دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت ترش کردن معده بعد از سحری خوردن
5
زمان مطالعه: 5 دقیقه
علت ترش کردن بعد از غذا چیست وراه درمان ان چگونه است؟با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با راه های مناسب برای درمان ترش کردن معده آشنا شوید.

علت ترش کردن بعد ازغذا چیست وراه درمان ان چگونه است؟

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با راه های مناسب برای درمان ترش کردن معده آشنا شوید.

Heartburn after eating

علت ترش کردن معده بعد از غذا خوردن چیست؟

التهاب مری

خوابیدن بلافاصله پس از خوردن سحری موجب تشدید علائم رفلاکس معده و ترش کردن می‌شود.خوابیدن، بلافاصله پس از صرف غذا، گوارش غذا را مختل کرده و موجب ترش کردن معده می‌شود. بنابراین به روزه داران توصیه می‌شود حداقل تا یک ساعت پس از خوردن سحری از خوابیدن خودداری کرده و اجازه دهند غذای‌شان هضم شود.

رفلاکس معده و ترش کردن

خوابیدن بلافاصله پس از خوردن سحری موجب تشدید علائم رفلاکس معده و ترش کردن می‌شود.خوردن و دراز کشیدن پس از مصرف افطاری و سحری به ویژه در افرادی که علائم رفلاکس معده دارند موجب تشدید علائم رفلاکس می‌شود. اگر غذا در ساعت‌های نا معمول مثلاً نیمه شب هم خورده شود و بلافاصله بعد از آن فرد بخوابد باز هم علائم رفلاکس و ترش کردن تشدید می‌شود.علائم رفلاکس معده که ترش کردن از مهم‌ترین آن‌ها است بیشتر در سحری خوردن اتفاق می‌افتد چرا که فرد پس از خوردن سحری فرصت دارد و می‌تواند مدت زمانی را بخوابد.

در مورد این افراد توصیه می‌شود این کار را انجام ندهند. البته فرد اگر به پهلوی چپ دراز بکشد امکان رفلاکس کمتر است.به دنبال افطار با توجه به این که معده ساعت‌ها خالی بوده است و آمادگی خوردن حجم زیاد غذا را ندارد نباید حجم بالای غذا وارد معده شود چرا که می‌تواند به دستگاه گوارش فشار بیاورد.بنابراین توصیه می‌شود برای افطار، فرد با مایعات گرم شروع کند و سپس غذای اصلی را حدود یک ساعت پس از افطار مصرف کند تا معده برای دریافت حجم غذای بیشتر عادت کند.

خوردن برنج و نان در وعده سحری از ترش کردن معده جلوگیری می‌کند

 علت ترش کردن معده چیست؟

برای پیش‌گیری از ترش کردن معده در طول روز، در وعده سحری از غذاهای دارای کربوهیدرات مانند نان و برنج استفاده کنید و از مصرف چربی‌ها خودداری شود.همچنین از پرخوری در وعده افطار پرهیز شده و از مصرف غذاهای چرب، چای و قهوه، نوشیدن مایعات همراه با غذا و کشیدن سیگار پرهیز کنند.

روزه داران قبل از خواب میوه بخورند

آخرین غذای مناسب قبل از خواب برای روزه داران خوردن میوه است که ضمن کمک به هضم غذا، ترکیبات غذایی را که در طی روز از دست رفته به بدن برمی‌گرداند.روزه آثار تعادلی بر جسم و جان برای روزه داران دارد.به دنبال افطار با توجه به این که معده ساعت‌ها خالی بوده است و آمادگی خوردن حجم زیاد غذا را ندارد نباید حجم بالای غذا وارد معده شود چرا که می‌تواند به دستگاه گوارش فشار بیاورد

برای استفاده‌ی مناسب از این ماه باید شرایطی ایجاد کنیم که ضمن استراحت به سیستم گوارش، نیازهای غذایی بدن در حین روزه داری، تأمین شود.ایشان با بیان این که مواد غذایی باعث حفظ نظم و تأمین انرژی در بدن می‌شود، استفاده از ترکیبات غذایی مناسب در افطار و سحر تأثیر مناسبی در تأمین انرژی بدن و استراحت به دستگاه گوارش را در بر دارد.استفاده از مایعات ولرم مثل شیر ، چای کم رنگ و خرما مهم‌ترین نکته است که به روزه داران در سلامت دستگاه گوارش در ابتدای وعده افطار کمک می‌کند.

روزه دران باید سعی کنند که در زمان افطار از خوردن غذای حجیم اجتناب کنند و استفاده از مواد قندی مثل شیرینی زولبیا و قندهای مصنوعی پرهیز شود.برای تأمین انرژی مناسب در ماه رمضان، وعده شام و سحر نیز باید مد نظر باشد و در وعده شام نیز تنوع غذایی باید رعایت شود. استفاده از نان، غلات، شیر، لبنیات، میوه و سبزی و گوشت نیز جزء برنامه غذایی خانوارها قرار گیرد.میزان مصرف مواد غذایی باید به گونه‌ای باشد که قبل از خواب تخلیه از معده صورت گیرد و احساس سبکی به فرد روی دهد.

 علت ترش کردن معده چیست؟

کسانی که مجبور هستند در ماه رمضان در آفتاب کار کنند و نمک بدن آن‌ها در اثر تعریق از بین می‌رود مابین افطار و سحر باید طوری برنامه ریزی کنند تا آب مورد نیاز بدن خود را از طریق نوشیدن آب به مقدار کافی تأمین کنند.برای پیش‌گیری از ترش کردن معده در طول روز، در وعده سحری از غذاهای دارای کربوهیدرات مانند نان و برنج استفاده کنید و از مصرف چربی‌ها خودداری شودهمچنین استفاده از مواد قندی در سحر توصیه نمی‌شود زیرا که مواد قندی به علت جذب سریع سبب احساس گرسنگی در فرد می‌شود.

بهترین غذایی که برای مقاومت بالای بدن در طی روزهای ماه رمضان در سحر توصیه می‌شود استفاده از مواد غذایی با فیبر بالا مثل نان است. در وعده سحر نباید غذای چرب و سنگین مورد استفاده قرار گیرد.به علت سوختن چربی در بدن، بوی بد دهان نباید در فرد نگرانی ایجاد کند. زمانی آثار روزه گرفتن در فرد مثبت است که اضافه وزن در فرد روزه گیر ایجاد نشود.مصرف میوه و سبزی‌ها جزء تأکیدات بهداشتی است و برای جلوگیری از یبوست نیز مصرف آب و آلو توصیه می‌شود.

-------------------------------------------------------------------------------------

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.8 از 5 (5 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits