دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت بزرگی سینه در آقایان چیست؟
2
زمان مطالعه: 12 دقیقه
بزرگ‌ شدن پستان مردانه:ژنیکوماستییا بزرگ‌شدن پستان مردانه با گویش گاینکومستیا ( Gynecomastia) که با نام بزرگ‌شدن خوش‌خیم پستان مردان نیز شناخته ،می‌شود، به رشد غیر طبیعی غدد پستانی بزرگ در مردان و در نتیجه بزرگ‌شدن پستان آن‌ها گفته می‌شود.

بزرگ‌ شدن پستان مردانه

ژنیکوماستییا بزرگ‌شدن پستان مردانه با گویش گاینکومستیا ( Gynecomastia) که با نام بزرگ‌شدن خوش‌خیم پستان مردان نیز شناخته ،می‌شود، به رشد غیر طبیعی غدد پستانی بزرگ در مردان و در نتیجه بزرگ‌شدن پستان آن‌ها گفته می‌شود.

وضعیت فیزیولوژیکی می‌تواند در نوزادان (به علت هورمون‌های زنانه از مادر)، در نوجوانی و در افراد مسن رخ‌دهد، در هر دو جوانی و در افراد مسن است وضعیت غیرطبیعی شُمارده می‌شود و مربوط به بیماری یا اختلالات متابولیک می‌باشد. در پسران نوجوان این بیماری اغلب منبع پریشانی آن‌هاست، اما برای اکثریت بزرگی از پسران که بزرگی پستان‌های آن‌ها در هنگام بلوغ به دلیل چاقی نیست، رشد غیرطبیعی پستان کم‌شده و در چند سال ناپدید می‌شود.با دلگرم همراه باشید.

علت بزرگی سینه در مردان

علل ژنیکوماستی

گاهی بزرگ شدن پستان در نوزادان هم رخ می دهد و حتی با ترشح شیر (گالاکتوره) همراه است. این عارضه ممکن است در دوره نوزادی چند هفته طول بکشد اما به ندرت تا ۲ سالگی ادامه می یابد.تغییر غیرطبیعی در میزان هورمون های جنسی یا چگونگی پاسخ دهی بدن به آنها باعث بزرگ شدن پستان ها در مردان می شود.

سالمندی، شیمی درمانی برای درمان سرطان، بیماری مزمن کبدی، مصرف هورمون های استروییدی آنابولیک برای افزایش قدرت و حجم عضلات، قرارگیری در معرض هورمون های استروژنی، نارسایی کلیه و دیالیز، مصرف ماری جوانا (یا حشیش)، درمان هورمونی سرطان پروستات، پرتودرمانی برای تومورهای بیضه، عوارض جانبی برخی از داروها (مانند کتوکونازول، اسپیرونولاکتون، مترونیدازول، سایمتیدین) و کمبود هورمون مردانه تستوسترون.

در موارد نادری ژنیکوماستی ممکن است به علت نقایص ژنتیکی، پرکاری تیرویید یا تومورهای پستان رخ دهد.در صورتی که بزرگی پستان در شما همراه با حساسیت و درد است، می توانید از کمپرس سرد یا داروهای مسکن برای درمان استفاده کنید. مصرف همه مواد روانگردان غیرمجاز از جمله ماری جوانا (حشیش) و مکمل های غذایی و داروهای مورداستفاده برای بدنسازی را کنار بگذارید.

--------------------------------------------------------------------------------

اگر این علایم را هم دارید به پزشک مراجعه کنید:

▪ تورم، درد، بزرگی در یک یا هر دو پستان

▪ ترشح خونی یا ترشح تیره رنگ از نوک پستان

▪ زخم پوستی روی پستان

▪ احساس توده سفت یا سخت در پستان

توجه داشته باشید بروز ژنیکوماستی در کودکانی که به سن بلوغ نرسیده اند، همیشه به بررسی پزشک نیاز دارد.ژنیکوماستی در دوران بلوغ معمولا به درمان نیازی ندارد و خود به خود برطرف می شود. بزرگی پستان که شدید و نامتقارن باشد و خود به خود برطرف نشود، ممکن است برای پسر نوجوان بسیار ناراحت کننده باشد. در موارد نادری ممکن است پزشک درمان هورمونی برای مهار آثار هورمون های استروژنی یا جراحی برای کاهش حجم پستان را توصیه کند.

--------------------------------------------------------------------------------

بعضی از داروها باعث بروز این بیماری می شوند که از قرار زیر می باشند:

داروهای آنتی آندروژن که برای درمان بزرگی پروستات، سرطان پروستات و بعضی از بیماری های دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. استروئیدهای آنابولیک و داروهای آندرژن ضد ایدز، داروهای ضد اضطراب مثل دیازپام، داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای، آنتی بیوتیک ها، داروهای زخم معده ، داروهای قلبی، داروهای شیمی درمانی مثل دیگوکسین و داروهای بلوک کننده کانال کلسیم . بیماری های متعددی با تحت تاثیر قرار دادن تعادل هورمون ها می تواند علت ژنیکوماستی باشد. این بیماری ها شامل موارد زیر می باشند: کم کاری غدد جنسی در مردان، پیری، تومور، پرکاری غده تیروئید، نارسایی کلیوی، نارسایی و سیروز کبدی، سوء تغذیه و گرسنگی.

--------------------------------------------------------------------------------

تشخیص ژنیکوماستی

پزشک سوالاتی در مورد سابقه پزشکی و داروهایی که مصرف کرده اید و سابقه بیماری بزرگی سینه در بین اعضای خانواده شما می پرسد. پزشک همچنین شما را برای عمل ژنیکوماستی مورد معاینه قرار می دهد که این معاینه شامل ارزیابی دقیق بافت سینه، شکم و اندام جنسی است.

--------------------------------------------------------------------------------

آزمایشات اولیه برای تشخیص علت ژنیکوماستی شامل موارد زیر می باشد:

  • آزمایشات خون
  • ماموگرافی

بسته به نتایج آزمایشات اولیه ممکن است به آزمایشات بیشتری نیازمند خواهید شد که شامل موارد زیر است.

  • سی تی اسکن
  • ام آر ای
  • فراصوت و اولتراسوند بیضه
  • نمونه برداری
  • پزشک باید مطمئن شود که علت بزرگ شدن سینه ناشی از ژنیکوماستی است نه بیماری دیگر.

--------------------------------------------------------------------------------

بیماری های دیگری که علائم مشابهی دارند از قرار زیر هستند:

بافت چرب سینه

بعضی از مردها و پسرها چربی سینه ای دارند که باعث بزرگ شدن سینه ها می شود. به این وضعیت ژنیکوماستی کاذب می گویند.

سرطان سینه

این بیماری در بین مردان شایع نیست، اما اتفاق می افتد. برزگی یک سینه یا وجود یک برآمدگی سفت از علائم احتمالی سرطان سینه هستند.

ورم سینه

در این وضعیت بافت سینه دچار عفونت می شود.

--------------------------------------------------------------------------------

درمان ژنیکوماستی

هدف از درمان ژنیکوماستی کاهش اندازه سینه مردانی است که از بزرگ شدن سینه ها خجالت می کشند. شیوه های کاهش اندازه سینه شامل لیپوساکشن، برش بافت غده ای مازاد یا استفاده از ترکیبی از برش و لیپوساکشن است. در صورتی که جراح مجربی شما را مورد درمان قرار دهد، این بیماری به خوبی و بدون بروز خطر بهبود پیدا می کند یا به طور کامل درمان می شود.

داروهای تاموکسیفن و رالوکسیفن برای درمان بزرگی سینه مردان مورد استفاده قرار می گیرند. سازمان غذا و داروی آمریکا این داروها را برای درمان سرطان سینه تایید کرده است، اما تحقیقات نشان داده اند که در درمان بعضی از موارد ژنیکوماستی نیز موثر هستند.
جراحی

هدف از جراحی ژنیکوماستی ترمیم وضعیت طبیعی سینه مردان و اصلاح بدشکلی های سینه، نوک سینه یا حلقه دور سینه است. روش های جراحی مخصوص این بیماری شامل لیپوساکشن، برش ( برداشت بافت با جراحی) یا ترکیبی از هر دو روش است. بافت غده ای سینه مردان نسبت به بافت چرب متراکم تر است و برای لیپوساکشن مناسب نیست. روش درمان ژنیکوماستی با جراحی به شرح زیر می باشد.

انتخاب روش جراحی به احتمال بروز پوست اضافه پس از جراحی بستگی دارد. انقباض پوست در بین جوانان نسبت به افراد پیر بیشتر است.
شایع ترین روش برش درون حلقه دور سینه است که در راستای نیمه پایینی حلقه سینه در ناحیه رنگدانه دار امتداد پیدا می کند.
طول برش براساس آناتومی شما باشد.در موارد شدید ژنیکوماستی، برش پوست (جدا کردن بخشی از یک ارگان یا ساختار) و حرکت دادن نوک سینه ضروری است.

روش های جراحی درمان بزرگی سینه مردان کم تهاجمی محبوبیت زیادی پیدا کرده اند. در روش پولترو، یک برش بسیار کوچک (تقریبا ۵ میلی متری) در لبه حلقه دور سینه ایجاد می شود. پس از لیپوساکشن، بافت غده ای حلقه دور سینه از طریق برش کشیده می شود. مزیت اصلی این روش برش کوچکتری است که در آن صورت می گیرد. این روش در بین بعضی از بیماران مورد استفاده قرار می گیرد.

لیپوساکشن فراصوت نتایج درمان ژنیکوماستی را بهبود بخشیده است. در روش لیپوساکشن کاهش اندازه سینه، تامین خون، انحراف نوک سینه و پوسته پوسته شدن حلقه دور سینه کمتر بوجود می آید. علاوه براین، این عوارض جانبی پس از جراحی در این روش نسبت به برش باز کمتر است.با این حال، این روش برای اصلاح ژنیکوماستی غده ای موثر نیست. اجزای غده ای و چرب سینه باید قبل از جراحی ارزیابی شوند. بیمارانی کمی تنها با استفاده از روش لیپوساکشن به خوبی درمان می شوند.

--------------------------------------------------------------------------------

مراقبت بعد از عمل

جراح در مورد زمان از سرگیری فعالیت ها و کار روزمره با شما صحبت می کند. پس از جراحی درمان ژنیکوماستی، شما در مورد مراقبت های بعدی دستورالعمل هایی از جراح دریافت خواهید کرد. وقتی تاثیر داروی بیهوشی از بین رفت، احساس درد خواهید کرد. در صورتی که درد شدید یا طولانی مدت باشد، با پزشک مشورت کنید.

شما همچنین پس از جراحی قرمزی و ورم خواهید داشت. با جراح خود مشورت کنید تا متوجه شوید که آیا درد، قرمزی و ورم نرمال یا نشانه یک مشکل است یا خیر.زمان بهبودی پس از جراحی ژنیکوماستی به شدت بیماری و نوع روش جراحی بستگی دارد.به طور میانگین، بیماری که با ترکیبی از روش های جراحی لیپوساکشن و برش بافت غده سینه درمان می شود، پس از یک هفته می تواند زندگی عادی خود را از سر بگیرد. جراحی ژنیکوماستی معمولا دوره بهبودی نسبتا کمی دارد.

شما باید از دستورالعمل های مراقبتی که جراح ارائه می کند تبعیت کنید.این دستورالعمل ها شامل اطلاعاتی در مورد پوشیدن گن، مصرف آنتی بیوتیک در صورت تجویز و سطح و نوع فعالیت ایمن می شود. جراح همچنین دستورالعمل هایی در مورد علائم عادی و علائم بالقوه عوارض جانبی برای شما ارائه می کند. شایان ذکر است که دوره بهبودی هر فرد متغیر است.

--------------------------------------------------------------------------------

عوارض جراحی ژنیکوماستی

خوشبختانه، در جراحی ژنیکوماستی عوارض جانبی قابل توجه به ندرت پیش می آید. در طول جلسه مشاوره در مورد عوارض جانبی و خطرات با شما صحبت خواهد شد. همه روش های جراحی تا حدودی خطرناک هستند. از عوارض جانبی جراحی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. واکنش نامناسب به بیهوشی
  2. هماتوم (تجمع خون یا مایع در زیر پوست که باید خارج شوند)
  3. عفونت و خونریزی
  4. تغییر در حواس پوست
  5. ایجاد جای زخم
  6. آسیب به ساختارهای بوجود آورنده
  7. نتایج نامطلوبی که روش های دیگر را لازم می کند
  8. شما می توانید با پیروی از توصیه ها و دستورالعمل های جراح پلاستک قبل و پس از جراحی ژنیکوماستی احتمالات خطرات را به حداقل برسانید.

لیزر لیپولیز

روش درمان ژنیکوماستی با لیپولیز روش کم تهاجمی می باشد که در ادامه به شرح آن می پردازیم. لیپولیزر لیزری یک روش درمانی کم تهاجمی برای بزرگ شدن پستان است که بدون درد و خطر نیاز به جراحی عمده و بیهوشی عمومی، بزرگی سینه مردان را درمان می کند.این روش درمانی نسبت به لیپوساکشن سنتی کم تهاجمی تر است و از آنجایی که بین بافت های چربی و مهم مثل عصب ها، عروق خونی و بافت های هم بند تمایز قائل می شود، خطر آسیب دیدگی این بافت ها وجود ندارد.

در این روش، چربی از طریق یک فرآیند مکش ملایم از بدن خارج می شود. لیپولیز لیزری نسبت به روش لیپوساکشن سنتی کم تهاجمی تر است و به صورت سرپایی صورت می گیرد و به اقامت در بیمارستان و دوری طولانی مدت از کار یا فعالیت ورزشی نیاز ندارند. نتایجی که این روش به بار می آورد مطلوب و طبیعی است.نتایج جراحی ژنیکوماستی با فرض ثابت ماندن وزن شما ماندگار هستند. در صورتی که بیماری شما ناشی از استفاده از دارو یا استروئید آنابولیک باشد، مصرف مجدد آنها ممکن است منجر به بروز مجدد این بیماری شود.

هزینه جراحی

هزینه ظ به پزشک و منطقه جغرافیایی بستگی دارد. عواملی که بیشترین تاثیر را در قیمت جراحی دارند شدت بیماری و روش جراحی مورد استفاده هستند. جراح خود را بر اساس کیفیت و تجربه کاری انتخاب کنید به بر اساس هزینه. در مورد تحت پوشش بیمه بودن این جراحی با موسسه بیمه خود تماس بگیرید.درمان ژنیکوماستی تا حد زیادی به علت بزرگ شدن سینه ها بستگی دارد. ژنیکوماستی در مرداندر هر سنی می تواند بروز کند. با توجه به روش های درمان موجود پزشک بهترین درمان قطعی را برای شما تجویز خواهد کرد.

بزرگ شدن سینه، اگر علت چاقی باشد

برخی از پسران و مردان، در قفسه‌ سینه ی خود بافت چربی زیادی دارند و ممکن است این بافت چربی طوری به نظر برسد که ‌انگار پستان ها بزرگ شده‌اند. به ‌این حالت ژنیکوماستی کاذب گفته می شود .پُرخوری و چاقی باعث انباشته شدن چربی در سینه مردان می شود. چنانچه این بزرگ شدن سینه دردناک نباشد، تا حدودی می توان گفت جای نگرانی ندارد و شخص می تواند با ورزش از شر این بزرگ شدن سینه خلاص شود.

در روند برنامه ورزشی توجه به تمرینات هوازی و بدنسازی بسیار مهم است. زیرا باید با تمرینات هوازی چربی اضافه بدن از بین برود و از طرف دیگر با برنامه بدنسازی به فکر فرم دادن به عضلات سینه ای باشد. تغذیه صحیح نیز در این روند حتما" باید مورد توجه قرار بگیرد.

برخی بیماری ها که در بروز ژنیکوماستی تأثیر دارند شامل: بیماری مزمن کبدی، نارسایی کلیه و دیالیز، مصرف ماری جوانا (یا حشیش)، درمان هورمونی سرطان پروستات، پرتودرمانی برای تومورهای بیضه، عوارض جانبی برخی از داروها (مانند کتوکونازول، اسپیرونولاکتون، مترونیدازول، سایمتیدین)، کمبود هورمون مردانه تستوسترون و اختلال در کار کرد تیروئید می شود.
بزرگ شدن سینه به علت مصرف داروهای بدنسازی

همانطور که در ابتدا مطرح شده است، ژنیکوماستی تعریفی از بزرگ شدن سینه در مردان است.این بیماری در میان بدنسازان بسیار شایع است که در آن غدد شیری موجود در سینه تحت تأثیر هورمون قرار می گیرند و شروع به رشد می کنند. به طور طبیعی بافت سینه مردان در ابتدای خلقت ساختمانی مشابه با خانم ها دارد. در خانم ها با فعال شدن هورمون های جنسی زنانه این بافت رشد می کند ولی در مردان که هورمون تستوسترون دارد، رشد نکرده باقی می ماند.

ژنیکوماستی به علت مصرف داروهای هورمونی که برای افزایش حجم استفاده می شود در بین بدنسازها بسیار شایع است. اگر چه همه مصرف کنندگان چنین داروهای این مشکل را پیدا نمی کنند اما به نظر می رسد ژنتیک در این بیماری تا حدودی باعث بروز آن می شود. یعنی اگر بدن کسی به این بیماری مستعد باشد با مصرف داروهای هورمونی بیشتر در معرض این بیماری می باشد.استروئیدهای آنابولیک،ناندرلون و تستوسترون از جمله هورمون های رایج در بزرگ شدن غیر طبیعی سینه هستند.

--------------------------------------------------------------------------------

اگر این علایم را هم دارید به پزشک مراجعه کنید

▪ تورم، درد، بزرگی در یک یا هر دو پستان

▪ ترشح خونی یا ترشح تیره رنگ از نوک پستان

▪ زخم پوستی روی پستان

▪ احساس توده سفت یا سخت در پستان

توجه داشته باشید بروز ژنیکوماستی در کودکانی که به سن بلوغ نرسیده اند، همیشه به بررسی پزشک نیاز دارد.

ژنیکوماستی در دوران بلوغ معمولا به درمان نیازی ندارد و خود به خود برطرف می شود. بزرگی پستان که شدید و نامتقارن باشد و خود به خود برطرف نشود، ممکن است برای پسر نوجوان بسیار ناراحت کننده باشد. در موارد نادری ممکن است پزشک درمان هورمونی برای مهار آثار هورمون های استروژنی یا جراحی برای کاهش حجم پستان را توصیه کند.

--------------------------------------------------------------------------------

درمان ژنیکوماستی

۲ نوع درمان برای این بیماری در نظر گرفته شده است، درمان داروی و جراحی. داروها تأثیر چندانی ندارند و به دلیل آثار جانبی نامطلوب به جز در موارد بسیار معدود، از گزینه های درمانی حذف می شوند. متأسفانه بعضی از بدنسازانی که دچار این بیماری هستند، برای درمان خودسرانه دارو استفاده می کنند که بسیار خطرناک است. برای این ورزشکاران اولین گام قطع مصرف هورمون ها است. در حال حاضر بهترین روش درمان بزرگی سینه، روش ترکیبی لیپولیزر و ساکشن همراه با تخلیه بافت غددی از طریق برشی محدود است.

--------------------------------------------------------------------------------

منبع:ویکی پدیا،بیتوته،نمناک

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits