دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
9 راهکار معجزه آسا برای رفع بوی بد دهان
5
زمان مطالعه: 5 دقیقه
بوی بد دهان مشکل خیلی از مردم است اما در عین حال حفظ سلامت لثه ها و دندان ها و رفع این مشکل بسیار ساده است.

چگونه از شر بوی بد دهان خلاص شویم؟

بوی بد دهان در صبح از چیست؟

1. دندان های خود را به طور مکرر مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید

پلاک ها (تجمعات سفتی که بر روی دندان تشکیل می شود) باکتری هایی را در کنار خود جمع می کنند که باعث ایجاد بوی بد دهان می شوند. غذاهای گیر کرده در لای دندان ها نیز بر این مشکل می افزایند.حداقل دو بار در روز دندان های خود را مسواک بزنید و حداقل یکبار از نخ دندان استفاده کنید. اگر نگران بوی دهان خود هستید این کارها را به طور مکرر انجام دهید. هر چند زیاده روی در مسواک زدن و استفاده از نخ دندان توصیه نمی شود. اگر دندان های خود را به سختی مسواک بزنید ممکن است به آن اسیب وارد نمایید و آن را مستعد پوسیدگی کنید.

بوی بد دهان
بوی بد دهان

2. دهان خود را شستشو دهید

استفاده از دهانشویه علاوه بر اینکه بوی دهان را بهتر می کند، به خلاص شدن از شر باکتری ها نیز کمک می نماید. یک طعم نعناعی تازه می تواند حس خوبی به شما ببخشد. اما مطمئن شوید که دهانشویه انتخابی میکروب هایی که باعث ایجاد بوی بد دهان می شود را از بین می برد. تنها به فکر بوی آن نباشید. به صورت روزانه دهان خود را با یک دهانشویه خوب بشویید تا جلوی بوی بد دهان را بگیرید. بعد از خوردن غذا دهان خود را با آب ساده بشویید. اینکار می تواند به خوشبویی دهان کمک کند و دندان ها را از شرذرات ریز غذایی خلاص سازد.

3. زبان خود را بسایید و پاک کنید تا بوی بد دهان از بین برود

پوششی که به طور معمول بر روی زبان تشکیل می شود می تواند میزبان باکتری های ایجادکننده بوی بد دهان باشد.برای نابود کردن این باکتری ها، زبان خود را با مسواک شستشو دهید. اگر مسواک شما به اندازه کافی بزرگ باشد و به پشت زبان برسد، می توانید آن را بسایید و تمیز کنید. پاملا ال کوینز در این باره چنین می گوید: این گونه مسواک ها به طور خاص برای اعمال فشار یکسان بر روی سطح زبان طراحی شده اند. اینکار باعث از بین رفتن باکتری ها، باقی مانده غذاها و سلول های مرده ای می شود که مسواک زدن به تنهایی نمی تواند آن ها را از بین ببرد.

4. از مصرف غذاهایی که باعث ایجاد بوی بد در دهان می شوند پرهیز کنید

بوی بد دهان
بوی بد دهان

پیاز و سیر دو منبع اصلی ایجاد بوی بد در دهان هستند. مسواک زدن بعد از خوردن این مواد غذایی کمک زیادی به شما نخواهد کرد. موادی که باعث ایجاد بوی بد این مواد می شود باعث می گردد این ها وارد جریان خون شوند و به سمت ریه بروند. در ریه این مواد به خارج از بدن ارسال می شوند. بهترین روش برای پیشگیری از این مشکل، نخوردن مواد این چنینی یا حداقل پرهیز از خوردن آن ها قبل از رفتن به بیرون از منزل است.

5. عادت مصرف تنباکو را تغییر دهید

سیگار کشیدن علاوه بر اینکه باعث ایجاد سرطان می شود می تواند به لثه هایتان اسیب وارد کند، باعث لکه دار شدن دندان ها گردد و بوی بدی در دهان ایجاد نماید.بسته های نیکوتینی بدون نسخه می توانند در ترک سیگار مفید باشند. اگر برای ترک سیگار به کمک نیاز داشتید از یک پزشک مشورت بگیرید تا برنامه ترک سیگار یا داروهای تجویزی را برای کمک به این فرآیند در اختیارتان قرار دهد.

6. به جای شکلات های نعناعی بعد از شام، آدامس بجوید

باکتری های موجود در دهان شکر را دوست دارند. این باکتری ها از شکر برای تولید اسید استفاده می کنند. این ها سطح دندان را می پوشانند و باعث ایجاد بوی بد می شوند. به جای استفاده از این شکلات ها، از آدامس بدون شکر بهره ببرید. آدامس باعث تحریک بزاق می شود. بزاق مکانیسم دفاعی طبیعی دهان بر علیه پلاک هایی است که باعث پوسیدگی دندان و بوی بد دهان می شوند.

7. برای رفع بوی بد دهان لثه های خود را سالم نگه دارید

بوی بد دهان
بوی بد دهان

بیماری های لثه باعث ایجاد بوی بدی در دهان می شوند. باکتری ها در پایه دندان جمع می شوند و بوی بدی را ایجاد می کنند. اگر بیماری مرتبط با لثه را دارید به دندانپزشک مراجعه کنید.

8. دهان خود را مرطوب کنید

اگر بزاق کافی نداشته باشید احتمال پوسیدگی دندان و بوی بد دهان بیشتر می شود. برای پیشگیری از خشکی دهان در طول روز آب زیادی بنوشید. آدامس بدون شکر بجوید یا از شکلات های بدون شکر استفاده نمایید.برای مرطوب کردن هوای اتاق از دستگاه های مرطوب کننده در طول شب استفاده کنید.

9. سری به پزشک بزنید

اگر بوی بد دهان علی رغم تلاش های موجود بهبود نیافت بهتر است با یک پزشک مشورت کنید. او تمامی شرایط را بررسی می کند تا ببیند مشکل مرتبطی دارید یا خیر.


با استفاده از راهکارهای ذکر شده میتوانید از شر بوی بد دهان خلاص شوید. نظرات و پیشنهادات خود را از طریق قسمت کامنت ها با ما در میان بگذارید. همراه مجله اینترنتی دلگرم باشید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
2.8 از 5 (5 رای)  
    توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits