دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
درای ساکت چیست؟!
6
زمان مطالعه: 5 دقیقه
حفره خشک چیست؟ آیا درای ساکت را می شناسید؟با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با راه های مناسب برای درمان درای ساکت آشنا شوید.

حفره خشک (درای ساکت)

حفره خشک چیست؟ آیا درای ساکت را می شناسید؟

یکی از این اختلالات حفره خشک و یا درای ساکت است که در اثر عدم محافظت از دندان کشیده شده به وجود می آید. این اختلال بسیار دردناک و خطر آفرین می باشد که می بایست توجه ویژه ای به آن شود.

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با راه های مناسب برای درمان درای ساکت آشنا شوید.

حفره خشک (درای ساکت)

حفره خشک

حفره خشک یا dry socket عارضه دردناکی است که در بعضی از موارد متعاقب کشیده شدن دندان بروز پیدا می‌کند. دلیل ایجاد شدن این عارضه، جابجا شدن لخته خونی از فضای حفره استخوان متعاقب کشیده شدن دندان است. پس از کشیدن شدن دندان، در محل حفره ایجاد شده، لخته خونی تشکیل می‌شود که علاوه بر محافظت از استخوان و اعصاب، روند التیام را نیز آغاز می‌کند.

اگر به دلیلی لخته خونی از محل مربوطه جابجا شود سبب ایجاد حفره‌ای خشک و دردناک می‌شود.در این حالت استخوان و اعصاب در معرض تحریکات محیط دهان قرار می‌گیرند. اگر چنین اتفاقی افتاد، حتماً دندانپزشک خود را مطلع سازید.

حفره خشک (درای ساکت)

علل ایجاد حفره خشک

ایجاد فشار از طریق تف کردن، یا سیگار کشیدن، یا قرقره کردن آب نمک یا استفاده از نوشیدنی های گرم، در همان روز، باعث کنده شدن و از بین رفتن این لخته خون ایجاد شده بر روی محل کشیدن دندان می شود و به پدیده (درای ساکت) می انجامد که باعث قرار گرفتن استخوان بدون محافظت، در برابر هوا و بزاق می شود که منجر به درد بسیار شدید و عفونت خواهد شد.


علایم حفره خشک (درای ساکت)

احساس درد پس از کشیدن دندان امری طبیعی است. اما بین درد معمولی پس از کشیدن دندان و حفره خشک تفاوت است. درد معمولی در عرض ۲۴ ساعت از بین می‌ رود. درحالی‌ که در خشکی حفره، درد ۵-۳ روز پس از دندان کشیدن ادامه پیدا می کند و تا زمانی که با تجویز دارو توسط دندان‌ پزشک برطرف نشود، مایه اذیت و آزار است. خشکی حفره می ‌تواند درد زیادی ایجاد کند، به‌ ویژه اگر از طریق دهان نفس بکشید یا این ‌که نوشیدنی یا غذای سرد مصرف کنید. هر بار هم امکان دارد درد به قسمت بالا و پایین صورت پخش شود. طعم نامطبوعی نیز در دهان ایجاد می شود.

حفره خشک (درای ساکت)

پیشگیری از ایجاد درای ساکت

  1. قرقره آب نمک
  2. قرار دادن پارچه استریلی را که پزشک معالج بر روی دندانتان قرار داده است به مدت حداقل سی دقیقه
  3. آب دهان تان را بیرون نریزید
  4. زیاد صحبت نکنید
  5. استفاده از نوشیدنی های گرم
  6. عدم استفاده از نوشیدنی ها و خوراکی های سرد
  7. شب اول مسواک نزنید

حفره خشک (درای ساکت)

درمان شامل موارد زیر است:

پاکسازی و تمیز کردن محل کشیده شده دندان و قرار دادن پانسمان حاوی دارو در حفره دندان کشیده شده تعویض روزانه پانسمان تا زمانی که درد از بین برود و روند التیام حفره دندانی آغاز شود.
تجویز داروهای غیراستروئیدی و ضد التهابی مانند آسپرین یا بروفن. اجتناب از مصرف دخانیات چرا که پروسه التیام را به تعویق می‌اندازد.

روز پیش دندان کشیدم و یک هفته بعد از کشیدن دندان هنوز هم درد زیادی داشتم. به پزشک مراجعه کردم که پانسمان گذاشت و متاسفانه به علت وجود پانسمان به مدت طولانی روی دندان کشیده شده، هم لثه زخم شد و هم در فضای دندان فضای یا حفره خالی بزرگی که فکر می کنم «درای ساکت» نام دارد ایجاد شد.

آیا این فضا به مرور زمان پر می شود؟

چه مدت طول می کشد تا این حفره پر شود؟

برای اینکه این حفره میکروبی نشود و این فضا زودتر پر شود چه کارهایی می توانم انجام دهم؟

پاسخ:

حفره ای که بر اثر کشیدن دندان در جای خالی آن پدیدار می شود، محلی است که ریشه دندان در آن قرار داشته و به آن «ساکت» می گویند. آن چه پدیده درای ساکت نامیده می شود، از بین رفتن لخته خونی است که بعد از کشیدن دندان روی آن تشکیل می شود. و همه اصرار و ابرام دندان پزشک مبنی بر نگه داشتن گاز روی محل کشیدگی و تف نکردن و ننوشیدن مایعات گرم در روز جراحی، به این خاطر است که این لخته ی خون قوام بگیرد و کنده نشود.

اگر این اتفاق بیفتد، استخوان فک بدون محافظ در برابر هوا و بزاق و سایر موارد قرار می گیرد که علاوه بر درد شدید، باعث عفونت ناحیه نیز خواهد شد. به نظرم این اتفاق برای شما افتاده که دکتر روی آن را دوباره پانسمان کرده است. یعنی درای ساکت شدن شما به دلیل قرار گرفتن پانسمان نبوده و احتمال می دهم پانسمان کردن به دلیل ایجاد پدیده درای ساکت بوده است. پانسمان باعث می شود که این فضای خالی پوشیده شود و در مجاورت اجسام خارجی و هوا قرار نگیرد.این حفره به مرور زمان پوشیده خواهد شد. برای جلوگیری از بروز عفونت و تجمع مواد مضر، بایستی بهداشت دهان و دندان ها را به دقت مراعات کنید.

خواهشمنديم اگر سوال يا نکته‌اي براي مطلب درای ساکت

در ذهن شما باقي مانده است، آن‌را در قسمت نظرات با ما و ساير کاربران به اشتراک بگذاريد.

منبع:دکتر یاشیل احدیحفره خشک (درای ساکت)

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
2.7 از 5 (6 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits