دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فواید باورنکردنی قرص گیاهی جینکو گل (Ginkogol) برای تقویت حافظه
63
زمان مطالعه: 4 دقیقه
قرص گیاهی جینکو گل برای درمان اختلالات و علائم ناشی از محدودیت گردش خون مغزی مورد استفاده قرار می گیرد

ویژگیهای درمانی قرص گیاهی جینکو گل

  • درمان اختلالات و علائم ناشی از محدودیت گردش خون مغزی
  • درمان کم شدن حافظه و یا اختلالات ادراکی، سرگیجه، وزوز گوش، سردرد، اضطراب، افسردگی و خستگی
  • بهبود اختلالات عروقی محیطی، زوال عقل (آلزایمر)

موارد مصرف قرص گیاهی جینکو گل

درمان اختلالات و علائم ناشی از محدودیت گردش خون مغزی و زوال عقل

مواد مؤثره قرص جینکو گل

  • برگ جینگوبیلوبا دارای گلیکوزیدهای جینکگو فلاون یا هتروزیدهای جینکگو (مولکول فلاونوئید متصل به قند)، چندین مولکول ترپنی (جینکگولیدها و بیلوبالید) و اسیدهای ارگانیک می باشد.
  • سه فلاونوئید عمده گیاه جینگوبیلوبا عبارتند از کورستین، کامپفرول و ایزورهامتین و سایر فلاونوئیدها عبارتند از پروانتوسیانیدین ها (هیدروکاتشین) بیلوبتین، جینکگتین (Ginkgetin) و ایزوجینکگتین وکاتشین، بیفلاونوئیدها، جینکگو لیک اسیدها و استرول ها.

تاثیرات فارماکولوژی قرص گیاهی جینکو گل

مکانیسم‌های اثر گوناگونی، فعالیت فارماکولوژیکی عصاره جینکگوبیلوبا مانند تحریک آزاد شدن NO/EDRF و PGI۲و فعالیت ضد اکسیدان، اثر آنتاگونیستی PAF و افزایش آزاد شدن واسطه های شیمیائی و وقفه جذب آمین‌های بیوژنیک را به مرحله ظهور می‌رساند. به نظر می‌رسد که فلاونوئیدها مسئول فعالیت آنتی‌اکسیدانی گیاه هستند که یکی از مکانیسم‌های عمده فعالیت‌های فارماکولوژیکی عصاره را تشکیل می‌دهد. حفاظت سیستم NO/EDRF علیه آنیون سوپر اکسید، حفاظت سلول‌های اندوتلیال علیه گونه‌های اکسیژن فعال، حفاظت ماکروفاژها علیه استرس اکسیداتیو، حفاظت LDL علیه پر اکسیداسیون چربی ناشی از رادیکال‌های سوپر اکسید. افزون بر این مواد متشکله برگ‌های جینکوبیلوبا دارای آثار مهاری بر روی عامل فعال‌کننده پلاکت(platelet–activating factor PAF)بوده تأثیر مثبتی بر روی ضایعات متابولیکی ناشی از ایسکمی مغزی داشته و دارای اثر بارز آنتی‌اکسیدان می‌باشد. اثر افزایش‌دهنده حافظه این گیاه در مطالعات متعدد بالینی به اثبات رسیده است.

نارسایی مغزی (به‌غیراز علت مغزی عروقی) به‌طور مطلق یک اختلال پزشکی نبوده و الزاماً همراه با تغییرات پاتولوژیک نمی‌باشد. بلکه مجموعه‌ای از علائم همراه با اختلالات فکری است که ناشی از افزایش سن می‌باشد و بسیاری از افراد کهن‌سال را که الزاماً مبتلا به زوال عقل یا سکته مغزی نیستند تحت تأثیر قرار می‌دهد. نارسایی مغزی به شکل 12 عارضه در افراد مسن تظاهر می‌کند : اشکال در تمرکز حواس و حافظه، فراموشی، اغتشاش روانی، فقدان انرژی، خستگی، کاهش انجام فعالیت‌های جسمی، خلق افسرده، اضطراب، سرگیجه، وزوز گوش و سردرد. این علائم ممکن است همراه با علائم مقدماتی زوال عقل به شکل آلزایمر (نوع با تحلیل عصبی) یا آنفارکتوس چندجهته (نوع عروقی) باشد. فراورده‌های گیاه جینکگو در درمان علائم فوق الذکر همه مؤثر هستند. در انسان، تزریق داخل وریدی عصاره جینکگو گردش خون مغزی را در 70% بیماران بین سنین 30 و 50 سالگی به میزان 30% افزایش می دهد و این میزان با 70% افزایش در افراد 50 ساله تا 70 ساله مقایسه گردید. مضافاً اینکه زمان رسیدن به اثر حداکثر در افراد مسن کوتاهتر بود. نشان داده شده است که عصاره جینکگو متابولیسم مغزی را در حیوانات آزمایشگاهی افزایش داده و در مقابل ضایعات هیپوکسیک ناشی از ایسکمی محافظت می‌نماید.

جینکو گل


روش مصرف قرص گیاهی جینکو گل

روزی سه مرتبه، هر بار یک تا دو قرص جینکو گل با کمی آب میل شود.


موارد منع مصرف قرص گیاهی جینکو گل


۱.مصرف این دارو در بیماران مبتلا به صرع مجاز نمی باشد.
۲.به علت تداخل داروئی Ginkgoبا داروهای آنتی دپرسانت مانند فلوکستین، سرترالین و پاروکستین، مصرف همزمان با این داروها توصیه نمی‌شود.
۳.دربیمارانی که نیفدیپین مصرف می کنند نباید مصرف شود.
۴.در بیماران قلبی که مصرف آسپرین، کلوپیدگرول، دیپریدامول، هپارین، وارفارین و یا تیکلوپیدین دارند نباید استفاده شود.
۵.همزمان با داروهای NSAID خصوصاً ایبوبروفن مصرف نشود.


عوارض جانبی قرص گیاهی جینکو گل

در تجارب بالینی، عصاره استاندارد جینکوبیلوبا همراه با عوارض مختصری بوده است. خونریزی خودبه‌خودی و سردرد نیز به‌ندرت گزارش‌شده است.


مصرف قرص گیاهی جینکو گل در دوران بارداری و شیردهی

در حین بارداری و شیردهی عارضه خاصی دیده نشده است.

هشدار مصرف


قرص گیاهی جینکو گل در بیماران تحت درمان با داروهای ضد انعقاد یا ضد پلاکتی بااحتیاط مصرف شود.

شرایط نگهداری

قرص گیاهی جینکو گل در جای خشک و خنک و دور از نور خورشید نگهداری شود.

** هشدار و توجه جدی **
این مطلب با توجه به توضیحات سازنده و صرفا جهت اطلاع بازنشر شده و مجله دلگرم هیچگونه مسئولیتی در قبال ادعاهای سازنده و منبع این مقاله ندارد , برای تهیه هر نوع دارویی ( گیاهی یا غیره ) , ابتدا لازم است صحت مجوز سازمان غذا و دارو را در محصول مربوطه بررسی کنید.

divider

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.5 از 5 (63 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits