دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
اثرات بد سیستم تهویه هوا بر روی پوست و راه های مقابله با آن
0
زمان مطالعه: 5 دقیقه
سیستم تهویه هوا مشکلات پوستی و آلرژی را بدتر می کند و همه کسانی از اگزما و پسوریازیس رنج می برند بهتر است تا حد ممکن از تهویه مطبوع دوری کنند

مضرات سیستم تهویه هوا برای سلامتی


سیستم تهویه هوا و روزهای داغ تابستان ! روشن کردن دستگاه تهویه اولین کاری است که هرکسی به محض رسیدن به خانه در طول تابستان انجام می دهد . آفتاب داغ بیرون همراه با رطوبت غیر قابل تحمل است و این بهترین کار برای خنک شدن است . اما آیا از اثرات بد سیستم تهویه بر روی پوست آگاهی دارید . علاوه بر این، یک تغییر ناگهانی و شدید در دما به سلامت شما نیز آسیب خواهد زد .
البته، عدم استفاده از تهویه مطبوع بطور کامل امکان پذیر نیست خصوصا در محل کار که حق انتخاب ندارید اما می توانید در منزل استفاده از سیستم تهویه هوا را کنترل کنید . یکی از بهترین کارها برای جلوگیری از اثرات مضر سیستم تهویه هوا استفاده از محصولات مراقبت از پوست در فصول گرم است. با ما باشید تا به تاثیرات بد سیستم تهویه هوا بر سلامت پوست بپردازیم.


1 – سیستم تهویه هوا و خشکی و خارش پوست


خشکی پوست , پوسته پوسته شدن و خارش در زمستان کاملا قابل درک است اما چرا باید این مشکلات در تابستان هم وجود داشته باشد؟ در واقع استفاده کنترل نشده سیستم تهویه هوا در تابستان باعث این مشکلات است زیرا سیستم تهویه هوا کل رطوبت اتاق را بیرون می کشد . اما به یاد داشته باشید که سیستم تهویه مطبوع بین هوای اتاق و پوست شما تفاوتی قائل نمی شود و چربیها و رطوبت طبیعی پوست شما را نیز حذف کرده و یک پوست خشک و پوسته پوسته به جا می گذارد. این مسئله بدتر خواهد شد اگر شما به اندازه کافی بدن خودتان را هیدراته نکنید.


2- سیستم تهویه هوا و اثر آن بر چربی پوست


هنگامی که شما در یک اتاق با تهویه مطبوع نشسته اید، بدن شما قادر به انتشار سموم مضر از طریق عرق نیست. دمای اتاق می تواند از 18 تا 26 درجه سانتیگراد متغیر باشد که بر تولید چربی پوست تاثیرمی گذارد. همه این موارد باعث ایجاد یک پوست دهیدراته , غیر شاداب و ناسالم می شود.

خشکی پوست


3- سیستم تهویه هوا و چین و چروک زودرس


اگر می خواهید برای همیشه جوان بمانید سعی کنید ساعاتی را که در اتاق تهویه مطبوع می گذرانید کاهش دهید . آب موجود در پوست باعث انعطاف پذیری آن است وقتیکه تهویه مطبوع آنرا دهیدراته می کند پوست دچار چین و چروک می شود که نتیجه آن پیری زودرس است.


4 – سیستم تهویه هوا و آسیب پوستی ناشی از تغییرات ناگهانی دما


تغییرات ناگهانی دما از گرما به سرما و سرما به گرما منجر به انواع بسیاری از آسیب های پوستی می شود. تحت شرایط طبیعی پوست فرآیند طبیعی جوانسازی را انجام می دهد این فرآیند به شدت توسط سیستم تهویه هوا تحت تاثیر قرار می گیرد.


5 - سیستم تهویه هوا مشکلات پوستی و آلرژی را بدتر می کند


برای همه کسانی از اگزما و پسوریازیس رنج می برند بهتر است تا حد ممکن از تهویه مطبوع دوری کنند . تهویه مطبوع به دلیل خشکی و دهیدراته کردن پوست مشکلات را تشدید می کند . اگر مستعد ابتلا به هر یک از این بیماریها هستید به پزشک مراجعه کنید تا مراقبت بیشتری از پوست خودتان داشته باشید.

سیستم تهویه مطبوع


راههای مقابله با تاثیرات بد سیستم تهویه هوا


1- روزانه هشت لیوان آب بنوشید


همیشه به یاد داشته باشید که بهترین ماده برای حفظ سلامتی شما از بسیاری از بیماریها آب است که درعین حال تاثیرات احتمالی مضرمحیطی را نیز کاهش می دهد . بنابراین حداقل هشت لیوان آب بنوشید و خودتان را هیدراته نگه دارید.


2- پوست خودتان را کاملا مرطوب نگه دارید


به جای مرطوب کننده های شیمیایی از مرطوب کننده هایی که حاوی مواد طبیعی / ارگانیک هستند استفاده کنید تا با اثرات سیستم تهویه هوا و خشکی ناشی از آن مقابله کند. اگر پوست شما خسته و پوسته پوسته به نظر می رسد حتما از مرطوب کننده استفاده کنید.


3 – اجتناب از مصرف صابون های ساخته شده از مواد شیمیایی


بسیاری از مردم بنابر اطلاعات غلط بهداشتی بیش از حد از صابون استفاده می کنند . محتاط باشید و از صابون های ملایم بر پایه گلیسیرین استتفاده کنید تا چربی طبیعی پوست خودتان را از بین نبرید.

خارش پوست


4- تعویض فیلترها

مطمئن شوید فیلترهای سیستم تهویه را حداقل هر 45 روز یکبار عوض می کنید . این عمل سیستم تهویه مطبوع شما را در وضعیت خوبی قرار می دهد.


5- استفاده کمتر از سیستم تهویه هوا

سعی کنید تعداد ساعاتی که در اتاق تهویه مطبوع بسر می برید را کاهش دهید . هرچه زمان بیشتری در فضای تهویه شده بسر ببرید پوست شما نسبت به تغییرات ناگهانی دما حساس تر و آسیب پذیرتر می شود .


درنهایت باید گفت که شرایط آب و هوایی مناطق گرمسیری و افزایش دما به دلیل گرمایش جهانی، استفاده کلی از سیستم های تهویه را افزایش داده است. اما آنچه را که ما نیز باید درک کنیم این است که تهویه مطبوع راه حل این مشکل نیست. برنامه ریزی هوشمندانه داخلی می تواند روش موثرتر و سازگارتری با محیط زیست باشد. با داشتن گلدان گیاهان در اطرافمان، پرده های ساخته شده از مواد خنک کننده طبیعی و تهویه خوب می توان بدون نیاز به سیستم تهویه مطبوع محل زندگی و کار را خنک نگه داشت.
تا جاییکه می توانید از بکارگیری سیستم تهویه اجتناب کنید . اما اگر این کار اجتناب ناپذیر بود و بر روی پوست شما تاثیر بدی گذاشت از روش های مراقبت از پوست مناسب برای هیدراته کردن مجدد پوست خودتان استفاده کنید. ماساژ پوست با یخ , مرطوب کردن صورت , استفاده از ماسک خیار و در نهایت مرطوب کننده های خوب به حفظ تعادل چربی پوست شما کمک می کنند . درمان پوست به لطافت طبیعی آن کمک کرده و سلامت و شادابی پوست شما را بهبود می بخشد.
بنابراین با خاموش کردن دستگاه تهویه نه تنها در هزینه برق خود صرفه جویی می کنید بلکه پوست خودتان را نیز از دهیدراتاسیون محافظت می کنید.

divider

ترجمه توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits