دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۳۵ خاصیت معجزه آسای انجیر
37
زمان مطالعه: 11 دقیقه
انجیر خواص بسیار زیادی دارد. فواید دارویی انجیر بسیاری از بیماری ها را درمان میکند. اگر میخواهید همه ی خواص درمانی انجیر را بدانید ادامه این طلب را از دست ندهید

انجیر یکی از اولین میوه هایی است که انسان خورده. حتی برخی ها میگویند میوه ممنوع که حوا خورد انجیر بوده است، نه سیب. انجیر خواص بسیاری دارد. این میوه فیبر و مواد معدنی زیادی همچون منیزیم، منگنز، کلسیم، مس، پتاسیم و ویتامین کا و ویتامین ب6 دارد. نکته جالب این است که خواص انجیر خشک شده از انجیر تازه بیشتر است!

پیشنهاد میکنم حتما با ادامه این مقاله همراه مجله دلگرم باشید.

انجیر ، خواص انجیر ، فواید انجیر ، خواص درمانی انجیر ، فواید دارویی انجیر

1. سلامت سیستم گوارشی

انجیر یبوست را برطرف کرده و سلامت سیستم گوارشی را تضمین میکند. اگر یبوست دارید چند عدد انجیر را خیس کرده و با عسل میل کنید. به سرعت یبوست شما برطرف خواهد شد. انجیر فیبر بسیاری دارد و همین موضوع باعث میشود که برای سیستم گوارشی ایده آل باشد. از دیگر فوایدی که فیبر خوراکی انجیر دارد، درمان اسهال میباشد. همچنین فیبر غذایی باعث میشود تا برای مدت بیشتری احساس سیر بودن داشته باشید و از پرخوری کردن جلوگیری میکند.

2. سلامت قلب

انجیر با کاهش دادن میزان تری گلیسیرید خون به سلامت قلب کمک میکند. تری گلیسیرید ها ذرات چربی هستند که از عوامل اصلی بیماری های قلبی بشمار میروند. همچنین آنتی اکسیدان های موجود در انجیر با رادیکال های آزاد مبارزه کرده و باعث حفظ سلامت عروق میگردد. انجیر دارای امگا3 ، امگا6 و فنول میباشد که نقش موثری در جلوگیری از بیماری های قلبی دارد.

3. کاهش کلسترول

انجیر حاوی پستین است. پستین یک فیبر محلول است که سطح کلسترول را پایین میاورد. انجیر همچنین حاوی ویتامین ب6 است. ویتامین ب6 تولید سروتونین را تحریک میکند. سروتونین باعث بهبود حال روحی روانی و خلق و خو میشود.

4. جلوگیری از سرطان کولون

مصرف منظم انجیر میتواند احتمال ابتلا به سرطان کولون را کاهش دهد. فیبر موجود در انجیر باعث دفع سریع ضایعات از بدن میشود که این امر به جلوگیری از سرطان کولون میانجامد. دانه های انجیر دارای مقادیر زیادی تراوشه هستند. این مواد به تخلیه ضایعات بدن و خلط و مخاط موجود در کولون کمک شایانی دارد.

5. درمان کم خونی

مهم ترین دلیل کم خونی، کمبود هموگلوبین است. انجیر خشک شده سرشار از آهن که عنصر اصلی هموگلوبین است میباشد.

انجیر ، خواص انجیر ، فواید انجیر ، خواص درمانی انجیر ، فواید دارویی انجیر

6. کاهش قند خون در افراد دیابتی

نه تنها میوه انجیر، بلکه برگ های آن هم دارای خواص زیادی میباشد. برگ انجیر موادی دارد که به تنظیم سطح گلوکز خون میپردازد. میتوانید برگ انجیر را بصورت چای مصرف کنید. 4-5 برگ انجیر را درون آبجوش ریخته و اجازه دهید تا دم بکشد؛ سپس آن را بنوشید. همچنین میتوانید برگ انجیر را خشک کرده، پودر کنید و از آن نیز برای تهیه چای استفاده کنید.

7. جلوگیری از سرطان سینه

همانطور که گفته شد، انجیر فیبر بسیاری دارد. در یک تحقیق علمی مشخص شد که خانم هایی که در دوران بلوغ و همچنین دوران بزرگسالی بصورت منظم انجیر مصرف کرده اند خطر ابتلا به سرطان سینه کمتر آن ها را تهدید میکند.

8. تقویت استخوان ها

انجیر دارای کلسیم، پتاسیم و منیزیم میباشد که همه برای سلامت استخوان ها ضروری هستند. انجیر همچنین باعث توپر شدن استخوان ها شده و خطر شکستگی استخوان را کاهش میدهد. کلسیم برای داشتن استخوان های سالم فوق العاده حیاتی است و انجیر سرشار از این ماده معدنی میباشد.

9. سرشار از آنتی اکسیدان

انجیر مقدار بسیار زیادی آنتی اکسیدان دارد. نقش اصلی آنتی اکسیدان ها مبارزه با رادیکال های (که عامل اصلی سرطان هستند) میباشد. انجیر های رسیده تر آنتی اکسیدان بیشتری دارند.

10. کاهش فشار خون

انجیر به دلیل فیبر زیادی که دارد میتواند فشار خون را پایین بیاورد و پتاسیم انجیر نیز در تثبیت سطح فشار خون موثر است.

انجیر ، خواص انجیر ، فواید انجیر ، خواص درمانی انجیر ، فواید دارویی انجیر

11. افزایش توان جنسی

انجیر میتواند قوای جنسی شما را افزایش دهد. انجیر مواد معدنی زیادی دارد از جمله منیزیم که در تولید و ترشح هورمون های جنسی آندروژن و پروژسترون نقش اساسی دارد. انجیر میل جنسی را افزایش داده و میتواند بسیاری از بیماری های جنسی همچون اختلال نعوظ را درمان کند. با توجه به خواص گفته شده، انجیر میتواند قدرت باروری را نیز افزایش دهد. چند عدد انجیر را قبل از خواب در شیر بیاندازد و صبح روز بعد آن را بخورید تا به مرور میل جنسی شما افزایش پیدا کند.

12. درمان آسم

یکی از بهترین راه ها برای درمان آسم مصرف مخلوطی از دانه های زغال اخته، عسل و انجیر میباشد. از آب انجیر هم میتوان برای درمان انجیر استفاده کرد. انجیر غشای مخاطی را مرطوب کرده و خلط را از بین میبرد. همین موضوع باعث پیشگیری از علائم آسم میشود.

13. جلوگیری از بیماری های مقاربتی

در بسیاری از فرهنگ ها از قدیم این باور وجود داشته است که انجیر میتواند از بیماری های مقاربتی پیشگیری کند.

14. کاهش گلودرد

انجیر دارای لیزاب است که در درمان گلودرد موثر است. آب انجیر درد و ناراحتی تار های صوتی را تسکین میدهد. انجیر یک درمان طبیعی برای ورم لوزه است. با ترکیب انجیر و آب گرم یک خمیر درست کنید و آن را بر روی گلوی خود قرار دهید. اینکار گلو را روان و درد را کاهش میدهد.

15. از دژنراسیون ماکولا پیشگیری میکند

انجیر از دژنراسیون ماکولا که یکی از دلایل اصلی کور شدن و از دست دادن بینایی در افراد مسن است، جلوگیری میکند. انجیر به دلیل مقادیر بالای ویتامین آ موجود در آن میتواند به سلامت چشم و جلوگیری از آسیب رسیدن شبکیه جبوگیری کند.

انجیر ، خواص انجیر ، فواید انجیر ، خواص درمانی انجیر ، فواید دارویی انجیر

16. بهبود کبد

انجیر از انسداد و گرفتگی های کبد جلوگیری میکند و بدین ترتیب سلامت کبد را تضمین میکند.

17. ملین طبیعی

انجیر بدلیل فیبر طبیعی زیادی که دارد، به عنوان یک ملین طبیعی عمل میکند. انجیر مدفوع را نرم کرده و فرایند هضم را سهل میکند. در بسیاری از دارو های ملین، انجیر از ترکیبات اصلی است.

18. درمان هموروئید

انجیر خشک برای درمان هموروئید فوق العاده است. انجیر مدفوع را نرم کرده و باعث میشود که فشار کمتری روی راست روده وجود داشته باشد. روزی چند عدد انجیر خیس شده در آب بخورید تا بتوانید از خواص آن بهرمند شوید. همچنین میتوانید آبی که در آن انجیر ها را خیسانده اید را نیز بنوشید. دانه های انجیر عاملی هستند که با هموروئید مبارزه میکند. بهتر است که انجیر به مدت 12 ساعت خیس بخورد و یک عدد قبل از خواب و یک عدد هم بعد از بیدار شدن از خواب بخورید.

19. جلوگیری از بیماری های قلبی عروقی

آنتی اکسیدان های موجود در انجیر علاوه بر اینکه در کاهش فشار خون موثر هستند، با از بین بردن رادیکال های آزاد به سلامت قلب و عروق کمک میکنند. اگر این رادیکال های آزاد نابود نشوند باعث گرفتگی رگ های قلبی میشود. همچنین وجود امگا3 ، امگا6 و پتاسیم در انجیر از سکته قلبی نیز جلوگیری میکند.

20. انرژی زا

کربوهیدرات و قند موجود در انجیر انرژی بسیاری دارد. شما میتوانید با خوردن چند انجیر در ابتدای روز، تمام انرژی مورد نیاز بدن خود را تامین کنید.

انجیر ، خواص انجیر ، فواید انجیر ، خواص درمانی انجیر ، فواید دارویی انجیر

21. درمان بیخوابی

خواب خوب برای سلامت بدن بسیار مهم است. مصرف انجیر میتواند کیفیت خواب شما را افزایش دهد. انجیر آمینو اسیدی به نام تیپتوفان دارد که باعث ترشح ملاتونین در بدن میشود. ملاتونین هورمونی است که موجب خوابیدن میشود.

22. تقویت سیستم ایمنی بدن

انجیر میتواند باکتری ها، ویروس ها و انگل های بدن را از بین ببرد. انجیر مواد معدنی همچون پتاسیم و منگنز دارد که به همراه آنتی اکسیدان ها باعث تقویت سیستم ایمنی بدن میگردد.

23. زیبایی پوست

مصرف مرتب انجیر میتواند چین و چروک پوست را کم کرده، جوش و زگیل را از نابود کند و به جوانسازی پوست شما کمک میکند. انجیر همچنین باعث نرم و کشیده شدن پوست میشود.

24. مرطوب کردن پوست

برای پوست مرطوب سطوح بالای اسید های چرب امگا 3 در انجیر کمک می کند تا پوست را مرطوب نگه دارید و همچنین برای درمان لب های ترک خورده وخشم مفید است.

25. کاهش عوارض پوستی

استفاده از انجیر پخته شده روی پوست به درمان بیماری های پوستی مانند التهاب ، جوش و آبسه کمک می کند. خمیر انجیر را بر روی پوست بمالید تا منافذ را تکان دهد و ترشح چربی اضافی را کنترل کند.

انجیر ، خواص انجیر ، فواید انجیر ، خواص درمانی انجیر ، فواید دارویی انجیر

26. پوست درخشان و سالم

محتوی آب بالا در انجیر کمک می کند تا سموم و زباله های بدن را از بین ببرید و از جوش و آکنه جلوگیری کنید. همچنین اگزما و پسوریازیس را درمان می کند و به شما پوستی سالم ودرخشان می دهد. استفاده از خمیر انجیر بر روی پوست باعث انتقال مواد مغذی به لایه های زیری پوست می شود و از داخل آن را تجدید می کند. ماسک صورت را با انجیر مخلوط کنید و آن را روی صورت بمالید و پوست خود را چند دیقه با آن ماساژ دهید. بعد از 15 دقیقه آن را با آب گرم بشویید.

27. روشن و سفید شدن پوست

سطح بالایی از ویتامین C در انجیر می تواند به تسکین پوست کمک کند. یک ماسک صورت را با استفاده از پودر انجیر ، پودر گوجه فرنگی و پودر زنجبیل خشک تهیه کنید. چند قطره روغن ترنج را اضافه کنید. از این ماسک سه بار در هفته استفاده کنید تا رنگ پوست روشن شود.

28. لایه برداری طبیعی

پوست انجیر حاوی چندین آنزیم فعال است که می تواند به عنوان یک عامل لایه برداری برای حذف سلول های مرده از پوست استفاده شود. دانه ها انجیر را بشویید و آنها را کنار بگذارید سپس پوست خود را شسته و پوست خود را با دانه ها اسکراب کنید.

29. سلامت مو

انجیر در بسیاری از محصولات مراقبت از مو استفاده میشود چراکه این میوه به مرطوب نگه داشتن طبیعی مو ها کمک زیادی میکند. انجیر همچنین در تقویت رشد مو نیز موثر است. ریزش مو اغلب بدلیل کمبود مواد معدنی مثل منیزیم و ویتامین هایی مثل ویتامین ای و ویتامین سی رخ میدهد. انجیر سرشار از مواد معدنی و ویتامین ها میباشد و به همین دلیل میتواند رشد مو را تقویت کند.

30. افزایش رشد مو

انجیر حاوی مواد مغذی مانند منیزیم و ویتامن هایA,C,E, است که برای حفظ سلامتی مو مورد نیاز است . این مواد مغذی گردش خون را در پوست سر تحریک می کنند و باعث افزایش رشد مو می شوند.

انجیر ، خواص انجیر ، فواید انجیر ، خواص درمانی انجیر ، فواید دارویی انجیر

31. جلوگیری از خاکستری شدن مو

انجیر برای حفظ رنگ طبیعی مو بسیار مفید است. شامل مواد مغذی فراوانی است که مانع از تغییر رنگ زودرس مو می شود.

انجیر خشک : انجیر توسط نور خورشید یا یک روند مصنوعی خشک می شود و به یک میوه خشک مغذی تبدیل می شود. انجیر خشک یک منبع عالی از مواد معدنی ، ویتامین ها ، و آنتی اکسیدان هاست. 100 گرم انجیر خشک 250 کالری را تامین می کند. انجیرها به جز میوه بودن دارای مزایایی برای مو ، سلامتی و پوست شما هستند. شروع به استفاده از آنها کنید و از مزایای آن لذت ببرید .

32. درمان برونشیت

استفاده از جای انجیر که با برگ ها این گیاه تهیه میشود، میتواند به درمان بیماری های تنفسی همچون برونشیت کمک شایانی داشته باشد.

33. پیشگیری از سنگ کلیه

گفته میشود استفاده منظم از دمنوش انجیر در جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه و درمان آن کمک موثر است.

34. کاهش وزن

همانطور که پیش تر هم اشاره شد، انجیر دارای فیبر بسیار زیادی است و همین فیبر زیاد باعث میشود که برای مدت بیشتری احساس سیر بودن داشته باشید و در نتیجه پرخوری نمیکنید، همین امر میتواند باعث کاهش وزن بشود.

35. افزایش باروری

به دلیل کلسیم، منیزیم و آمینو اسید هایی که در انجیر وجود دارد، مصرف این میوه میتواند تعداد و توان حرکت اسپرم ها را افزایش داده و باعث قدرت باروری بیشتر بشود.


چنانچه این مطلب را مفید میدانید با لایک کردن و به اشتراک گذاشتن آن، از ما حمایت کنید. نظرات، پیشنهادات و مقاله های درخواستی خود را از طریق قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (37 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits