دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۸ روش ساده برای رهایی از استرس
15
زمان مطالعه: 5 دقیقه
سبک زندگی امروزه باعث شده که همه ما تنش و استرس روزانه را تجربه کنیم با ما در دلگرم همراه باشید تا راهکارهایی برای رهایی از استرس را به شما معرفی کنیم

روش های ساده برای رهایی از استرس

استرس در زندگی همه وجود دارد و راههای مقابله با استرس برای آسایش ما بسیار مهم است . سطح بالای استرس می تواند منجر به افزایش وزن ناخواسته شود. استرس موجب تولید هورمون کورتیزول می شود که اشتها را برای غذاهایی حاوی قند، کربوهیدرات و چربی افزایش می دهد. بدتر از همه این است که این افزایش وزن بیشتر ناشی از تجمع چربی در ناحیه شکمی است که این چربی با بیماریهای قلبی و سکته مغزی در ارتباط است . تحقیقات به طور پیوسته ارتباط چربی شکمی با سطوح بالای کورتیزول را به ویژه در زنان نشان می دهد.

جویدن ناخن را کنار بگذارید زیرا فعالیت های سریع و آسان بسیاری وجود دارد که سطح استرس را کاهش می دهد و سطح کورتیزول را تحت کنترل نگه می دارد. اگر در طول روز مدت زمانی را برای استراحت روزانه در نظر بگیرید، نه تنها احساس راحتی می کنید، بلکه حتی ممکن است حافظه خود را بهبود بخشیده و حتی وزن کم کنید. در اینجا هشت نکته برجسته برای خلاصی از استرس و خواب راحت روزانه و شبانه عنوان شده است که هر یک از آنها فقط چند دقیقه طول می کشد.

1- رهایی از استرس با نفس عمیق

با 8 شماره دم انجام دهید چند ثانیه صبر کنید و به آرامی با 8 شماره بازدم کنید . این عمل را هشت بار تکرار کنید . این یک ورزش فوق العاده ساده و قدرتمند است و می تواند به شما در بهبود حافظه و مدیریت استرس کمک کند.

2- رهایی از استرس با حرکات کششی


حرکات کششی به کاهش درد کمک می کنند، استرس را از بین برده ، عضلات شما را شل می کنند و به بدنتان انرژی می دهند. در بسیاری از موارد، این حرکات مبنایی برای تناسب اندام هستند. سعی کنید سرتان را به طرف راست و چپ حرکت دهید انگشتان خودتان را با کشیدن بدن لمس کنید و بازوهای خودتان را در امتداد قفسه سینه بکشید. و چند نکته برای وضعیت مناسب بدن : راست بایستید , شانه ها را عقب بدهید و شکمتان را به داخل بکشید.

رهایی از استرس

3- رهایی از استرس با نوشیدن چای

هیچ چیزی بهتر از یک فنجان چای آرامش بخش نیست . چای سبز حاوی اسید آمینه ای به نام تیانین است که به مغز شما آرامش می بخشد و امکان خواب عمیق تر را به شما داده و باعث می شود راحت تر نسبت به استرس روزانه واکنش نشان دهید.

4- برای رهایی از استرس شمع روشن کنید

آروماتراپی می تواند به کاهش سطح استرس کمک کند و تحقیقات نشان داده است که اسطوخودوس کاهش دهنده بیماری قلبی عروقی مربوط به استرس روانی است. اگر به استرس خوردن دچارهستید موقع خوردن غذا شمع روشن کنید قسمت چپ بینی خودتان را بگیرید و شمع را بو کنید . این فعالیت بخشی از مغز را فعال می کند که مخصوص پردازش احساسات است و می تواند به کاهش اضطراب و اشتهای شما کمک کند.

5- رهایی از استرس با خاموش کردن وسایل الکترونیک

قبل از رفتن به رختخواب وسایل الکترونیک را خاموش کنید زیرا پاک کردن و آرام کردن ذهن با استفاده از این دستگاه ها بسیار دشوار است . خواب مناسب (هفت تا هشت ساعت) نقش مهمی در کمک به بازگشت شما به وضعیت عادی پس از استرس دارد. یک خواب خوب شبانه با خوابیدن در یک محیط مناسب شروع می شود . تلفن و تلویزیون را پیش از خواب خاموش کنید.

6- رهایی از استرس با خاموش کردن صدای مغز

آیا نمی توانید سرو صدای مغزتان را خاموش کنید؟ از نویز سفید استفاده کنید . گاهی اوقات کلید خواب راحت شبانه حذف کوچکترین حواس پرتی های شما است . بسیاری از دستگاه های تولید صدا گزینه ای برای پخش صداهای آرامبخش مانند امواج اقیانوس یا صدای باران دارند . تکرار این صداها اغلب به بسیاری از مردم کمک می کند تا با چشم بسته و تمرکز بر صداها خیلی راحت به خواب بروند. آیا به خرید این دستگاه ها نیاز دارید؟!

شمع

7- رهایی از استرس استفاده از ماسک چشم


علاوه بر حذف صداهای ناخواسته ، بسیاری از مردم از پوشیدن ماسک چشم برای رفتن به رختخواب لذت می برند. کمترین اشعه های نور که وارد اتاق شما می شود گاهی می تواند شما را بیدار نگه دارد. در بعضی از مطالعات تائید شده است افرادی که از ماسک چشم استفاده می کنند بهبود خواب را تجربه کرده اند.

8- برنامه روتین قبل از خواب داشته باشید

انجام کارهای روتین قبل خواب می تواند به مغز شما پیام بدهد که بدن را برای خواب آماده کند . این کارها می تواند مسواک زدن و کرم زدن دست هایتان تا خواندن یک فصل از کتابی باشد که از آن لذت می برید و هر شب قبل از خواب آنرا انجام می دهید.

در این رابطه بیشتر بخوانید:

10 ورزشی که برای درمان افسردگی و استرس موثر است

10 گام برای زندگی بدون استرس

کنترل استرس کاری با چند ترفند

ترجمه توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (15 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits