دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علائم و درمان آرتریت روماتوئید( روماتیسم مفصلی)
7
زمان مطالعه: 20 دقیقه
آرتریت روماتوئید، علائم، تشخیص و درمان:آرتریت روماتوئید ( Rheumatoid arthritis) یا روماتیسم مفصلی یک بیماری سیستمیک و مزمن است.

آرتریت روماتوئید، علائم، تشخیص و درمان

آرتریت روماتوئید ( Rheumatoid arthritis) یا روماتیسم مفصلی یک بیماری سیستمیک و مزمن است.شیوع این بیماری در جهان حدود یک درصد است و معمولاً نوجوانان سنین میانسالی و در دهه‌های اول-سوم تا پنجم بروز می‌نماید و در زنان شایع‌تر است.با دلگرم همراه باشید.

آرتریت روماتوئید مشخصاتی دارد که باعث تمایز آن با سایر انواع آرتریت‌ها (التهاب ودردمفاصل) می‌شود. بعنوان مثال آرتریت بصورت قرینه است یعنی اگر یک زانو یا دست درگیر باشد به احتمال زیاد طرف مقابل نیز درگیر است.

 بیماری آرتریت روماتوئید چیست؟

علایم‌ ‌ آرتریت‌ روماتوئید

علائم مفصلی

شروع‌ آهسته‌ یا ناگهانی‌ دارد و با علائم درد، تورم، گرمی، درد در هنگام حرکت و محدودیت حرکت مفصل‌ و درد به‌ هنگام‌ لمس و خشکی‌ صبحگاهی‌ در مفصل مبتلا‌ بروز می‌کند. معمولا مفاصل محیطی را با توزیعی متقارن در گیر می‌کند. و التهاب به مرور زمان باعث تخریب غضروف مفصلی و ساییدگی استخوان و بدنبال آن تغییر شکل مفصل می‌شود. البته سیر آن می‌تواند کاملا متغیر باشد و ممکن است فقط یک بیماری خفیف و درگیری تعداد اندکی از مفاصل و یا یک التهاب پیشرونده شدید وجود داشته باشد. بیشتر مفاصل‌ بین بندی انگشتان و مفاصل کف دست‌، مچ‌ دست‌، آرنج‌، پا، و مچ‌ پا درگیر می‌شوند. گاهی اوقات مهره‌های گردنی نیز درگیر می‌شوند.

علائم خارج مفصلی

بیماران ممکن است دچار علائم سیستمیک مانند تب، ضعف، خستگی زودرس، بی‌اشتهایی و کاهش وزن داشته باشند. گاهی برآمدگی‌های‌ زیر پوست‌ به نام ندول یا گرههای روماتوئید دیده می‌شود. و گاهی درگیری عروق و اعصاب پوست و یا سایر اعضاء بدن مثل کلیه ، ریه، طحال، کبد، بیضه‌ها و غیره و درگیری چشمی و خونی وجود دارد.

علل‌ بیماری ناشناخته‌ است‌، ولی‌ این‌ بیماری‌ احتمالاً منشاِء خودایمنی‌ دارد. سابقه خانوادگی‌ آرتریت‌ روماتوئید یا سایر بیماریهای‌ خودایمن، عوامل‌ ژنتیک‌، مثل‌ نقص‌ در دستگاه‌ خودایمنی‌، جنس مونث در سنین‌ 50-20 سالگی، و استرس (استرس عاطفی‌ می‌تواند باعث‌ شعله‌ور شدن‌ بیماری‌ شود) از عوامل‌ افزایش‌ دهنده‌ خطر بروز بیماری می‌باشند. هیچ‌ روش‌ خاصی‌ برای‌ پیشگیری‌ وجود ندارد.

عوارض‌ احتمالی‌

* تغییر شکل‌ مفصل‌ به‌ طور دایمی‌ و از کارافتادگی‌ بیمار
* کم خونی متوسط‌
* استئوپروز(پوکی استخوان)
* داروهای‌ مورد استفاده‌ در درمان‌ می‌توانند عوارضی‌ به‌ همراه‌ داشته‌ باشند، مثل‌ مشکلات‌ در معده‌، و مشکلات‌ ناشی‌ از استفاده طولانی‌ مدت‌ از استروئید.

تشخیص

* آزمایش‌ خون، از جمله‌ بررسی‌ وضعیت‌ خود ایمنی‌
* عکس‌ برداری‌ از مفاصل‌. البته‌ تغییرات‌ مفصل‌ ممکن‌ است‌ تا مراحل‌ انتهایی‌ بیماری‌ نیز خود را در عکس‌ مفصل‌ نشان‌ ندهند.

آزمایشات خون برای تشخیص آرتریت روماتوئید

در معاینه فیزیکی، دکتر مفاصل شما را برای تورم، قرمزی و گرمی بررسی می کند او همچنین رفلکس و قدرت عضلانی را بررسی می کند. افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید ESR بالا دارند ( که حضور یک فرآیند التهابی را در بدن ثابت می کند ). دیگر آزمایش معمول خون فاکتور روماتوئید و پپتید سیترولینه ضد چرخه ای آنتی بادی (anti ccp) است. دکتر شما ممکن است توصیه به اشعه X برای کمک به پیگیری پیشرفت آرتریت روماتوئید در مفاصل شما در طول زمان نماید

پازل تشخیصی برای RA

  • التهاب مزمن مفاصل، در حدود 1.3 میلیون آمریکایی را تحت تاثیر قرار داده است تشخیص این بیماری مانند اختلالات دیگر اغلب طول می کشد. اگر شما خشکی صبحگاهی و درد در مفاصل متقارن دارید ممکن است آرتریت روماتوئید، آرتروز و یا چیزی مانند سرطان داشته باشید یا ممکن است به علت چیز ساده ای مانند یک تشک بد باشد.
  • نقش آزمایش خون - آزمایش های خون، تشخیص آرتریت روماتوئید را قطعی نمی کند اما روماتولوژیست را در تشخیص کمک می کند. آزمایش خون پیشرفت را نشان می دهد.
  • بعد از اینکه آرتریت روماتوئید تشخیص داده شد آزمایشات خون برای نظارت بر عوارض جانبی داروهای مورد استفاده در درمان انجام می شود.
  • فاکتور روماتوئید - این آزمایش برای فاکتور روماتوئید آنتی بادی ( RF ) جم آوری شده در سینوویوم مفاصل انجام می شود. این آنتی بادی ها در حال حاضر در حدود 80 درصد از بیماران مبتلا به RA وجود دارد.
  • سرعت رسوب گلبولهای قرمز (ESR) و ( C-Reactive Protein ) - سرعت رسوب گلبول قرمز بالا ممکن است التهاب در مفاصل را نشان دهد و نیزسطوح بالای CRP را نشان می دهد.
  • شمارش کامل خون CBC - این تست شامل آزمایش هموگلوبین و هماتوکریت، که ممکن است کم خونی ( شاخص RA ) را نشان می دهد.
  • تست RF - آنتی بادی فاکتور روماتوئید در سینوویوم مفاصل جمع آوری می شود. اما این آنتی بادی ممکن است در اختلالات دیگری هم مثبت شود رایج ترین شکل از آنتی بادی به نام ایمونوگلوبولین آنتی بادی IgM است هنگامی که این آنتی بادی به بافت های سالم بدن متصل شود می تواند آسیب ایجاد کنید.
  • اگر شما آرتریت روماتوئید دارید تست RF مناسب برای تعیین نیست. در حالی که 80 درصد از افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید این عامل را دارند و 20 درصد ندارند 10 درصد از افراد فاکتور روماتوئید مثبت به علت بیمارهای ( هپاتیت، سرطان خون، لوپوس و یا سایر اختلالات ) است و آرتریت روماتوئید ندارند.

تفسیر نتایجRF

  • نتایج آزمون فاکتور روماتوئید به عنوان واحد در هر میلی لیتر یا غلظت آنتی بادی در خون گزارش شده است سطح نرمال آنتی بادی هایRF در خون شما کمتر از 40 تا 60 واحد / میلی لیتر و یا غلظت آنتی بادی زیر 1:80 است اعداد بالاتر نشان می دهد که نتیجه فاکتور روماتوئید مثبت است.
  • عدد بالاتر احتمال آرتریت روماتوئید و یا احتمالا ابتلا به سندرم شوگرن، یک بیماری خود ایمنی که باعث خشکی چشم ها و دهان می شود وجود دارد.
  • تست ESR - سرعت رسوب گلبول قرمز ( ESR )نامیده می شود التهاب با دیدن رسوب سلول های قرمز خون اندازه گیری می شود خون شما در یک لوله آزمایش قرار داده می شود و چگونگی سرعت رسوب گلبول های قرمز خون، سلول های شناور به طرف پایین مشاهده می شود .
  • پروتئین ها در التهاب سبب می شود سلول های قرمز خون به هم بچسبند و به پایین لوله بروند اگر سلول های قرمز خون سریع تر به انتهای لوله آزمایش فرو روند به این معنی است که بیمار به التهابی، مانند آرتریت روماتوئید گرفتار است و لذا سرعت رسوب سریع تر، نشان می دهد که التهاب بیشتر است.
  • پروتئین واکنشی C - پروتئین واکنشی سی (CRP) است که توسط کبد به عنوان یک نتیجه ای از التهاب تولید می شود CRPآرتریت روماتوئید را تایید نمی کند بلکه شدت بیماری را نشان می دهد تستCRP ممکن است حساس تر از آزمون ESR باشد.
  • اگر شما یک منفی کاذب در تست RF،ESR و یا تست پروتئین واکنشی سی داشته باشید ممکن است نشانه ای از آرتریت روماتوئید وجود داشته باشد.
  • با این حال، این واقعیت است که هر دو یک پاسخ ایمنی یا عفونت باکتریایی می تواند در پروتئین واکنشی Cتاثیر بگذارد و نتایج تست CRP را پیچیده کند.
  • شمارش کامل خون - شمارش کامل خون یک آزمایش روتین است این تست شمارش سلول های سفید و قرمز خون را نشان می دهد تست هموگلوبین توانایی بدن در حمل اکسیژن را نشان میدهد هموگلوبین پایین می تواند آرتریت روماتوئید را نشان می دهد آزمایش شمارش کامل خون نیز می تواند وجود کم خونی را نشان دهند.
  • قرار دادن پازل کنار هم
  • اگر شما ترکیبی از آنتی بادی های RF و درد مفاصل متقارن دارید این ممکن است RA را نشان دهد. درد مفاصل که به طور معمول در مچ دست، دست، آرنج، شانه، مچ پا وجود دارد
  • اشعه X - اشعه X می تواند به تایید تشخیص کمک کند. دکتر شما نیز ممکن است به صورت دوره ای درخواست اشعه X برای نظارت بر پیشرفت اختلال درخواست کند.
  • اسکن تصویر برداری و عکس برداری با اشعه X - یک تصویر اشعهX از مفاصل بیمار می تواند در تعیین نوع ورم مفاصل به دکتر کمک کند اشعه X می تواند به پیگیری پیشرفت آرتریت روماتوئید در مفاصل در طول زمان کمک کند.
  • تصویربرداری MRI - دستگاه MRIبا استفاده از امواج مغناطیسی و رادیویی به منظور ایجاد تصاویر دقیق از بدن می باشد.

معیارهای تشخیصی آرتریت روماتوئید

  • در سال 1987، کالج روماتولوژی آمریکا معیارهای زیر را برای طبقه بندی آرتریت روماتوئید تعریف می کند.
  • خشکی صبحگاهی بیش از یک ساعت در صبح ها به مدت حداقل شش هفته باشد.
  • آرتروز و تورم بافت نرم در بیش از 3 تا از 14 مفصل برای یک دوره حداقل شش هفته ای باشد.
  • آرتریت مفاصل دست، برای یک دوره حداقل شش هفته می باشد.
  • آرتریت متقارن، برای یک دوره حداقل شش هفته باشد.
  • ندولهای زیر پوستی در مکان های خاص وجود داشته باشد.
  • فاکتور روماتوئید در سطح> صدک 95 باشد.
  • تغییرات رادیولوژیک که فرسایش مفصل را نشان دهد.
  • برای تشخیص ارتریت روماتوئید حداقل 4 تا از کرایتریاهای بالا را باید داشته باشد.

تشخیص افتراقی آرتریت روماتوئید از دیگر وضعیت های پزشکی

در زمان تشخیص آرتریت روماتوئید باید از دیگر شرایط ممکن که ممکن است علائم و نشانه های مشابه داشته باشند متمایز شوند. این خدمات عبارتند از:

نقرس

این معمولا شامل مفاصل خاص است. که می توان با کشیدن مایع مفصلی از آرتریت رواتوئید افتراق داد.

آرتروز

آزمایش خون و اشعه X از مفاصل مبتلا می تواند به تشخیص این بیماری کمک کند.
SLE (لوپوس اریتماتوس) - علائم بالینی خاص و آزمایش خون ( آنتی بادی ضد DNA دو رشته ای) می تواند این وضعیت را آرتریت روماتوئید متمایز نماید.

نوع خاصی از ورم مفاصل پسوریاتیک

که می توان از آرتریت روماتوئید با چک کردن تغییرات ناخن و علائم پوستی مشخص کرد.

بیماری لایم

با آزمایش خون در مناطق اندمیک مشخص می توان از آرتریت روماتوئید افتراق داد.

آرتریت واکنشی ( مورد استفاده برای بیماری ریتر شناخته می شود)

معمولا با اورتریت، التهاب ملتحمه،ایریتیس، زخم های دهان بدون درد و blennorrhagica keratoderma مرتبط است. آرتریت متقارن نیست و معمولا شامل پاشنه پا، مفاصل ساکروایلیاک و همچنین مفاصل بزرگ پا است. در آرتریت روماتوئید مفاصل به طور متقارن درگیر (به عنوان مثال هر دو زانو، هر دو دستو غیره) هستند.

اسپوندیلیت انکیلوزان

شامل جوش خوردن مهره در ستون فقرات است و به طور کلی بیشتر در مردان رخ می دهد.
در شرایط نادر درد مفاصل ممکن است به علت سارکوئیدوز، آمیلوئیدوز، بیماری ویپل، تب حاد رماتیسمی، و آرتریت گنوکوکی باشد.

بیماری آرتریت روماتوئید چیست؟

درمان آرتریت روماتوئید

هیچ درمان شناخته شده برای این بیماری وجود ندارد. با این حال، تشخیص زودرس و درمان می تواند علائم را کنترل و مانع از کار افتادگی شود. تا به امروز، هدف از درمان در آرتریت روماتوئید کاهش التهاب مفاصل و درد، به حداکثر رساندن عملکرد مفاصل، جلوگیری از تخریب مفاصل و بدشکلی می باشد.

گزینه های درمانی شامل:

  • دارو - برای تسکین علائم و یا کندی پیشرفت بیماری
  • عمل جراحی - برای اصلاح مشکلات مفاصل
  • درمان های حمایتی - مانند فیزیوتراپی
  • طب مکمل - مانند ماساژ یا طب سوزنی که در برخی از افراد مفید است

دو گروه از داروها در درمان آرتریت روماتوئید استفاده می شود داروهای سریع عمل ( داروهای خط اول ) و آهسته عمل داروهای خط دوم ( همچنین به عنوان داروهای ضد روماتیسمی اصلاح کننده بیماری و یا DMARD ها نامیده می شود ). داروهای خط اول، مانند آسپرین و کورتون ( کورتیکواستروئیدها )، برای کاهش درد و التهاب استفاده می شود. آهسته اثر داروهای خط دوم، مانند متوترکسات ( Rheumatrex، Trexall، Otrexup )، و هیدروکسی کلروکین ( Plaqueni )، ترویج بهبود بیماری و جلوگیری از پیشرفت تخریب مفاصل استفاده می شود.

درجه تخریب آرتریت روماتوئید در میان افراد مبتلا متفاوت است. کسانی انواع کمتر مخرب این بیماری و یا بیماری است که پس از سالها فعالیت کاهش یافته است را داشته باشند با استراحت، کنترل درد و داروهای ضد التهاب به تنهایی اداره می شود با این حال اکثر افراد نیاز به داروهای خط دوم تهاجمی تر، مانند متوترکسات، علاوه بر عوامل ضد التهاب دارند. گاهی اوقات این داروهای خط دوم در ترکیب استفاده می شود. در برخی از موارد با تغییر شکل شدید مفصل، عمل جراحی ممکن است لازم باشد.

داروهای خط اول آرتریت روماتوئید

Acetylsalicylate ( آسپرین )، ناپروکسن ( Naprosyn )، ایبوپروفن (Advil، و Medipren، موترین)، و اتودولاک ( Lodine ) نمونه هایی از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی ( NSAIDs ) می باشد. NSAID ها داروهایی که سبب کاهش التهاب، درد و تورم می باشد. آسپرین در دوزهای بالاتر در درمان سردرد و تب استفاده می شود یک داروی ضد التهاب موثر برای این بیماری است. آسپرین برای مشکلات مشترک از دوران مصر باستان استفاده می شد. NSAID ها جدیدتر تنها به اندازه آسپرین در کاهش درد و التهاب با دوزهای کمتر در هر روز موثر است. پاسخ بیماران به داروهای NSAID مختلف متفاوت است.

بیماری آرتریت روماتوئید چیست؟

شایع ترین عوارض جانبی مصرف آسپرین و سایر NSAID ها شامل ناراحتی معده، درد شکمی، زخم و حتی خونریزی از دستگاه گوارش می باشد. به منظور کاهش عوارض جانبی گوارشی، استروئیدی معمولا با غذا مصرف می شود. داروهای اضافی تر غالبا برای محافظت از معده ذر اثر زخم NSAIDs توصیه می شود. این داروها شامل داروهای ضد اسید، سوکرالفات (Carafate)، مهار کننده های پمپ پروتون (Prevacid و دیگران) و میزوپروستول ( Cytotec ) داروهای NSAID جدید مانند سلکوکسیب (celebrex)، که دارای اثر ضد التهابی با خطر کمتر تحریک معده می باشد.

داروهای کورتیکواستروئیدی که می تواند به صورت خوراکی داده شود و یا به طور مستقیم به بافت ها و مفاصل تزریق می شود. آنها قوی تر از NSAID ها در کاهش التهاب و بازگرداندن حرکت و عملکرد مفصل عمل می کند کورتیکواستروئیدها در زمان شعله ور شدن شدید بیماری و یا وقتی که بیماری به NSAID ها پاسخ نمی دهد برای دوره های کوتاه مدت مفید هستند. با این حال، کورتیکواستروئیدها می تواند عوارض جانبی جدی داشته باشد، به ویژه هنگامی که در دوزهای بالا برای دوره های طولانی از زمان داده شود.

این عوارض عبارتند از: افزایش وزن، پف کردگی صورت، نازک شدن پوست و استخوان، کبود شدن، آب مروارید، خطر ابتلا به عفونت، هدر رفتن عضله و تخریب مفاصل بزرگ، مانند ( باسن ) می شود. استروئیدها همچنین خطر ابتلا به عفونت را افزایش می دهد. این اثرات جانبی را می توان تا حدی با کاهش تدریجی دوز کورتیکواستروئیدها کاهش داد. اگر کورتیکواستروئیدها به طور ناگهانی قطع شود موجب عود بیماری و یا سایر علائم ترک کورتیکواستروئید می شود از علت پوکی استخوان ممکن است با مصرف مکمل کلسیم و ویتامین D جلوگیری کرد.

داروهای خط دوم درمان آرتریت روماتوئید

آرتریت روماتوئید نیاز به داروهای دیگری علاوه بر داروهای غیر استروئیدی و کورتون برای جلوگیری از آسیب پیشرونده غضروف، استخوان و بافت نرم مجاور دارد. DMARD ها ( disease-modifying antirheumatic drugs ) هستند. این داروهای خط دوم و یا داروهای آهسته اقدام، ممکن است هفته ها تا ماه ها طول بکشد تا به نتیجه برسد. آنها برای مدت طولانی، حتی سال، در دوزهای مختلف استفاده می شود. گاهی اوقات تعدادی از داروهای خط دوم DMARD با هم به عنوان درمان ترکیبی استفاده می شود.

هیدروکسی کلروکین ( Plaquenil ) مربوط به گنه گنه است و نیز در درمان مالاریا استفاده می شود. این است که بیش از دوره های طولانی برای درمان آرتریت روماتوئید استفاده می شود. عوارض جانبی احتمالی شامل ناراحتی معده، بثورات پوستی، ضعف عضلانی و تغییرات بینایی می باشد. اگر چه تغییرات بینایی بسیار نادر است در افرادی که از Plaquenil استفاده می کنند باید توسط یک چشم پزشک مانیتور شوند.

سولفاسالازین ( Azulfidine ) یک داروی خوراکی به طور سنتی و در درمان خفیف تا نسبتا شدید بیماری التهابی روده مانند کولیت اولسراتیو و کولیت کرون استفاده می شود. Azulfidine برای درمان آرتریت روماتوئید در ترکیب با داروهای ضد التهاب استفاده می شود. Azulfidine عموما به خوبی تحمل می شود. عوارض جانبی شایع عبارتند از راش و ناراحتی معده است. از آنجا که Azulfidine از ترکیبات سولفا و سالیسیلات ساخته شده است باید توسط افراد مبتلا به آلرژی سولفا اجتناب شود.
متوتروکسات در میان پزشکان به عنوان یک داروی اولیه خط دوم به دلیل هر دو اثر و عوارض نسبتا نادر محبوب می باشد متوتروکسات یک داروی سرکوب کننده سیستم ایمنی است. این می تواند مغز استخوان و کبد را تحت تاثیر قرار داده و حتی به ندرت باعث بروز سیروز می شود.

در تمام افرادی که از متوتروکسات استفاده می کنند باید به طور منظم تست های خونی برای نظارت بر شمارش سلولهای خونی و عملکرد کبد انجام شود. مصرف اسید فولیک به عنوان یک مکمل می تواند خطر عوارض جانبی متوترکسات را کاهش دهد.از نمک های طلا در درمان آرتریت روماتوئید در طول قرن های گذشته استفاده شده است. تیوگلوکز طلا (Solganal) و تیومالات طلا (Myochrysine) به صورت تزریق و در ابتدا هفتگی و سپس ماه و سال داده شده است. طلای خوراکی اورانفین (Ridaura) معرفی شده است.

بیماری آرتریت روماتوئید چیست؟

عوارض جانبی از طلای ( خوراکی و تزریقی ) عبارتند از:

بثورات پوست، زخم دهان، آسیب کلیوی با نشت پروتئین در ادرار و آسیب مغز استخوان با کم خونی وکاهش گلبولهای سفید است. کسانی که تحت درمان با طلا هستند باید به طور مرتب با آزمایش خون و ادرار تحت نظارت باشند. طلای خوراکی می تواند منجر به اسهال شود. این داروهای طلا به دلیل در دسترس بودن درمان های موثر، به خصوص متوترکسات کمتر استفاده می شود.

دی پنسیلامین ( Depen, Cuprimine ) می تواند در موارد مترقی و پیشروی آرتریت روماتوئید مفید باشد. عوارض جانبی آن شبیه به طلا است. و عبارتند از تب، لرز، زخم دهان، طعم فلزی در دهان، خارش پوست، آسیب کلیه و مغز استخوان، ناراحتی معده، و کبودی می باشند. در افرادی که این دارو را نیاز دارند آزمایش خون و تست ادرار انجام دهند.
داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی داروهای قدرتمندی هستند که سیستم ایمنی بدن را سرکوب می کنند. تعدادی از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی در درمان آرتریت روماتوئید استفاده می شود. آنها عبارتند از متوتروکسات که در بالا توضیح داده شد آزاتیوپرین ( Imuran )، سیکلوفسفامید ( Cytoxan )، کلرامبوسیل ( Leukeran )، سیکلوسپورین ( Sandimmune ) می باشد. با توجه به عوارض بالقوه جدی، داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی ( به غیر از متوترکسات ) به طور کلی برای کسانی که بیماری بسیار تهاجمی و یا کسانی که با عوارض جدی التهاب روماتوئید، مانند التهاب عروق ( واسکولیت ) دارند استفاده می شود.

به جز متوترکسات، که اغلب با عوارض جانبی جدی همراه نیست با تست خون کنترل می باشد. متوتروکسات به یک داروی خط دوم تبدیل شده است.داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی می تواند عملکرد مغز استخوان را کاهش داده و منجر به کم خونی شوند سلول های سفید کم و تعداد پلاکتها را نیز کم می کند. تعداد کم سلول های سفید می تواند خطر ابتلا به عفونت را افزایش می دهد در حالی که تعداد کم پلاکتها می تواند خطر خونریزی را افزایش دهد. متوتروکسات به ندرت می تواند به سیروز کبدی منجر شود.

سیکلوسپورین می تواند باعث آسیب کلیه و فشار خون بالا شود. با توجه به عوارض بالقوه جدی، داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی در دوزهای پایین، معمولا در ترکیب با عوامل ضد التهاب استفاده می شود.
ترکیب DMARD ها سنتی، از جمله سولفاسالازین، متوترکسات و هیدروکسی کلروکین با هم توسط محققان نشان داده شده است که یکی دیگر از روش های قوی از متوقف کردن پیشرفت بیماری آرتریت روماتوئید است.


DMARD ها جدیدتر برای درمان آرتریت روماتوئید چیست؟

لفلونامید ( Arava ، داروهای بیولوژیم اتانرسپت ( Enbrel )، این فلیکسیماب ( Remicade )، اناکرینا ( Kineret )، آدالیموماب (Kineret )، ریتوکسیماب ( Rituxan )، آباتاسپت (Orencia ) گلیموماب ( Simponi )، پگول سرتولیزوموماب ( Cimzia )، توسیلیزوماب ( Actemra )، توفاسیتینیب ( Actemra ) هر کدام از این داروها می تواند خطر ابتلا به عفونت را افزایش می دهد
Leflunomide در دسترس است و به تسکین علائم و جلوگیری از پیشرفت بیماری موثر است. Arava می تواند سبب بیماری های کبدی، اسهال، ریزش مو و یا راش در بعضی افراد شود. لازم است به طور کلی در زنان که ممکن است باردار شدن اجتناب شود.


DMARD های بیولوژیک نشان دهنده یک رویکرد جدید به درمان آرتریت روماتوئید و محصولات بیوتکنولوژی مدرن هستند. در مقایسه با DMARD های سنتی، داروهای بیولوژیک یک شروع سریع دارند و می تواند اثرات قدرتمند در متوقف کردن آسیب مفصلی پیشرونده داشته باشد.آنکارینا ( Kineret ) یکی دیگر از درمان DMARD بیولوژیک است که برای درمان در حد متوسط و آرتریت روماتوئید شدید استفاده می شود. Anakinra به یک پروتئین فرستنده سلول (IL-1، یک سایتوکین پیش از التهاب ) اتصال پیدا می کند. Anakinra در زیر پوست در روز تزریق می شود. Anakinra می تواند به تنهایی و یا با DMARD های دیگر استفاده شود.

ریتوکسیماب ( Rituxan ) آنتی بادی است که برای اولین بار برای درمان لنفوم ( سرطان غدد لنفاوی ) مورد استفاده قرار گرفت Rituximab می تواند در درمان بیماری های خود ایمنی مانند آرتریت روماتوئید موثر است چرا که باعث آلوده شدن B - سلول، که سلول های مهم التهاب و در تولید آنتی بادی غیر طبیعی هستند Rituximab برای درمان در حد متوسط آرتریت روماتوئید به شدت فعال در بیمارانی که به درمان با بیولوژیک TNF- مسدود کننده شکست خورده است استفاده می شود. مطالعات اولیه نشان داده اند که Rituximab همچنین مشخص شد که در درمان آرتریت روماتوئید شدید همراه با التهاب عروقی خونی ( واسکولیت ) و کرایوگلوبولینمی سودمند است. Rituximab انفوزیون داخل وریدی در دو دوز در دو هفته و هر شش ماه داده می شود.

آباتاسپت ( Orencia ) یک داروی بیولوژیک است که T- سلول فعال را بلوک می کند. Abatacept برای درمان بیماران بزرگسالی که در درمان با داروهای DMARD سنتی شکست خورده است استفاده می شود. Abatacept انفوزیون داخل وریدی به صورت ماهیانه داده می شود.توسیلیزوماب ( Actemra ) اخیرا برای درمان بیماران بالغ با ورم مفاصل متوسط و به شدت فعال روماتوئید ( RA ) که پاسخ ناکافی به یک یا چند فاکتور نکروز تومور (TNF) روش های درمانی آنتاگونیست داشته اند تایید شده است. Tocilizumab اولین داروی بیولوژیک تایید شده است که بلوک های اینترلوکین 6 (IL-6) است. Tocilizumab به صورت ماهیانه انفوزیون داخل وریدی داده شده است.

توفاسیتینیب ( Xeljanz ) اولین DMARD بیولوژیک خوراکی برای درمان بزرگسالان مبتلا به متوسط آرتریت روماتوئید و به شدت فعال است که در آن متوترکسات به خوبی کار نمی کند. این داروی نسخه ای است که از راه دهان دو بار در روز مصرف می شود.در حالی که داروهای بیولوژیک هستند که اغلب با DMARD ها سنتی در درمان آرتریت روماتوئید ترکیب شده است آنها به طور کلی با دیگر داروهای بیولوژیک به دلیل خطر غیر قابل قبول برای عفونت های جدی استفاده نمی شود.

عوارض بیماری آرتریت روماتوئید

آرتریت روماتوئید می تواند به بسیاری از شرایط دیگر منجر شود.
شایع ترین عوارض عبارت از سندرم تونل کارپ و التهاب مناطق دیگر بدن مانند ریه ها، قلب و چشم است. بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید در معرض خطر بالای ابتلا به شرایط زیر هستند.

سندرم تونل مچ دست

یک نوع از آسیب های عصبی ( نوروپاتی ) ناشی از فشرده سازی و تحریک عصب مدیان در مچ دست است. یک کانال استخوانی در سمت کف دست که عصب مدیان در آن عبور می کند سندرم تونل کارپال یک وضعیت شایع در افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید است. علائم شامل درد، بی حسی و سوزن سوزن شدن در انگشتان دست، انگشت شست و بخشی از دست امی باشد.

التهاب در جای دیگر

افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید ممکن است التهاب در ریه ها، قلب، رگ های خونی، چشم ها و دیگر قسمت های بدن پیدا کنند.

پارگی تاندون

تاندون ملتهب شده در موارد شدید التهاب تاندون، می تواند پاره شود ( به خصوص در پشت انگشتان دست )

میلوپاتی گردن رحم

دررفتگی مفاصل در بالای ستون فقرات سبب فشار به نخاع میشود. این وضعیت تا حد زیادی روی تحرک بیمار تاثیر می گذارد. ریسک میلوپاتی گردن رحم در اثر آرتریت روماتوئید طولانی مدت، افزایش می یابد.
واسکولیت التهاب رگ های خونی است که می تواند سبب تضعیف، ضخیم شدن، باریک شدن و زخم شدن عروق خونی شود. در موارد پیشرفته جریان خون در اندام ها و بافت ها ممکن است تحت تاثیر قرار گیرد.

استعداد ابتلا به عفونت

فرد مبتلا به آرتریت روماتوئید است در معرض خطر بیشتر ابتلا به سرماخوردگی، آنفلوآنزا، ذات الریه و عفونت های دیگراست. و در صورت مصرف داروهای سرکوب کننده ایمنی خطر بالاتر است. بیماران باید واکسیناسیون مناسب انجام دهند.

خواهشمنديم اگر سوال يا نکته‌اي براي مطلب آرتریت روماتوئید

در ذهن شما باقي مانده است، آن‌را در قسمت نظرات با ما و ساير کاربران به اشتراک بگذاريد.

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.7 از 5 (7 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits