دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
16 خاصیت اسرار آمیز جینسینگ - اگر مشکلات زناشویی دارید بخوانید
58
زمان مطالعه: 6 دقیقه
از خواص جینسینگ میتوان به توانایی آن برای تحریک ذهن، افزایش انرژی، تسکین التهاب ها، جلوگیری از سرطان، کاهش استرس و جلوگیری از پیری اشاره کرد.

جینسینگ همچنین به افزایش میل جنسی، کنترل دیابت، کاهش وزن، درمان ناراحتی های مربوط به قاعدگی، افزایش سلامت پوست و مو کمک میکند.

خواص اعجاب انگیز جینسینگ

مزایای درمانی جینسینگ

جینسینگ چیست ؟

جینسینگ در واقع کلمه ای است که به 10 نوع گیاه اطلاق میشود. این گیاه ارزشمند که دارای ریشه های گوشتی است، معمولا در آمریکای شمالی و برخی مناطق خنک اسیا یافت میشود. ارزشمند ترین قسمت ان از نظر پزشکی، ریشه های سبز رنگ آن است که میتوان آنرا به صورت خشک یا خرد شده خریداری کرد. برگهای سبز آن کمتر مورد استفاده قرار میگیرند اما آنها هم خواص خود را دارند. ریشه جینسینگ را میتوان به صورت خوراکی یا در کنار مکملها، نوشیدنی های انرژی زا و یا به دیگر اشکال، مصرف کرد. چای جینسینگ هم به طور گسترده ای معروف است و نوشیده میشود.

اطلاعات تغذیه ای جینسینگ

جینسینگ حاوی ترکیباتی به نامGinsenosides است که عامل اصلی مزایای این گیاه محسوب میشود. دیگر ترکیبات آن عبارت اند از: پلی آتلین ها مثل پاناسینول و پاناسیدول، ترکیبات پلیفنولی، آرژنین ومشتقات ان وهمچنین پلی ساکارید اسید.

جینسینگ
قرص و گیاه جینسینگ

مزایای جینسینگ

جنسینگ انرژی زا است

پلی ساکاریدها و الیگیپیدها در جینسینگ ، میتواند به کاهش استرس ناشی از خستگی، افزایش فعالیت بدنی و به ویژه در بیماران سرطانی به افزایش انرژی کمک کند.

تاثیر جنسینگ در بهبود توانایی شناختی

جینسینگ توانایی های شناختی و فعالیت عصبی را که در سنین پیری ممکن است دشوار باشد، تحریک میکند. همچنین آنتی اکسیدانهای موجود درآن نه تنها از تجمع پلاک و رادیکالهای آزاد در مغز، بلکه به شکل موثری از بیماری آلزایمر و دیگر اختلالات شناختی جلوگیری میکند.

کاهش مسمومیت الکلی با استفاده از جنسینگ

جینسینگ با افزایش آنزیم هایی در مغز، باعث جلوگیری از مسمومیت آن( مستی) میشود.

کاهش استرس با جنسینگ

جینسینگ بر سیستم عصبی بدن به طرق مختلف اثر میگذارد. ازجمله افزایش سطح انرژیبدن. علاوه بر این Adaptogen موجود در جینسینگ سطح هورمون های بدن را تغییر داده که این میتواند استرس مزمن را درمان کند.

درمان ADHD (اختلال کم توجهی/بیش فعالی)

جینسینگ قرمز کره ای بیماری ADHD را درمان کرده و قدرت یادگیری کودکان را افزایش میدهد.

جنسینگ ضد التهاب است

جینسینگ قرمز کره ای دارای خواص آنتی اکسیدانی است که فعالیت های آنزیمی را افزایش داده و به کاهش استرس کمک میکند. جینسینگ میتواند از التهابات مغزی جلوگیری کرده و عملکرد ان را پس اسیب نخاعی یا یک جراحت، بهبود دهد.

جینسینگ
جینسینگ

جینسینگ برای نعوذ

جینسینگ برزیلی اکسید نیتریک را ازسلولهای اندوتریال ازاد کرده و باعث جلوگیری از اختلال نعوذ میشود. علاوه بر آن، این گیاه ترشح هورمون تستسترون را در مردان افزایش میدهد.

جینسینگ و انزال زودرس

مالیدن کرمی که حاوی جینسینگ است به آلت تناسلی، یک ساعت قبل از مقاربت و شستن آلت درست قبل از مقاربت، از انزال زودرس جلوگیری میکند.

جینسینگ و قاعدگی

جینسینگ به عنوان یک گیاه آرام بخش و ضدالتهابی، اغلب برای زنانی که ناراحتی های قاعدگی دارند تجویز میشود. علاوه بر آن میتواند به کاهش تغییرات خلقی، گرگرفتگی، اضطراب و علایم افسردگی، عرق شبانه، خشکی واژن، کاهش میل جنسی، بی خوابی، افزایش وزن، کاهش ریزش مو، تحریک پذیری و سایر اختلالات در زنان میانسال کمک کند.

جینسینگ برای مشکلات جنسی

یکی از سنتی ترین کاربردهای جینسینگ در هند، استفاده از آن به عنوان برانگیزنده میل جنسی بوده است. اعتقاد براین است که جینسینگ میتواند عملکرد و شهوت جنسی مردان را افزایش دهد.

جینسینگ
جینسینگ

بهبود ایمنی بدن

آنتی باکتری ها و انتی اکسیدانهای موجود در جینسینگ به عنوان مکانیسمی دفاعی در برابر ویروس ها و باکتریها عمل میکند. جینسینگ در واقع اثر واکسیناسیونی را در مقابل بیماری هایی چون آنفلوانزا، هپاتیت C و بیماری های نفسی افزایش میدهد.

جنسینگ از خستگی جلوگیری میکند

جینسینگ دارای خواص ضد خستگی و انرژی زاست. جینسینگ به کاهش درد که یکی از علایم اولیه فیبرومیالیاژیا است کمک میکند. علاوه بر آن، اثر سیتوکین های التهابی پس از شیمی درمانی در کودکان را تثبیت کرده و از کوفتگی بدن جلوگیری میکند.

جینسینگ برای لاغری

ترکیبات قدرتمند جینسینگ به کاهش وزن، کاهش اشتها و چربی سوزی کمک میکند. جینسینگ حاوی موادی است که هورمون های گرسنگی را از ترغیب به خوردن باز میدارد و در نتیجه به کاهش وزن افراد کمک میکند.

بهبود عملکرد ریه با جنسینگ

جینسینگ بیماری انسداد ریه را باعث خارش بینی و سرفه میشود، کاهش میدهد و التهابات باکتریایی را در ریه از بین میبرد.

جینسینگ برای سرطان

جینسینگ به دلیل وجود آنتی اکسیدانها و خواص ضدالتهابی، اثر ضد سرطانی دارد. طبق تحقیقات انجام شده کاهش سرطان روده بزرگ، یک از امیدوار کننده ترین کاربردهای جینسینگ است.تحقیقات نشان میدهد مصرف جینسینگ دریک وعده غذایی با کاهش علایم سرطان روده بزرگ، رابطه مستقیمی دارد. تحقیقات اولیه درمورد انواع دیگر سرطان مثل سرطان پستان، پوست، ریه، کبد و پروستات خواص ضد سرطانی جینسینگ را نشان میدهد.

جینسینگ و دیابت

جینسینگ باعث کاهش قند خون در بیماران دیابتی نوع 2 میشود. همچنین بر تولید انسولین در بدن اثر میگذارد.

جینسینگ
جینسینگ

اثرات دیگر

جلوگیری از پیری زودرس: در سراسر جهان، جینسینگ به کاهنده علایم پیری شناخته شده است. خواص آنتی اکسیدانی آن از اثرات منفی رادیکالهای آزاد بر بدن جلوگیری کرده و باعث میشود به سلولها آسیبی وارد نشود.

جینسینگ برای مو

اعمال جینسینگ به مو یا خوردن پودر آن به شکل موثری میتواند سلامت ریشه مو را افزایش داده و از شوره سرو ریزش مو جلوگیری کند.

جینسینگ برای پوست

جینسینگ ضدعفونی کننده و تقویت کننده پوست است و با تحریک جریان خون در سراسر بدن به ویژه در پوست، باعث میشود پوست زیبا و جوان تر به نظر برسد.

جینسینگ برای قلب

مطالعات مقدماتی نشان میدهد آنتی اکسیدانهای جینسینگ میتواند از آسیبهای قلبی جلوگیری کند.

جینسینگ برای کلسترول

تحقیقات اولیه حاکی از آن است که جینسینگ قرمز چینی، سطح کلسترول در بدن را کاهش میدهد.

جینسینگ
جینسینگ

عوارض جینسینگ

جینسینگ گیاه بسیار قدتمندی است و میتواند اثراتی منفی بر بدن داشته باشد:

خشکی دهان، سردرد، سرگیجه، تاری بینایی
واکنشهای آلرژیک و پوستی
افزایش شدت ضربان قلب و فشار خون بالا
احتباس آب در بدن
تداخل با داروها( داروهی مربوط به دیابت، ضد افسردگی، مورفین ...)
مصرف بیش از حد جینسینگ ممکن است باعث حساسیت پستانها، خونریزی در دستگاه تناسلی، فشار خون بالا و مسمومیت شود.

توجه: مصرف جینسینگ برای زنان باردار و شیرده توصیه نمیشود.

از استفاده از ریشه جینسینگ برای مدتی بیشتر از3 ماه خود داریی کرده و قبل از افزودن آن به برنامه غذاییتان با یک متخصص در این باره صحبت نمایید.

divider


شما تا کنون از جینسینگ استفاده کرده اید؟ نظرات و پیشنهادات خود را از طریق قسمت کامنت ها با ما در میان بگذارید. همراه مجله اینترنتی دلگرم باشید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.2 از 5 (58 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits