دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۳۸ خاصیت اعجاب انگیز آناناس برای مبارزه با بیماری ها
10
زمان مطالعه: 8 دقیقه
آناناس خواص بسیار زیادی دارد. فواید آناناس میتواند برای درمان بیماری ها استفاده شود. در ادامه 38 تا از فایده های دارویی و درمانی آناناس را توضیح داده ایم

مجله دلگرم | برخی از خواص آناناس عبارتند از: تقویت سیستم ایمنی بدن، منبع غنی از فیبر غذایی سالم، کاهش خطر ابتلا به سرطان، بهبود سریعتر زخم ها، تقویت استخوان ها، بهبود سلامت چشم ها و تقویت بافت پوست. آناناس مقاومت بدن در برابر سرماخوردگی و مشکلات دهان و دندان نیز افزایش میدهد.

در ادامه 38 مورد از فواید آناناس را برای شما آورده ایم.

خواص آناناس ، فواید آناناس ، خواص دارویی آناناس ، فواید درمانی آناناس

1. تقویت سیستم ایمنی بدن

ویتامین سی یکی از مهم ترین مواد مورد نیاز برای تقویت سیستم ایمنی بدن میباشد. آناناس نیز دارای مقادیر فراوان ویتامین سی است و به همین دلیل میتواند افزایش قوای سیستم ایمنی بدن و مقابله با بیماری های کمک بکند.

2. تقویت استخوان ها

منگنز که یک عنصر حیاتی برای حفظ سلامت و تقویت استخوان ها میباشد در آناناس به وفور یافت میشود.

3. حفظ سلامت چشم ها

آناناس بدلیل ویتامین ها و آنتی اکسیدان هایی که دارد میتواند از دژنراسیون ماکولا – که یک بیماری چشم است که با افزایش سن رخ میدهد – پیشگیری کند.

4. بهبود هضم غذا و گوارش

همانند بسیاری از میوه های دیگر، آناناس هم دارای مقدار زیادی فیبر غذایی میباشد. فیبر یکی از مهم ترین قسمت های رژیم غذایی است و در بهبود عملکرد سیستم گوارش و حفظ سلامت روده های موثر است. علاوه بر فیبر غذایی و بر خلاف میوه های دیگر، آناناس دارای بروملین است که میتواند پروتئین ها را شکسته و فرایند هضم غذا را تسهیل کند.

5. دارای خواص ضد التهاب

از دیگر خواص بروملین کاهش التهابات و جلوگیری از رشد تومور ها میباشد. برخی از تحقیقات نشان داده اند که بروملین در درمان آرتروز نیز میتواند تاثیر گذار باشد.

6. کاهش لخته شدن خون (لخته شدن بیش از حد خون)

این خاصیت آناناس نیز بدلیل داشتن بروملین است. همین ویژگی آناناس باعث شده است یک خوراکی بسیار مفید برای افرادی که سفر های هوایی زیاد دارند و آن هایی که خطر لخته شدن خون در رگ ها بیشتر تهدید شان میکند باشد.

7. مبارزه با سرماخوردگی و عفونت سینوس ها

علاوه بر ویتامین سی زیاد آناناس، بروملین موجود در آن نیز میتواند خلط گلو و بینی را کاهش داده و به بهبود سرماخوردگی و عفونت سینوس ها کمک کند.

8. سرشار از آنتی اکسیدان های مفید

آناناس سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که میتواند خطر ابتلا به بیماری های مزمن همچون مشکلات قلبی، دیابت و برخی از انواع سرطان ها را کاهش دهد.

9. کاهش خطر ابتلا به سرطان

همانطور که در موارد قبلی نیز اشاره شد آنتی اکسیدان های فراوان موجود در آناناس با رادیکال های آزاد موجود در بدن مبارزه کرده و اجازه نمیدهد به سلول های آسیب وارد کنند. رادیکال های آزاد یکی از عوامل اصلی ابتلا به سرطان است.

10. مبارزه با آرتروز

عامل اصلی ایجاد آرتروز، التهابات است. آناناس دارای بروملین است که قدرت بسیار زیادی در کاهش التهابات در بدن دارد.

11. افزایش سرعت ریکاوری پس از عمل جراحی

مصرف آناناس میتواند تاثیر زیادی بر افزایش سرعت بهبود بدن پس از عمل جراحی داشته باشد و این ویژگی نیز همچنان بدلیل بروملین موجود در آناناس است که خواص ضد التهابی بسیار قوی دارد.

12. بهبود جریان خون

پتاسیم و مس دو عنصری هستند که در آناناس به وفور یافت میشود. هر دو این فلزات، مخصوصا مس، نقش بسیار مهمی در تولید گلبول های قرمز خون دارند. افزایش گلبول های قرمز باعث بهبود جریان خون و دریافت اکسیژن بیشتر و همچنین جلوگیری از بیماری هایی همچون آلزایمر و زوال عقل میشود.

13. درمان سرفه

آناناس بدلیل ویتامین سی بسیاری که دارد از مشکلات دستگاه تنفسی همچون ایجاد خلط و عفونت سینوس ها جلوگیری کرده و سرفه را درمان میکند.

14. کمک به درمان آسم

آناناس بدلیل بتاکاروتن، بروملین و ویتامین سی بسیاری که دارد باعث کاهش التهابات و درمان بیماری آسم بشود.

15. کنترل بیماری دیابت

آناناس بدلیل فیبر غذایی زیادی که دارد برای افراد دیابتی بسیار مفید است. در افرادی که دیابت نوع 1 دارند، سطح گلوکز خون را پایین آورده و در افرادی که دیابت نوع 2 دارند باعث افزایش قند خون، انسولین و لیپید میگردد.

16. افزایش قدرت باروری

گفته میشود آناناس بدلیل آنتی اکسیدان هایی که دارد میتواند قدرت باروری را افزایش دهد. این خاصیت آناناس در خانم ها نمود بیشتری دارد. آناناس دارای موادی همچون ویتامین سی، بتا کاروتن، مس، روی و فولات است که همه ی آن های نقش مهمی در افزایش قدرت باروری دارند.

17. محافظت از پوست

ویتامین سی در مراقبت از پوست نقش اساسی و غیر قابل انکاری دارد. این ویتامین به پاک شدن آکنه، جلوگیری از آسیب های پوستی و پیشگیری از پیری زودرس کمک بسیاری میکند. ویتامین سی همچنین باعث تولید کلاژن میشود. کلاژن یکی از مهم ترین مواد موجود در ساختار پوست است.

18. کمک به حفظ سلامت دهان و دندان

آناناس با توجه به موادی که دارد علاوه بر جلوگیری از سرطان دهان باعث تقویت دندان ها و بهبود سلامت دهان نیز میشود.

19. تنظیم فشار خون

آناناس سرشار از پتاسیم است. پتاسیم منجر به کاهش گرفتگی رگ ها و بهبود جریان خون در سراسر بدن شده و فشار خون را کاهش میدهد.

20. از بین بردن سنگ کلیه

با بهبود هضم غذا و سیستم گوارش، آناناس میتواند به درمان سنگ کلیه کمک کند.

21. سرشار از ویتامین سی

آناناس بقدری غنی از ویتامین سی میباشد که مصرف یک فنجان آن میتواند بیش از نیاز روزانه بدن به ویتامین سی را تامین کند.

22. کمک به کاهش وزن

از آنجایی که آناناس یک میوه کم کالری میباشد برای افرادی که قصد کاهش وزن دارند بسیار عالی است. فیبر غذایی بالای موجود در آناناس موجب میشود که کمتر احساس گرسنگی داشته و در نتیجه کمتر غذا بخورید که همین امر به کاهش وزن کمک بسیاری میکند.

23. درمان آکنه

آناناس برای درمان آکنه هم بصورت خوراکی و هم بصورت موضعی میتواند مورد استفاده قرار بگیرد چراکه این میوه علاوه بر داشتن ویتامین سی دارای بروملین نیز میباشد.

24. جوانسازی پوست

آناناس با تحریک تولید کلاژن باعث سلامت و شادابی شما میشود. کلاژن یکی از مهم ترین مواد موجود در ساختار پوست است و کمبود آن میتواند باعث بسیاری از مشکلات پوستی گردد.

25. پاکسازی پوست

قرار دادن تکه های آناناس (قسمت های داخلی پوست آناناس) بر روی پوست به پاکسازی آن کمک میکند.

26. تقویت کننده ناخن ها

اگر ناخن سفت و شکننده دارید بدلیل کمبود ویتامین آ و ویتامین ب در بدن شماست. مصرف آناناس و یا آب آناناس (بصورت موضعی و یا خوراکی) میتواند باعث نرم شدن و افزایش قابلیت انعطاف پذیری ناخن ها بشود.

27. مرطوب سازی پوست

3 قاشق آناناس خرد شده را با یک عدد زرده تخم مرغ و مقدار کمی شیر مخلوط کرده، آن را بر روی پوست بمالید و اجازه دهید که چند دقیقه بماند. سپس با آب ولرم صورت خود را بشویید تا مرطوب شدن آنی پوست خود را حس کنید.

28. درمان ترک لب

ترکیب آناناس و روغن نارگیل برای درمان ترک لب ها معجزه میکند.

29. جلوگیری از ریزش مو

ویتامین سی موجود در آناناس باعث جلوگیری از ریزش مو میشود.

30. پرپشت تر کردن مو ها

آناناس دارای آنزیم هایی است که باعث تقویت فولیکول های مو میشود و همین امر موجب افزایش انعطاف پذیری تار های مو و ضخیم تر شدن آن ها میگردد.

31. جلوگیری از دژنراسیون ماکولا

دژنراسیون ماکولا بیماری است که در سالمندان موجب از دست رفتن بینایی میشود. بتاکاروتن موجود در آناناس باعث بهبود قدرت بینایی و جلوگیری از این بیماری میشود.

32. درمان سینوزیت، گلو درد، قولنج و ورم

ویتامین سی، آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی موجود در آناناس از بسیاری از بیماری ها از جمله سینوزیت، گلو درد، قولنج و ورم جلوگیری میکنند.

33. درمان برونشیت

حتما تا کنون متوجه شده اید که خواص ضد التهابی آناناس در درمان بسیاری از مشکلات و بیماری ها موثر است. این ویژگی باعث کاهش التهابات در لوله های برونشیتی میگردد که در نهایت منجر میشود به درمان این بیماری.

34. درمان نزله

این بیماری اسم عجیبی دارد و زمانی پیش میاید که غشای مخاطی یکی از راه های هوا و یا حفره های بدن ملتهب میشود. این اختلال با مصرف آناناس قابل پیشگیری است.

35. مبارزه با کرم روده

همانطور که پیش تر اشاره کردیم، آناناس دارای آنزیمی است به نام بروملین که به پاکسازی روده کمک میکند. این آنزیم باعث از بین رفتن کرم های روده (مثل کرم نواری) میشود.

36. درمان حالت تهوع

گفته میشود آناناس در کاهش حالت تهوع مخصوصا در چند ماه اول بارداری و پیشگیری بسیار موثر است.

37. کاهش استرس

آناناس مقدار زیادی ویتامین ب دارد. ویتامین ب به کارکرد بهتر مغز کمک کرده و باعث میشود استرس کاهش پیدا کند.


چنانچه این مطلب را مفید میدانید با لایک کردن و به اشتراک گذاشتن آن، از ما حمایت کنید. نظرات، پیشنهادات و مقاله های درخواستی خود را از طریق قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.6 از 5 (10 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits