دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خواص ویتامین ب کمپلکس و مجموعه ویتامین های تشکیل دهنده آن
95
زمان مطالعه: 4 دقیقه
ویتامین ب کمپلکس که شامل هشت ویتامین B از جمله B1، B2، B3، B5، B6، B7، B9، B12 نقش مهمی در حفظ بدن ما دارند.

فواید ویتامین ب کمپلکس

B Complex

ویتامین ب کمپلکس به ما کمک میکند که غذا را به سوخت تبدیل کرده و در طول روز انرژی داشته باشیم.گرچه این ویتامین ها با هم کار میکنند اما هر کدام کارکرد مخصوص خودشان را دارند.از بهبود سلامت پوست و مو گرفته تا جلوگیری از ضعف حافظه یا میگرن.

خواص ویتامین B1

تیامین (ویتامین B1) به بدن کمک میکند سلول های سالم بسازد و اغلب به دلیل توانایی در حفاظت ازسیستم ایمنی بدن به آنتی اکسیدان شناخته میشود.وقتی کربوهیدرات مصرف میکنیم(خواه برای آماده شدن برای یک مسابقه یا از طریق مصرف پیتزا) مطالعات نشان میدهند که وجود تیامین برای تجزیه آن کربوهیدرات ها ضروری است.

خواص ویتامین B2

ریبوفلاوین (ویتامین B2 ) به عنوان یک آنتی اکسیدان از بین برنده رادیکال های آزاد (بخشی از بدن که به تخریب سلول ها میپردازد) عمل میکند.ریبوفلاوین برای تولید گلبول های قرمز که برای حمل اکسیژن در بدن ضروری اند; مهم است. مطالعات نشان میدهد که ریبوفلاوین میتواند به دفع بیماری میگرن کمک کند.

اما تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.مراقب باشید! همان طور که نور خورشید برای بدن مفید است; اشعه ماورا بنفش هم میتواند به دفع ریبوفلاوین بپردازد.برای مثال شما باید به جهت حفظ این ویتامین; شیر را در ظروف کدر بخرید.

خواص ویتامین B3

یکی از کارکردهای اساسی نیاسین افزایش سطح کلسترول های مفید بدن است.از طرفی هر چقدر سطح کلسترول های مفید زیاد باشد سطح کلسترول های مضر کاهش میابد. کمبود نیاسین در کشورهای توسعه یافته بسیار نادر است، هرچند که در برخی از افراد الکل باعث کاهش سطح ویتامین B3 شده است. همچنین نیاسین برای درمان اکنه مورد استفاده قرار میگیرد.

ویتامین ب کمپلکس
قرص ویتامین ب کمپلکس

خواص ویتامین B5

شما میتوانید مقادیر کم از ویتامین B5 را در تقریبا هر گروه غذایی بیابید.همان گونه که از نامش بر می اید. پانتوتنیک از واژه یونانی پانتوئن(به معنای از همه جا است).این ویتامین علاوه بر تجزیه چربی ها و کربوهیدرات ها برای انرژی; مسئول تولید هورمون های جنسی و مرتبط با استرس از جمله تستوسترون است. مطالعات نشان می دهد B5 همچنین سلامت پوست را بهبود می بخشد و توانایی کاهش علائم پیری پوست مانند قرمزی و لکه های پوست را دارد.

خواص ویتامین B6

همراه با ویتامین های گروه B 12 و 9، B6 به تنظیم مقادیر آمینو اسید homocysteine کمک می کند (مرتبط با بیماری های قلبی). پیریدوکسین یکی از مهم ترین ویتامین هایی است که در خلق و خو و همچنین الگو های خواب نقش دارد. برخی از مطالعات نشان می دهد که ویتامین B6 می تواند التهاب را برای افراد مبتلا به آرتروز کاهش دهد.

خواص ویتامین B7

با توجه به ارتباط آن با موهای سالم; پوست و ناخن; به ویتامین زیبایی نیز مشهور است. همچنین ممکن است به افراد مبتلا به دیابت کمک کند که سطح قند خون بالا را کنترل کنند. این ویتامین در دوران بارداری بسیار مهم است زیرا برای رشد طبیعی نوزاد بسیار حیاتی است.

خواص ویتامین B9

ممکن است نام دیگر آن را شنیده باشید_(فولیک اسید) – که به شکل مصنوعی در مکمل ها وغذاهای غنی شده مثل نان استفاده میشود. مطالعات نشان می دهد این ویتامین ممکن است به جلوگیری از افسردگی و از دست دادن حافظه کمک کند. این ویتامین همچنین برای زنان باردار بسیار مهم است زیرا به رشد نوزاد کمک کرده و از نقص های زایشی عصبی جلوگیری میکند.

خواص ویتامین B12

این ویتامین بازیکن اصلی تیم است.کوبالامین به همراه B9 گلبول های قرمز را میسازد و به آهن کمک میکند تا اکسیژن حمل کننده پروتتین و هموگلوبین را تولید کند.غذاهای غیر گوشتی میزان کمتری از این ویتامین را دارند.توصیه میشود کسانی که کمبود این ویتامین را دارند حتما رژیم غذایی خود را تکمیل نمایند.

ویتامین ب کمپلکس

از کمبود ویتامین B تا تاثیرات آن بر مغز و هوش



امیدوارم از این مطلب راضی بوده و با خواص ویتامین ب کمپلکس آشنا شده باشید. شما میتوانید نظرات و پیشنهادات خود را از طریق قسمت کامنت ها با ما در میان بگذارید. همراه مجله اینترنتی دلگرم باشید.

بیشتر بخوانید :

فواید مصرف و عوارض مصرف قرص ویتامین آ (Vitamin A)

مولتی ویتامین مینرال چیست و چه کاربردی دارد؟

معرفی کامل مزایا و عوارض مصرف ویتامین C

فواید وعوارض مصرف مکمل ویتامین K برای سلامتی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (95 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits