دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
روش درمان قرمزی چشم چیست؟
6
زمان مطالعه: 6 دقیقه
دلیل قرمز شدن چشم چیست؟ قرمز شدن چشمان: چشمان شما، دریچه ای از بیرون به سوی درون شماست و قابل درک است که نسبت به مشکلات چشمان خویش حساس باشید.

روش های درمانی قرمز شدن چشم کدامند؟

قرمزی چشم عارضه خیلی شایعی است. قرمزی در داخل چشمان شما ممکنست زمانی اتفاق بیافتد که رگ های خونی متورم شوند، یعنی زمانی که یک جسم خارجی داخل چشمان شما شود و یا موجب عفونت شود. قرمز شدن چشمان معمولاً موقتی است وسریعا خوب می شود. در ادامه می خواهیم به چندین روش درمانی مرتبط با این موضوع بپردازیم.

روش های درمانی قرمزی چشم

دلیل قرمز شدن چشم
قرمز شدن چشم

درمان مناسب برای قرمز شدن چشمان شما بستگی به علل بوجود آورنده آن دارد و اینکه بطور کلی چندین عامل متداول در قرمز شدن چشمان دخیل هستند.

کمپرس گرم

حوله را در آب گرم بشویید و آن را بردارید. مناطق اطراف چشمان بسیار حساس هستند، بنابراین دمای حوله را در سطحی معقول نگه دارید. حوله را بمدت 10 دقیقه بر روی چشمان خویش نگه دارید. حوله داغ می تواند جریان خون را در سطح چشم پخش کند، همچنین باعث ترشح ماده ای در پلک های شما می شود که باز و بسته شدن چشمان شما را روان تر می کند.

کمپرس سرد

اگر کمپرس گرم کارساز نبود، می توانید از راهبردی بلعکس استفاده کنید. حوله ای را در آب سرد خیس کنید و بر روی چشمان خود بگذارید تا علائم قرمزی چشم را کاهش و تسکین دهد. همچنین کمپرس سرد می تواند تورم و خارش چشمان را کاهش واز بین ببرد. توجه کنید که درجه حرارت بسیار بالا و بسیار پایین برای چشمان ضرر دارند و حرارتی متناسب را در نظر داشته باشید.

اشک مصنوعی

اشک مصنوعی داخل چشمان خود بریزید تا عوامل خارجی را از سطح چشمان شما پاک کند. اشک مصنوعی همچنین برای خشکی چشمان نیز موثر است. توصیه می شود که محلول اشک مصنوعی سرد باشد.

روش های درمانی بلند مدت قرمز شدن چشم

دلیل قرمز شدن چشم
قرمز شدن چشم

اگر شما به طور معمول دچار مشکل قرمزی چشمان می شوید، بجای روش های کوتاه مدت، باید یکسری تغییرات اساسی در سبک زندگی خویش اعمال کنید و با پزشک متخصص مشورت کنید.

وسایل پوشاننده چشمان خویش را عوض کنید

اگر شما مشکل قرمزی چشم مزمن را تجربه می کنید و لنز یا عینکی بر چشمان خود دارید، حتماً در مورد آنها تحقیق کنید. بعضی از محتویات لنز های چشم، احتمال تحریک و عفونت در چشمان شما را افزایش می دهند. اگربه تازگی لنزی گذاشته اید و چشمانتان قرمز شده است، حتما با پزشک متخصص چشم مشورت کنید.

به رژیم غذایی خویش توجه داشته باشید

اگر میزان آب در چشمان شما متعادل نباشد، می تواند موجب خونریزی چشمان شود. بطور کلی، یک فرد نیاز به 8 فنجان آب در روز دارد.

مصرف بیش از حد غذا های پخته شده، ممکنست باعث بروز قرمزی چشمان شود. مصرف بیش ازحد فراورده های لبنی و فست فود می تواند موجب قرمزی چشمان شود که با کاهش مصرف، از بین می رود. تحقیقات نشان داده است که غذا های غنی از اسید های چرب همچون امگا 3، می تواند تورم چشمان را کاهش دهد که بیشتر در ماهی قزل آلا و دانه های آجیل یافت می شود. همچنین می توانید از مکمل های حاوی امگا 3 استفاده کنید.

مراقب اطراف خویش باشید

محیط شما نیز می تواند بر روی چشم شما تأثیر بگذارد. اگر شما بطور مداوم با عوامل آلرژی زا مانند گرده، دود و خاک احاطه شده اید، احتمالاً مشکل شما از اینجا ریشه دارد. رطوبت، هوای خشک و باد نیز می تواند تأثیر داشته اشد.

دلیل قرمزی چشم چیست؟

دلیل قرمز شدن چشم
قرمز شدن چشم

ورم چشمان: باکتری ها می توانند باعث ورم چشم شوند که نیاز به آنتی بیوتیک دارند. ورم ناشی از ورود ویروس را می توان با کمپرس سرد و اشک مصنوعی سرد تسکین داد، و علائم معمولاً پس از 2 هفته از بین می روند. ورم ناشی از آلرژی نیز با کمپرس سرد و اشک مصنوعی سرد کاهش پیدا می کند اما باید به پزشک به منظور یافتن عوامل تحریکی مراجعه کنید.

آلرژن ها

بسیاری از افراد وقتی در معرض گرده قرار می گیرند، احساس خارش در ناحیه چشمان آنها آغاز می شود. برای کاهش سوزش، جایی بروید که دور از محل وجود گرده ها باشد. معمولاً سوزش و قرمزی چشمان در اواسط صبح و اوایل شب بر اثر آلرژی ها اتفاق می افتد. همچنین هنگام وزش باد باید از چشمان خویش مجافظت کنید.

قارچ ها فاکتور دیگری از دخالت کننده ها در آلرژی هستند. اگر این مورد برای شما صدق می کند، سطح رطوبت خانه خویش را میان 30 تا 50 درصد نگه دارید و از یک رطوبت گیر استفاده کنید، همچنین خانه و اطراف خانه خویش را تمیز کنید تا از رشد قارچ جلوگیری کرده باشید. حیوانات خانگی نیز می توانند باعث بروز قرمزی چشمان شوند که در این صورت باید بیرون از خانه نگه داشته شوند، همچنین هر چیزی که با چشمان شما تماس پیدا می کند همچون بالش را همیشه تمیز نگه دارید.

بلافریت

بلافریت یک اختلال متداول در زمینه التهاب چشم بشمار می رود و همچنین باعث خارش، سوزش، پوسته پوسته شدن و غیره می شود. شواهد محکمی وجود ندارد که نشان دهد آنتی بیوتیک ها مؤثرند. درمان های معمول استفاده از کمپرس گرم و پاک کننده های پلک می باشد.

موارد دیگر

همچنین ضربه های کوچک سر، عطسه و یا سرفه های شدید می توانند باعث بروز رگه های خونی بر روی چشم شوند. فشار خون بالا و استفاده از افزایش دهنده های فشار خون، می تواند باعث بروز قرمزی و رگه های خونی در چشم شود. معمولاً بطور کلی پس از 2 هفته علائم از بین می رود و اگر نرفت، به پزشک مراجعه شود.

دلیل قرمز شدن چشم
قرمز شدن چشم

درصورت قرمز شدن چشم چه زمانی به پزشک مراجعه شود؟

- زمانیکه دیدتان از بین رفت.

- احساس درد زیادی در چشم داشتید.

- به تازگی یک ضربه به سر را از سر گذرانده اید.

- آسیب بر اثرمواد شیمیایی دیده اید.

- اخیراً جراحی چشم داشته اید.

- سابقه درد شدید در چشم داشته اید.

پزشک شما نیز سوالاتی برای تشخیص علائم می پرسد، همچون:

آیا بینایی شما آسیب دیده؟

آیا چشمان شما قادر به تخلیه اشک می باشد یا خیر؟

آیا در ناحیه چشم درد دارید یا خیر؟

آیا چشم شما به نور حساس است یا هاله نور می بینید؟

آیا سابقه استفاده از لنز آسیب زننده داشته اید؟

سابقه پزشکی چشم شما چیست؟

خلاصه:

در بیشتر موارد، شرایطی که باعث قرمزی چشمان می شوند، جدی نیستند و بدون درمان پزشکی حل می شوند. درمان های خانگی کوتاه مدت و بلند مدت گفته شده، می توانند به کاهش علائم قرمزی چشمان کمک کنند، اما اگر نشانه ها همچنان ادامه داشته باشند، باید به مراقبت های پزشکی فوری مراجعه کرد.


امیدوارم دلیل قرمز شدن چشم را متوجه شده باشید. شما میتوانید نظرات و پیشنهادات خود را از طریق قسمت کامنت ها با ما در میان بگذارید. همراه مجله اینترنتی دلگرم باشید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (6 رای)  
    توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits