دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
 از کجا بفهمیم به قهوه آلرژی داریم؟ علائم حساسیت به قهوه

علائم و نشانه های آلرژی و حساسیت به قهوه

از کجا بفهمیم به قهوه آلرژی داریم؟ علائم حساسیت به قهوه
13
زمان مطالعه: 6 دقیقه
علائم واکنش آلرژیک به قهوه امکان دارد شدید باشد و بر سیستم گردش خون، دستگاه گوارش و یا سیستم تنفس اثر بگذارد. واکنش شما به احتمال زیاد در عرض دو ساعت پس از نوشیدن قهوه رخ می دهد و همچنین با گذر زمان بدتر می شود.

آلرژی به قهوه چیست؟

بسیاری از مردم هر صبح یک فنجان قهوه می‌خورند تا راحت‌تر بیدار شوند. کافئین، دارویی طبیعی که در قهوه وجود دارد، دستگاه عصبی مرکزی را تحریک می‌کند.

اما کافئین چه تاثیری بر بدن افرادی که به آن آلرژی دارند خواهد داشت؟

کافئین در گروهی از گیاهان شامل دانه‌های قهوه، برگ‌های چای و غلاف کاکائو یافت می‌شود. در سراسر جهان از این ماده در قهوه، چای و کاکائو استفاده می‌شود. حدود ۹۰ درصد از مردم آمریکای شمالی هر روز قهوه مصرف می‌کنند.
در حالی که کافئین برای اکثر مردم ایمن است؛ برخی از افراد نسبت به آن عدم تحمل یا آلرژی دارند. این مقاله به بررسی علایم آلرژی کافئین، علل آن و نحوه‌ی درمان آن می پردازد.

علائم حساسیت به قهوه

علائم واکنش آلرژیک به قهوه ممکن است شدید باشد و بر سیستم گردش خون، دستگاه گوارش و یا سیستم تنفس تاثیر بگذارد. واکنش شما به احتمال زیاد در عرض دو ساعت بعد از نوشیدن قهوه رخ می دهد و همچنین با گذشت زمان بدتر می شود.

علائم ممکن است شامل:

استفراغ، دل درد، درد معده، کهیر، خس خس سینه یا تنگی نفس، مشکلات بلع ، غش یا سرگیجه، پوست رنگ پریده یا آبی، سرفه کردن یا نبض ضعیف باشد. حساسیت به قهوه ممکن است باعث شود شما احساس ناخوشایندی داشته باشید. اما معمولاً هیچ خطری برای سلامتی شما ندارد. قهوه می تواند سوزش سردل و برگشت اسید معده را بدتر کند. کافئین، اسفنکتر تحتانی مری را شل کرده و اجازه می دهد اسید به مری راه پیدا کند. خوردن قهوه باعث ایجاد علائم ناخوشایندی در شما می شود.

شامل: بی خوابی، عصبانیت، تحریک پذیر، معده ناراحت، ضربان قلب بالا و لرزشهای عضلانی

حساسیت به قهوه

علت حساسیت به قهوه

بسیاری از افراد پس از نوشیدن قهوه احساس ناراحتی می کنند. پزشکان توصیه می کنند بزرگسالان مصرف کافئین را تا 400 میلی گرم در روز کاهش دهند.

بیش از 90 درصد از افراد به یکی از مواد زیر آلرژی دارند:

وقوع حساسیت

آلرژی به کافئین بسیار نادر است. واکنش های آلرژیک در محل کار کارگران قهوه دیده شده است. یک مطالعه‌ی کوچک نشان می دهد که مردان بیشتر از زنان به کافئین حساس اند.

آلرژی و حساسیت به قهوه

مواد غذایی برای جلوگیری حساسیت قهوه

برچسب موادغذایی مورد علاقه خود را بررسی کنید. کافئین ممکن است در دیگر غذاها و نوشیدنی ها مانند: چای سیاه، چای سبز، جوش شیرین، پودر کاکائو و شکلات، نوشیدنی های انرژی زا و… هم باشد. اگر به کافئین حساسیت دارید سعی کنید کمتر قهوه مصرف کنید. اگر نشانه های آلرژی شما بدتر شد به پزشک مراجعه کنید. علائم واکنش به قهوه در عرض دو ساعت بعد از تماس با قهوه ایجاد می شود.

شدت واکنش و آلرژی بسته به مصرف کافئین متفاوت می باشد. علائم آنافیلاکسی علاوه بر کهیر به ایست قلبی نیز منجر می شود. این علائم ممکن است به سرعت پیشرفت کند. اپی نفرین می تواند به شما در صورت بروز شرایط اضطراری کمک می کند.اطلاعات کمی در رابطه با آلرژی به قهوه وجود دارد. اگر شما علائمی مانند تحریک پذیری یا ناراحتی معده داشته باشید، ممکن است تنها حساسیت به قهوه یا کافئین داشته باشید. برای جلوگیری یا محدود کردن حساسیت به مواد غذایی این مواد را کاهش دهید.

حتماً بخوانید:
۱۰ مورد از عوارض قهوه از دیدگاه طب سنتی

۱۰ مورد از عوارض قهوه از دیدگاه طب سنتی

عوارض جانبی قهوه : اغلب افراد بر این باور هستند که قهوه یک نوشیدنی انرژی زا و کاملا بی خطر است، در صورتی که زیاده روی در مصرف قهوه عوارض و مضرات جدی…

جایگزین قهوه

  • چند نوشیدنی گرم وجود دارد که می توانید بجای قهوه استفاده کنید
  • چای های گیاهی با طعم های مختلف که گرم و بدون کافئین هستند
  • ذرت بو داده موادی بدون کافئین دارد
  • قهوه سفید یک نوشیدنی ساخت لبنان
  • ترکیب آب گرم، ریشه‌ی زنجبیل خرد شده، آبلیموی تازه و عسل
  • و البته قهوه‌‌ی بدون کافئین

تشخیص آلرژی به کافئین

همانند سایر آلرژی‌ها، ممکن است پزشک برای تشخیص آلرژی کافئین یک آزمایش پوستی انجام دهد.
پزشک مقدار کمی از آلرژن را روی دست فرد قرار می‌دهد و واکنش‌های پوستی را کنترل می‌کند. اگر یک جوش ظاهر شود می‌تواند نشانه‌ی آلرژی باشد.

درمان آلرژی به کافئین

اگر فرد پس از مصرف کافئین یک واکنش آلرژیک را تجربه کند، آنتی‌هیستامین‌های بدون نسخه ممکن است به کاهش خارش، ورم و کهیر کمک کنند.

در موارد بسیار نادر، ممکن است آلرژی کافئین موجب شوک anaphylactic شود. این مورد را می‌توان با تزریق اپی‌نفرین درمان کرد. افراد مبتلا به آلرژی شدید اغلب یک قلم مخصوص برای انجام این کار دارند.

پیشگیری از آلرژی به قهوه

هنگامی که فردی آلرژی یا عدم تحمل کافئین دارد بهترین راه برای پیشگیری، پرهیز از مصرف هر نوع ماده‌ی کافئین‌دار است. برای این کار باید از مصرف موارد زیر خودداری کرد:

  • قهوه
  • چای
  • شکلات
  • نوشیدنی‌های انرژی‌زا

اگر فردی مطمئن نیست که ماده‌ای حاوی کافئین است یا نه، بهتر است برچسب روی آن را بخواند.

از کجا بفهمیم به قهوه آلرژی داریم

بسیاری از افراد برای تمرکز و هوشیاری در روز‌های کاری به کافئین وابسته اند. کافئین نوعی دارو است؛ بنابراین قطع کردن آن ممکن است عوارض ترک را ایجاد کند. این عوارض ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • شکنندگی
  • سردرد
  • تحریک‌پذیری
  • خستگی
  • پس از یک هفته عدم مصرف کافئین، علایم ترک به طور طبیعی برطرف می‌شوند.

اگر فردی تلاش می‌کند کافئین را ترک کند احتمالا به یک روش جایگزین برای هوشیار ماندن نیاز داشته باشد. موارد زیر می‌توانند کمک کنند:

  • چشم برداشتن از صفحه‌ی نمایش به طور منظم برای استراحت چشم‌ها
  • بیرون رفتن برای پیاده‌روی در تایم ناهار
  • نوشیدن آب زیاد
  • خواب کافی
  • خوردن غذای سالم

نتیجه

  1. نظر پزشکان در مورد آلرژی و عدم تحمل کافئین مثبت است.
  2. بنابراین تا زمانی که فرد دارای آلرژی یا عدم تحمل کافئین از مصرف آن اجتناب کند، نباید علایم بیشتری را تجربه کند.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (13 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits