دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۱۳ علت اصلی چاقی شکمی و ورزشهای مفید برای رفع آن
10
زمان مطالعه: 7 دقیقه
چاقی شکمی نه تنها آزاردهنده است بلکه یکی از سخت ترین چربیها برای برطرف کردن است و باعث بیماریهای گوناگون می شود.

چاقی شکمی و مضرات آن برای سلامت بدن

چاقی شکمی نه تنها آزاردهنده است بلکه یکی از سخت ترین چربیها برای برطرف کردن است . این چربیها بین ارگان ها و حفره های عمیق شکمی جمع شده و باعث التهاب مزمن و افزایش خطر ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی می شود . چربیهای انباشته شده در ناحیه زیرین شکم بطور عمده ناشی از شیوه زندگی بی حوصله و بی تحرک و مصرف غذاهای چرب و شیرین است هرچند ژنتیک و ساختار بدنی نیز الگوی تجمع چربی در بدن را تعیین می کنند.
آب کردن چربیهای شکمی کمی دشوار است ولی غیر ممکن نیست . با یک رژیم غذایی صحیح همراه با ورزش های مناسب می توانید از شر این چربیهای مضر خلاص شوید. در ادامه با ما همراه باشید تا علت و راهکارهایی برای از بین بردن چربیهای شکمی با ورزش های ایروبیک به شما ارائه دهیم.


دلایل ایجاد چاقی شکمی


1- چاقی شکمی به علت تغییرات هورمونی


هورمون ها در تعیین توزیع چربی بدن نقش مهمی ایفا می کنند وهر گونه عدم تعادل هورمونی می تواند منجر به افزایش گرسنگی، کاهش سوخت و ساز بدن و افزایش سطح استرس شده و در نهایت منجر به تجمع چربی در اطراف شکم شود.


2- چاقی شکمی و ژنتیک


اگر ژن ها باعث چاقی شما شوند شما بیش از افراد عادی در معرض تجمع چربی در ناحیه شکمی خودتان هستید .


3- چاقی شکمی به دلیل استرس


طبیعت انسان طوری است که تحت شرایط استرس زا بیش از حد غذا می خورد که در نهایت منتهی به تجمع چربی می شود.

کمبود خواب


4- چاقی شکمی به علت کمبود خواب


کم خوابی می تواند منجر به اختلال در هضم و نفخ شود در نتیجه شکم شما باد می کند . علاوه بر این محرومیت از خواب باعث افزایش تولید هورمون استرس در بدن می شود که منجر به افزایش کلی وزن می شود.


5- چاقی شکمی با مصرف غذاها و نوشیدنی های شیرین


غذاهای شیرین و نوشیدنی شیک دیوهایی در لباس مبدل هستند . آنها حاوی مقادیر زیاد افزودنی ها، مواد نگهدارنده و رنگ های مصنوعی هستند.اگرچه نوشیدن آنها لذت بخش و جالب است ولی لازم است بدانید که آنها مقصر اصلی چربیهای شکمی هستند.


6- چاقی شکمی به دلیل مصرف الکل


الکل در بدن به قند تبدیل می شود و قند اضافی تبدیل به چربی می شود . الکل همچنین باعث کم آبی بدن و در نتیجه متابولیسم غیر طبیعی می گردد که منجر به التهاب شده و التهاب باعث چاقی شکمی می شود.


7- چاقی شکمی با مصرف چربیهای ترانس


چربی های ترانس چربی های ناسالم در غذاهای آماده مثل غذاهای سرخ شده، غذاهای فرآوری شده، کوکی ها و غیره هستند. آنها باعث تجمع چربی در ناحیه شکم و کاهش سوخت و ساز بدن شده و تعداد رادیکال های اکسیژن آزاد در بدن را افزایش می دهند.


8- چاقی شکمی به دلیل کم تحرکی

غیر فعال بودن می تواند منجر به انباشته شدن چربی اطراف شکم شود. سبک زندگی بی تحرک دلیل اصلی افزایش شیوع چاقی در سراسر جهان است. مشاغل پشت میزی و تنبلی افراد را به سمت چاقی و بیماریهای مربوط به چاقی سوق می دهد.


9- چاقی شکمی به دلیل رژیم های کم پروتئین

داشتن رژیم غذایی کم پروتئین نیز می تواند باعث چاقی شکمی و کاهش چربی سوزی شود. پروتئین ها بلوک های ساختمانی بدن ما هستند و همه چیز - از موهای شما تا عضلات و هورمون ها – از پروتئین ساخته شده است. هنگامی که شما در یک رژیم کم پروتئین هستید، عضلات شما ضعیف می شوند و عملکرد بدن شما کاهش می یابد. این امر منجر به استرس بالا و التهاب، افزایش سمیت و کاهش متابولیسم می شود.

چاقی شکمی به دلیل یایسگی

10 – چاقی شکمی به دلیل یائسگی


زنانی که در معرض یائسگی قرار دارند، مشکلات هورمونی بسیاری را تجربه می کنند. سطح بالای کورتیزول ( هورمون استرس) باعث افزایش چربیهای شکمی زنان می شود . اما تنها یائسگی باعث چاقی شکمی نیست سبک زندگی غیر فعال در این سنین نیز باعث چاقی شکمی زنان می شود.


11- چاقی شکمی به دلیل باکتری روده ای نامناسب

باکتری های خوب روده به هضم غذا کمک می کنند و از تجمع چربی شکمی جلوگیری می کنند. خوردن غذاهایی که رشد این باکتری ها را افزایش نمی دهد، مانند غذای فرآوری شده، غذاهای سرخ شده و غیره، می تواند منجر به چاقی شکمی شود. مصرف ماست یا نوشیدنی های پروبیوتیک که تعداد باکتری های خوب روده را افزایش می دهد، برای از دست دادن چربیهای شکمی لازم است.


12- چاقی شکمی ناشی از مصرف آب میوه های پاکتی


آب میوه برای شما خوب است، اما نه آب میوه های پاکتی . آب میوه های بسته بندی شده، بطری یا کنسرو شده حاوی طعم دهنده های مصنوعی، رنگ ها، نگهدارنده ها و شکر هستند که برای سلامت عمومی شما مضر است و باید از آن اجتناب شود.


13- چاقی شکمی ناشی از رژیم های کم فیبر


اگر از IBS / IBD ( بیماری های روده ای) رنج می برید، رژیم های کم فیبر برای شما مناسب است. در غیر این صورت رژیم غذایی کم فیبر باعث افزایش وزن خصوصا از طریق تجمع چربیها در ناحیه شکمی می شود. برنج سفید , آرد و میوه های پوست کنده فیبر کمی دارند . فیبرغذاها باعث سیری و حرکت مدفوع به روده بزرگ و دفع می شود . ولی وقتی که فیبر کافی مصرف نمی کنید دچار یبوست شده و همیشه احساس گرسنگی می کنید که منتهی به افزایش وزن و بزرگ شدن شکم می شود.

فیبر غذایی


ورزشهای ایروبیک برای آب کردن چربیهای شکمی

برای از بین بردن چربیهای ناحیه شکم لازم است که هریک از ورزشهای زیر را روزانه حداقل به مدت 20 دقیقه انجام دهید.


1 – دویدن


دویدن یکی از ورزش هایی است که باعث تحرک کل اعضاء بدن می شود . در طول مدت دویدن پاها و اعصاب به متعادل سازی بدن شما کمک می کنند بنابراین همه اعضاء بدن با هم بکار گرفته می شوند . بهتر است که دویدن را به تدریج و با زمانهای کم شروع کنید و کم کم مدت آنرا افزایش دهید تا دچار گرفتگی عضلات نشوید.


2- شنا کردن


وقتی که در آب حرکت یا شنا می کنید یک مقاومت طبیعی در مقابل حرکت شما اعمال می شود بنابراین شنا یک تمرین بدنی کامل و عالی برای چربی سوزی است . شنا بیشتر برای افراد دچار اضافه وزن و مسن خوب است زیرا مانند دویدن و پیاده روی تاثیری بر روی مفاصل ضعیف آنها ندارد . این ورزش منجر به افزایش سرعت متابولیسم شده و بدن پس از شنا و در حالت استراحت نیز به سوزاندن چربی های اضافی ادامه می دهد.

پیاده روی


3- پیاده روی


همه ما روزانه پیاده روی می کنیم ولی چرا شکم صاف و کمر باریک نداریم؟ چون ما بیش از 10 دقیقه راه نمی رویم . پیاده روی برای مفاصل ساده تر است و می تواند مقدمه ای برای دویدن باشد . پیاده روی با لذت بردن از طبیعت اطراف و روشنایی روز می تواند بسیار لذت بخش باشد . پیاده روی ساده ترین ورزش هوازی برای سوزاندن چربی های شکمی است.


4- دوچرخه سواری


مزایای دوچرخه سواری بر کسی پوشیده نیست . دوچرخه سواری علاوه بر صرفه جویی در مصرف سوخت یک ورزش عالی برای چربی سوزی است . دوچرخه سواری یک ورزش ملایم برای مفاصل است که به آرامی باعث چربی سوزی می شود.


5- تمرین با وزنه


به باشگاه بروید و با وزنه زدن به بدنتان شکل بدهید و متابولیسم خودتان را فعال کنید . وزنه زدن تنها ورزش هوازی است که سرعت چربی سوزی را حتی در حال استراحت افزایش می دهد. البته این کار را با احتیاط و زیر نظر یک مربی حرفه ای انجام دهید.


کاهش وزن و چربی سوزی بدون شک کار سختی است اما ورزش های فوق بسیار لذت بخش هستند . شایان ذکر است که برای به حداکثر رساندن چربی سوزی بین تمرینات فاصله بیاندازید . به عنوان مثال درحالیکه می دوید صد متر با سرعت بدوید یا دوچرخه سواری کنید و بعد سرعت خودتان را کاهش دهید و در همه ورزش ها 30 ثانیه استراحت کنید . این کار باعث احیای متابولیسم و تاثیر دو چندان این ورزش ها خواهد شد.

در این رابطه بیشتر بخوانید:

24 ماده غذایی مفید برای برطرف کردن چاقی شکمی

5 نوع چاقی شکمی و ترفندهایی برای از بین بردن آن

16 راه آب کردن شکم بدون ورزش

divider

ترجمه توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (10 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits