دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فواید و عوارض مصرف روغن جوانه گندم
28
زمان مطالعه: 7 دقیقه
روغن جوانه گندم مزایای زیادی دارد که عبارت از تسکین دهنده ی پوست ، جلوگیری از علائم پیری، از بین بردن آکنه، محافظت از سلامت قلب، تقویت مو، افزایش انرژی، کنترل دیابت و کمک به کاهش وزن است.

روغن جوانه گندم چیست؟

روغن جوانه گندم از جوانه های دانه گندم مشتق شده است که هسته ای غنی از مواد مغذی دارند. این بدان معنی است که اکثر مواد شیمیایی و ترکیبات مفید در این جوانه یافت می شود. از آنجایی که روغن تقریبا 10 تا 14 درصد از جوانه گندم را تشکیل می دهد، یک محصول جانبی کشاورزی است و از فرایندهای استخراج مانند فشار آوردن و استخراج حلال به دست می آید. روغن جوانه اصلاح شده گندم، کمترین مواد مغذی قابل استفاده برای سلامتی انسان را داراست. از روغن جوانه گندم در برنامه های آشپزی استفاده می شود، اما به طور کلی، این روغن مخصوص مصارف دارویی و درمانی است. مزایای این روغن غنی بودن از اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 و همچنین ویتامین A، E، B و D و دیگر ترکیبات فرار و آنتی اکسیدان ها است. با این حال، لازم به ذکر است که روغن جوانه گندم تقریبا 8 برابر اسیدهای چرب امگا 6 (اسید لینولئیک) نسبت به اسید های چرب امگا 3 (گاما لینولنیک) دارد، که نسبت به حالت ایده آل 1: 1، این چربی کم است.

فواید و خواص روغن جوانه گندم

افراد مبتلا به دیابت، فشار خون بالا، چاقی، ریزش مو، شوره سر، پوست خشک، چین و چروک، پیری زودرس، زوال عقل، از دست دادن حافظه، آکنه، خستگی، پسوریازیس اغلب از روغن جوانه گندم استفاده می کنند.

خواص روغن جوانه گندم
شاخه و روغن جوانه گندم

خواص روغن جوانه گندم برای مو

مراقبت از مو

همانطور که ذکر شد، روغن جوانه گندم یک منبع غنی از اسید چرب امگا 6 است که به عنوان اسید لینولئیک شناخته می شود که برای تغذیه مو مفید است. هنگامی که پوست سر با این روغن (به صورت رقیق شده) ماساژ داده می شود یا در شامپو و متعلقات (نسبت 10: 1 با یک رقت مناسب) ریخته شود، می تواند به ظاهر زیبا و قدرت موهای شما کمک کند و حتی بیشتر از قبل از ریزش مو و شوره سر جلوگیری کند.

خواص روغن جوانه گندم برای پوست

از بین بردن التهاب پوست

روغن جوانه گندم در التهاب های پوست عمدتا مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به سطوح بالای توکوفرول (مانند ویتامین (E در این روغن، منجر می شود که این روغن توانایی تغذیه پوست و تحریک جریان خون جهت بهبود زخم را داشته باشد، که همچنین حذف التهاب و تورم در مناطق آسیب دیده شده است. این باعث می شود که روغن جوانه گندم در حقیقت یک درمان موثر برای پسوریازیس، اگزما و سایر بیماری پوستی دیگر باشد.

خواص روغن جوانه گندم
روغن جوانه گندم

روغن جوانه گندم برای قلب

امگا 3 موجود در روغن جوانه گندم به کاهش سطح کلسترول و افزایش گردش خون کمک می کند. این نه تنها باعث کاهش فشار خون می شود بلکه خطر بیماری قلبی عروقی، حملات قلبی و سکته مغزی را نیز کاهش می دهد. افزایش گردش خون نیز باعث رشد و بهبودی مناسب در قسمت های مختلف بدن می شود. با این حال، به یاد داشته باشید که این روغن حاوی سطح بالایی از اسیدهای چرب امگا 6 است و می تواند به سطح کلسترول بالا کمک کند، وقتی که در مقادیر بالا مصرف شود.

روغن جوانه گندم و پیری

اثرات آنتی اکسیدانی روغن جوانه گندم نه تنها برای پوست، بلکه برای بقیه بدن نیز شناخته شده است. استفاده از روغن جوانه گندم در پوست منجر به کاهش فشار اکسیداتیو، کاهش چین و چروک و زخم و افزایش تشکیل کلاژن بین سلول های جدید شود. در داخل بدن، این روغن می تواند رادیکال های آزاد را از بین ببرد و خنثی کند و به طور موثر خطر ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش دهد.

جلوگیری از چاقی با روغن جوانه گندم

استفاده از این روغن همچنین با افزایش متابولیسم همراه است که سبب افزایش سوخت و ساز چربی غیرفعال می شود که برای افرادی که سعی در از دست دادن وزن دارند اهمیت دارد. اسیدهای چرب امگا 3 یک منبع غنی از انرژی برای بدن است که به عنوان چربی ذخیره نمی شود، بنابراین می تواند به کوچک کردن شکم و افزایش کالری سوزی کمک کند.

تقویت سلامت روانی

ترکیبی از ویتامین E، A و دیگر آنتی اکسیدان ها در روغن جوانه گندم به تقویت مغز کمک می کند. با خنثی سازی فعالیت های رادیکال آزاد در مسیرهای عصبی و جلوگیری از رسوب پلاسمای بتا آمیلوئید، این آنتی اکسیدان ها می توانند حافظه و تمرکز را تقویت کنند، در حالی که خطر ابتلا به بیماری های عصب مغزی را نیز کاهش می دهد.

روغن جوانه گندم دیابت را کنترل می کند

یکی از مهمترین مواد مغذی موجود در روغن جوانه گندم، منیزیم است که یک ماده معدنی ضروری برای رژیم غذایی ما است و همچنین یکی از دلایل اصلی تنظیم قند خون در بدن است. کنترل سطوح انسولین و قند خون در بیماران دیابتی و افرادی که در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند بسیار مهم است.

سطح انرژی را افزایش می دهد

اگر اغلب احساس خستگی یا ضعف می کنید، ممکن است نیاز به افزایش انرژی داشته باشید. اسیدهای چرب امگا 3 موجود در روغن جوانه گندم می توانند به سرعت به انرژی قابل استفاده برای عضلات بدن تبدیل شوند. علاوه بر این، افزایش گردش خون ناشی از روغن جوانه گندم می تواند به افزایش سطح انرژی نیز کمک کند.

خواص روغن جوانه گندم
روغن جوانه گندم فرآوری شده

عوارض روغن جوانه گندم

برخی از عوارض جانبی روغن جوانه گندم که کاربران باید آگاه باشند، شامل کم کردن سطح فشار خون و قند خون، تحریک پوست، افزایش کلسترول و ناراحتی معده است اگر چه بسیاری از مواد مغذی و ترکیبات موجود در روغن جوانه گندم اثرات مثبت سلامتی دارند، اما به یاد داشته باشید که این روغن در چربی های خاصی هم وجود دارد که باید در حد متوسط استفاده شود.

سطح کلسترول

نسبت ارجحیت امگا 3 به اسیدهای چرب امگا 6 در بدن 1: 1 است، در حالی که این نسبت در روغن جوانه گندم تقریبا 1: 8 است. همانطور که در بالا توضیح داده شد، استفاده از روغن جوانه گندم در داخل بدن می تواند برای بسیاری از فرآیندهای بدن کمک کند، اگر می خواهید سطح کلسترول خون خود را افزایش دهید، می توانید از این روغن استفاده کنید.

فشار خون

در مقادیر منطقی، روغن جوانه گندم می تواند به کاهش فشار خون کمک کند، اما برای افرادی که از داروهای کاهش فشار خون استفاده می کنند، می تواند باعث کاهش فشار خون به میزان خطرناک شود. قبل از افزودن این روغن به رژیم غذایی خود حتما با پزشک مشورت کنید.

التهاب پوستی

در موارد مصرف موضعی، گاهی اوقات روغن جوانه گندم برای التهاب، تحریک و قرمزی پوست شناخته شده است، به ویژه در افرادی که دارای پوست حساس هستند. استفاده از مقدار کم روی پوست برای امتحان کردن قبل از اینکه مقدار بیشتری را در یک منطقه وسیعی از پوست اعمال کنید، می تواند یک انتخاب خوب است.

قند خون

توانایی روغن جوانه گندم برای تنظیم سطح قند خون، خبر خوبی برای بیماران دیابتی خاص و افرادی است که در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند. این گفته می شود اگر کسی در حال حاضر تحت درمان هیپرگلیسمی باشد، این روغن می تواند باعث کاهش قند خون در بدن به میزان خطرناک شود.


حالا که از خواص بینظیر روغن جوانه گندم آگاهی پیدا کردید، از آن بیشتر استفاده کنید. شما میتوانید نظرات و پیشنهادات خود را از طریق قسمت کامنت ها با ما در میان بگذارید. همراه مجله اینترنتی دلگرم باشید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (28 رای)  
    توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits