دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت آپنه خواب (وقفه تنفسی در خواب)چیست؟
5
زمان مطالعه: 10 دقیقه
درمان آپنه خواب:تنفسی درخواب یا قطع تنفس در خواب' یا آپنه خواب (Sleep apnea) یک اختلال است که باعث توقف تنفس برای مدت کوتاهی در طول خواب می‌شود. این دوره‌ها به آپنه (apneas) نامیده می‌شود.

درمان آپنه خواب

تنفسی درخواب یا قطع تنفس در خواب' یا آپنه خواب (Sleep apnea) یک اختلال است که باعث توقف تنفس برای مدت کوتاهی در طول خواب می‌شود. این دوره‌ها به آپنه (apneas) نامیده می‌شود. آپنه‌ها «معمولاً» بین ۱۰ تا ۳۰ ثانیه طول خواهند کشید و در موارد شدید، آپنه‌ها می‌توانند صدها بار در هر شب تکرار شوند. شخص با احساس خفگی به دفعات مکرر از خواب می پرد، هر کدام از آنها می‌تواند تا ۲ دقیقه نیز به طول انجامد، خود فرد معمولاً از آنها مطلع نمی‌گردد.با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با راه های مناسب برای درمان آپنه خواب آشنا شوید.

آپنه خواب

باور درست و غلط درباره آپنه خواب

آپنه‌ها می‌توانند باعث شوند که فرد نتواند به خوبی در طول شب به خواب رود، و همین امر باعث می‌شود که افراد مبتلا به آپنه خواب در طول روز کمتر به حالت آماده باش قرار گیرند، این می‌تواند به حوادث غیرقابل جبرانی در طول روز منجر شود. افراد مبتلا به آپنه خواب درمان نشده، تا هفت برابر بیشتر از افراد عادی در تصادفات وسایل نقلیه موتوری دخیل می‌باشند.

همچنین خطر ابتلاء به فشار خون بالا در افراد مبتلا به آپنه خواب درمان نشده، بیشتر می‌باشد.وقفهٔ تنفسی درخواب به طولانی و یا نامنظم شدن فاصله زمانی دم و بازدم گفته می‌شود. این ناهنجاری بخصوص در سالمندان و افراد چاق سبب بروز اختلال جدی در خوابیدن می‌شود.

اگر شما خروپف می کنید، می توانید برای خواب اطرافیانتان و به ویژه همسرتان مشکل ایجاد کنید. اما اگر علاوه بر خروپف با آپنه خواب نیز مواجه هستید، علاوه بر دیگران، خودتان نیز دچار مشکلاتی خواهید شد. افراد مبتلا به آپنه، بدون آنکه خودشان متوجه باشند، در طول شب چندین بار با متوقف شدن تنفس و یا آهسته شدن شدید میزان تنفس مواجه می شوند.

عواقب این اختلال می تواند کابوس و هر آنچه با کابوس در ارتباط است (مانند گیجی، ناتوانی در تمرکز، افسردگی و حوادث) باشد. بسیاری از مطالعات آپنه خواب را با بروز بیماری هایی مانند فشار خون بالا، سکته مغزی و آریتمی قلبی در ارتباط می داند. اختلال در تنفس سطح اکسیژن خون را کاهش می دهد که این قضیه می تواند باعث افزایش فشار خون شود همچنین می تواند برای قلب مشکلاتی جدی به وجود بیاورد.

----------------------------------------------------------------------------

انواع آپنه خواب

انواع آپنه خواب عبارتند از:

آپنه خواب مرکزی

در این نوع آپنه خواب، قسمتی از مغز که وظیفه کنترل دیافراگم و عضلات قفسه سینه را به عهده دارد، فراموش می کند سیگنال های لازم برای حرکت کردن آنها را ارسال کند، به همین دلیل تنفس متوقف می شود. آپنه خواب مرکزی باعث ایجاد خروپف نمی شود اما می تواند باعث ایجاد اختلال در خواب شود. این شرایط غیر طبیعی است اما با افزایش سن احتمال بروز آن افزایش می یابد.

آپنه خواب انسدادی

در بیشتر موارد، آپنه خواب به علت قرار گرفتن یک بافت گوشتی (مانند زبان، لوزه ها و نرم کام) در مسیر جریان هوا به وجود می آید که به این نوع آپنه، آپنه خواب انسدادی گفته می شود. گاهی مواقع این نوع آپنه خواب به علت اضافه وزن و قرار گرفتن بافت اضافه چربی در مسیر هوا به وجود می آید.

تمام افرادی که خروپف می کنند آپنه خواب انسدادی ندارند اما خروپف کردن می تواند نشانه خوبی باشد. تشخیص مناسب و دقیق آپنه خواب اغلب به کمک اقامت یک شبه فرد در کلینیک های خواب و با کمک دستگاه هایی که وضعیت تنفس و فعالیت های قلب و مغز را در هنگام خواب اندازه می گیرند انجام می شود.

آپنه خواب خطری برای فرد ندارداین باور غلطی است.پریدن مکرر فرد مبتلا از خواب، عوارض زیادی برای جسم و روح او دارد.اگر مشکل آپنه خواب با مراجعه به پزشک متخصص درمان نشود، باعث بروز آسیب های شغلی، تصادفات رانندگی، حمله قلبی و سکته مغزی می شود.

2- آپنه خواب همان خرخر کردن است

این باور غلطی است.هر چند که خروپف یکی از علائم آپنه خواب است، ولی تفاوت زیادی بین این دو مشکل وجود دارد. افراد مبتلا به آپنه خواب، بیش از 400 بار در طی خواب شب دچار قطع و وصل شدن تنفس می شوند.در آپنه خواب، نفس فرد برای مدت 10 تا 30 ثانیه قطع می شود و هنگام وصل شدن تنفس، فرد خروپف می کند. این قطع و وصل شدن نفس باعث می شود فرد مبتلا از خواب بپرد، لذا در طی روز دچار خستگی و خواب آلودگی می شود.

3- آپنه خواب جلوی نفس کشیدن را می گیرد

درست است

بیشتر انواع آپنه خواب از نوع انسدادی هستند. آپنه خواب انسدادی زمانی رخ می دهد که زبان، لوزه ها و سایر بافت های عقب گلو، راه تنفسی را ببندند. لذا موقع دادن نفس به تو (عمل دم) هوا نمی تواند از راه تنفسی عبور کند.آپنه خواب مرکزی کمتر از نوع انسدادی شایع است. در نوع مرکزی، مغز برخی مواقع نمی تواند به بدن دستور دهد تا در صورت لزوم نفس بکشد.

4- فقط افراد مسن دچار آپنه خواب می شوند

این باور غلطی است.

اگرچه این اختلال خواب بعد از سن چهل سالگی بیشتر دیده می شود، ولی می تواند در هر سنی بروز کند. اگر دچار چاقی باشید و یا مرد باشید و یا نژاد آمریکایی آفریقایی داشته باشید، بیشتر احتمال دارد دچار آپنه خواب انسدادی شوید.همچنین این اختلال در افراد یک خانواده بیشتر دیده می شود و زمینه خانوادگی در ابتلای به آن موثر است.

5- مصرف الکل به شما کمک می کند تا بخوابید

این باور غلطی است.هر چند نوشیدن الکل قبل از خواب شما را خواب آلود می کند، ولی کیفیت مناسب خواب را ارتقا نمی دهد. نوشیدن الکل عضلات عقب گلو را شل می کند. این کار باعث می شود راه تنفسی راحت تر در افراد مبتلا به آپنه خواب انسدادی، بسته شود و مشکل آپنه را بدتر می کند.مصرف قرص های خواب آور نیز اثری همانند مصرف الکل را دارد.

6- آپنه خواب در کودکان کم است

این هم باور غلطی است.آپنه خواب انسدادی در کودکان شایع است و یک کودک از هر 10 کودک را مبتلا می کند. در بیشتر موارد، علائم آپنه خواب در کودکان خفیف است و سرانجام کودک از این مشکل رها می شود. اما برخی کودکان مبتلا به آپنه خواب انسدادی، دچار مشکلات رفتاری و پزشکی خطرناک می شوند.

7- کاهش وزن برای بهبود آپنه مفید است

این باور درستی است.

شما می توانید با ایجاد یک سری تغییرات در زندگی، آپنه خواب انسدادی را بهبود دهید. اگر چاق هستید، با پزشک خود درباره شروع یک برنامه لاغری صحبت کنید.حتی کاهش درصد کمی از وزن اضافی بدن، می تواند علائم آپنه خواب را بهبود دهد. اگر هم سیگار می کشید، با پزشک خود در مورد راه های ترک سیگار مشورت کنید.

8- دراز کشیدن روی یک طرف بدن در خواب، به بهبود آپنه کمک می کند

این باور درستی است.

اگر به پشت بخوابید، نیروی جاذبه زمین بافت های موجود در گلو را به طرف پایین می کشد و در نتیجه راه تنفسی را می بندد. ولی خوابیدن روی یک پهلو، گلو را باز نگه می دارد.بالش های مخصوصی وجود دارند که به شما کمک می کنند موقع خوابیدن روی یک طرف بدن باقی بمانید. حتی برخی افراد مبتلا، پیراهن هایی می پوشند که توپ تنیس به پشت آن ها دوخته شده است و باعث می شود به پشت نخوابند.

9- استفاده از مهره دهان در برخی افراد موثر است

این باور درستی است.

دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی می تواند یک وسیله مخصوص دهانی برای شما بسازد که آپنه خواب خفیف را تسکین دهد. این وسیله برای هر فردی به طور سفارشی و جداگانه ساخته می شود و موقعیت فک پایینی دهان و زبان را تنظیم می کند.شما بایستی قبل از خوابیدن، این وسیله را در دهان خود قرار دهید تا راه تنفسی شما را در خواب باز نگه دارد.

10- استفاده از دستگاه فشار مثبت و مداوم راه تنفسی یک درمان موثر است

این یک باور دست است.دستگاه فشار مثبت و مداوم راه تنفسی (CPAP) ، بخارهوایی ثابتی را به طرف راه تنفسی می دمد. جریان هوا تنظیم شده است تا اینکه به قدری پر قدرت می شود که راه تنفسی شما را در خواب باز نگه می دارد.این وسیله، رایج ترین درمان برای بزرگسالان متبلا به آپنه خواب انسدادی متوسط تا شدید است.

11- اگر هیچ روش درمانی موثر نبود، عمل جراحی لازم است

این یک باور غلط است.

در برخی بیماران، عمل جراحی می تواند آپنه خواب انسدادی را درمان کند، به عنوان مثل جراحی لوزه و برداشتن آن در بچه ای که دچار لوزه های بزرگ است و راه تنفسی او را بسته است، باعث بهبودی آپنه می شود. در افراد بزرگسال، عمل جراحی با جمع کردن (انقباض) یا سفت کردن بافت های نرم و آویزان گلو باعث بهبودی علائم آپنه می شود.اما عمل جراحی برای هر فردی مفید نیست. بیمار بایستی قبل از عمل جراحی، فواید و مضرات آن و پیشنهادات پزشک خود را در نظر بگیرد.

وقفه تنفسی در خواب

درمان آپنه خواب چگونه است؟

اگر اضافه وزن دارید و وجود بافت چربی اضافی در گردن باعث آپنه خواب انسدادی در شما می شود، پس وزنتان را کم کنید. این کار می تواند آپنه خواب را کم و یا حتی به طور کامل درمان کند. در برخی از افراد تغییر در وضعیت خواب می تواند باعث درمان آپنه شود. لوازم خاصی نیز طراحی شده اند که در هنگام خواب در دهان قرار می گیرند و از قرار گرفتن زبان در مسیر جریان هوا جلوگیری می کند. همچنین برخی از اعمال جراحی می توانند با حذف بافت های اضافی از بروز آپنه خواب جلوگیری کند اما این نوع روش درمانی در آخرین مراحل درمان قرار دارد.

روش اصلی درمان آپنه های شدید که باعث اختلالات خواب می شوند CPAP نامیده می شود. این روش شامل پوشیدن یک ماسک لاستیکی کوچک بر روی بینی است. ماسک از طریق یک شلنگ کوچک با یک پمپ هوا در ارتباط است. هوای اضافی که از طریق پمپ وارد مجرای هوایی فرد می شود باعث باز شدن مسیر هوا شده و از بروز آپنه خواب انسدادی جلوگیری می کند.

روش CPAP از اوایل دهه 90 میلادی به عنوان درمان رایج آپنه خواب انسدادی معرفی شد و مورد استفاده قرار گرفت. این روش درمانی می تواند تاثیر قابل توجهی در بهبود کیفیت خواب داشته باشد. اما مشکل اصلی این روش درمانی پایبندی به استفاده از این روش در دراز مدت است. بیشتر افرادی که از این روش استفاده می کنند در کمتر از یک سال آن را رها می کنند و از ادامه پوشیدن ماسک مخصوص بر روی بینی امتناع می کنند.

اینگونه به نظر می رسد که قرص های خواب به علت تاثیری که بر روی بافت های گلو و مجاری هوایی دارند ممکن است باعث بدتر شدن آپنه خواب انسدادی شوند اما در مطالعه ای که در سال 2009 انجام شد نشان داده شد که استفاده از قرص های خواب در دو هفته اول استفاده از CPAP می تواند به درمان آپنه کمک کند. البته این روش درمانی نیاز به مطالعات بیشتری دارد.


خواهشمنديم اگر سوال يا نکته‌اي براي مطلب درمان آپنه خواب

در ذهن شما باقي مانده است، آن‌را در قسمت نظرات با ما و ساير کاربران به اشتراک بگذاريد.

----------------------------------------------------------------------------

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (5 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits