دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت ایجاد عارضه عرق سرد همراه با بی حالی شدید بدن چیست؟

عرق سرد همراه با بی حالی شدید بدن نشانه چیست؟

علت ایجاد عارضه عرق سرد همراه با بی حالی شدید بدن چیست؟
95
زمان مطالعه: 10 دقیقه
عرق سرد به معنای عرق کردن ناگهانی بدن است که هیچ عاملی، مانند گرما و فعالیت زیاد بدن باعث ایجاد آن نشده است. با دلگرم همراه باشید تا با علت ایجاد عرق سرد همراه با بیحالی بدن آشنا شوید.

عرق سرد - ضعف و بی حالی بدن

عرق سرد معمولاً براثر واکنش طبیعی بدن به استرس ایجاد می‌شود، اما ممکن است نشانه‌ی یک بیماری یا آسیب در بدن نیز باشد و در هنگام رساندن کمک‌های اولیه به بیمار، باید یک علامت مهم تلقی شود.

علائم عرق سرد کدام است؟


علائم که می تواند با عرق سرد رخ می دهد عرق سرد معمولاً در رابطه با سایر علائم رخ می دهد. این علایم می تواند بسته به علل عرق سرد و هر بیماری های زمینه ای متفاوت است. علایم شایع عبارتند از:

  • استرس یا اضطراب
  • درد یا خارش
  • سرگیجه
  • لرز
  • پوست رنگ پریده
  • ضعف
  • تهوع یا استفراغ


گاهی اوقات عرق کردن در شب اتفاق می افتد زمانی که بیمار در تلاش در به خواب رفتن است. این است که اغلب به عنوان "تعریق شبانه" نامیده می شود اما تفاوت واقعی بین تعریق شبانه و عرق سرد وجود ندارد. همه تعریق هستند و آن به یک مشکل بزرگتر اشاره می کند.

علائم همراه با عرق سرد

عرق سرد معمولاً همراه با علائم دیگری در بدن ایجاد می‌شود. علائمی که همراه با عرق سرد ایجاد می‌شود، بسته به علت اصلی آن، می‌تواند بسیار متفاوت باشد. شایع‌ترین این علائم عبارت‌اند از:

  • استرس و نگرانی
  • احساس درد و ناراحتی در بدن
  • سرگیجه
  • لرز
  • رنگ‌پریدگی
  • احساس ضعف
  • حالت تهوع و استفراغ

عرق سرد همراه با بی حالی

علل عرق سرد چیست؟


عرق سرد معمولاً به عنوان یک نتیجه از مبارزه و پاسخ بدن در هنگام برخورد با استرس رخ می دهد. این یک واکنش طبیعی به شرایط زیر است:

1. درد

یک بیمار مبتلا به درد شدید به دلیل شکستگی، قطع عضو و یا حتی یک میگرن می تواند عرق سرد را تجربه کنند.

2. استرس، اضطراب و یا ترس

ترس و اضطراب در هر کسی به خصوص در سبک زندگی و یا نگرانی بر امور مالی، شغل یا روابط اجتماعی می تواند استرس زا باشد. در پاسخ به استرس بدن عرق سرد می کند.

3. کمبود اکسیژن

اکسیژن کمتر در جریان خون می تواند ناشی از تنگی نفس شدید باشد. این باعث می شود که مغز به دنبال اکسیژن بیشتری باشد و یک پاسخ استرس در سراسر بدن از جمله عرق سرد رخ می دهد.

4. قند خون پایین

کاهش قند خون در بیماران دیابتی و همچنین در افرادی که سوء تغذیه دارند و به اندازه کافی و یا اغلب غذا نمی خورند رخ می دهد. این افت میزان قند خون سبب علائمی شامل سرگیجه، لرزش، تاری دید و عرق سرد می شود.

5. فشار خون پایین

فشار خون طبیعی 120/80 میلی متر جیوه در نظر گرفته می شود. اما زمانی که آن به 90/60 و یا حتی پایین تر افت پیدا کند این فشار خون پایین است. تعدادی از علل افت قند خون مانند سوء تغذیه، از دست دادن خون و کم شدن آب بدن و علائم وجود دارد که عبارت از پوست رنگ پریده، سرگیجه و عرق سرد می باشد.

6. شوک

هنگامی که جریان خون به مغز و سایر اندام های حیاتی به طرز خطرناکی کاهش یابد این منجر رفتن بدن به شوک می شود. شوک یک بیماری تهدید کننده زندگی است و معمولاً به دلیل آسیب دیدگی شدید یا بیماری حاد است و نیاز به توجه فوری پزشکی می باشد. عرق سرد از علائم شایع شوک هستند.

7. یائسگی

معمولاً در زنان بالای چهل سال تجربه می شود آن نشانه ی پایان چرخه قاعدگی طبیعی است و می تواند سبب تعدادی از علائم شود. این علائم عبارت از بی خوابی، گر گرفتگی و عرق سرد می باشد.

8. میگرن

این تکرار سردرد مزمن است که به طور معمول در یک طرف سر آغاز می شود و می تواند با تعدادی از علل از جمله رژیم غذایی و استرس شروع شود. علائم این بیماری شامل تهوع، سرگیجه و عرق سرد است.

عرق سرد همراه با بی حالی


9. داروها

عرق سرد می تواند در اثر مصرف داروهای خاص رخ دهد آنتی بیوتیک ها و داروهای فشار خون می توانند باعث ایجاد عرق سرد در برخی از افراد شود. برخی از داروهای بدون نسخه خاص و مکمل های گیاهی نیز می تواند سبب عرق سرد شود.

10. حمله قلبی

یکی از شدید ترین علل عرق سرد حمله قلبی است که در آن جریان خون به قلب در اثر انسداد عروق خونی کاهش می یابد. درد قفسه سینه، درد بازو و عرق کردن بیش از حد و یا عرق سرد نشانه هایی از یک حمله قلبی می باشد.

11. بیماریهای دیگر

دیگر شرایط پزشکی ممکن، می تواند سبب عرق سرد شود. این شرایط شامل اختلالات گردش خون، آنفولانزا، عفونت های ویروسی و اختلالات ایمنی بدن می باشد لرز، ضعف و سرگیجه نیز از علایم معمول این شرایط است که می تواند با عرق سرد همراه باشد.

راه و روش‌های درمان عرق سرد

برای هر یک از موارد گفته‌شده در بالا راه‌های مختلفی برای رسیدگی به بیمار یا درمان او وجود دارد. در صورت ریختن عرق سرد شما می‌توانید تا زمان مراجعه به پزشک با انجام اقداماتی در خانه وضعیت خود را بهبود دهید:

آرامش خود را حفظ کنید

درصورتی‌که عرق سرد شما براثر استرس و فشار روانی باشد، شما می‌توانید با استفاده از تکنیک‌های کنترل استرس، وضعیت خود را بهبود ببخشید. انجام فعالیت‌های فیزیکی مانند دویدن آرام، یوگا، انجام تمرینات تنفسی و گرفتن یک دوش آب گرم می‌تواند شما را آرام کند. کشیدن نفس‌های عمیق و آرام می‌تواند موجب کاهش تنش عصبی شما شود و کمک کند زودتر به آرامش برسید. درصورتی‌که به علت داشتن استرس در شرایط بسیار سختی قرار گرفته‌اید، حتماً از پزشک خود کمک بخواهید.

ایجاد تغییراتی در محل خواب

درجه هوای اتاق خواب خود را تنظیم کند تا کمتر دچار عرق سرد شوید. درصورتی‌که در هنگامی‌که خواب هستید عرق سرد می‌ریزید، سعی کنید لباس‌های گشاد و راحت بپوشید. همچنین می‌توانید هر چیزی که در اتاق خواب شما نور اضافی تولید می‌کند را خاموش کنید (مثلاً ساعت یا کامپیوتر و...) و جلوی نور اضافی که از بیرون اتاق می‌آید را بگیرید.

رژیم غذایی

شما می‌توانید در رژیم غذایی خود تغییرات مثبتی دهید که کمتر عرق سرد بریزید. قبل از رفتن به تختخواب از خوردن غذاهایی که موجب بیشتر شدن عرق ریختن شما می‌شود، خودداری کنید. درصورتی‌که قند خون شما پایین است، سعی کنید هیچ وعده غذایی را حذف نکنید و وعده‌های غذایی را در تمام طول روز تقسیم کنید. قبل از خوابیدن از خوردن غذاهای پر از قند خودداری کنید.

فعالیت کنید

وقتی‌که عرق سرد می‌ریزید سعی کنید مشغول به انجام کاری شوید تا ذهن خود را از این موضوع منحرف کنید و از نگرانی بیشتر جلوگیری کنید. به‌عنوان‌مثال می‌توانید کتاب مطالعه کنید یا جدول حل کنید.

مداخله پزشکی

قبل از مشورت با پزشک خود از خوردن دارو خودداری کنید. برخی از داروهای ضد اضطراب می‌توانند به شما کمک کنند استرس خود را کنترل کنید اما در مورد سایر علل مهم و جدی که برای ریختن عرق سرد وجود دارد، تنها یک پزشک متخصص می‌تواند اقدامات درمانی انجام دهد و دارو تجویز کند.

چه زمانی باید به دنبال کمک درمانی باشید



زمانی که عرق سرد می تواند نشانه ای از یک بیماری جدی باشد. اگر نشانه های شما چیزی جدی تر و یا تهدید کننده زندگی را نشان می دهد شما باید به دنبال توجه فوری پزشکی باشید. این علائم عبارتند از:

  • تغییر در رفتار یا وضعیت روانی مانند هذیان، بی حالی، گیجی، یا توهم
  • تغییر در سطح هوشیاری و یا از دست دادن هوشیاری
  • تنفس مشکل، خس خس سینه
  • درد، فشار، یا تنگی در قفسه سینه، فک، شانه، بازو و یا قسمت فوقانی پشت
  • تب بالا ( بیش از 101 درجه فارنهایت )
  • تشنج
  • تپش قلب
  • لب، ناخن، پوست خاکستری یا آبی بی رنگ
  • گرفتگی گلو
  • ورم صورت، دهان و یا زبان
  • درد شدید
  • خونریزی غیرقابل کنترل
  • مدفوع خونی، خونریزی از رکتوم، یا استفراغ خونی


در اغلب موارد، عرق سرد به دلیل اضطراب است اما اگر شما هر یک از علائم فوق را دارید باید به پزشک مراجعه نمایید.

احساس ضعف و بی حالی از چه چیزی نشان دارد؟

احساس ضعف و بی حالی در بدن برای افرادی اتفاق می افتد که از رژیم غذایی مناسبی پیروی نمی کنند، در نتیجه خوردن غذاهای نامناسب برای مدت طولانی باعث می شود بدن دچار کمبود آهن، مواد معدنی و انواع ویتامین ها شده و انسان احساس ضعف و بی حالی کند.

آیا کمبود ویتامین و مواد معدنی موجب ضعف بدنی و عصبی شدن فرد می شود؟

دکتر تیرنگ نیستانی متخصص تغذیه و استاد انستیتو تحقیقات تغذیه کشور در پاسخ به این پرسش در روزنامه ایران نوشت:ضعف و بی حالی می تواند علل تغذیه ای داشته باشد. آهن مهم ترین ماده معدنی است که کمبود آن ضرورتاً به شکل کم خونی بروز نمی کند بلکه از علائم اولیه کمبود این ماده معدنی مهم ضعف و بی حالی و خستگی مفرط و کاهش قدرت تمرکز و ضعف در کار کردن است.

همچنین بخوانید:

عرق کردن شبانه (در خواب) چیست؟

درمان عرق کردن کف دست در منزل

علت عرق کردن روزانه صورت چیست؟!

تاثیر کمبود آهن در احساس ضعف و بی حالی

کمبود آهن در میان زنانی که در سنین بارداری یا دوره قاعدگی قرار دارند وجود دارد و با احساس این علائم باید سریع به پزشک متخصص مراجعه شود. همچنین ضعف و بی حالی می تواند علل تغذیه ای داشته باشد بویژه اینکه کمبودهای تغذیه ای در دوره کنونی به شکل بالینی و آشکار کنترل شده است اما کمبود تحت بالینی یا کمبود حاشیه ای می تواند علائم گنگ و مبهمی داشته و در برخی مواقع خود را به شکل ضعف و بی حالی نشان دهد.

ضمن اینکه یادمان باشد انرژی داشتن، باعث شادابی و فعالیت مرتبط به توده ماهیچه ای بدن می شود و افرادی که بضاعت توده ماهیچه ای آنها کم است با وجود وزن مناسب دچار ضعف و بی حالی می شوند.

مواد غذایی حاوی ویتامین

البته کمبود برخی از ویتامین ها نیز همراه با ضعف و بی حالی است که می توان به ویتامین های گروه ب بخصوص ب 2، ب 6 و نیاسین اشاره کرد که با کمبود آن فرد دچار تحریک پذیری و عصبی بودن، ضعف و بی حالی می شود و در صورتی که فردی از الگوی غذایی نامناسبی پیروی کند احساس ضعف و بی حالی کرده و باید گفت، الگوی غذایی نابسامان موجب می شود فرد به درجاتی از ضعف و بی حالی دچار شود از این رو توصیه می شود در رژیم غذایی تان تجدید نظر کرده و غذاهای حاوی آهن و ویتامین ب و دی مصرف کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (95 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۲ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

سعید | ۴ سال پیش
عرق شدیدمیکنم .حتااگه چیزه گرم بخورم باید سریع جلوی کولربرم خیلی اذیت هستم .بای چکار کنم
2
8
احسان | ۵ سال پیش
سلام
سایتتون عالیه واقعا دستتون درد نکنه
0
3

hits