دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فواید مصرف مکمل سی ال ای ( CLA)
11
زمان مطالعه: 5 دقیقه
CLA از طرف سازمان‌ غذا و دارو به عنوان یک ماده‌ بی خطر شناخته شده است که می‌تواند به افزایش توده‌ عضلانی بدن، کاهش چربی و حتی مقابله با سرطان کمک کند

مکمل سی ال ای جزء مکمل های ورزشی است که حاوی ایزومرهای مختلف اسیدهای چرب لینولئیک بوده و برای لاغری و چربی سوزی مورد استفاده قرار می گیرد . CLA برای اولین بار در سال 1978 توسط دکتر مایکل پاریزا و در حین مطالعه عصاره گوشت در دانشگاه ویسکانسین مادیسون کشف شد و پس از تحقیقات گسترده مشخص شد که باعث کاهش چربی بدن و نگهداری حجم ماهیچه ها می گردد با این مقاله از مجله دلگرم با ما همراه باشید تا به مزایا و معایب مکمل ورزشی سی ال ای بپردازیم.

CLA


CLA چیست ؟

CLA یا لینولئیک اسید کونژوگه یکی از ایزومرهای لینولئیک اسید است . لینولئیک یک اسید چربی آزاد است که به طور طبیعی در گوشت و مواد لبنی وجود دارد و توسط بدن تولید نمی‌گردد بنابراین باید از طریق رژیم غذایی تامین شود . سی‌ال‌ای نسبت به بسیاری از چربی‌های دیگر دمای ذوب پایین‌تری دارد، لذا جزء منابعی است که بدن به راحتی از آن برای تامین انرژی استفاده می‌کند . CLA آنتی اکسیدان ، ضد سرطان و آنتی کاتابولیک بسیار قوی می باشد . همچنین با افزایش تولید گلبولهای سفید خون سیستم ایمنی بدن را ارتقا می بخشد و در چربی سوزی , تولید و حفظ عضلات نقش بسیار مهمی دارد .

مزایای مصرف مکمل CLA

  • مکمل چربی سوز فاقد کافئین
  • کمک به کاهش چربیهای بدن
  • موثر در کاهش وزن و لاغری
  • کمک به افزایش حجم ماهیچه ها
  • افزایش متابولیسم
  • کاهش کلسترول و تری گلیسیرید
  • کاهش انسولین و جلوگیری از دیابت
  • کاهش حساسیت غذایی
  • ارتقاء سیستم ایمنی بدن

شیوه مصرف کپسول CLA

بزرگسالان 2 عدد کپسول سی ال ای را روزی 2 بار قبل از غذا یا طبق دستور پزشک مصرف گردد .

کپسول CLA


مکانیسم عمل CLA

CLA با کاهش توانایی ذخیره سازی چربی در سلول ها، از جذب چربی های غذایی در جریان خون جلوگیری نموده و چربی بدن و عضلات را کاهش می دهد .همچنین سلول های چربی موجود را کوچک کرده و از تشکیل سلول های چربی جدید جلوگیری می نماید. علاوه بر این، CLA موجب افزایش سوخت و ساز بدن شده و تجزیه چربی در سلول های عضلانی به منظور تولید انرژی را بهبود می بخشد.


تاثیر سی ال ای برای کاهش وزن افراد چاق

چاقی مفرط یکی از بیماری های رایج امروزه می باشد . مسلما CLA به تنهایی قادر به مبارزه با این بیماری نیست . اما مصرف آن می تواند تاثیر مثبتی داشته باشد . تحقیقات بسیاری بر روی حیوانات ، نشان داده است که مصرف CLA در رژیم غذایی باعث بدنی لاغرتر و عضله ای تر می شود . یکی از تحقیقات برای مثال نشان داده است رژیم غذایی شامل CLA ، 58% چربی کمتری دارد .
CLA توسط بدنسازان مورد استفاده قرار می گیرد تا گلوکز را وارد سلول های ماهیچه ای کند و آثار آنابولیک ایجاد کند . افرادی که رژیم دارند نیز می توانند با استفاده از این مکانیسم قند سوز ، از تبدیل گلوکز به چربی جلوگیری کنند .


فرم های در دسترس سی ال ای

فرم های مختلفی از سی ال ای مانند پودر و قرص و شربت وجود دارد، اما معمولا بیشتر در فرم سافت ژل یا کپسول مصرف می شود. شربت آن بسيار خوشمزه است و می توانید آنرا با خوراکی های مختلفی مانند ماست مخلوط کنید . شربت سى ال اى در غلظت های مختلف وجود دارد و شما برای کسب حداکثر نتيجه محصولی با غلظت ۸۰٪ را خریداری کنید.


زمان مصرف مکمل CLA

بهترین زمان مصرف مکمل سی ال ای قبل و یا همراه با وعده های غذایی اصلی و هر بار 800 تا 1000 میلی‌گرم می باشد.


چه مقدار سی ال ای را مصرف کنیم؟

دوزهای مورد استفاده در مطالعات در محدوده از ۱٫۴ گرم در روز تا ۶٫۸ گرم در روز است. در حالی که تغییرات قابل توجهی در دوز پروتکل بین مطالعات وجود دارد، معمولا دوز توصیه شده ۳٫۴ گرم در روز است.

منابع طبیعی سی ال ای


دریافت CLA به صورت طبیعی

همان طور که قبلا گفته شد ، CLA بیشتر در لبنیات و گوشت قرمز ، ماکیان و تخم مرغ و در روغن ذرت یافت می شود . همچنین باکتری های موجود در روده نیز قادر به تولید CLA می باشند . مقدار سی ال ای در منابع طبیعی عبارت است از:

  • گوشت بره ( 5.6 میلی گرم CLA در هر گرم چربی کل)
  • شیر گاو هموژنیزه ( 5.5 میلی گرم در هر گرم چربی کل )
  • کره ( 4.7 میلی گرم در هر گرم چربی کل)
  • پنیر ( 4.5 میلی گرم در هر گرم چربی کل)
  • گوشت گاو تازه ( 4.3 میلی گرم در هر گرم چربی کل)
  • مرغ ( 0.9 میلی گرم در هر گرم چربی کل )

عوارض مکمل CLA

عوارض CLA به دلیل تحقیقات محدود انجام شده بر روی انسان به‌ویژه برای مدت زمان طولانی ، ناشناخته است . اگرچه یک مورد ثبت نشده گزارش مربوط به مشکلات معده و روده بوده است . همچنین مصرف زیادی CLA ممکن است موجب افزایش چربی در کبد شود که در آینده احتمال منجر شدن به سندروم متابولیک و دیابت را افزایش می دهد . همچنین عوارض سطحی مانند حالت تهوع ، اسهال و نفخ نیز ممکن است پس از مصرف بیش از حد CLA بروز کند .
در حال حاضر هیچ تعاملات دارویی شناخته شده با مکمل وجود ندارد و برای مصرف انسانی امن است.

موارد احتیاط در رابطه با مصرف CLA

  • در زمان بارداری و شیردهی مکمل سی ال ای با نظر پزشک مصرف گردد.
  • مصرف مکمل CLA برای افراد زیر ۱۸ سال با نظارت پزشک تغذیه انجام شود.

divider

گردآوری توسط بخش سلامت مجله دلگرم

طیبه بیگی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.5 از 5 (11 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۲ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

ادمان | ۵ سال پیش
سلام
دوستان من تقریبا 8 کیلو اضافه وزن دارم و فعالیتم هم خیلی کمه ، لطفا منو راهنمایی کنید کدوم یکی از این مکمل ها به دردم میخوره؟
0
0
پاسخ ها:
Ali | ۵ سال پیش
سلام .چند کیلو هستید ؟ورزش میکنید فعالیت دارید؟
0
0

hits