دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خواص دارویی و درمانی فرنجمشک(وارنگ بو)
23
زمان مطالعه: 6 دقیقه
مسکن و ضد اگزمای پوستی ناشی از استرس می‌باشد. از فرنجمشک برای تسکین و رفع درد و ناراحتی ناشی از گوارش شامل گاز و باد معده نیز بهره می‌گیرند.

خواص دارویی و گیاهی فرنجمشک

فرنجمشک یا وارنگ بو(نام علمی: Melissa officinalis)

مسکن و ضد اگزمای پوستی ناشی از استرس می‌باشد. از فرنجمشک برای تسکین و رفع درد و ناراحتی ناشی از گوارش شامل گاز و باد معده نیز بهره می‌گیرند.

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با گیاه فرنجمشک آشنا شوید.

آزمایش(تست)کومبس

گیاه فرنجمشک

فرنجمشک یک گیاه بومی اروپاست ولی امروزه در تمام نقاط دنیا کشت میشود. این گیاه نه تنها در باغهای گیاهان طبی بلکه در مراکز تولید فرآورده های دارویی، آرایشی و پولیش اثاثیه نیز پرورش داده میشود. طول این گیاه به دو پا و حتی در پاره ای از مواقع بیشتر از این مقدار می رسد. بوته های دارای گلهای ریز زرد کم رنگ در طول بهار و تابستان در محل تلاقی برگها با ساقه رشد می کنند.برگهای این گیاه دارای چین و چروک عمیقی است که رنگ آنها از سبز تند تا سبز مایل به زرد بسته به نوع خاک و آب و هوا فرق می کند. اگر انشگتان خود را روی برگهای این گیاه بمالید، آنگاه احساس نوعی مزهٔ ترش و شیرین شبیه لیمو به شما دست خواهد داد. برگهای آن از نظر شکل به برگهای پونه شباهت دارند و در واقع از همان تیره گیاهی هستند.

--------------------------------------------------------------------------------

ترکیبات گیاه فرنجمشک

فرآورده های تهیه شده از فرنجمشک از برگهای گیاه فراهم می آیند. روغنهای ضروری حاصل از برگهای فرنجمشک حاوی عناصر شیمیایی به نام "ترپن" هستند که این عناصر حداقل سبب وجود پاره ای خواص تسکینی و ضد ویروسی در گیاه میشوند. فرنجمشک همچنین حاوی ترکیباتی به نام "تانین" است که این ماده سبب بسیاری از اثرات و خواص ضد ویروسی در گیاه می گردد این ماده همچنین حاوی یوگنول است که اسپاسم عضلات را رفع می کند، بافتها را کرخ می کند و باکتریها را از بین می برد.از این گیاه همچنین برای درمان انواع سردردها، قاعدگی به تعویق افتاده و سندرم خستگی مزمن استفاده میشود. همچنین به نظر می رسد که این گیاه در درمان اختلال تیروئیدی به نام بیماری گریوز (Grave,s) نیز مفید باشد.

هر چند با فقدان آزمایش های بالینی در این رابطه مواجه هستیم، اما آزمایشات به عمل آمده مؤید کاربردهای بسیاری برای این گیاه است، مثلاً مشاهده شده است که روغن اساسی فرنجمشک در آرام کردن حیوانات آزمایشگاهی و عادی شدن عضلات مجرای هاضمه اینگونه حیوانات مؤثر است. تحقیقات به عمل آمده همچنین مؤید این است که عصاره های فرنجمشک روی هورمونهای تیروئید اثر می گذارد به نحوی که برای افراد مبتلا به بیماری گریوز مفید واقع میشود. تحقیقات به عمل آمده همچنین مؤید فایده این گیاه در درمان التهابهای ناشی از سرماخوردگی یا ضایعات متأثر از ویروسهای تب خال (هرپس) است.

مسکن و ضد اگزمای پوستی ناشی از استرس می‌باشد. از فرنجمشک برای تسکین و رفع درد و ناراحتی ناشی از گوارش شامل گاز و باد معده نیز بهره می‌گیرند.فَرَنجمُشک با نام علمی scutellaria lateriflora گیاهی پایا از تیره نعناعیان و یکی از گیاهان دارویی است. به آن فرنجمسک، فرنجموشک، افرنجمشک، ریحان قرنفلی، پلنگمشک و برنجمشک نیز گفته‌اند.

این گیاه در طب به عنوان بادشکن و ضد تشنج و مقوی معده و معرق و زیادکننده ترشحات صفرا تجویز می‌شود. به علاوه در رفع سرگیجه، رفع حالت قی زنان باردار و بی خوابی و ضعف مصرف آن توصیه شده ‌است.فرنجمشک یک گیاه بومی اروپاست ولی امروزه در تمام نقاط دنیا کشت می‌شود. گیاهی است پایا، چندساله به ارتفاع 120- 30 سانتی متر، دارای ساقه خمیده، چندگوش، کرکدار و منشعب. این گیاه دارای شاخه‌های پرپشت و متعدد است.

برگ‌های این گیاه متقابل بیضوی و قلبی‌شکل و دندانه‌دارند. ریشه این گیاه کوچک و استوانه‌ای شکل و سخت و منشعب است.گل‌هایش سفید یا گلی رنگند که به تعداد 6 تا 12 در کناره برگ‌ها مجتمع گردیده‌اند. گل‌ها دارای دم گل کوتاه، مجتمع در چرخه‌های کم و بیش یک طرفه محوری و به رنگ سفید متمایل به صورتی است.
فرنجمشک تاثیر فوق العاده‌ای در تسکین و رفع درد و نفخ معده، بی‌خوابی، درد قاعدگی و انواع سردردها دارد. برای اعصاب مفید بوده و با ایجاد آرامش هر نوع فشار روحی و نگرانی عصبی را از بین می برد

میوه‌اش فندقه و قهوه‌ای رنگ می‌باشد. فرنجمشک در زمان گل دهی بوی لیمو می‌دهد و دانه‌هایش قهوه ای است، به‌طوری که اگر انگشتانتان را روی برگ‌های گیاه بمالید، احساس نوعی مزه ترش و شیرین شبیه لیمو به شما دست می دهد.محل رویش آن در ایران در جنگل گلستان، گنبد، دره هراز نزدیک آمل، تنکابن، باختران و لرستان بوده و البته در اطراف تهران نیز یافت می شود.

فرنجمشک تاثیر فوق العاده‌ای در تسکین و رفع درد و نفخ معده، بی‌خوابی، درد قاعدگی و انواع سردردها دارد. برای اعصاب مفید بوده و با ایجاد آرامش هر نوع فشار روحی و نگرانی عصبی را از بین می برد. در رفع التهابات ناشی از گزش حشرات و تبخال جزء بهترین داروهای گیاهی به شمار می‌رود. خوردن روزانه چای فرنجمشک بهترین دارو برای رفع خستگی و اسپاسم عضلانی است.

خواص دارویی و درمانی فرنجمشک(وارنگ بو)

--------------------------------------------------------------------------------

خواص درمانی این گیاه

* مصرف این گیاه درد مفاصل را برطرف می کند.

* اسپاسم های عضلانی را تسکین می دهد.

* تنش های عصبی و اضطراب را رفع می کند.

* سردردهای عصبی را کاهش می دهد.

* سندروم بی قراری پا را کاهش می دهد.

* به طور موثر آرتریت و آلرژی هایی مانند تب یونجه را معالجه می کند.

* در طب سنتی چینی، این گیاه برای درمان تومور، سرطان های کبد، مثانه و پروستات به کار برده می شود.

* دم کرده آن گلودرد و سرفه را برطرف می کند.

* خاصیت خواب آوری دارد.

* نوشیدن دم کرده این گیاه در کنترل فشار خون موثر است.

خواص دارویی و درمانی فرنجمشک(وارنگ بو)

--------------------------------------------------------------------------------

خواص چای فرنجمشک

* کاهش دهنده فشار خون است.

* تب را پایین می آورد.

* خاصیت موثر ضدباکتریایی دارد.

* خستگی مفرط را برطرف می کند.


خواهشمنديم اگر سوال يا نکته‌اي براي مطلب خواص دارویی و گیاهی فرنجمشک

در ذهن شما باقي مانده است، آن‌را در قسمت نظرات با ما و ساير کاربران به اشتراک بگذاريد.

--------------------------------------------------------------------------------

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.7 از 5 (23 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

سلام | ۵ سال پیش
به نام خالق آسمان و زمین و هر آنچه بین آنهاست
مصرف آن توسط کودکان دو تا.... و خانم های باردار چطور عوارض و خطراتش
0
0

hits