دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
5 خاصیت اسرار آمیز پونه
12
زمان مطالعه: 6 دقیقه
پونه را اگر نمیشناسید، باید بگویم در مصرف آن بحث های زیادی وجود دارد.

پونه درحالی در بزرگسالان اگر در دوز های مناسب استفاده شود خواص مفیدی دارد به همان اندازه اگر زیاد مصرف شود میتواند به شدت مضر میباشد. به همین دلیل عموما مصرف آن توصیه نمیشود. روغن تهیه شده از پونه بسیار قوی است و نباید خورده شود. با این حال دمنوش یا چای پونه زیاد خطرناک نیست.

پونه چیست؟

نام علمی آن mentha pulegim و از خانواده ی labiatae است. در مناطق مرطوب رشد کرده و بومی اروپا، خاورمیانه و شمال آفریقاست. به نام های دیگری مثل گیاه پشه و گیاه برج شناخته میشود. زمانی که خرد میشود بویی بسیار معطر ساطع میشود که یادآور بوی نعناع است.

به طورسنتی به عنوان گیاهی پزشکی استفاده شده است.روغن آن توسط پزشکان به شکل موضعی استفاده میشود. با این حال درترکیب با یک ماده شیمیایی به نام پولهون بسیار سمی است ، باعث آسیب به کبد شده و بر عملکرد رحم اثر میگذارد.

در حالی که چای پونه نسبتا محبوب است، اما روغن ان میتواند بسیارخطرناک وکشنده باشد. بنابراین ازمصرف آن اجتناب کنید.

دلیل محبوبت چای پونه، اثر آرامبخشی آن است.همچنین میتواند به هضم غذا کمک کرده و ازدرد معده بکاهد. میتوان آن را به صورت موضعی بر روی پوست مالید. گفته میشود پونه خواص پزشکی فراوانی دارد.

استفاده از پونه در گذشته

پونه برای مدت بسیارطولانی مورد استفاده قرارگرفته و مدارکی موجود است که نشان میدهد استفاده ازآن به مصرباستان و امپراطوری رم بازمیگردد.دریونان باستان برای تهیه شراب مورد استفاده قرارمیگرفته است. درحالی که درروم به اشکال مختلف درکنارگیاهانی مثل گشنیزاستفاده شده است.استفاده ازآن تا قرون وسطی(به عنوان ماده معطر) ادامه یافت اما امروزه محبوبیت ان به تدریج کاهش یافته و به شکل نادردرآشپزی استفاده میشود. با وجود اینکه بسیار سمی است، در طول تاریخ برای اهداف مختلف مورد استفاده قرار گرفته است. مهاجران اولیه در ویرجینیا از گیاه خشک شده پونه برای از بین بردن آفات استفاده کرده اند. در سال 1665 مقاله ای منتشرشد که به استفاده ازآن برای مقابله با مارها توصیه کرده بود. پونه به عنوان بخشی از چای های گیاهی که به طور سنتی برای درمان انواع مشکلات بهداشتی استفاده می شده است، به کاربرده شده. ازآن برای تنظیم چرخه ی قاعدگی زنان بهره برده اند وهمچنین برای درمان ناراحتی معده و کاهش تنگی نفس و کمردرد مورد استفاده قرار گرفته است. برگ های خشک شده آن نیز برای درمان سرماخوردگی و آنفلوآنزا مورد استفاده قرار گرفته و به ایجاد عرق کمک می کنند و همچنین برای درمان بیماری های جدی مانند سل و باله مورد استفاده قرار می گیرند. شاید بدترین شکل استفاده ازآن، سقط جنین بوده است با این حال ثابت شده مقداری ازآن که باعث سقط جنین میشود حتی ممکن است برای مادرهم کشنده باشد. در گزارشی درسال1994، یک زن که فقط 2 قاشق چایخوری ازآن را مصرف کرده بود جان خودرا از دست داده.

باوجود اثبات سمی بودن آن، هنوز توسط پزشکان به شکل موضعی مصرف میشود. البته استفاده ازان به شکل چای منعی ندارد.

پونه
پونه

فواید درمانی پونه

کمک به سلامت دستگاه گوارش

از نسل ها پیش، پونه برای بهبود سلامت دستگاه گوارش و درمان چندین مشکل گوارشی مورد استفاده قرار گرفته است. میتوانید برای درمان نفخ یا درد شکم، مقادیر کمی ازاین گیاه را مصرف کنید. بسیاری از طرفداران پونه بر این باورند که می توان گیاه را به مقدارمناسب برای بهبود عملکرد کبد و تحریک کیسه صفرا که به هضم غذا کمک میکند مصرف کرد.

کمک به تنفس بهتر

به دلیل مقدارزیاد متانول درآن و خاصیت خلط آوری که دارد، سالها به عنوان تسکین دهنده علایم سرماخوردگی وآنفلوانزا استفاده میشده است. پونه به تنفس کمک کرده ونقش یک داروی ضد انعقاد را برای سیستم تنفسی و ریه بازی میکند.

پونه آرامبخش است

پونه ممکن است خواص آرام بخش داشته باشد. در گذشته برای مقابله باتشنج مورد استفاده قرار گرفته است و ممکن است به آرام کردن اعصاب و کمک به افراد درغلبه برعادات بد خوابیدنشان کمک کند. با این حال، هیچ شواهد ومدارکی راجب این موضوع موجود نیست و راهای طبیعی امن تر و بهتری برای مقابله استرس و بیخوابی وجود دارد.

کمک به درمان دردعضلات و مفاصل

روغن پونه دارای طبعی گرم وملایم است ودر ماساژ درمانی برای کمک به درمان درد مفاصل وعضلات استفاده میشود. همچنین به دلیل خاصیت تصفیه کنندگی آن، درمان مناسبی برای آرتروز است.چرا که باعث ازبین رفتن اسید اوریک میشود.

پونه برای قاعدگی

پونه سالها برای کمک به تنظیم چرخه ی قاعدگی زنان و یا کسانی که اصلا قاعدگی نداشته اند استفاده شده است. به هرحال راه های دیگری برای تنظیم قاعدگی وجود دارد که امن تر از استفاده از پونه اند. لذا متخصصان استفاده از پونه را برای این امرتوصیه نمیکنند.

پونه
چای پونه

چگونه ازپونه استفاده کنیم؟

روغن پونه موجود است اما نباید مصرف شود. تنها تحت نظر یک متخصص میتوانید آن رامصرف کنید چرا که مصرف خودسرانه میتواند به شدت خطرناک باشد. درمورد مفید بودن چای پونه اطلاعات کمی وجود دارد اما بدانید نوشید این چای بهتر از مصرف روغن آن است.

چطور چای پونه درست کنیم؟

چای پونه

یک یا دوقاشق چای خوری ازبرگ های خشک شده را داخل یک پارچ ریخته، آب جوش را به آن اضافه کنید و اجازه دهید ده دقیقه بماند.

دم کرده پونه

یک یا دو قاشق چایخوری از برگها را دریک فنجان آب جوش ریخته اجازه دهید به مدت ده دقیقه دم کند. میتوانید آن را 3 بار در روز مصرف نمایید.

عوارض پونه

 در استفاده از پونه به هرشکلی جای بحث وجود دارد واحتمالا خطرناک باشد.

 هرگزنباید توسط زنان باردار ومادران شیرده مصرف شود. زیرا باعث انقباض دررحم شده و خطرسقط جنین را افزایش میدهد.

 مصرف این گیاه باعوارض جانبی متعددی ازجمله ازدست دادن هشیاری وحتی مرگ مرتبط بوده است.

 ازعوارض جانبی دیگر آن میتوان به دردشکمی، تهوع واستفراغ، تب ولرز، اختلال اندام، افزایش ضربان قلب وفشارخون نامنظم اشاره کرد.

 پونه هرگزنباید توسط افراد مبتلا به بیملری های کلیوی و کبدی مصرف شود چراکه ممکن است باعث تحریک ارگان های بدن شده وبیماری را بدتر کند.

divider

خواص پونه از زبان بوعلی سینا



از پونه استفاده کنید اما خیلی مراقب باشید. شما میتوانید نظرات و پیشنهادات خود را از طریق قسمت کامنت ها با ما در میان بگذارید. همراه مجله اینترنتی دلگرم باشید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.7 از 5 (12 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits