دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آیا زنان هم به سرطان پروستات مبتلا می شوند؟
3
زمان مطالعه: 8 دقیقه
پروستات زنان به غدد کوچکی گفته می شود که در قسمت جلوی واژن قرار گرفته اند و "غدد Skene" یا "مجاری Skene" نامیده می شوند

پروستات غده‌ای در دستگاه ادراری- تناسلی مردها است اما شما ممکن است در مورد غده پروستات خانم ها هم چیزهایی شنیده باشید . اما خانم ها واقعاً غده پروستات ندارند بلکه "پروستات زنان" به غدد کوچکی اشاره می کند که در قسمت جلوی واژن و کانال مربوط به آن قرار دارند و گاهی اوقات " غدد Skene " یا " مجاری Skene " نامیده می شوند . این غده‌ها وقتی نام‌گذاری شدند که Alexander Skene در اواخر دهه 1800 ساختار آن‌ها را به‌صورت دقیق توصیف کرد . در این مقاله از مجله دلگرم با ما همراه باشید تا به مبحث پروستات زنان بپردازیم.

سرطان پروستات در زنان

سرطان پروستات در زنان بسیار نادر است . در یکی از مطالعات قدیمی تخمین زده شده که غدد Skene مسئول 0.003 درصد سرطان های دستگاه ادراری – تناسلی در زنان هستند . همچنین ممکن است که سرطان ارگان های مجاور مانند سرطان مجرای ادراری از غدد اسکین منشاء گرفته باشد .
تحقیقات نشان داده است که وجود خون در ادرار برای طولانی مدت و بدون درد می تواند نشان دهنده سرطان پروستات در زنان باشد . در این وضعیت غده پروستات با پرتودرمانی تحت مداوا قرار گرفته و علائم برطرف می شود . همچنین ممکن است جراحان سرطان غدد Skene را بسته به نوع سرطان و گسترش آن به بافت های مجاور درمان می کنند . محققان در حال حاضر کشف کرده اند که این غده‌ها مانند پروستات مردان عمل می کنند بنابراین " پروستات زنان " نسبت به قبل مشهورتر شده است.

یکی از شباهت های این غده به پروستات مردان , آنتی ژن خاص پروستات ( PSA) است و PSA فسفاتاز (PSAP) است . PSA و PSAP در پروستات مردان و غدد Skene زنان وجود دارد . هنوز مشخص نیست که آیا ترشحات غدد پروستات زنان فقط به داخل مجاری کوچک طرفین مجرای ادراری تخلیه می شود یا داخل خود مجرای ادرار ی. مجرای ادراری لوله ای است که ادرار را به خارج از بدن هدایت می کند . در هر دو مورد , غده پروستات زنان به عنوان یک بخش فعال در دستگاه تناسلی و سیستم ادراری آن‌ها در نظر گرفته می شود .
بنابراین اگر غده پروستات زنان شباهت هایی با غده پروستات در مردها داشته باشد آیا بدان معنی است که زنان هم می توانند به سرطان پروستات مبتلا شوند؟

پروستات زنان


مطالعات حیوانی در رابطه با سرطان پرستات در زنان


به دلیل اینکه سرطان پروستات در زنان بسیار نادر است مطالعه آن برای محققان بسیار دشوار است زیرا نمونه های بسیار کمی از این سرطان وجود دارد . در عوض محققان مطالعاتی بر روی حیواناتی انجام دادند که ساختاری مانند پروستات انسان دارند . این مطالعات شواهدی در این زمینه ارائه داد که پروستات زنان چگونه کار می کند و چگونه ممکن است به درمان سرطان پاسخ دهد .
استرادیول و پروژسترون دو هورمون مهم زنانه هستند که سیکل قاعدگی زنان را تنظیم می کنند . این هورمونها آنزیم های کلیدی در پروستات موش های صحرایی ماده هستند . این یافته ها نشان می دهد که رابطه مشابهی ممکن است در سیستم تولید مثل زنان وجود داشته باشد .
ضایعات سرطانی و غیر سرطانی همچنین به احتمال زیاد در پروستات موش های صحرایی مسن تر نسبت به موشهای صحرایی جوانتر بروز می کنند . این مسئله نشان می دهد که سن یک ریسک فاکتور مهم برای سرطان غدد Skene در انسان نیز می باشد .
همچنین ممکن است پروژسترون ریسک فاکتوری برای ضایعات موجود در غدد Skene باشد . به نظر می رسد سابقه بارداری که سطح پروژسترون را تحت تاثیر قرار می دهد , از عوامل افزایش دهنده تعداد ضایعات در غدد Skene باشد . در بررسی موش های صحرایی مشخص شد که پروژسترون نقش مهمی در توسعه این ضایعات دارد .


چه عواملی می تواند نشان دهنده سرطان پروستات در زنان باشد ؟

به دلیل اینکه این نوع سرطان بسیار نادر است و نمونه های زیادی برای مطالعه وجود ندارد به نظر می رسد شناسایی علائم این نوع از سرطان دشوار باشد .
اگر شما خونریزی خارج از مجرای ادرار را تجربه کردید حتماً باید به پزشک مراجعه کنید زیرا ممکن است یکی از علائم ابتلا به سرطان غدد اسکین یا نشان دهنده مشکل دیگری در مجرای ادراری شما باشد . خونریزی ممکن است بدون هیچگونه دردی باشد و ممکن است گاه و بی گاه رخ دهد .


همیشه بهتر است به پزشک مراجعه کنید اگر متوجه هر گونه علائم غیر طبیعی شدید و اگر آنها عود کننده باشند . تشخیص زودهنگام می تواند به بهبود سریعتر همه بیماریها کمک کند . شما باید به پزشک مراجعه کنید اگر هریک از علائم زیر را دارید هرچند می تواند مشکلات دیگری را نیز نشان دهد:

  • ادرار دردناک یا تکرر ادرار یا اگر ادرار کردن برای شما دشوار است
  • وجود خون در ادرار یا خونریزی از مجرای ادراری
  • مقاربت جنسی دردناک
  • احساس فشار در پشت استخوان شرمگاهی
  • سیکل قاعدگی غیرطبیعی یا تغییرات ناگهانی در چرخه قاعدگی شما

غدد اسکین

شرایطی غیر از سرطان وجود دارد که ممکن است مربوط به غدد Skene باشد و ممکن است علائم قابل توجهی ایجاد کند .

عفونت
عفونت پروستات بیماری است که باعث تورم غده پروستات در مردها می شود . در خانم ها عفونت پروستات به عنوان عفونت مجرای ادراری شناخته می شود اما ممکن است عملاً عفونت غدد اسکین باشد که در گذشته به عنوان عفونت مجاری ادراری تشخیص داده می شد . پزشکان بطور فزاینده ای آگاه هستند که پروستات زنان می تواند بخش عفونی مجزایی باشد که باید به‌صورت جداگانه درمان شود .
علائم عفونت غدد اسکین ممکن است شامل موارد زیر باشد :

  • احساس فشار در ناحیه پشتی استخوان شرمگاهی
  • تکرر ادرار , دردناک و دشواری در ادرار

عفونت های مسری مقاربتی ( STI) نیز می تواند به پروستات زنان گسترش یابد . بعضی از STI ها مانند گونوره هیچ علائم قابل توجهی ندارد و احتمالی زیادی وجود دارد که به دیگر نواحی دستگاه تناسلی زنان گسترش یابد .


سندروم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

در زنان مبتلا به تخمدان پلی کیستیک هورمونهای تولید مثلی متعادل نیستند و معمولاً هورمون‌های مردانه در بدن آن‌ها افزایش می یابد . به نظر می رسد اندازه غده پروستات در زنان مبتلا به تخمدان پلی کیستیک بزرگتر باشد .
محققان همچنین خاطر نشان کردند که سطح آنتی ژن پروستات (PSA) در زنان مبتلا به PCOS بالاتر است. PSA هورمونی است که توسط غدد اسکین تولید می شود . سطوح PSA ممکن است راهی برای تشخیص PCOS باشد.

کیست ها

کیست ها در هر سنی ممکن است در غدد اسکین زنان ایجاد شوند حتی در نوزادان تازه متولد شده . کیست های بدون عارضه می توانند خیلی راحت و بدون هیچ درمان اضافی بهبود یابند .

آدنوفیبروما

آدنوفیبروما یک رشد غیر سرطانی است که عمدتا در بافت های فیبری و غدد لنفاوی یافت می شود . در گزارش آدنوفیبرومای پروستات زنان این تومور ها باعث درد هنگام مقاربت جنسی شده بود . حذف این تومور با جراحی باعث برطرف شدن درد شده بود.

سرطان پروستات


عملکرد پروستات زنان چیست؟


در سالهای اخیر MRI به تشریح ظاهر و عملکرد پروستات زنان کمک بسیاری کرده است . تحقیقات بیشتری مورد نیاز است اما محققان شروع به تحقیقات بیشتر برای درک بهتر این غدد کرده اند.
در آقایان , غده پروستات به توانایی حفظ عفونت در بدن مشکوک است . این واقعیت باعث شده که محققان نگران این مسئله شوند که غدد اسکین در زنان نیز عملکرد مشابهی داشته باشند . چگونگی عملکرد این غده برای پزشکان بسیار مهم است و آنها سعی می کنند بفهمند عفونت چگونه مثلاً در افراد مبتلا به HIV عمل می کند .
محققان همچنین علاقمند هستند که تولید PSA توسط پروستات زنان را درک کنند . حضور PSA یکی از شاخص های بروز سرطان پروستات در مردها است . PSA همچنین در زنان مبتلا به برخی از انواع خاص سرطان سینه مشاهده شده است . بنابراین ممکن است نقش PSA در زنان و مردان بسیار پیچیده تر از چیزی باشد که ما درک کرده ایم .
سطح PSA قبل از درمان سرطان غدد اکسین بالا است و پس از درمان سطح آن پایین می آید . افرادی وجود دارند که برای درمان سرطان غدد اسکین پرتودرمانی یا جراحی استفاده کرده اند . سطوح بالا و پایین PSA برای تشخیص سرطان بسیار شایع است و PSA باید در طول درمان چک شود .
گاهی اوقات غدد اسکین در زنان را پروستات می نامند زیرا مانند پروستات مردها PSA ترشح می کند . اعتقاد بر این است که این غدد در تنظیم سیستم تولید مثلی زنان و مردان نقش دارد .
برخی از محققان معتقدند که پروستات زنان نقش مهمی در تحریک جنسی دارد اما این تئوری فعلا بحث برانگیز است . سرطان و دیگر بیماری های مربوط به غده پروستات زنان بسیار نادر است . باید استفاده از نمونه های گزارش شده و فناوریهای جدید در جهت درک بهتر نقش پروستات زنان گام برداشت .

divider

ترجمه توسط بخش سلامت مجله دلگرم

طیبه بیگی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

ابراهیم | ۴ سال پیش
با عرض سلام .من در سن ۳۵ سالگی دچار ورم پرستات شدم الان ۴۳ سال دارم سنوگرافی کردم کیست ساده بقطر ۱۸ mmدر پل تحتانی کلیه چپ مشهود است حجم تقریبی پرستتات ۱۸ سی سئ وکنتور منظم ولوبله دارد رزدو ادراری در مستانه پس از تخلیه ۲۳ سی سی بود خیلی ناراحتم جواب سنوگرافیم خطر ناک هست یا نه لطفا مرآ راهنمایی فرمایید
0
0

hits