دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت لرزش یک دفعه بدن
14
زمان مطالعه: 11 دقیقه
علل لرزش ناخودآگاه در بدن در زمان خواب:با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با علت لرزش یک مرتبه بدن در زمان خواب آشنا شوید.

علت های لرزش ناخودآگاه در بدن در هنگام خواب چیست ؟

علل لرزش ناخودآگاه در بدن در زمان خواب

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با علت لرزش یک مرتبه بدن در زمان خواب آشنا شوید.

علت لرزش بدن در خواب

کافئین سیستم اعصاب مرکزی را تحریک می کند و مصرف بیش از اندازه آن می تواند باعث لرزش اندام ها ، سردرد ، سرگیجه ، استرس و تپش قلب شوددر خواب یا بیداری ناگهان از جا می پرید ؟

همیشه لرزش دست دارید ؟ عادت دارید مدام پای تان را تکان دهید ؟!

اختیار بدنم دست خودم نیست ؟!

خیلی از مواقع شده هنگام کار یا تمرکز و استرس پای خود را مدام تکان دهیم و یک دفعه به خود بیاییم که چرا من این گونه شده ام ؟!

نکند واقعا مشکلی دارم ؟

بسیاری از ما هنگام نخ کردن سوزن متوجه می شویم اصلا نمی توانیم دست خود را ثابت نگه داریم! یا حتی ممکن است موقع خواب یا پرش ناگهانی دست یا پا از خواب بپریم.

اگر تجربیاتی این چنینی داشته اید حتما کنجکاوید بدانید دلیل این حرکات غیر ارای چیست ؟

استرس یا بیماری ؛ کدام مقصر است ؟!

حرکات غیر ارادی اندام ها را می توان به چهار دسته ترمور ؛ تیک ، تشنج فوکال یا میوکلونوس تقسیم کرد. دلایل مختلفی برای حرکات غیر ارادی انسان مطرح می شود که از جمله آن ها می توان به بیماری های عروقی مغز ، اختلالات متابولیک ارثی ، عفونت های مغزی ، ام.اس ، اختلالات الکترولیت مانند کمبود کلسیم ، بیماری های آندوکرین کلیوی و کبدی اشاره کرد که هر یک باید بر حسب نوع شان بررسی تکمیلی ، پیگیری و درمان شوند. علاوه بر این تومور یا لرزش به طور شایع تری می تواند در زمان اضطراب یا استرس ظاهر شود برای مثال هنگام ارائه سخنرانی و سمینار یا هنگام امتحان دادن یا شرکت در یک جلسه و ... که در این صورت معمولا نیازی به درمان نیست اما اگر در عملکرد فرد اختلال ایجاد کند می توان با تجویز پزشک از داروهای ضد اضطراب ساده استفاده کرد.

موقع استراحت هم لرزش دارید ؟!

ترمور یا لرزش می تواند فعالیت یا استراحت یا در یک وضعیت خاص در اندام ها یا فک ظاهر شود که می تواند علل مختلفی داشته باشد. ترمورهای در حال فعالیت را می توان به ترمور فامیلیال ( لرزش های ارثی ) ، سنایل ترمور ( لرزش در سنین بالا ) و اسنشیال ترمور ( لرزش در افراد جوان و سایر سنین ) تقسیم کرد. بیماری های مخچه هم می توانند عاملی برای ترمورهای در حال فعالیت باشند. ترمورهای در حال استراحت نیز عمدتا در بیماری پارکینسون یا بیماریی هایی که علائم پارکینسونیسم ایجاد می کنند ، دیده می شود. گاهی اختلالات متابولیک مانند پرکاری تیروئید ، نارسایی کلیوی و کبدی یا مصرف بی رویه داروها هم می توانند باعث ترمور شوند.تکان دادن ناخودآگاه پاها هنگام کار نوعی تیک محسوب می شود که اگر روی ا« تمرکز کنیم ، می توانیم مانع آن شویم. انجام حرکات تیک گاهی باعث می شود استرس فرد کمی کاهش یابد اما به هر صورت این بیماران باید تحت درمان دارویی قرار گیرند.

احساس می کنید تیک گرفته اید ؟

تیک نوعی حرکت غیر ارادی است که در صورت ، گردن یا سایر اندام ها ظاهر می شود و شخص قادر نیست مانع از آن شود ؛ البته با تمرکز می تواند آن ها را کنترل کند اما همین موضوع باعث اضطراب و تنش در او می شود. تیک در کودکان می تواند تیک ساده حرکتی یا « سمبل تیک » باشد. اگر تیک های حرکتی همراه با تیک های کلامی باشند تحت عنوان « سندرم تورت » نامیده می شوند که خصوصا در کودکان یک بیماری محسوب می شود و باید به طور اختصاصی درمان شود. تکان دادن ناخودآگاه و غیر ارادی پاها هنگام کار نیز نوعی تیک محسوب می شود که اگر روی آن تمرکز کنیم می توانیم مانع آن شویم. انجام حرکات تیک گاهی باعث می شود استرس فرد کمی کاهش یابد اما به هر صورت این بیماران باید تحت درمان دارویی قرار گیرند.

در خواب از جا می پرید ؟!

تشنج فوکال یا میوکلونوس نوع دیگری از حرکات غیر ارادی است که به صورت حرکات پرشی در اندام ها ظاهر می شود. این پرش ها کوتاه مدت و تکرار شونده هستند و می توانند در دست ها ، پاها و سایر اندام ها رخ دهند. در این مورد باید برای بیمار حتما بررسی تشخیصی انجام شود و خصوصا نوار مغز گرفته شود تا در صورت لزوم درمان اختصاصی تجویز شود. اگر پرش های فوکال یا میوکلونوی های شبانه نامیده می شوند که بسته به نوع آن باید پیگیری و درمان شوند.

بدن تان قفل می شود ؟!

علل لرزش ناخودآگاه در بدن در زمان خواب

دیستونی ، انقباضات غیر ارادی در اندام ها یا گردن است که باعث می شود اندام به طور کوتاه مدت در یک وضعیت خاص قرار گیرد. این حرکات می توانند مرتب تکرار شوند و حتی منجر به دفورمیتی و فیکس شدن اندام در یک وضعیت خاص شوند. حرکات دیستونی ناشی از اختلالات نورولوژیک هستند که باید پیگیری و درمان شوند. « کره و آتتوز » نیز نوعی حرکات غیر ارادی پرشی در اندام ها هستند که در زمینه بیماری های مختلف نورولوژیک دیده می شوند.

دست های لرزان:

در حالی که کاغذ در دست دارید، دست های خود را به جلو دراز کنید. لرزش آرام کاغذ علامتی از لرزش بدن شماست. به گفته متخصصان اعصاب، همه افراد این لرزش را دارند اما استرس و بی خوابی که باعث ترشح زیاد آدرنالین می شود، در تشدید این حالت موثر است. گاهی نیز استفاده از اسپری های آسم این حالت را تشدید می کند. اگر چه علت آن مشخص نیست اما احتمال دارد که داروهای مربوط به آسم به عنوان تحریک کننده عمل کند. اگر چه برای این مشکل درمانی وجود ندارد، اما کاهش مصرف نوشیدنی های کافئین دار موثر است.

لرزش دست (از شانه تا مچ):

لرزش دست هنگام حمل بار آشکار می شود. اما هنگام استراحت دست، لرزش متوقف می شود. معمولا این نوع لرزش در افراد بالای ۴۰ سال دیده می شود و اگر چه قابل درمان نیست اما می توان علایم آن را با دارو کنترل کرد. هورمون آدرنالین میزان لرزش را بیشتر می کند.

تکان خوردن پا

برخی افراد در هنگام استراحت یا خواب دچار انقباض عضلانی می شوند که این امر باعث حرکت پاها می شود. این حرکت به مدت چند دقیقه یا چند ساعت رخ می دهد. برخی از مبتلایان بر اثر این حالت کاملا از خواب بیدار می شوند. اگر چه علت اصلی این امر مشخص نیست اما مصرف نکردن نوشیدنی های کافئین دار و مسکن تا ۶۰درصد این اختلال را از بین می برد. همچنین پایین بودن میزان آهن بدن در ایجاد این حالت نقش دارد.

تکان یک طرف صورت

حرکت خود به خود عصب صورت بر اثر وارد شدن فشار روی عصب ایجاد می شود. این حالت در افراد مبتلا به بیماری بلزپالزی (Bells Palst) که دچار ضعف یا فلجی موقت عضله ها در یک قسمت صورت می شوند نیز رخ می دهد. خستگی و استرس علایم را تشدید می کند.

لرزیدن کل بدن

این حالت نشانه پایین بودن میزان قند خون است و به علت گرسنگی رخ می دهد. علت لرزش ، پمپاژ آدرنالین برای جبران قند است. علایم دیگر آن عرق کردن یا چسبناک شدن پوست بدن است و همه علایم با غذا خوردن برطرف می شود.

تکان خوردن پلک چشم

به طور عمده علت آن خستگی است. این اسپاسم به مدت چند روز بروز می کند و سپس بهبود می یابد. افراد عینکی باید از مناسب بودن شماره عینک خود مطمئن شوند زیرا یکی از علت های این امر سخت کار کردن چشم است. احتمال دیگر خیره شدن طولانی مدت به صفحه مانیتور است. تکان خوردن پلک چشم در افراد مبتلا به میگرن مزمن نیز دیده می شود که با پرهیز از مصرف نوشیدنی های کافئین دار و مسکن بهبود می یابد. گاهی نیز ، این حالت به علت ناراحتی موقت مانند خراشیدگی سطح قرنیه یا پلک رخ می دهد. حالت دیگری به نام «بلفارواسپاسم» یا پلک زدن غیرارادی یا بسته شدن غیر ارادی پلک ها، عضله دور چشم ها را متاثر می کند و به طور طبیعی در افراد بین ۵۰تا۷۰ سال دیده می شود.

لرزش گردن و سر

این حالت به علت گرفتگی عضله یا انقباض غیرارادی و طولانی مدت، در یک عضله یا بخشی از عضلات رخ می دهد.خوابیدن در حالت نادرست یا فشار وارد شدن به عضله گردن باعث ایجاد این حالت می شود. مبتلایان هنگام انجام کارهای مختلف از جمله خواندن یا نوشتن به طور غیرارادی سر خود را می چرخانند که جلوگیری از آن باعث تکان خوردن سر می شود. این ناراحتی در میانسالی به وجود می آید و حتی می تواند در عضلات کنترل کننده پلک ها و تارهای صوتی، گرفتگی عضله یا اسپاسم ایجاد کند. گاهی با قرار دادن انگشت روی چانه یا صورت می توان تا حدی این ناراحتی را تسکین داد.

لرزیدن پس از ورزش

این اختلال به «فاسیکولاسیون» معروف است که پس از پایان فعالیت ورزشی به علت خستگی مفرط به وجود می آید. برخی ورزش های مقاومتی مانند بارفیکس، شنا و... تکان خوردن عضله را تشدید می کند. اما یک عامل مشخص تجمع اسید لاکتیک در عضلات است.

لرزش خفیف در یک دست: این امر می تواند بیانگر بیماری پارکینسون باشد که به علت پایین بودن دوپامین در مغز رخ می دهد. پایین بودن این ماده شیمیایی، باعث از دست دادن کنترل حرکتی می شود و اغلب با تکان خفیف در یک دست شروع می شود. تکان خوردن دست هنگام نشستن مشخص است. علایم اولیه این اختلال شامل یبوست، لگد زدن در خواب و از دست دادن طولانی مدت حس بویایی است. لرزش دست می تواند نشانه «اتاکسیا» اختلالی مربوط به ام اس نیز باشد.

NOTE از ویتامین ها و مواد معدنی کمک بگیرید

در ادمه به فهرستی از مهم ترین ویتامین ها و مواد معدنی اشاره می کنیم که به انتقال پیام های الکتریکی از اعصاب به عضلات کمک می کنند و کمبودشان باعث لرزش می شود. پس حتما مصرف این مواد مغذی یا مکمل های آن ها را در رژیم غذایی روزانه تان بگنجانید. با این حال توصیه می شود قبل از مصرف هر گونه مکمل با پزشک خود مشورت کنید.

ویتامین 12B

این ویتامین برای حفظ سلامت اعصاب ضروری است و کمبود آن باعث لرزش دست و پا ، ضعف عضلات ، بر هم خوردن تعادل ، از دست دادن حافظه و ... می شود.

ویتامین 1B

این ویتامین اعصاب را تقویت کرده و از آن ها در برابر آسیب محافظت می کند. کمبود آن می تواند باعث لرزش ، پریشانی ، عدم تعادل ، ضعف عضلات ، جنون و ... شود.

ویتامین 6B

این ماده مغذی از فعالیت اعصاب حمایت کرده و از لرزش اندام ها پیشگیری می کند.

ویتامین E

این ویتامین برای سلامت کلی سیستم اعصاب بسیار مهم است و کمبود آن باعث عدم هماهنگی و تعادل ، بی حسی و گز گز اندام ها ، عکس العمل های غیر ارادی ، لرزش و ضعف عضلات می شود.

منیزیم

کمبود این ماده معدنی می تواند باعث اسپاسم عضلات ، تشنج ، تکانهای ناگهانی و لرزش های دست و پا شود.

پتاسیم

این ماده معدنی فعالیت ماهیچه ها و سلول های عصبی را کنترل می کند. بنبراین کمبود آن در دراز مدت باعث لرزش دست و اندام ها می شود.

کلسیم

99 درصد از کلسیم بدن در استخوان ها و دندان ها ذخیره شده و یک درصد باقی مانده آن در خون جریان دارد. همین یک درصد کلسیم به کنترل عضلات و سیستم انعقادی خون کمک می کند و باعث می شود پیام های عصبی به سرتاسر بدن منتقل شوند. بنابراین کمبود آن می تواند باعث لرزش های مداوم ، ترمور ، ضعف عضلات و ... شود.

موقع استراحت هم لرزش دارید ؟!

علل لرزش ناخودآگاه در بدن در زمان خواب

ترمور یا لرزش می تواند فعالیت یا استراحت یا در یک وضعیت خاص در اندام ها یا فک ظاهر شود که می تواند علل مختلفی داشته باشد. ترمورهای در حال فعالیت را می توان به ترمور فامیلیال ( لرزش های ارثی ) ، سنایل ترمور ( لرزش در سنین بالا ) و اسنشیال ترمور ( لرزش در افراد جوان و سایر سنین ) تقسیم کرد. بیماری های مخچه هم می توانند عاملی برای ترمورهای در حال فعالیت باشند. ترمورهای در حال استراحت نیز عمدتا در بیماری پارکینسون یا بیماریی هایی که علائم پارکینسونیسم ایجاد می کنند ، دیده می شود. گاهی اختلالات متابولیک مانند پرکاری تیروئید ، نارسایی کلیوی و کبدی یا مصرف بی رویه داروها هم می توانند باعث ترمور شوند.

تکان دادن ناخودآگاه پاها هنگام کار نوعی تیک محسوب می شود که اگر روی ا« تمرکز کنیم ، می توانیم مانع آن شویم. انجام حرکات تیک گاهی باعث می شود استرس فرد کمی کاهش یابد اما به هر صورت این بیماران باید تحت درمان دارویی قرار گیرند.

خواهشمنديم اگر سوال يا نکته‌اي براي مطلب علل لرزش ناخودآگاه در بدن در زمان خواب

در ذهن شما باقي مانده است، آن‌را در قسمت نظرات با ما و ساير کاربران به اشتراک بگذاريد.

------------------------------------------------------------------------------------------

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.6 از 5 (14 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۴ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

Tanha | ۳ سال پیش
سلام . خسته نباشید
من لرزش سر و گردن دارم به صورت کاملا غیر ارادی سرم شروع میکنه به لرزیدن و این مورد وقتی تو جمع هستم خیلی بیشتره فقط وقتی دراز می کشم این مشکل ندارم یعنی فقط موقع خواب در آرامش هستم من مجبورم کل روز با استرس و ترس لرزش سر و خجالت سر کنم حتی وقت هایی که غذا میخورم خیلی شدید میشه لرزش سرم و دیگه نمیتونم کنترل کنم نگاه های اطرافیان و بعضی حرفاشون واقعا ناراحت خجالت زده میشم
تورو خدا راهنمایی کنید من قبلا این مشکل نداشتم تقریبا ۸ ماهه که اینجوری شدید شده و نمیتونم کنترل کنم
0
3
امیر | ۵ سال پیش
سلام درخواب تیک بم دس میده و سمت چپم کلا بی حس میشه و مدتیه که صبحها نمیتونم به راحتی راه برم و باید کمی خودمو گرم کنم درطول روز بهتر میشم و بازم شب همون حالت برمیگرده خستم کرده لامذهب
1
2
Negin | ۵ سال پیش
سلام
من چند وقتي هست كه وقتي دراز ميكشم شانه ها و بازو و دست هام شروع به لرزيدن ميكنند و بعد از چند دقيقه خوب ميشه ولي دوباره بر ميگرده
تو يه مطالبي كه گفته بودين اين علايم براي سن ٤٠ سال به بالاست و من ١٨ سالمه
1
2
حسین | ۵ سال پیش
فقط میتونم بگم ممنونم از توضیحات کاملتون
0
0

hits