دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
24 دلیل برای اینکه چرا شما همیشه گرسنه هستید
1
زمان مطالعه: 10 دقیقه
گرسنگی نشانه خوبی برای متابولیسم سالم است اما احساس گرسنگی مداوم و تمام وقت احساس خوبی نیست و متخصصان تغذیه آنرا " گرسنگی نامطمئن" می نامند و دلایلی دارد که افراد از آن رنج می برند .

چرا شما همیشه گرسنه هستید؟

گرسنگی راهی است که مغز توسط آن به شما می گوید برای تولید انرژی یک ماده غذایی بخورید . اما اگر معده شما پس از خوردن یک وعده غذایی بزرگ بازهم صدا می دهد حتما مشکلی وجود دارد . در ادامه با دلگرم همراه باشید تا دلایل گرسنگی مداوم را بررسی کنیم.


1 – شما مقدار زیادی کربوهیدرات مصرف کرده اید

تمام کربوهیدرات ها بد نیستند اما کربوهیدرات های ساده برای سلامت شما مضر هستند و دلیلی احساس گرسنگی شما حتی پس از مصرف مقدار زیادی مواد غذایی مملو از کربوهیدرات و قند این است که این مواد به سرعت هضم شده و به سرعت توسط سیستم گوارش جذب می شوند . در نتیجه درست پس از خوردن , معده شما خالی شده و مجددا احساس گرسنگی خواهید کرد. بنابراین، بهترین راه برای مقابله، صرفا اجتناب از مصرف کربوهیدرات های ساده و تمرکز بر خوردن غذاهای سالم و مغذی است.


2 – شما براساس کالری از مواد غذایی استفاده می کند نه مواد مغذی آنها

با خواندن این مطلب شما احتمالا احساس گناه خواهید کرد زیرا بسیاری از هله هوله هایی که می خوریم دارای کالری پائینی هستند اما از نظر ارزش تغذیه ای صفر هستند که به این معنی است که آنها شامل مواد مغذی قابل توجهی نیستند و هنگامیکه بدن دچار کمبود مواد مغذی شود مغز سیگنال نیاز به تغذیه را مجددا ارسال می کند . بنابراین شمردن کالری مواد غذایی راه مؤثری برای تعیین آنچه می خورید نیست . خوردن یک لیوان آب میوه طبیعی غلیظ بهتر از نوشابه های رژیمی است.


3 – شما تحت استرس یا افسردگی هستید

استرس و افسردگی تخلیه کننده انرژی هستند . وقتی شما نگران / تحت استرس / افسرده هستید سطح کورتیزول بدن شما دائما بالا است این امر شما را ترغیب می کند به طور مرتب غذا بخورید تا احساس خوبی داشته باشید. یک پاکت چیپس , یک لیوان بستنی و ... ابتدا باعث راحتی شما شده و پس از خوردن احساس بدی در شما به وجود می آورد . بهترین راه برای مقابله با این نوع پاسخ استرسی این است که به دنبال راه حل واقعی برای مشکل باشیم . در صورت لزوم با کسی که به آن اعتماد دارید یا یک غریبه صحبت کنید تا با احساسات منفی خودتان کنار بیایید . زیرا غیر ممکن است ما مراقب وضعیت بیرونی خودتان باشید وقتی اوضاع داخلی بدنتان خوب نیست.

گرسنگی


4 – شما تشنه هستید

در واقع این یکی از دلایلی است که افراد همیشه احساس گرسنگی می کنند. کم آبی بدن می تواند باعث اختلال سیگنالهای مغزی شود و شما به جای نوشیدن آب در آشپزخانه و یخچال به دنبال خوراکی باشید . بنابراین هرگاه احساس گرسنگی کردید فقط آب بخورید و کمی صبر کنید تا مطمئن شوید گرسنه هستید یا گرسنگی شما با خوردن آب برطرف شده است. برای هیدراته نگهداشتن بدن صبح پس از بیدار شدن 500 میلی لیتر آب بنوشید و بعد از آن هر 2-1 ساعت 2-1 فنجان آب بنوشید . همیشه با خودتان یک بطری آب به مدرسه و محل کار ببرید تا نوشیدن آب را فراموش نکنید . با انجام این کار همه مشکلات پوست و مو , ناخن و اضافه وزن شما حل خواهد شد.


5 – شما به مواد خوراکی نگاه می کنید


وقتی که شما از طریق تلویزیون یا یوتیوب برنامه های آشپزی را نگاه می کنید مغز شما سیگنالهایی برای خوردن غذای بیشتر به بدن شما ارسال می کند. شما باید از لحاظ ذهنی فوق العاده قوی باشید تا با تصاویر غذاهای خوشمزه تحریک نشوید یا برنامه های آشپزی را در تلویزیون و رسانه های اجتماعی دنبال نکنید که گزینه دوم راحتتر است.


6 – شما مبتلا به پرکاری تیروئید هستید


ممکن است شما به هایپرتیروئیدی مبتلا باشید که همیشه احساس گرسنگی می کنید . این اختلال هورمونی باعث مشکلات مختلفی در ارتباط با چاقی و سلامت مخصوصا برای خانم ها می شود. بنابراین، سطح تیروئید خود را بررسی کنید و شیوه زندگی خود را با خوردن سالم و ورزش منظم تغییر دهید.


7 – شما پروتئین کمی مصرف می کنید


آیا می دانید که هر روز و در هر وعده غذایی باید از یک منبع پروتئینی استفاده کنید. پروتئین ها بلوک های ساختاری بدن ما هستند . هورمون ها , آنزیم ها , مو و غشاهای سلولی ما همگی از پروتئین ساخته شده اند . پروتئین ها بطور مداوم برای تولید انرژی تجزیه می شوند بنابراین شما باید با منابع غذایی حاوی پروتئین آنها را جایگزین کنید در غیر این صورت همیشه احساس ضعف و گرسنگی می کنید. هضم پروتئین ها در مقایسه با کربوهیدرات زمان بیشتری می برد که مدت زمان سیری شما را افزایش می دهد . برای برطرف کردن نیاز بدن به پروتئین ماهی , قارچ , سینه مرغ , بوقلمون , حبوباتی مانند لوبیا و سبزیجاتی مانند بروکلی مصرف کنید.


8 – رژیم غذایی شما فاقد فیبر است


اگر کربوهیدرات ساده دشمن سیری است فیبرهای غذایی و کربوهیدرات های پیچیده بهترین دوست های شما هستند . زیرا هضم کربوهیدرات پیچیده زمان بیشتری می برد و آنها در معده لایه ژله ای تشکیل می دهند که انتقال غذا در سیستم گوارش را کند می کند بنابراین باعث سیری شما می شود . پس کربوهیدرات پردازش شده را دور بریزید و از میوه ها , سبزیجات , آجیل , حبوبات و غلات کامل استفاده کنید.

احساس گرسنگی


9 - شما از چریبهای سالم استفاده نمی کنید


مانند کربوهیدرات ها، همه چربی ها بد نیستند. در واقع، چربی های خوب بخشی جدایی ناپذیر از ساختار غشای سلولی است که التهاب بدن و گرسنگی را کاهش داده و به اعمال مختلف بدن کمک می کند. بنابراین، چربی ها را به طور کامل حذف نکنید. چربی های سالم یا خوب مانند روغن زیتون، روغن آووکادو، آووکادو، دانه های کتان، دانه های آفتابگردان، گردو، بادام و پسته را مصرف کنید.


10 – موقع غذا خوردن دچار حواس پرتی هستید


دو نوع حواس پرتی وجود دارد , خوب و بد . اگر به آنچه می خورید توجه نکنید حواس پرتی بد محسوب می شود . وقتی که همزمان با چک کردن رسانه های اجتماعی , ایمیل و تماشای تلویزیون غذا می خورید در واقع به بشقاب خودتان توجهی ندارید تا نشانه های بصری غذا خوردن به مغز ارسال شود . در نتیجه درست بعد از نیم ساعت از اتمام غذا مجددا گرسنه می شوید . بنابراین همه حواس پرتی ها را کنار بگذارید و بر غذایی که می خورید تمرکز کنید.


11- شما مقاومت لپتینی دارید


لپتین هورمونی است که توسط سلول های چربی ترشح می شود و مانع از بیش از حد غذا خوردن شما می شود. اما هنگامی که شما بیش از حد غذا می خورید و مقدار زیادی چربی در بدنتان جمع می شود، مغز شما دیگر به لپتین ترشح شده توسط سلول های چربی پاسخ نمی دهد و به لپتین مقاوم می شود. بنابراین شما بطور کامل سیگنال توقف غذا خوردن را از دست می دهید و دائم احساس گرسنگی می کنید . برای بررسی این مشکل با پزشک مشورت کنید .


12 – شما علائم دیابت دارید


احساس گرسنگی مداوم نشان دهنده مقاومت انسولینی است که یکی از علائم دیابت است . انسولین هورمونی است که ا پانکراس ترشح می شود و کمک می کند گلوکز وارد سلولها شده و به انرژی تبدیل شود وقتیکه شما پرخوری می کنید سطح انسولین دائما بالا است در نتیجه مقاومت به انسولین ایجاد می شود . در این وضعیت گلوکز وارد سلول نشده و به انرژی تبدیل نمی شود و کمبود انرژی باعث ارسال سیگنالهایی برای خوردن غذای بیشتر می‌شود . در نتیجه شما کل روز احساس گرسنگی می کنید . برای بررسی این مشکل به پزشک مراجعه کنید.


13 – حذف بعضی از وعده های غذایی


بعضی از افراد صبحانه , شام یا ناهار را به دلیل مشغله زیاد یا کاهش وزن حذف می کنند . حذف وعده های غذایی برای کاهش وزن درست برعکس عمل می کند . اگر سرتان واقعاً شلوغ است می توانید وعده های غذایی ساده ای بخورید که فقط 2 دقیقه وقت شما را می گیرد . حذف وعده های غذایی خصوصا صبحانه باعث کندی متابولیسم , احساس خستگی و استرس خواهد شد . در نتیجه شما احساس گرسنگی بیشتری خواهید کرد و پرخوری می کنید.


14 – شما به اندازه کافی نمی خوابید


خواب یک راه طبیعی برای کمک به مغز , استخوانها و عضلات جهت بازیابی است . اگر خواب کافی نداشته باشید سطح استرس شما افزایش می یابد و رادیکالهای آزاد مضر اکسیژن تولید می شود که به سلولها حمله کرده و عملکردهای اصلی بدن را مختل می کنند و در نتیجه باعث سندروم متابولیک و بیماریهای دیگر می شود . بعلاوه اینها باعث گرسنگی و استرس دائم شما خواهد شد . بنابراین 7-6 ساعت خواب کافی داشته باشید تا احساس ناراحتی , خستگی و گرسنگی نکنید.


15 – شما حامله هستید


اگر به طور ناگهانی احساس گرسنگی شما شروع شد و قاعدگی شما به تأخیر افتاد و احساس تهوع داشتید احتمالاً شما باردار شده اید . اکثر زنان در طول 3 ماهه اول بارداری دائما احساس گرسنگی می کنند . برای اطمینان از این وضعیت به پزشک مراجعه کنید.

گرسنگی همیشگی


16 – شما بسیار چاق هستید


چاقی زیاد باعث می شود شما بیشتر بخورید به این دلیل که شما دچار مقاومت لپتینی و مقاومت انسولینی بوده از سندروم متابولیک رنج می برید و یا افسرده هستید . همه اینها پاسخ به استرس هستند که باعث می شوند بیشتر بخوابید و احساس خوبی داشته باشید . این وضعیت در صورتی تغییر می کند که خودتان بخواهید برای کمک می توانید با یک متخصص تغذیه مشورت کنید و کاهش وزن را شروع کنید.


17 – شما الکل زیادی مصرف می کنید


مصرف بیش از حد الکل می تواند باعث گرسنگی و پرخوری شما شود . وقتی شما تحت تأثیر الکل هستید پیگیری رژیم خودتان و مقدار غذایی که می خورید را از دست می دهید . از طرفی الکل بدن شما را دهیدراته می کند و به خاطر سیگنالهای مغزی اشتباه شما به جای نوشیدن آب شروع به خوردن غذا می کنید .


18 - شما خیلی سریع غذا می خورید


سریع غذا خوردن باعث می شود که شما طعم واقعی غذا را درک نکنید و نفهمید واقعا چقدر غذا خورده اید . بعلاوه نشانه های بصری خوردن غذا به حد کافی به مغز نرسیده و در نتیجه مدت کوتاهی پس از اتمام غذا مجددا احساس گرسنگی خواهید کرد . بنابراین به آرامی غذا بخورید و به خوبی غذا را بجوید تا از این وقایع جلوگیری کنید.


19 – شما بیش از حد ورزش می کنید


ورزش زیاد باعث می شود بدن نتواند عضلات را به خوبی بازسازی کند در نتیجه سطح التهاب و استرس در بدن شما افزایش یافته و سطح انرژی شما پایین می آید . وقتیکه این اتفاق می افتد شما احساس می کنید باید تمام وقت برای افزایش سطح انرژی و احساس بهتر غذا بخورید . بنابراین ورزش های ترکیبی قدرتی – سرعتی انجام دهید و 6-5 ساعت در طول هفته ورزش کنید تا بدن توانایی ریکاوری داشته باشد.


20 – شما داروی خاصی مصرف می کنید

بعضی داروها مانند داروهای ضد افسردگی، داروهای آلرژی و داروهای ضد تشنج می توانند باعث بروز گرسنگی شوند. بنابراین اگر نوع خاصی از دارو را مصرف می کنید بیشتر مستعد گرسنگی دائمی هستید .

اینها کل دلایلی است که ممکن است یک فرد به‌طور مداوم احساس گرسنگی داشته باشد و کنترل این احساس بسیار دشوار است . اگر شما کم آب می خورید , بیشتر آب بنوشید . اگر شیوه زندگی کم تحرکی دارید آنرا تغییر بدهید . هر مشکلی راه حلی دارد و شما باید به دنبال آن باشید تا بتوانید بر گرسنگی مداوم خودتان غلبه کنید.

divider

ترجمه توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits