دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مضرات واکسن های پیشگری از آنفولانزا و سرماخوردگی
5
زمان مطالعه: 5 دقیقه
عوارض احتمالی تزریق واکسن آنفلوآنزا که باید جدی گرفته شوند:همزمان با سرد شدن هوا، اگر جزو افرادی هستید که خیلی سریع سرما می خورید و بروز سرما خوردگی یا آنفلوآنزا در شما شدید است، احتمالاً تزریق واکسن آنفلوآنزا را به کرات تجربه کرده‌اید.

عوارض احتمالی تزریق واکسن آنفلوآنزا که باید جدی گرفته شوند

همزمان با سرد شدن هوا، اگر جزو افرادی هستید که خیلی سریع سرما می خورید و بروز سرما خوردگی یا آنفلوآنزا در شما شدید است، احتمالاً تزریق واکسن آنفلوآنزا را به کرات تجربه کرده‌اید.واکسن آنفلوآنزا با تمام فوایدی که برای محافظت از بدن دارد، عوارض جانبی ناخواسته ای را نیز در برخی افراد ایجاد می کند که موارد زیر شامل مهم‌ترین آنهاست:با دلگرم همراه باشید.

 واكسن آنفولانزا و عوارض جانبي آن

واکسن آنفلوآنزا برای چه کسانی؟


واکسن آنفلوآنزا بیشتر برای سنین کودکان و سالمندان یا افراد بیمار که بدن‌شان توانایی مقابله با بیماری آنفلوآنزا را ندارد مثل بیماران قلبی و تنفسی، توصیه می‌شود. افرادی که در سنین بین 15تا 50سال هستند، ضرورتی ندارد که از واکسن استفاده کنند چراکه لزومی ندارد از این بیماری پیشگیری کنند. بدن افراد بالغ سالم معمولا در برابر این بیماری توان مقابله دارد. اما اپیدمی‌های آنفلوآنزا که در سال‌های قبل در کشورمان شایع شد، این احتیاط را ایجاب می‌کند کسانی که می‌خواهند ایمنی بیشتری داشته باشند از این واکسن استفاده کنند چراکه در زمان شیوع آنفلوآنزا کمترین میزان آسیب را متحمل می‌شوند.

این را هم بگوییم که هیچ محدودیتی در عدم استفاده از واکسن وجود ندارد، مگر در افرادی که نقص سیستم ایمنی دارند. این افراد حتما باید با پزشک متخصص مشورت کرده و با نظر پزشک متخصص می‌توانند نسبت به این موضوع اقدام کنند. با مراجعه به پزشک می‌توانید نسخه تزریق این واکسن را دریافت کنید. اما مثل برخی از داروهای دیگر که متاسفانه در ایران بدون نسخه دریافت می‌شوند، این واکسن را هم می‌توانید بدون نسخه دریافت و تزریق کنید.

بهترين زمان براي دريافت واكسن

به دليل اينكه فصل آنفولانزا از ابتداي مهر ماه شروع مي شود و تا پايان ارديبهشت ماه ادامه مي يابد ، بهترين زمان براي دريافت واكسن ماه مهر و آبان مي باشد. با اين حال مي توان در ماه آذر و حتي ديرتر هم اقدام كرد ، اگر چه اقدام سريعتر مي تواند براي پيشگيري موثرتر باشد.

عوارض احتمالی تزریق واکسن آنفلوآنزا که باید جدی گرفته شوند

انواع واكسن آنفولانزا


دو نوع واكسن آنفولانزا براي بچه ها و بزرگسالان موجود مي باشد. نوع اول آمپول آنفولانزاي سنتي است كه حاوي ويروس زنده نيست و باعث آنفولانزا نمي شود. اين واكسن حاوي ويروس غير فعال است كه از طريق آمپول دريافت مي شود. نوع دوم واكسن آنفولانزا به صورت اسپري دماغي است، كه فلو ميست ناميده مي شود. اين واكسن حاوي ويروس ضعيف شده است كه معمولا به جز بعضي موارد ، باعث بيماري آنفولانزا نمي شود. اين نوع واكسن تنها براي افراد غير باردار ، افراد سالم و سن 2 تا 49 سال تجويز مي شود.

نحوه عملكرد واكسن ها

هر دو نوع واكسن باعث توليد آنتي بادي در بدن مي شود . اين آنتي بادي ، پيشگيري لازم را در مقابل ويروس آنفولانزا فراهم مي كند. اين عكس العمل آنتي بادي ممكن است در بعضي افراد ايجاد خستگي و درد ماهيچه اي كند. هر سال ، واكسن آنفولانزا حاوي چند نوع متفاوت از ويروس است. ويروس هايي كه به نظر محققان ممكن است در آن سال تاثير بيشتري داشته باشند. اگر انتخاب اين ويروس ها صحيح باشد مي توان گفت كه واكسن 70 تا 90% در پيشگيري از آنفولانزا براي افراد زير65 سال مفيد است.

چه كساني بايد واكسن را دريافت كنند؟

واكسن آنفولانزاي سالانه براي هر فردي كه مي خواهد احتمال ابتلا به بيماري را در خود كاهش دهد پيشنهاد مي شود. با اين حال اين واكسن به خصوص براي افراد مستعد ابتلا به انفولانزا توصيه مي شود. مثل افراد مبتلا به ذات الريه . ساير افراد مستعد ابتلا به آنفولانزا عبارتند از :

  • همه كودكان 6 تا 18 سال
  • افراد 50 سال و بيشتر
  • زناني كه قصد دارند در فصل آنفولانزا باردار شوند
  • افرادي كه در آسايشگاه و بيمارستان هاي خصوصي كار مي كنند

بزرگسالان مبتلا به امراض مزمن قلبي و ريوي مثل آسم و يا هر بيماري كه سيستم ايمني را ضعيف كرده است.
تميز كارهاي منزل و مراقبين نوزادان زير 6 ماه (نوزادان در اين سن براي دريافت واكسن خيلي جوان هستند)
تمام افرادي كه در تماس با افراد مستعد آنفولانزا هستند مثل كاركنان بيمارستان و ....

چه كساني نبايد اين واكسن را دريافت كنند؟

طبق گفته مركز پيشگيري و كنترل بيماري اين افراد عبارتند از :

همه افرادي كه عكس العمل آلرژيك نسبت به آمپول آنفو لانزا داشته اند.
همه كساني كه نسبت به تخم مرغ آلرژي دارند.!
افرادي كه 6 هفته بعد از دريافت واكسن آنفولانزا دچار سندرم ژويلاين باره (نوعي بيماري فلج كننده شديد،كه در آن سيستم ايمني بدن به سيستم اعصاب حمله مي كند)شده اند.

عوارض احتمالی تزریق واکسن آنفلوآنزا که باید جدی گرفته شوند

چه كساني اسپري دماغي اين واكسن را دريافت مي كنند؟

اين نوع واكسن تنها براي افراد سالم 2 تا 49 سال پيشنهاد مي شود. به دليل اينكه اين نوع واكسن داراي ويروس ضعيف شده است ، براي نوزادان، كهنسالان، زنان باردار و ساير افراد مبتلا به امراض باليني تجويز نمي شود.

عوارض جانبي اسپري دماغي واكسن آنفولانزا

عوارض اين نوع واكسن در كودكان عبارتند از : آبريزش بيني، سردرد، استفراغ، درد ماهيچه ، تب
عوارض اين نوع واكسن در بزرگسالان عبارتند از : آبريزش بيني، سردرد، گلودرد

خواهشمنديم اگر سوال يا نکته‌اي براي مطلب واکسن آنفولانزا

در ذهن شما باقي مانده است، آن‌را در قسمت نظرات با ما و ساير کاربران به اشتراک بگذاريد.

=======================================================

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (5 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits