دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
درمان کسالت و خواب آلودگی در تابستان
4
زمان مطالعه: 10 دقیقه
برای رفع کسالت و بی حالی چی بخورم؟با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با راه های مناسب برای رفع کسلی و بی حوصلگی در فصل تابستان آشنا شوید.

برای رفع کسالت و بی حالی چی بخورم؟

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با راه های مناسب برای رفع کسلی و بی حوصلگی در فصل تابستان

آشنا شوید.

با 15 روش بی حوصلگی را از خود دور کنیم

با 15 روش بی حوصلگی را از خود دور کنیم

هیچ چیز کسالت بار و خسته کننده نیست بلکه این ذهن بی حوصلگی شماست که همه چیز را کسل کننده می بینید. بی حوصلگی یک امرنسبی و درونیست. افکار خود را تغییر دهید تا احساسات شما نیز تغییر یابند.اگر شما هم جز آن دسته افرادی هستید که در دوره ای قرار گرفته اید که کسالت و بی حوصلگی بر زندگی شما حکمرانی میکند و چاره ای برای رهایی از آن پیدا نمی کنید با سماتک همراه باشید تا با راه حل های موثر برای رفع کسالت و بی حوصلگی آشنا شوید:

1- قبل از هر چیز با توجه به توانایی‌ها و استعدادهای خویش هدفی معقول و قابل دسترسی و مطابق با شرایط و امکانات موجود برای خود ترسیم کنید.

2 - به منظور رسیدن به هدف مورد نظر از یک برنامه مدون و جدول زمان بندی شده‌ای استفاده کنید و خود را مقید به انجام آن کنید.

3 - اگر افکار منفی و احساس ضعف و خودکم بینی باعث کم حوصلگی شما شده است، با به خاطر آوردن توانایی‌ها و استعدادها و موفقیت‌های گذشته خویش و توجه به نقاط قوت زندگی، یاس و نا امیدی نسبت به آینده را به امیدواری و خوشبینی نسبت به آینده تبدیل کنید.

4 - یاد خدا و توجه و توکل به ذات مقدس لایزال الهی و طلب کمک و یاری از او نقش موثری در ایجاد آرامش و امید به آینده دارد، بنابراین یاد و توجه و توکل به خداوند را در انجام کارها فراموش نکنید.

5 - باید علل و عوامل ضعف اراده خویش را بشناسید. توجّه کنید ضعف اراده غالبا در عدم اعتماد به بینش و تفکر، عدم شناخت خویش، با ارزش تلقى نکردن خود، عدم امنیت روانى، عدم تدبیر عقلانى در تشخیص امور و تمیز دادن امور از هم، شکست‏هاى گذشته و عوامل باز دارنده رشد و قوت نفس مانند محرومیت، سرزنش و رنج‏هاى مستمر ریشه دارد. زدودن هر یک از این عوامل در پرتو سرمایه گزارى و برنامه ریزى ممکن است.

6 - باید باور کنید مانند دیگر انسان‏ها از توانمندى‏هاى بسیار برخوردارید. فراموش نکنید نقاط قوت انسان از نقاط ضعفش بیش‏تر است. تصمیم خوب در پرتو تکیه بر قوت‏ها، جبران ضعف‏ها و احساس توانمندى شکل مى‏گیرد.

7 - بکوشید براى هر رفتارى انگیزه‏اى قوى داشته باشید و به ویژه از آثار مثبت تصمیم‏گیرى‏ها و رفتارهاى خاص خویش به طور کامل آگاه شوید.

8 - در موقعیتى که به سرزنش و متهم شدن به ناتوانى و ناپختگى می‏انجامد، قرار نگیرید. براى تصمیم‏گیرى‏ها و اقدامات خویش امنیت روانى فراهم آورید تا بتوانید به آرامى در برابر دیگران یا همراه آنان ابراز وجود کنید و برجستگى فکرى و فعالیت به جا را از طریق تصمیم آشکار سازید.

9 - در برابر اراده پولادین انسان همه سختى‏ها آسان مى‏شود. به استقبال کارهاى به ظاهر دشوار بروید و به خود تلقین کنید مى‏توانید در این امور درست تصمیم بگیرید و افتخار موفقیت در انجام آن‏ها را به دست آورید.

10 - از خواب زیاد، پرخورى و دیگر اسباب تنبلى و سستى اراده بپرهیزید.

11 - تردید در تصمیم‏گیرى و تاخیر در عمل سبب از دست رفتن منافع معنوى و مادى فراوان مى‏شود و زیان‏هاى بسیار را به ارمغان مى‌آورد.

12 - تصمیمات به جا و پر ارزش گذشته‏ خود را به یاد ‌آورید و توجه کنید که چون گذشته براى انجام دادن کارهاى مهم آمادگى دارید.

13 - در تصمیم‏ها و فعالیت‏هاى اسوه ‏ها دقت کنید، در همسان‌سازى و الگوپذیرى جدى باشید تا جرات انجام کار یابید و توان تصمیم‏ گیرى و اجرا در شما تقویت شود.

14 - ورزش مستمر و منظم را که در تقویت اراده بسیار موثر است، فراموش نکنید.

15 - با تصمیم‏هاى آسان در کارهاى ساده، به تدریج خود باورى و توانمندى را در خویش پدید آورید و راه را براى تصمیم ‏گیرى در امور مشکل و پیچیده هموار سازید.

درمان کسلی و بی حوصلگی

مصرف انواع نوشیدنی های برای تأمین آب و رطوبت

مورد نیاز بدن، بسیار حیاتی است. انوع نوشیدنی های حاوی مکمل، بهتر از قهوه و چای هستند و مواد و املاح مورد نیاز ما را تأمین می کنند. فراموش نکنید، یک برنامه غذایی فاقد نوشیدنی، قطعاً نمی تواند برنامه غذایی کاملی محسوب شود.

شیر

خب شیر هم که نوشیدنی ازلی و ابدی انسان است. شیر سرشار از کلسیم است که برای رفع عصبانیت و تندخویی مؤثر است، در ضمن کلسیم موجود در آن باعث استحکام استخوان ها و دندان می شود. همچنین آمینواسید موجود در آن، باعث ارتقای عملکرد عروقی می شود.

تخم مرغ

صبح ها معمولاً خوردن صبحانه با عجله و شتاب همراه است و حتی در بسیاری از موارد حذف می شود! اما به راحتی می توان با خوردن یک عدد تخم مرغ، انرژی مورد نیاز بدن را تأمین کرد. کافی است آن را با یک لیوان آب پرتقال همراه کنیم تا روزی پرنشاط، پرانرژی و به دور از هر گونه خستگی در پیش داشته باشید.

آب گوجه فرنگی

گوجه فرنگی سرشار از انواع اکسیدان هاست که با رادیکال های آزاد مبارزه می کند. پتاسیم موجود در آب گوجه فرنگی، سردرد، خستگی و خواب آلودگی را از بین می برد. آب گوجه فرنگی، املاح معدنی مورد نیاز بدن را تأمین می کند.

سوپ

خوردن یک کاسه سوپ در هفته عملکرد کبد را ارتقا می دهد. سوپ غذایی است که نه تنها حاوی مواد غذایی مغزی است، آب بسیاری هم دارد و باعث بهبود عملکرد سیستم گوارش بدن می شود. همچنین انواع پروبایوتیک موجود در سوپ، دلیل دیگری است برای ارتقای عملکرد سیستم هاضمه بدن.

سیر

اکثر افراد از سیر به خاطر بوی بد آن فراری اند، اما همین سیر است که مبارز سرسخت انواع سرطان هاست. خواص دارویی موجود در سیر، باعث جلوگیری از رشد هر گونه سلول سرطانی می شود.

زنجبیل

زنجبیل یکی از بهترین مواد غذایی است که با خستگی و خواب آلودگی مبارزه می کند. قابل توجه خانم های بارداری که صبح ها حالت تهوع دارند! با مصرف زنجبیل می توانند این حالت را به حداقل برسانند. البته حواس تان باشد که زنجبیل تازه، معده خالی را تحریک می کند؛ به همین خاطر، بهتر است زنجبیل را با شکم خالی مصرف نکنید.

نعنا

نعنا دارای خواص دارویی بسیاری است؛ به همین خاطر از عصاره این گیاه معجزه آسا در بسیاری از داروها استفاده می شود. مکمل های حاوی روغن یا عصاره نعنا یا کپسول و انواع چای آن نیز در حفظ سلامت بدن مؤثر است.

موز

بارها و بارها شنیدده ایم که موز سرشاز ار انواع خواص مفید است. تحقیقات نشان داده، ویتامین B6 به میزان زیادی خستگی و خواب آلودگی را از بین می برد و انرژی مورد نیاز بدن را تأمین می کند. موز سرشار از B6 است و منبع غنی پتاسم نیز محسوب می شود.

بی کربنات سدیم

نوشیدن محلول یک قاشق چایخوری بکینگ پودر و یک لیوان آب، به سرعت خواب آلودگی را از چشمان شما دور می کند. اگر هم هضم غذا برایتان سخت است و ترش می کنید، می توانید با نوشیدن این محلول، مشکل را رفع کنید.

گلابی وحشی

یکی از عوامل بوی بد دهان، خشکی آن است. نتایج تحقیقیی که در دانشگاه کالیفرنیا صورت گرفته، نشان می دهد که مصرف گلابی باعث رفع خشکی دهان می شود. گلابی همچنین سرشار از پتاسیم و انواع ویتامین ها است.

کاهو

اسیدفولیک برای تولید انرژی و ساخت گلبول های قرمز و ترمیم سلول های آسیب دیده لازم است و کاهو سرشاز از این اسید است. آب کاهو نیز محلول بسیار ایده آلی برای رفع چین و چروک و لک روی پوست است. از قدیم الایام هم که گفته اند: کاهو غذای فلاسفه است.

مارمالاد

اکثر بچه ها عاشق مارمالاد هستند. مارمالاد انواع میو ها به خصوص توت فرنگی، شاتوت و تمشک سرشاز از آنتی اکسیدان است که برای مبارزه با رادیکال های آزاد مفید هستند. شما می توانید مارمالاد را با نان تست همراه یک لیوان آب پرتقال به عنوان یک صبحانه کامل مصرف کنید.

دارچین

مصرف دارچین به عنوان ادویه در غذاها، میزان قند خون را تنظیم می کند. تحقیقات نشان داده که دارچین باعث تعدیل گلوکز بالا در خون می شود و در کاهش کلسترول بالا نیز مؤثر است.

ماست طبیعی

ماست حاوی ویتامین B6 است که معمولاً به میزان کمی در سایر مواد پیدا می شود. خوردن روزانه یک کاسه ماست، جوانی شما را نگاه می دارد. همچنین ماست سرشار از انواع آنتی اکسیدان هاست که با رایکال های آزاد مبارزه می کند.

عسل

عسل مبارز سرسخت خستگی و خواب آلودگی است. این ماده غذایی، سدیم و پتاسیم مورد نیاز بدن را تأمین می کند و خوردن یک قاشق عسل هنگام صبحانه، انرژی مورد نیاز روزانه تان را تأمین می کند.

سوسیس

اکثر مادران هنگام خوردن صبحانه با فرزندان شان مشکل دارند و دائماً باید با آنها سرو کله بزنند تا یک لقمه صبحانه بخورند. خب شاید خوردن یک عد سوسیس گریل شده، باعث شود اشتهای فرزندتان باز شود! خیلی از بچه ها خوردن غذاهای گرم را ترجیح می دهند.

ماهی تن

البته مصرف ماهی تازه چیز دیگری است، اما اگر زمان کافی برای پخت یک خوراک ماهی ندارید، می توانید کنسرو ماهی تن را جایگزین آن کنید. ماهی سرشار از امگا3 و برای سلامت پوست و سیستم ایمنی بدن مفید است.

تخم کدو

چربی مفید در این دانه روغنی باعث تأمین چربی سفید می شود و به عملکرد عروق کمک می کند. تنها 32 گرم از این دانه ها حاوی 60 درصد منیزیم است که به عملکرد سلول های عصبی نیز کمک می کند. بد نیست به جای مصرف تنقلاتی که فاقد ارزش غذایی هستند، این دانه ها را جایگزین کنیم.

غذاهای دریایی

بسیاری، از خوردن غذاهای دریایی مانن انواع ماهی، میگو و صدف لذت نمی برند و حتی از خوردن آنها فراری اند، اما شاید باورکردنی نباشد که ارزش غذایی گوشت سفید (به خصوص گوشت ماهی) در مقایسه با گوشت قرمز چندبرابر است. حتماً در برنامه غذایی هفتگی تان مصرف 2 وعده غذای دریای را بگنجانید.

مکمل ها

مصرف مکمل های امگا3 نه تنها در حفظ سلامت پوست مؤثر است بلکه خواب آلودگی، سردرد و سرگیجه صبح گاهی را از بین می برد. مکمل های امگا6 هم چربی مورد نیاز و مفید بدن را تأمین می کنند.

رزماری

این گیاه دارویی سالیان سال است که در اروپا برای رفع سردرد، سرگیجه و خواب آلودگی استفاده می شود. رزماری میزان جربان خونی که به مغز راه پیدا می کند را کنترل می کند. خانم هایی که درهای ناشی از عادت ماهانه دارند، می تواند با نوشیدن جوشانده این گیاه، دردشان را تسکین دهند .

فلفل

فلفل برخلاف انتظار، خواص دارویی دارد که باعث ترشح اندورفین شده و سردرد و خواب آلودگی را رفع می کند. پودر فلفل همچنین باعث بهبود و ارتقای عملکرد سیستم عصبی بدن می شود. جالب است بدانید، هندی ها بر این باروند که مصرف فلفل، طول عمرشان را چندبرابر می کند.

درمان کسلی و بی حوصلگی

گردآوری شده مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (4 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

رضا | ۶ سال پیش
من خیلی خکیازه میکشم چیکار کنم؟
0
1

hits