دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فواید و عوارض مصرف مکمل گینر (Weight Gainer)
180
زمان مطالعه: 5 دقیقه
مکمل گینر، مکملی حاوی مقادیر زیادی کربوهیدرات و کالری است. این مکمل برای کسانی که می‌خواهند وزن خود را افزایش دهند یا عضله سازی کنند، بسیار مفید است. مصرف گینر از چند لحاظ مفید است و عوارض جانبی خاصی ندارد.

معرفی مکمل گینر

گینر ها (Weight Gainer) مکمل هایی هستند که برای افزایش وزن به کار می روند و کاملا مناسب افراد لاغری هستند که می خواهند وزنشان افزایش یابد و بدنی حجیم داشته باشند.

گینر به مکمل هایی گفته می شود که از ذخایر پروتئین، کربوهیدرات، اسید آمینه‌های ضروری و غیر ضروری، مواد معدنی و ویتامین‌ها برخوردار می‌باشد.

گینر خوب مکملی است که از پروتئین های باکیفیت تر مثل پروتئین وی تشکیل شده باشد همچنین کربوهیدرات بکار رفته در آن سریع هضم شود و تنوع آمینو اسیدها و ویتامین ها در آن زیاد باشد.

کاربرد مکمل های گینر

همواره افزایش وزن برای بدن‌سازان لاغر یکی از سخت ترین مشکلات بوده و برخی از بدنساز ها شاید ۱۰ ها دوره و رژیم را برای افزایش وزن تست کرده باشند اما جواب دلخواهی نگرفته باشند، البته باید نکات پزشکی را هم در نظر بگیریم. مکمل گینر شاید پاسخی برای این پرسش ها باشد.

  • مکمل های گینر در واقع همان کربوهیدرات هستند که با چربی و پروتئین مخلوط شده اند.گینری که دارای پروتئین با کیفیت بالا ، کربوهیدرات و چربی قابل قبولی باشد،انتخاب مناسبی است .
  • بهتر است در طول دوره های افزایش وزن از مکمل های گینر با وزن بالا استفاده کنید و یا حداقل دو مکمل گینر سبک وزن برای خود تهیه کنید.

هر مقدار نسبت کربوهیدرات به پروتئین در یک گینر بیشتر باشد کیفیت عضله سازی آن کمتر می شود ولی در عوض وزن بیشتری را به شما می‌دهد اگر خیلی کمبود وزن دارید از محصولات با کربوهیدرات بالا استفاده کنید (کربوهیدرات عنصری مهم در عضله سازی و بازسازی عضلات می باشد. اگر میزان کربوهیدرات مذکور در بدن تامین نشود، مشکلاتی مثل:

  1. دردهای عضلانی
  2. خستگی
  3. عملکرد ضعیف مغزی
  4. پایین آمدن سطح ایمنی و مقاومت بدن در مقابل بیماری ها حاصل می شود)

اما اگر می‌خواهید کمی بر وزن خود اضافه کرده و بیشتر به بهبود کیفیت عضلات خود بپردازید از مکملی با درصد پروتئین بیشتر استفاده کنید.

امروزه پرفروش ترین افزایش دهنده های وزن آن هایی هستند که هنگام ترکیب شدن با نیم لیتر آب به شما 600 تا 900 کالری در هر مصرف می‌دهند و بتواند مقدار کالری مورد نیاز روزانه شما را به‌خوبی تأمین کند.

اگر شما به پروتئین بیشتری نیاز دارید باید گینری را انتخاب کنید که مقدار پروتئین آن نسبت به دیگر افزایش دهنده ها بیشتر باشد (70%پروتئین و30%کربوهیدرات)اگر مقدار پروتئین مورد نیازتان را بدون این محصول تامین کرده اید،ولی برای تامین کالری مورد نیاز روزانه با مشکل مواجه هستید، محصولی با پروتئین کمتر و کربوهیدرات بیشتر برای شما مناسب تر است (30%پروتیین و 70%کربوهیدرات).

اگر شما می خواهید افزایش وزن مناسبی داشته باشید سعی کنید همان ابتدا گینر سنگین وزن تری انتخاب کنید تا صرفه اقتصادی داشته باشد. معمولا بسته بندی گینرهای بدنسازی در پک ها یک ، دو و چهار کیلو و نیم و گاهی ۶ کیلو هست و بعید هست کسی با یک مکمل یک کیلویی به مقدار مورد نیازش برسد و کمبود وزن خود را جبران کند. پس توصیه می کنیم از همان ابتدا یک گینر ۲ کیلویی و حتی سنگین تر انتخاب کنید.

مکمل گینر

بهترین زمان برای استفاده از مکمل گینر

  1. صبح پس از بیدار شدن : بدن که در طول شب به میزان 6-9 ساعت استراحت کرده و فاقد مواد مغذی است.
  2. قبل تمرین : علاوه بر تامین انرژی مورد نیاز برای فعالیت های ورزشی موجب جلوگیری از حس گرسنگی در حین فعالیت جسمانی می شود.
  3. حین تمرین : مصرف مواد قندی به هنگام فعالیت منجر به افزایش کمتری در گلوکز خون و انسولین شده و واکنشی را که سبب سقوط ناگهانی گلوکز خون شود، کاهش می دهد.
  4. بعد تمرین : موجب ذخیره مجدد گلیکوژن عضلانی شده و در نتیجه از ایجاد حس خستگی ناشی از فعالیت‌های شدید و سنگین ورزشی به طور قابل توجهی خواهد کاست و بسیار مهم می باشد.تا 1.5 ساعت بعد تمرین حتماً کربوهیدرات مصرف کنید.


نکته مهم

برای چربی سوزی، توصیه می شه که از مصرف کربوهیدرات ها توی ساعات پایانی روز اجتناب کنید.

چه کسانی از مکمل گینر بیشتر استفاده می کنند

  1. معمولا مصرف گینر در بین ورزشکاران به خصوص برای افزایش وزن بین بدن‌سازها بیشترین استفاده را دارد .
  2. برای تقویت برخی از بیماران
  3. برای افرادی که از کمبود وزن رنج می‌برند


عوارض استفاده از مکمل گینر


افزایش بی رویه وزن می باشد که باعث تجمع چربی های زاید در بدن می باشد.به خصوص در قسمت باسن ,پهلو و شکم…

توصیه

از ورزشکاران عزیز می خواهیم که همواره هوشیار باشند و گول تبلیغات ، قیمت های پایین و یا سواستفاده هایی همچون مکمل طبیعی و گیاهی را نخورند. در سالیان گذشته مواردی زیادی بوده است که با عنوان مکمل گیاهی و طبیعی وارد مغازه های مکمل فروشی و عطاری ها شدند و تنها باعث آسیب های جبران ناپذیر در کلیه ، کبد ورزشکاران شده اند.

بیشتر بخوانید :

فواید باورنکردنی مکمل آمینو اسید برای ورزشکاران

فواید و عوارض مصرف مکمل پمپ برای ورزشکاران

فواید بی نظیر مصرف مکمل پروتئین وی (Whey)



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (180 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۹ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

تینا | ۳ سال پیش
سلام وقت تون بخیر
من مشکل دفع پروتین دارم میخواستم ببینم آیا با مصرف پروتیین برای کلیه های من ضرر داره یا ن
0
1
پاسخ ها:
استاد | ۳ سال پیش
با نظر دکتر تغذیه مصرف کنین. و از گینری که کربوهیدرات زیاد داره از پروتین استفاده کنید
0
0
آرش | ۳ سال پیش
آیا برای سلامتی و هورمون های مرد ضرر دارد و بچه دار نمیشه؟
3
1
مژگان | ۴ سال پیش
سلام
میشه بگید واسه کبد ضرر داره یا نه
0
6
پاسخ ها:
مهران | ۴ سال پیش
من دارم مصرف میکنم میترسم واسه کبد ضرر داشته باشه یکی نیست راهنمایی کنه؟
0
8
استاد | ۳ سال پیش
مصرف بی رویش بله. زیر نظر متخصص تغذیه مشکلی نداره البته باید باشگاه برین
0
0
قيس | ۴ سال پیش
بسيار عالي و سودمند
أيا محصولات پروتيني براي هورمون هاي مردي ضرر دارد يا خير
بعضي ها ميگويد كه بعد از استفاده از پروتين هورمون هاي مردي از بين ميرود و اولاد شان به دنيا نمي أيد
أيا واقعت دارد يا خير
2
4
امیر | ۵ سال پیش
سلام من ۶۰کیلو وزندارم وقدم ۱۹۲است و۱۸ سالمه میخوام گینر استفاده کنم آیا زیاد ضرر داره مثلا باعث ناباروری نمیشه یا مشکلات کبدی تا چند دوره باید استفاده کرد راستی باید همیشه استفاده کرد
3
6
مهدی | ۵ سال پیش
گینر رو به لیر ترکیه میارن بجای دلار میفروشن
شاید یکی به دلار نفروخت هر ارزانی که بد نیست
2
0

hits