دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
 آگورافوبیا چیست؟
5
زمان مطالعه: 8 دقیقه
معرفی بیماری آگروفوبیا: فرد مبتلا به آگروفوبیا میترسد از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کند،می ترسد در فضاهای باز یا بسته بایستد و یا حتی می ترسد در صف و جمعیت شلوغ شرکت کند .

آگروفوبیا یا ترس از مکان های شلوغ ؛ نشانه ها، علل و روش های درمان

يكي از پيامدهاي بيماری پنيك اتك، ترس و انتظار بيمار از حمله هاي مجدده كه برخي اوقات فرد براي پيشگيري از حمله هاي بعدي از رفتن به موقعيت هايي كه به نظرش احتمال پنيك اتك در اونها بيشتر هست ، اجتناب مي كنه و اين همون "آگروفوبيا" است كه تقريبا يك سوم بيماران پنيك اتك بهش مبتلا هستن.

اين افراد به خاطر ترسشون از حمله هاي بعدي، از رفتن به خيلي از موقعيت ها مثل خيابون، مركز خريد، مترو، مهموني، سفر با قطار يا هواپيما يا حتي ماشين، ورزش كردن، دندون پزشكي و غيره اجتناب مي كنن (انزوا طلب ميشن و در بسياري موارد مشكل بعدي شون افسردگي خواهد بود) و يا بايد يه فرد مطمئن مثل همسرشون يا فرزندشون يا پدر و مادر و يا دوست شون باهاشون باشه تا برن و نمي تونن به تنهايي از پس كاراي روزمره شون بربيان.

حالا پيامد اين رفتار پيشگيرانه كه بيماران پنيك اتكی اتخاذ مي كنن چيه ؟

اينكه چون اين افراد مسئوليت زيادي رو دوش اطرافيانشون ميزارن و مدام از اونها مي خوان كه همراهي شون كنن، روابطشون معمولا دچار تعارض ميشه و با اطرافيانشون رابطه هاي مشكل داري پيدا مي كنن يا حتي ممكنه خودشون براي اينكه تنها نمونن، در رابطه هاشون موضع منفعل و غيرجرات مندانه اي بگيرن كه طرد نشن و يا درمونده نمونن كه اينهم در دراز مدت ايجاد تعارض و كدورت هاي حل نشده مي كنه .

متاسفانه بيماران مبتلا به پنيك اتك چون هميشه از قرار گرفتن در موقعيت هاي مختلف اجتناب كردن، هيچ وقت بهشون ثابت نميشه كه پيش بيني شون از بروز حمله در اون موقعيت اشتباهه و هميشه اين باور رو "خودشون" تقويت كردن، اما خبر خوب اينه كه تمام اين باورهاي غلط به كمك رواندرمانگر قابل تشخيص و قابل تغيير هستن .بنابراين پيشنهاد مي كنم قبل از تقويت كردن هرچه بيشتر باورهاي غلط و زمين گيركننده با مراجعه به متخصص، از مزمن شدن بيماري پنيك اتك جلوگيری كنيد.

گروفوبیا ( ترس از حضور در مکانهای شلوغ)

همچنین بخوانید:

چگونه بر ترس از طرد شدن غلبه کنیم ؟ آموزش 4 تکنیک اسرار آمیز

راه های مناسب برای کنترل و مقابله با ترس در دندان پزشکی

10 گام برای زندگی بدون استرس

آگروفوبیا چگونه روی بدن تاثیر می گذارد؟

برای تاثیر این نوع اختلال اجازه دهید مثالی را ذکر کنیم.

فرض کنید در یک سوپرمارکت قرار دارید و در حال خرید هستید. ناگهان تپش قلبتان زیاد شده و گلویتان به شدت خشک می شوند. در این حالت تعریق زیادی دارید و دنیا با همه بزرگی خود دور سرتان می چرخد. در این حال است که از خودتان می پرسید که «چه اتفاقی برای من افتاده است؟ آیا من دیوانه شده ام؟ یا مرده ام؟ ” در این حالت هراس بیشتر و بیشتر افزایش می یابد و تا زمانی که فکر کنید دیگر نمی توانید آن را تحمل کنید، ادامه می یابد.

سپس کم کم شروع به آرام شدن می کنید و همه چیز دوباره به حالت عادی باز می گردد. در این لحظه احساس خجالت و سردرگمی را تحمل می کنید. وقتی به خانه بر می گردید بعد از مدتی هنوز هم برایتان مشخص نیست که چرا این اتفاق برای شما افتاده است؟ به دلیل خجالت و حمله وحشت زدگی در سوپرمارکت به احتمال زیاد مورد توجه سایر مشتریان بوده اید. به همین دلیل تصور می کنید آن ها به شما خندیده اند. در این حالت است که سوالات زیر به ذهنتان خطور می کند.

آیا مشتریان من را در این حالت دیده اند؟

آیا باز هم امکان دارد در سوپرمارکت دچار چنین حالتی شوم؟

اگر این اتفاق در جای دیگری برایم پیش بیاید چه کاری باید انجام دهم؟

مثال فوق یک تجربه معمول برای افراد مبتلا به آگروفوبیا است. چگونگی وقوع آگورافوبیا در زیر توضیح داده شده است:

ترس

مشکلی که در تجربه بالا وجود دارد این است که این تجربه شما را می ترساند. می ترسید که دوباره و دوباره اتفاق بیافتد. یک واکنش طبیعی به ترس این است که از موقعیت ها، افراد و مکان هایی که آن تجربه را یادآوری می کنند، اجتناب کنید. متاسفانه، اجتناب از چنین یادآوری هایی منجر به افزایش ترس از آن موقعیت می شود. به عبارت دیگر، هر چقدر طولانی تر در آن سوپر مارکت خاصی بمانید، احتمالا این است که حملات دیگری را نیز تجربه کنید بیشتر می شود.

بنابراین، از مکان و موقعیت های خاصی که ترس را در شما ایجاد می کنند اجتناب خواهید کرد.به دلیل تجربه بد گذشته، دفعه بعدی که به همان سوپر مارکت یا فروشگاه های مشابه دیگر می روید نیز به احساسات جسمی هشدار دهنده (تپش قلب، تنگی نفس، عصبی بودن و غیره) مبتلا می شوید. این احساسات جسمی شما را به این فکر می اندازد که یک حمله جدید ترس در حال رخ دادن است.

زیرا این علائم همان چیزی است که شما از حمله قبلی ترس و وحشت خود به یاد دارید. پاسخ طبیعی این است که از این وضعیت دور شویم. این دوری گزینی در نهایت موجب می شود که از رفتن به مکان هایی که شرایط مشابه دارند اجتناب کنید. زیرا نتیجه می گیرید که زمانی که بیرون می روید، احساسات فیزیکی بیشتری را شاهد هستید.در نهایت این فرایند باعث می شود که به دلیل ترس از تکرار حملات، خود را در خانه حبس کنید. به دلیل این که نمی توانید حدس بزنید که آیا اتفاق مشابه رخ خواهد داد یا نه، ترجیح می دهید در خانه بمانید.

علائم و علل وقوع آگروفوبیا

گروفوبیا ( ترس از حضور در مکانهای شلوغ)

نشانه های آگروفوبیا

بسیاری از این علائم همانند نشانه های سایر شرایط، مانند بیماری های قلبی و مشکلات تنفسی هستند. برای تشخیص مناسب، باید به روانپزشک یا روانکاو مراجعه کنید. علائم اصلی ترس از مکان ها شلوغ عبارتند از:

  • تپش قلب
  • مشکلات تنفسی
  • تعریق زیاد
  • لرزیدن
  • احساس گرما یا سرما شدید
  • تهوع یا اسهال
  • داشتن درد قفسه سینه
  • وجود مشکلاتی در بلع غذا
  • احساس سرگیجه یا ضعف
  • ترس از مرگ

علل آگروفوبیا

هنوز مشخص نیست که چرا برخی افراد نسبت به دیگران بیشتر به ترس از مکان های شلوغ مبتلا می شوند. اما متخصصان می دانند که یک عامل ارثی در این بین وجود دارد. به این ترتیب پزشکان اعلام کرده اند که افرادی که بستگانشان به اختلالات اضطراب مبتلا هستند، با احتمال بیشتری به ترس از مکان های شلوغ مبتلا می شوند. اغلب موارد آگروفوبیا پس از چند بار حمله هراس ایجاد می شود. با این حال، ترس از مکان های شلوغ می تواند در شرایط زیر نیز رخ دهند:

در افرادی که تمایل به عصبانیت یا اضطراب دارند، وقوع این عارضه شایع تر است. اضطراب می تواند باعث تمایل به مصرف کافئین شود. از طرفی محققان معتقدند که کافئین و حملات هراس نیز با یکدیگر ارتباط دارند.ابتلای یکی از بستگان خونی به اختلال اضطراب. اگر والدین، خواهر و برادر و یا سایر اعضای خانواده که با شما رابطه خونی دارند به یکی از انواع اختلالات اضطرابی مبتلا باشند، احتمال ابتلای شما به ترس از مکان های شلوغ بیشتر می شود.

تجربه حوادث استرس زا در زندگی. حوادثی مانند قرار گرفتن در معرض سوءاستفاده جنسی یا مرگ و غیره می تواند ترس از مکان های شلوغ را ایجاد کند. افرادی که تجربه های آسیب زا را دارند ممکن است بیشتر از سایرین دچار آگروفوبیا شوند. زیرا ممکن است از وقوع حادثه یا نسبت به شخصی که به آن ها آسیب رسانده است، ترس داشته باشند.

روش های درمان آگروفوبیا

روان درمانی

روان درمانی شامل کار با یک درمانگر برای کاهش علائم اضطراب و بهبود عملکرد شما می شود. در جلسات روان درمانی شما آموزش روانی خواهید دید و یاد خواهید گرفت که چگونه با علائم ترس از مکان های شلوغ مقابله کنید، افکاری که می توانند منجر به حمله ترسناک شده را کاهش دهید و نحوه مدیریت استرس را یاد بگیرید. بنابراین اولین گام برای درمان علائم این اختلال روانی شرکت در جلسات روان درمانی است.

دارو

دارو در ترکیب با روان درمانی موثرترین راه برای درمان ترس از مکان های شلوغ است. زیرا دارو ترس را از بین می برد و باعث می شود افراد بتوانند بدون داشتن احساسات یا علائم منفی در مکان های شلوغ تردد کنند. با این حال، دارو به اندازه کافی برای خلاص شدن از شر آگروفوبیا کافی نیست. زیرا دارو فقط باعث کاهش اضطراب می شود، اما نمی تواند بیمار را وادار کند که از خانه خارج شوند. برای متقاعد کردن بیماران جهت خروج از منزل نیاز به جلسات مشاوره می باشد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.8 از 5 (5 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits