشانه اصلی پلاگر هستند بیماری که به خاطر کمبود نیاسین یا ویتامین B3 در بدن اتفاق می افتد . کمبود نیاسین همچنین با کمبود اسید آمینه های تریپتوفان و لیزین یا افزایش بیش از حد مصرف لیزین در بدن اتفاق می افتد . مواد غذایی غنی از نیاسین عبارتند از ماهی تن , غلات کامل , بادام زمینی , قارچ , مرغ و ... . این مواد غذایی باید بطور منظم مصرف شوند تا مبتلا به پلاگر نشویم.

اسکوروی


3- بیماری اسکوروی


کاهش قابل ملاحظه ویتامین C یا اسید اسکوربیک در بدن می تواند باعث بیماری اسکوروی شود . اسکوروی در ابتدا تولید کلاژن در بدن را مهار می کند که یک پروتئین ساختاری برای اتصال بافت ها به یکدیگر است . تخريب پوست و لثه، شکل غيرطبيعي دندانها و استخوانها، تاخير بهبود زخم و خونريزي آنها تاثیرات اسکوروی بر روی بدن هستند. همه ما باید با مصرف مرکباتی مانند پرتقال , لیمو و همچنین توت فرنگی و بروکلی از مصرف منظم ویتامین C اطمینان حاصل کنیم تا به اسکوروی مبتلا نشویم .


4- بیماری بری بری


کمبود ویتامین B1 یا تیامین در بدن منجر به بیماری به نام بری بری می شود. شايعترين علائم اين بيماری، ناهماهنگی عضلات، دژنراسیون عصبی و مشکلات قلبی-عروقی است. گوشت، تخم مرغ، غلات کامل، لوبیا و غیره غنی از تیامین هستند بنابراین برای مقابله با این بیماری دردناک باید هر روز از این مواد غذایی استفاده کرد.


5- بیماری گزروفتالومی یا شب کوری


گزروفتالومی یا شب کوری با کوری به دلیل رشد ضعیف و خشکی و کراتینه شدن بافت اپیتلیال یا عفونت مزمن چشم مشخص می شود . علت این بیماری کمبود ویتامین A در بدن است . در شرایط بدتر شب کوری می تواند وخیم تر شده و به از دست دادن بینایی بطور کامل منجر شود . ایمن ترین راه برای افزایش سطح ویتامین A در بدن، مصرف مواد غذایی طبیعی مانند هویج، سبزیجات سبز، برگ و سبزیجات و غیره است.

گواتر


6- بیماری گواتر


ید در بدن برای متابولیسم سلولی نرمال در بدن ضروری است و کمبود ید ممکن است باعث بیماری گواتر شود . گواتر منجر به بزرگ شدن غده تیروئید می شود که سبب کم کاری تیروئید , رشد و تکامل ضعیف در دوران کودکی , کرتینیسم و حتی عقب ماندگی ذهنی در بچه ها می شود. این بیماری معمولا در مناطقی که خاک فقیری از نظر ید دارند شایع است. نمک یددار و ماهی های شور از منابع غنی از ید هستند و باید به طور مرتب مصرف شوند تا از گواتر جلوگیری شود.


7- بیماری کم خونی ناشی از فقر آهن


کم خونی فقر آهن بیماری ناشی از کمبود آهن در بدن است. این بیماری با کاهش تعداد گلبول قرمز یا هموگلوبین بدن، مشخص می شود که باعث خستگی، ضعف، تنگی نفس و رنگ پریدگی پوست می شود. این بیماری می تواند به راحتی با تغییر در رژیم غذایی و مصرف مکمل های آهن به صورت منظم درمان شود. آجیل ها ، پنیر توفو، سبوس و انواع گوشت ها منابع غنی از آهن برای بدن هستند.


8- بیماری کواشیوکور


کواشیوکور بیماری ناشی از کمبود پروتئین و انرژی در بدن است. این بیماری با بی اشتهایی , کبد بزرگ، زود رنجی و درماتوز زخمی مشخص می شود. اینها از علائم کمبود تغذیه ای در کودکان هستند خصوصا در مناطق دچار قحطی و مناطق فقیر کواشیوکور به دلیل سوء تغذیه بوجود می آید . یک رژیم سالم و متعادل که حاوی منابع پروتئین و کربوهیدرات مانند تخم مرغ، عدس، برنج و غیره است، به مبارزه با این مشکل کمک می کند.


9 – افسردگی


مشکلات افسردگی، ریزش مو، بثورات جلدی و مسائل روحی ناشی از کمبود ویتامین B7 یا بیوتین هستند . این کمبود در صورت ظهور در شرایط کنونی می تواند مرگبار باشد. مرغ، محصولات لبنی، بادام زمینی، آجیل منابع غنی از بیوتین هستند. این مواد باید همراه با مکمل های حاوی بیوتین برای بهبود و جلوگیری از این بیماری ها مصرف شوند.

پوکی استخوان


10 – پوکی استخوان


کمبود ویتامین D و کلسیم در بدن می تواند بر سلامت استخوان ها و ستون فقرات تاثیر بگذارد. کمبود ویتامینD باعث استخوان های ناسالم، نرم و شکننده می شود که مستعد شکستگی و نقص در ساختار ستون فقرات هستند. موز، اسفناج، شیر، بامیه، سویا و نور خورشید منبع طبیعی ویتامین D و کلسیم هستند که باعث رفع این کمبودها می شوند.


برای پیشگیری از ابتلا به این بیماریها از یک رژیم سالم و متعادل پیروی کنید . به غیر از یک رژیم سالم، فراموش نکنید که هر روز ورزش کنید. این امر می تواند به شما کمک کند تا از علل و نشانه های کمبود های تغذیه ای ایمن باشید و سالم و سلامت بمانید!

در این رابطه بیشتر بخوانید:

موارد مصرف و عوارض کمبود ویتامین B3 (نیاسین)

خطرات جدی کمبود ویتامین B در بدن چیست؟

خطرات جدی کمبود ویتامین D در بدن چیست؟

divider

ترجمه توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
1.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits