دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
درمان مناسب پینه کف پا در منزل
35
زمان مطالعه: 8 دقیقه
درمان پینه کف پا:میخچه ها و پینه ها در نواحی سفت و ضخیم پوست بوده که هنگام ورود فشار یا سایش بیش از حد پوست ، ایجاد می شوند.

درمان پینه کف پا

میخچه ها و پینه ها در نواحی سفت و ضخیم پوست بوده که هنگام ورود فشار یا سایش بیش از حد پوست ، ایجاد می شوند. آن ها معمولا در پا به وجود آمده و می توانند هنگام راه رفتن باعث درد و رنجش شوند.با دلگرم همراه باشید.

درمان پینه کف پا

راه از بین بردن پینه کف پا و میخچه

اگر جزو افراد پشت میزنشین و پشت فرمان نشین نباشید و زیاد راه بروید، به احتمال زیاد با مشکل پینه و حتی میخچه پا مواجه شده اید. قرار گرفتن طولانی مدت پاها در کفش، استفاده از کفش های نامناسب، کفش های پاشنه بلند، پیاده روی زیاد، پابرهنه رفتن و غیره جزعواملی هستند که باعث ایجاد سایش در پوست پاها می شوند. زمانی که پوست پا ساییده می شود ضخیم شده و به مرور پینه می بندد.

میخچه

اگر ضخیم شدن پوست در روی پا (یا انگشتان) اتفاق بیفتد، به آن میخچه می گویند. میخچه یک ناحیه ی کوچک پوست بوده که به دلیل فشار وارد بر آن ضخیم تر شده است. میخچه ها به لایه های درونی تر پوست فشار وارد کرده و می توانند درد ایجاد کنند.

پینه

اگر ضخیم شدن پوست، در قسمت زیر پا اتفاق بیافتد، به آن پینه می گویند. پینه نسبت به میخچه بزرگ تر و پهن تر بوده و مرز کاملا مشخصی ندارد. پینه و میخچه کف پا معمولا در زیر پا (کف پا) و در قسمت استخوانی زیر استخوان ها تشکیل می شوند.

5 راه از بین بردن پینه کف پا و میخچه


تفاوت میخچه و پینه چیست؟

در بعضی مواقع واژه های پینه و میخچه جا به جا استفاده می شوند ولی این دو یکی نیستند:

  • میخچه ها از پینه ها کوچک ترند
  • میخچه ها معمولا (نه همیشه) یک مرکز سفت دارند
  • میخچه ها یک مرکز سفت احاطه شده توسط پوست ملتهب دارند
  • میخچه ها معمولا (نه همیشه) در مناطقی از پوست ایجاد می شوند که تحمل وزن را بر عهده ندارد.
  • میخچه ها اگر فشار داده شوند، دردناک اند
  • پینه ها عموما دردناک نیستند
  • پینه ها معمولا بزرگ تر از میخچه ها بوده و در اشکال مختلفی به وجود می آیند
  • پینه ها معمولا در کف پا ، به خصوص در زیر پاشنه و توپی پا، در کف دست ها و همچنین روی زانو ها ایجاد می شوند.

مرحله ی اول: حمام پا با سرکه سیب

پینه همان پوست خشکی است که به مرور ساییده، ضخیم و سفت می شود. برای مقابله با این مشکل رایج، قبل از هر کاری باید پوست را نرم کنید.برای این کار بهتر است حمام مخصوصی برای پاهایتان آماده کنید. به این ترتیب که داخل یک لگن آب 480 میلی لیتر سرکه سیب و دو قاشق غذاخوری گلیسیرین بریزید.پاها را داخل لگن قرار دهید و اجازه دهید مدت 20 دقیقه خیس بخورند. سپس پاها را با دقت و بدون ساییدن پوست خشک کنید. لای انگشتان پا فراموش نشود.پاها حاوی غدد مولد عرق هستند، اما غدد مولد چربی ندارند و خیلی زود خشک و خشن می شوند. به همین دلیل لازم است که آنها را با ملیدن کرم، مرطوب نگه دارید

مرحله ی دوم: پوست های مرده را با سنگ پا جدا کنید

زمانی که پوست های مرده روی هم انباشته می شوند، ضخیم شده و پینه ها را تشکیل می دهند. برای مقابله با تشکیل ترک های پوستی لازم است که پوست های اضافه برداشته شوند.برای این کار بعد از اینکه پاهایتان را در آب حاوی سرکه سیب و گلیسیرین نرم کردید، با سنگ پای تمیز به آرامی بسابید تا قسمت های ضخیم آن جدا شده و پوست های مرده از بین بروند.حواستان باشد که سنگ پا را محکم روی پوست نکشید.

مرحله ی سوم: لایه برداری پوست با روغن نعنا فلفلی

کشیدن سنگ پا می تواند منافذی در پوست پینه بسته ایجاد کند. در نتیجه امکان دارد که پوست خشن شود. برای داشتن پوستی صاف و نرم بهتر است به فکر گوماژ پا یا همان لایه برداری باشید.برای این کار کافیست 40 گرم آرد ذرت، 25 گرم آرد جوی دو سر و یک قاشق غذاخوری نمک را با هم مخلوط کنید. کمی آب به ترکیب اضافه کنید تا خمیر شود. چند قطره عصاره ی روغنی نعنا فلفلی نیز به ترکیب اضافه کنید.سپس پوست پاها را با این خمیر لایه برداری کنید و در نهایت شستشو داده و خشک کنید.

مرحله ی چهارم: پاها را با روغن زیتون ماساژ دهید

ماساژ باعث تحریک گردش خون می شود، استرس و فشارهای روحی را کاهش داده و احساس آرامش در عضلات و بدن ایجاد می کند.اگر نمی توانید به سراغ ماساژهای بیرون بروید، خودتان دست بکار شده و پاهایتان را با ملایمت ماساژ دهید. پاهایتان را از نوک انگشت ها تا پاشنه به آرامی بمالید و ماساژ دهید.توجه داشته باشید زمانی که پینه ها ضخیم شوند، جا خوش می کنند و امکان دارد دردناک شوند. پس لازم است که آنها را مرطوب کنید تا از ترک خوردن جلوگیری شود.بعد از لایه برداری پوست نرم می شود. بنابراین بهترین زمان برای ماساژ با روغن زیتون است.برای این کار پینه ها را به مدت دو تا سه دقیقه با روغن زیتون و به آرامی ماساژ دهید.

مرحله ی پنجم: پاها را با روغن بادام شیرین چرب کنید

پاها حاوی غدد مولد عرق هستند، اما غدد مولد چربی ندارند و خیلی زود خشک و خشن می شوند. به همین دلیل لازم است که به فکر مرطوب نگه داشتن آنها باشید. پاهایی که به اندازه ی کافی مرطوب شده باشند، پوست نرم، صاف و سالمی دارند.بعد از اینکه پوست های ضخیم و مرده را از پاها جدا کردید، پوست تحریک شده و روند احیای اپیدرم فعال می شود. برای حفاظت از اپیدرم و پیشگیری از خشکی دوباره ی پوست،باید به فکر تغذیه ی عمقی آن باشید.برای این کار به سراغ روغن بادام شیرین بروید. کمی روغن بادام به پوست پا و روی پینه ها زده و به آرامی ماساژ دهید تا روغن جذب پوست شود. بهتر است شب ها اینکار را انجام دهید. جوراب بپوشید و اجازه دهید روغن تمام شب روی پوستتان بماند تا به خوبی جذب شود.

تراشیدن (بریدن)

متخصص بیماری های پا می تواند با استفاده از دستگاه مخصوص، پوست ضخیم شده ی یک میخچه یا پینه را بردارد. با بریده شدن میخچه یا پینه و برداشته شدن فشار از بافت های زیرین، درد معمولا کاهش قابل توجهی پیدا می کند. در برخی موارد، جلسات منظم یا مکرر برای تراشیدن یاز است. با برداشته شدن میخچه یا پینه، اگر از کفش مناسب استفاده شود، ممکن است این عارضه دیگر باز نگردد. یک کرم مرطوب کننده اگر به طور منظم بر روی پینه یا میخچه ی بریده شده استعمال شود، پوست را نرم نگاه داشته و ماساژ آن را ساده تر می کند.

5 راه از بین بردن پینه کف پا و میخچه

درمان شیمیایی

محصولات دارویی زیادی تولید شده اند که به صورت شیمیایی، پوست ضخیم و مرده ی میخچه یا پینه را بر می دارند. این محصولات معمولا دارای اسید سالیسیلیک می باشند که در دارو های زگیل نیز استفاده می شود.اسید سالیسیلیک یک اسید کراتولیتیک است، به این معنی که پروتئین کراتین را در خود حل می کند که سازنده ی بخش بزرگی از خود میخچه و پوست ضخیم و مرده ی روی آن است. این محصولات ملایم بوده و برای بیشتر افراد بی خطرند.

کفش مناسب

باور بر این است که علت اصلی ایجاد خیلی از میخچه ها و پینه ها، کفش های تنگ و یا با طراحی نامناسب است. بعضا یک درز سفت و یا یک کوک می تواند سایش کافی برای ایجاد میخچه را فراهم کند. هدف پوشیدن کفش هایی است که فشار و سایش انگشتان و روی پا را کم تر کنند. کفش ها باید فضای زیادی برای انگشتان داشته و دارای رویه های نرم و پاشنه ی کوتاه باشد.

استفاده از کفی و محافظت انگشتان پا

بسته به موقعیت یک میخچه یا پینه، یک بالشتک یا کفی کفش می تواند مفید واقع شود. مثلا برای یک پینه در زیر پا، یک کفی کفش نرم می تواند جلوی فشار وارد بر پوست را گرفته و باعث بهبودی پینه گردد. اگر میخچه در میان انگشتان به وجود آمده باشد، استفاده از یک آستین برای انگشتان پا، می تواند باعث کاهش فشار شود.

عمل جراحی

اگر فرد دچار عارضه ای بوده که باعث ایجاد دوباره ی مشکل شده و دیگر راه هایی درمانی به نتیجه نرسیده باشند، عمل جراحی توصیه می شود. برای مثال، ممکن است از عمل جراحی برای صاف کردن یک انگشت بدشکل یا بریدن یک تکه استخوان که از انگشت بیرون زده و مشکل ایجاد می کند، استفاده شود. اگر شما به عمل جراحی نیاز داشته باشید، به یک جراح معرفی شده و سپس او توضیحات بیشتری به شما خواهد داد.برای درمان پینه و میخچه پا از روش های خانگی مانند قراردان پاها در آب و استفاده از پدهای بدون نیاز به تجویز و ... نیز می توان بهره برد .

یک توصیه ی اضافه: در منزل پا برهنه راه نروید

پینه ی پا معمولا در کف پا شکل می گیرد، به خاطر اینکه بیشترین تماس را با سطوح زبر و خشن دارد. در حین راه رفتن یا به دلیل سایش بافت ها، پوست نیز زبر و خشن شده و سفت می شود. در نتیجه بهتر است برای پیشگیری از بروز پینه، تا حد امکان از پاها مراقبت کنید.زمانیکه در منزل هستید، جوراب یا صندل های راحت بپوشید تا پوست پایتان کمترین تماس را با سطوح سفت داشته باشد. یادتان باشد که هر شب قبل از خواب، پاها را با کرم مرطوب کنید.

خواهشمنديم اگر سوال يا نکته‌اي براي مطلب درمان پینه کف پا

در ذهن شما باقي مانده است، آن‌را در قسمت نظرات با ما و ساير کاربران به اشتراک بگذاريد.

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (35 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

مهشید | ۳ سال پیش
سرانگشت بزرگ پاهام حالت پوست پوسی شده و به جایی میگیره پوستم بر میگرده خیلی اذیت میشم، علتش کمبود ویتامین نیست ؟
0
0

hits