دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت تپش قلب ناگهانی در خواب چیست؟
58
زمان مطالعه: 5 دقیقه
تپش قلب در خواب ممکن است برای هرکسی رخ دهد. افزایش میزان ضربان قلب شما در زمان استراحت تان در طول زمان ممکن است نشانه ای از ناراحتی قلبی باشد.

تپش قلب در خواب چه علتی دارد؟

تپش قلب در خواب برای همه میتواند رخ دهد چراکه دلایل مختلفی دارد. تپش قلب شما هر دقیقه تغییر می کند. بستگی دارد که آیا ایستاده هستین و یا دراز کشیده، در حال حرکت در اطراف باشید یا هنوز نشسته باشید، استرس دارید و یا آرام هستید. با این حال، ضربان قلب شما در زمان استراحت روز به روز ثابت تر می شود. بازه معمول برای میزان ضربان قلب در زمان استراحت چیزی بین 60 تا 90 ضربان در دقیقه است. بالاتر از 90 ضربان در دقیقه، ضربان زیاد تر از معمول محسوب می شود.

تپش قلب در خواب
افزایش تپش قلب در خواب

بسیاری از عوامل بر میزان ضربان قلب شما تأثیر می گذارند. ژن ها در این میان نقش دارند. افزایش سن باعث سرعت بخشیدن به این موضوع می شود. ورزش کردن به صورت منظم باعث کاهش آن می شود. (نرخ ضربان قلب لنس آرمسترانگ در نخستین دور از مسابقات قهرمانی دوچرخه سواری، تنها 32 ضربه در دقیقه بود.)

نتایج مطالعات تحقیقاتی بیان کننده وجود رابطه ای بین سلامت و ضربان قلب می باشد. محققان نروژی نتایج مطالعات زیادی را که طی 10 سال گذشته انجام داده اند پیرامون تغییرات ضربان قلب در زمان استراحت را منتشر کرده اند. آنها بیش از بیست و نه هزار نفر را که هیچکدام سابقه قبلی بیماری قلبی، فشار خون بالا و یا هر نوع اختلال قلبی عروقی را نداشته اند را به کار گرفتند و میزان ضربان قلبشان را زمانی که شروع به مطالعه کردند و همچنین مجددا در 10 سال بعد اندازه گیری کردند. این مطالعه در مجله انجمن پزشکی آمریکا منتشر شده بود.

در مقایسه با افرادی که ضربان قلب آنها در زمان استراحت در ابتدای مطالعه و پایان آن کمتر از 70 ضربهان در دقیقه بود، افرادی که میزان ضربان قلب شان در زمان استراحت از زیر 70 تا 85 افزایش یافت 90٪ از آنها در طی دوره مطالعاتی فوت کردند. افزایش خطر در افرادی که میزان ضربان قلب شان 70 تا 85 در شروع مطالعه و در پایان مطالعه بیش از 85 بود، کمتر بود. گرچه 90% یک افزایش بزرگ و وحشتناک محسوب می شه، اجازه دهید که چشم اندازی برای این مورد در نظر بگیرم. در میان گروهی که میزان ضربان قلب آنها در زمان مطالعه کمتر از 70 بود، میزان 8.2 مرگ در هر 10،000 نفر در سال بود. در میان افرادی که میزان ضربان قلب آنها بالاتر از 85 بود، در هر 10،000 نفر در سال، 17.2 مورد مرگ و میر در بر داشت.
نتایج همچنین نشان داد که کاهش ضربان قلب شما در زمان استراحت در طول زمان ممکن است سودمند باشد، اما محققان نمی توانند به طور قطع این مورد را تایید کنند.

تپش قلب در خواب
افزایش تپش قلب در خواب

این مسئله برای شما چه معنایی دارد؟

برای پیگیری میزان ضربان قلب تان در زمان استراحت، نیاز به بازدید دکتر ندارید. بهترین زمان برای اندازه گیری صبح و قبل از بلند از شدن از رختخواب است. شما می توانید میزان ضربان قلب خود را با قرار دادن یک یا دو انگشت در نقاطی که پالس ضربان در آنجا وجود دارد مانند مچ دست یا گردن اندازه گیری کنید، به مدت 15 ثانیه ضربان ها را بشمارید و ضربدر 4 کنید.

درمان تپش قلب در خواب چیست؟

تپش قلب در خواب
افزایش تپش قلب در خواب ​​​​

با انجام این 4 کار شما می توانید ضربان قلب خود در زمان استراحت را پایین تر نگه داشته و کمک برای نگه داری و داشتن قلبی سالم تر کنید.

1- ورزش بیشتر

وقتی شما در حال پیاده روی تند هستید، شنا می کنید و یا دوچرخه سواری می کنید قلب شما سریع تر می تپد حتی بعد از توقف فعالیت برای مدت کوتاهی قلب شما می تپد. اما ورزش روزانه به تدریج میزان ضربان قلب را کاهش می دهد.

2- کاهش استرس

اجرای واکنشی آرام بخش مدیتیشن، تای چی، و دیگر تکنیک هایی که باعث زدودن استرس می شوند ضربان قلب در زمان استراحت را در طول زمان کاهش می دهند.

3- اجتناب از محصولاتی که دارای تنباکو می باشند

افراد سیگاری میزان ضربان قلب شان در زمان استراحت بالاتر می باشد. ترک کردن این محصولات باعث بازگشت و کاهش میزان ضربان قلب می شود.

4- در صورت نیاز وزنتان را کاهش دهید

هرچه بدن بزرگتر باشد، قلب باید به میزان بیشتری فعالیت کند تا بتواند به تمام قسمت ها خون رسانی کند. کاهش وزن می تواند به کاهش ضربان قلب کمک کند.


امیدوارم با مطالعه این مطلب علت تپش قلب ناگهانی را متوجه شده باشید. نظرات و پیشنهادات خود را از طریق قسمت کامنت ها با ما در میان بگذارید. همراه مجله اینترنتی دلگرم باشید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (58 رای)  
    توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

    ۱ دیدگاه

    شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

    اکبر | ۵ سال پیش
    تپش قلب تو خواب واقعا بده. من یه مدت تو خواب ضربان قلبم افزایش پیدا میکرد که البته خودش خوب شد اما اگه خیلی وقته که مشکل دارید، برید دکتر حتما. قرص ایندرال هم کمک میکنه
    0
    0
    
    hits