دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
نحوه شستن و طرز تهیه تخم شربتی
236
زمان مطالعه: 7 دقیقه
تخم شربتی دانه گیاه ریحان است که بیشتر به عنوان سبزی خوردن مصرف می شود. تخم شربتی در شهرهای مختلف با نام های متنوعی شناخته می شود که از این نام ها می توان به بادروج ، تره خراسانی ، حوک ، اوقیمن و بورنگ اشاره کرد.

تخم شربتی و نحوه درست شستن تخم شربتی

به گزارش دلگرم : تخم شربتی گیاهی خودرو، یک ساله و شبیه به ریحان ولی با برگ‌ها و تخم‌های ریزتر است. ساقه‌های آن مربع شکل و گلش مایل به قرمز و صورتی است. این گیاه در اوایل بهار در کوهستان‌ها و بیابان‌ها می‌روید.تخم این گیاه سیاه شفاف است و وقتی‌که در آب ریخته شود بلافاصله حالتی خمیری و لعاب‌دار در آب ایجاد می‌کند که بسیار لغزنده است و رنگش متمایل به رنگ خاکستری می‌شود. لعاب این دانه‌ها پس از جذب آب مانند فالوده می‌شود.تخم شربتی در حقیقت دانه‌های گیاه ریحان کوهی است که به علت داشتن ترکیبات لعاب‌دار به صورت محلول در آب (شربت) استفاده می‌شود. لعاب این دانه‌ها پس از جذب آب به صورت ژله‌ای درمی‌آید که می‌تواند برای رفع عطش مورد استفاده قرار گیرد.تخم شربتی خواص زیادی دارد و این‌گونه نیست که فقط برای فصل گرما توصیه شود.

برای تهیه شربت تخم شربتی (خاکشیر) چه موادی لازم داریم؟

  • آب / 1.5 لیوان
  • تخم شربتی / 1.5 قاشق غذاخوری
  • آب لیموی تازه / 1.5 قاشق غذاخوری
  • عسل یا شکر / به اندازه دلخواه

نحوه شستن تخم شربتی به صورت صحیح و اصولی

زمان مصرف تخمه شربتی

چطوری شربت تخم شربتی درست کنیم؟

روش اول تهیه شربت تخم شربتی

  1. ابتدا باید تخم شربتی را خیس کرده و بشویید. در یک ظرفی تخم شربتی و آب را مخلوط کرده و هم بزنید. 10-15 دقیقه صبر کنید تا تخم شربتی ها خیس بخورند. در این حالت می بینید که یک ماده ژله مانندی دور تخم شربتی ایجاد شده و لعاب دار شده است.
  2. سپس آب آن را خالی کنید که با این کار خاشاک و چوب های ریز جدا می شوند. تخم شربتی ها را در ظرف دیگری خالی کنید، می بینید که در ته ظرف شن های ریزی ته نشین شده است. مطمئنا نیاز است که چند بار این عمل را انجام دهید تا کاملا تخم شربتی ها شسته و تمیز شوند.
  3. بعد آب، تخم شربتی، آب لیمو و عسل یا شکر را با هم مخلوط کرده و خوب هم بزنید. به شربت یخ اضافه کنید و میل نمایید.

روش دوم تهیه شربت تخم شربتی

  1. در روش دوم به جای آب لیمو از گلاب استفاده می شود و روش آماده کردن شربت نیز کمی متفاوت است.
  2. در ظرفی آب و شکر را روی حرارت بگذارید تا حدی که این شهد قوام بیاید. ظرف را از روی حرارت برداشته و شهد را از صافی رد کنید. صبر کنید تا خنک شود، سپس گلاب را به آن اضافه کنید.
  3. بعد تخم شربتی های شسته شده را به شهد قوام یافته اضافه کنید و هم بزنید. شربت را در یخچال بگذارید و هنگام سرو به آن یخ اضافه کنید.
  4. اندازه مواد کاملا به ذائقه شما بستگی دارد.
  5. نکته: بعضیها به این نوشیدنی زعفران دم کرده هم اضافه می کنند.
  6. نحوه شستن خاکشیر با این روش صحیح است
  7. خاکشیر یکی از بهترین شربت ها برای رفع تشنگی و عطش در روزهای گرم سال است، فقط باید بدانید که باید شستن خاکشیر و اصطلاحا ریگ شوری آن لم خاصی دارد.
  8. برای شستن خاکشیر، مقداری از خاکشیر را در یک کاسه بزرگ می ریزیم و به آن آب اضافه می کنیم. در این حالت خاکشیر حالت گلوله ‌ای پیدا می کند. بنابراین باید با قاشق یا چنگال آن‌‌ را هم بزنید تا به مرور ته‌ نشین شود.
  9. اگر خاکشیر دارای برگ و خاشاک است، بهتر است مدتی در آب باشد تا برگ های زیر آن به روی سطح آب بیاید. بعد از این کار آب ظرف را خیلی آرام خالی می کنیم. دوباره ظرف را از آب پر می کنیم و کنار می گذاریم و باز هم روی سطح آب را خالی می کنیم. این کار را تا جایی تکرار می کنیم که دیگر هیچ برگ و خاشاکی روی آب نباشد و آب روی خاکشیر کاملا زلال باشد.
  10. در مرحله بعدی شستن خاکشیر یک ظرف بزرگ ‌تر بر می داریم (بهتر است از ظروف روی استفاده شود) و خاکشیر را آرام هم می زنیم و در ظرف بزرگ تر می ریزیم.
  11. این کار را برای این انجام می دهیم که اگر شن یا سنگریزه ای ته ظرف جمع شده است با خاکشیر مخلوط نشود و ته همان ظرف بماند. شن‌های ته ظرف را خالی می کنیم و ظرف را می شوییم و دوباره عمل شستن را تکرار می‌کنیم (یعنی خاکشیر را آرام هم می زنیم و وارد ظرف دیگر می کنیم). برای شستن خاکشیر باید این کار را چند مرتبه تکرار کنیم تا دیگر هیچ شنی کف ظرف باقی نماند. (از آب شست و شو می توانید برای آبیاری گلدان استفاده کنید.)

طزر شستن خاک شیر و تخم شربتی + خواص

مقدار مصرف تخمه شربتی

خواص تخم شربتی

از تخم شربتی برای درمان ناراحتی‌های گوارشی مانند درد معده، نفخ، یبوست، سوءهاضمه و بی نظمی کارکرد روده‌ها استفاده می‌شود.خلق و خوی فرد را خوب می‌کند، خستگی مفرط ذهنی، تنش‌های عصبی، افسردگی، میگرن و مالیخولیا را برطرف می‌کند. از روغنی که با خرد کردن تخم‌های شربت به دست می‌آید، برای درمان عفونت‌هایی مانند زخم، بریدگی، عفونت مثانه، عفونت پوست و... استفاده می‌شود. در کشور چین، از تخم شربتی برای درمان عفونت، درد معده، گزیدگی مار و حشرات و پایین آوردن دمای بدن استفاده می‌شود.از آن جا که تأثیر ضد اسپاسمی دارد، سیاه سرفه را برطرف می‌کند. در رفع عطش بسیار موثر است.مشکل دیگری که دامن‌گیر دنیا از جمله کشور ما شده فشار خون است که معمولاً بعد از خوردن غذا به ویژه غذاهای پر نشاسته، فشارخون بالا می‌رود و اگر تخم شربتی همراه غذا خورده شود مواد نشاسته‌ای به تدریج قند موجود در خود را آزاد می‌کنند و به این ترتیب شما به طور تدریجی انرژی متعادل در طول روز خواهید داشت.تخم شربتی دارای مقدار فراوانی پروتئین، آهن، پتاسیم و کلسیم است و در عین حال آن‌هایی که در جذب کلسیم مشکل دارند بدانند یک ماده معدنی به نام بورون در تخم شربتی باعث انتقال کلسیم به استخوان‌ها می‌شود.

خواص درمانی تخم شربتی

  • عطش: مقداری از تخم شربتی را به شربتی که دوست دارید اضافه کنید و بعد از گذشت حداقل دو دقیقه بنوشید.
  • تقویت قلب: تخم شربتی را در عرق بید مشک یا نسترن بریزید و بنوشید.
  • تقویت اعصاب: روزانه یک یا دو بار تخم شربتی را در عرق بادرنجبویه مخلوط کنید و آن را با عسل شیرین کنید و بنوشید.
  • تنگی نفس، سرفه‌های خشک: یک قاشق مرباخوری تخم شربتی را در یک لیوان آب ولرم حل کنید و آن را جرعه جرعه بنوشید.

حتماً بخوانید:
آیا خواص بی نظیر تخم شربتی را میدانید ؟

آیا خواص بی نظیر تخم شربتی را میدانید ؟

تخم شربتی خواص زیادی دارد و این‌گونه نیست که فقط برای فصل گرما توصیه شود.

طرز شستن دانه‌های ‌تخم‌‌ شربتی

تنها روش رفع آلودگی و زدودن شاخ و برگ و خاک از آنها شست‌وشو است. برای رفع آلودگی و پاکسازی دانه‌های تخم شربتی باید مراحل زیر را طی کنید:

۱- مقدار مناسبی از دانه تخم شربتی یا دانه ریحان کوهی را تهیه نموده و آن را در ظرف مناسبی بریزید.

۲- سپس دو برابر حجم دانه‌های تخم شربتی آب را در ظرف بزرگتر ریخته و تخم شربتی را درون آن بریزید.

۳- بلافاصله پس از ریختن دانه‌های تخم شربتی در ظرف آب، با یک قاشق تمیز به سرعت دانه‌ها را در آب بغلتانید و سریعاً ظرف حاوی دانه‌های تخم شربتی را در یک آبکش سوراخ ریز ریخته تا آب و خاک احتمالی از آن خارج شوند و یا اینکه بدون استفاده از آبکش و تنها پس از ته نشین شدن دانه‌ها در انتهای ظرف به آرامی آب و شاخ و برگ‌های به جا مانده در ظرف را خالی کنید.

۴- دقت کنید تمامی این مراحل باید به سرعت انجام شود تا قبل از لعاب‌دار شدن دانه‌ها آب از درون ظرف خالی شده و کیفیت دانه‌های تخم شربتی برای تهیه شربت حفظ گردد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (236 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۲ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

رامین | ۵ سال پیش
باسلام و تشکر از بابت مطالب مفیدی که انتقال داده اید.
1
3
فاطمه | ۵ سال پیش
تخم شربتی براپایین اوردن فشارخون خوبه
3
6

hits