دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
13 خاصیت عجیب روغن صنوبر را در این مقاله بخوانید
11
زمان مطالعه: 8 دقیقه
روغن صنوبر و خواص آن را میشناسید؟ مزایای استفاده از روغن اسانس صنوبر شامل کمک به افزایش احساس خوب، تسکین درد عضلانی، از بین رفتن مشکلات تنفسی، کمک به تعادل هورمون های بدن، جلوگیری از انقباض غیرارادی عضلات و سرعت بخشیدن به روند بهبود زخم است.

روغن صنوبر از برگهای درخت صنوبر با استفاده از روش تقطیر بخار استخراج میی شود. درخت صنوبر عمدتا در مناطق شمالی امریکای شمالی رشد می کند ، اما ممکن است در سایر نقاط سرد اروپایی همچون سوئد نیز دیده شود. گونه های زیادی از صنوبر وجود دارند اما رایج ترین آن برای تولید روغن درمانی، صنوبر سیاه است که با عنوان علمی پیسئا ماریانا شناخته می شود. روغن صنوبر توسط بومیان امریکایی در جلسات مدیتیشن برای اثر آرامش بخشی و تطهیری آن و ساخت پماد ضد عفونی کننده استفاده می شد.

خواص روغن صنوبر چیست؟

با فواید و کارایی روغن صنوبر آشنایی دارید؟

1- کمک به افزایش احساس بهبودی

برخی از مواد تشکیل دهنده ی روغن صنوبر دارای اثر تحریک کننده و آرامش بخشی اعصاب هستند که می توانند از طریق رایحه مهیجش باعث افزایش سطح انرژی شخص کسل و افسرده شود. استفاده از روغن صنوبر می تواند به از بین بردن اختلالات احساسی و اینکه فرد احساس بهتری کند ، کمک نماید. این اثرات به دلیل حضور منوترپن ها در این گیاه است که روغن آن را کامل می سازد وقتی در هنگام یوگا یا مدتیشن استفاده می شود و به آرامش بدن شما کمک می کند و یک حس تازگی و تجدید کننده به ارمغان می آورد.

2- کاهش درد عضلانی با روغن صنوبر

درد عضلانی و مفاصل بسیار شایع است و بیشتر افراد در طول زندگی با آن روبرو می شوند و علت عمده آن ضربه ، استفاده مفرط و یا برخی شرایط پزشکی است. روغن صنوبر می تواند به تنهایی یا در ترکیب با روغن های دیگر برای ماساژ ناحیه درد، مورد استفاده قرار گیرد، زیرا به وسیله ی رفع بیشتر تجمعات متابولیکی در ناحیه موردنظر می تواند به جریان خون برای رسیدن به ماهیچه ها و مفاصل و در نتیجه کاهش درد کمک کند.

3- کمک به کاهش دشواری های تنفسی

خواص روغن صنوبر
میوه صنوبر

سرماخوردن یا سرفه کردن می تواند منشا عمده مزاحمت برای فعالیت های بدنی و همچنین دیگران باشد. برای درمان موثر سرفه، روغن صنوبر ممکن است مفید باشد زیرا می تواند به عنوان خلت آور عمل کند که با استفاده از افزایش میزان آب، موجب نرم شدن ماده مخاطی شود ، به طوری که می توان آن را راحت از بدن خارج کرد و باعث تنفس راحت تر می شود. با استفاده منظم آن، روغن صنوبر می تواند با استفاده از مونوترپین ها، تراکم برونشی را معالجه کند و از تنگی نفس جلوگیری کند به طوری که دشواری در تنفس وجود نداشته باشد.

4- افزایش تعادل هورمونی با روغن صنوبر

عدم تعادل هورمونی ممکن است موجب بیماری های مزمن مانند از دست دادن میل جنسی، افزایش وزن شود. اما با استفاده از روغن صنوبر می توانید به تعادل سطح هورمونی کمک کنید تا بدنتان عملکرد بهینه ای داشته باشد. این امر عمدتا به دلیل وجود مقدار زیاد ترکیبات ترپنویدی است که به وسیله ی اثر بر غدد آدرنال، هیپوفیز و تیروئید موجب افزایش تعادل هورمونی می شود، بطوریکه بدن با انرژی برای انجام کارها آماده می شود. همچنین روغن صنوبر می تواند در تنظیم ترشح هورمون غده تیروئید موثر باشد و بنابراین از هیپوتیروئید و اثرات معکوس آن بر بینایی جلوگیری کند.

5- کمک به جلوگیری از انقباض تتانیک یا غیر ارادی عضلات

انقباض غیر ارادی یا تتانی عضلات در صورت عدم درمان می تواند درناک باشد و معمولا در نتیجه برخی بیماری ها و یا افزایش انقباض اعصاب یک عضله خاص باشد. روغن صنوبر به جلوگیری از انقباض تتانیک عضلات و کتهش درد ناشی از آن و حتی کاهش عوارض و اسپاسم عضلانی بدون علت کمک می کند. انقباض تیتانیک عضلانی معمولا مشخصه ای از یک اختلال عصبی است.

6- تسریع روند بهبود جراحات

آسیب به بافت های عضلانی و رباط ها اغلب به علت پیچ خوردن یا کشش رخ می دهد و باید برای بازگشت به عملکرد عادی بدن، درمان شود. فرآیند التیام جراحات برای بازگردانی بافت آسیب دبده ضروری و طبیعی است. روغن صنوبر یک روغن طبیعی است که از دیرباز برای تسریع روند بهبود جراحات مورد استفاده قرار می گرفته است. همچنین این روغن برای جلوگیری از عفونت زخم ها در صورت نفوذ تروماتیک موثر است و می تواند به دلیل اثر مسکن آن موجب آرام بخشی حساسیت عصبی شود.

7- التهاب معده و روغن صنوبر

خواص روغن صنوبر
درخت صنوبر

التهاب معده هر ساله بیش از صد هزار نفر را درگیر می کند و ممکن است به دلیل عفونت باکتریایی یا سایر بیماری های مزمن مانند بیماری کرون باشد. درمان التهاب معده با اجتناب از غذاهای خاص یا با استفاده از روغن صنوبر ممکن می شود. وقتی روغن صنوبر در رژیم غذایی مصرف شود می تواند التهاب معده و همچنین سوزش یا درد معده ای که معمولا با این اختلال همراه است، را بهبود ببخشد. روغن صنوبر طبیعتا ضد التهاب است.

8- خواب راحت با روغن صنوبر

افسردگی با از دست دادن علاقه به فعالیت مشخص می شود و حتی ممکن است موجب وقوع برخی بیماری های روانشناختی دیگر نیز شود . روغن صنوبر اثر آرام بخشی دارد که به بدن برای آرامش داشتن و به خواب رفتن، کمک می کند. این اثر به محتوای مونوتروپین روغن صنوبر مربوط می شود. این روغن می تواند راخ حلی برای استرس و اضطراب باشد و برای افراد مبتلا به افسردگی مفید است که به بهبود خلق و خو و افزایش انرژی انگیزشی کمک می نماید.

9- بهبود عملکرد مغز

زندگی سلامت معمولا به عملکرد مغز وابسته است زیرا مغز است که آن را اداره می کند و نشان دهنده عملکرد کلی بدن است. هنگامی که عملکرد مغز کاهش می یابد ، ممکن است منجر به از دست دادن حافظه و کاهش عملکرد شناختی شود. یک راه طبیعی بهبود عملکرد مغز اضافه کردن روغن صنوبر به رژیم غذایی است که می تواند به بهبود عملکرد مغز کمک کند که به نوبه خود باعث بهبود حافظه، سطح تمرکز و کاهش خطر بیماری های زوال مغزی شود.

10- کمک به کاهش عفونت های قارچی و جلوگیر از آن

در شرایط عادی ، سیستم ایمنی قارچ های فرصت طلب را مهار می کند و مانع رشد بیش از حد آنها و ایجاد عفونت می شود. با این حال در شرایط خاص زمانی که سیستم ایمنی بدن ضعیف می شود از جمله دوره پس از بیماری و یا استفادخ از آنتی بیوتیک ، قارچ ها می توانند به صورت افزایش یابند و عفونت های ناخوشایندی را در مخاط فرد ایجاد نمایند و حتی به دهان و پوست فرد آسیب برساند. روغن صنوبر دارای خواص ضد میکروبی است که به دیواره سلولی قارچ آسیب می رساند و باعث مرگ آنها می شود.

11- بهبود عملکرد سیستم ایمنی

روغن اسانس صنوبر
روغن صنوبر فرآوری شده

سیستم ایمنی مسئول حفظ سلامت بدن و مبارزه با بیماری ها است. گاهی اوقات این سیستم برای عملکرد بهتر به کمک نیاز دارد. روغن صنوبر نه تنها می تواند به تقویت عملکرد سیستم ایمنی کمک کند بلکه قادر به محافظت از سلول ها در مقابل حمله قارچ ها و باکتری های بیماری زا می باشد.

12- روغن صنوبر و مو

استفاده منظم از روغن صنوبر موجب ثبات در رشد مو می شود و راهی برای مراقبت از مو با از بین بردن مشکلات مو نظیر شوره سر، ریزش مو و ... است. وقتی این روغن به طور منظم استفاده شود حتی ممکن است باعث جریان خون به سر و افزایش پیاز مو شود که یکی از عوامل مهم در تعیین موفقیت رشد مو است.

13- کمک به افزایش سطح تستسترون

روغن صنوبر در راستای اثرات تنظیم کننده هورمون، قادر به افزایش تستسترون است. ای احتمالا به دلیل غلبه بر کورتیزول به عنوان عامل محدود کننده تولید تستسترون می باشد. ادعا می شود که مصرف 8 قطره روغن استاندارد صنوبر می توان باعث افزایش 30 درصدی تستسترون در چند هفته کوتاه شد.

نتیجه گیری
درختان صنوبر، مسلما یکی از قدیمی ترین درختان روی زمین است که در بعضی از داروهای پنهان طبیعت وجود دارد. برای مصرف منظم بسیار امن است پس از مصرف این روغن چند منظوره و سودمند مضایقه نکنید.


امیدوارم این مقاله مورد توجه شما کاربران گرامی مجله اینترنتی دلگرم قرار گرفته باشد. میتوانید نظرات و پیشنهادات خود را از طریق قسمت کامنت ها با ما در میان بگذارید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.9 از 5 (11 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

سعید | ۵ سال پیش
فکر کنم این مطلب برای کاج هست ..صنوبر چیز دیگه ای هست.
0
3

hits